VMA – Triss på en halvö

Vi både uppskattade och gillade Bjärehalvön när vi bodde och hade porslinsmuseum där. Endast 3 km till Hovs Hallar, 5 km till Torekov och 9 km till Båstad. Ändå tyckte både jag och Solveig att halvön söderut vann i en jämförelse mellan halvöarna.

Idag för två veckor sedan, när vi skulle hämta våra döttrar, gjorde vi en avstickare till de tre platser på Kullahalvön som vi gillar bäst: Viken, Mölle och Arild.

1

Overkligt att Viken ligger så nära till Danmark. Själva centrumkärnan består av två delar. Det är Gamla Viken som tilltalar mig mest. En villa med en lummig trädgård i de kvarteren hade jag inte sagt nej till. 🙂

2

3

När jag ser det anrika gamla hotellet på höjden i Mölle tänker jag på gamla filmer med ex. Nils Poppe.

4

Grabben i mig tänker på favoritserien ”Kullamannen” när jag blickar mot Kullen.

5

Här på bänken med utsikt ner mot hamnen i Arild fick gubben sluta tänka på Marianne i Kullamannen. Han hade själv två döttrar som skulle hämtas en viss tid.

6

Fast vi startade från Ystad redan klockan sex insåg vi att tiden sprang ifrån oss. Så är det när man har det roligt och det är asfaltläggarnas favorittid på året. Vi fick skippa ”Flickorna på Skäret”, Skepparkroken och några andra favoritställen. Snabbt tog vi oss till en strand i Hemmeslöv, precis i utkanten på Båstad. Undra om de ska förbättra hotellverksamheten eller bygga annat? Fortfarande var det strandväder när vi tog maten och gick ner till gamla kända kvarter. Här badade vi många gånger när tjejerna var små. Solveig hann duka upp under tiden som jag tryckte in insulin i magen. Jag hann ta några tuggor innan mötet började. Insåg att det handlade om ett stormöte och att vi inte var inbjudna. Varenda geting var däremot inbjuden till Rivierans Strand i Hemmeslöv. 😦 Dessutom började det dra ihop sig till ett lokalt ösregn. Mörka moln tornade ihop sig på himlen bakom våra ryggar och vi tvingades rusa till bilen. Plötsligt blev det full aktivitet runt bilen. Syns inte på bilden. (Jag vågade inte gå ut och fota när det pågick som värst). En stor läbbig gaffeltruck körde fram och tillbaks bakom bilen och hämtade saker som en lastbil snabbt hade lastat av. Jösses. Konstigt att de inte stängt av bilparkeringen för privatpersoner. Skulle vi äta sådana stressluncher varje dag hade vi fått magsår. Mestadels skrattade vi åt det, men en aning stressigt blev det. Kul minne efteråt och det kunde varit värre. Tänk om truckmannen bestämt sig för att lyfta upp vår bil i luften och sedan tagit helg. 😉

Vilken halvö av dessa tycker du bäst om och varför?

Du får ha en bra helg. Jag och Solveig ska ställa klockan imorgon.Tidigt på morgonen startar vi med sysslan att göra en gedigen tabell över sådana saker som ska ändras i vårt manus. Jag har tingat två yngre kockar till lunchen. För oss gör det inget om det ösregnar eller snöar ute denna intensiva manushelg.

 

 

26 thoughts on “VMA – Triss på en halvö

  1. Viken och Mölle är nog mina favon. Viken för de söta små hytterna och Mölle för att byn är söt-vacker. Skulle dock inte vilja bo där permanent – lappsjuka i Skåne – det är den jag skulle få;-)
    Lycka till med manuset!

  2. Vad fint det ser ut där. Jag har aldrig varit där (tror jag). Lycka till med manuset nu i helgen…Jag hoppas på sol och värme för min lilla utmaning blir inte det samma i regn.
    Kram

  3. Det är omöjligt för mig att välja mellan de två. Eftersom jag är född på Österlen och har tillbringat alla skolov där så har jag många fina minnen därifrån. Bjärehalvön är precis lika fin på sitt sätt. Innan min dotter flyttade till Luxemburg bodde hon i Mölle, och min syster huserar i Torekov, så jag tillbringar mycket tid där också. Kram

  4. Det finns många vackra och intressanta delar av vårt landskap. Själv föredrar jag den södra delen och då gärna ett yttersta näs 🙂

    Trevlig fredag!

  5. Du kan vara lugn, det ska regna (fast inte snöa, tror jag) hela helgen.

    Jag kan inte välja, men Mölle är ju oslagbart, kanske.
    Ja, haha, förstår känslan av stress när ni inte fick någon ro att äta. Ni bjöd dock oss andra på ett gott skratt, så igenkänningsbart på något sätt :-).

  6. Jag är inte så berest i Skåne men för en fem år sedan så hyrde vi et vackert korsvirkeshus strax utanför Viken, mot Höganäs. Givetvis besökte vi då Mölle, Arild och ”flickorna på Skäret. En snabbtitt på Båstad blev det på vägen mot Stockholm.
    VIken tyckte vi mycket om, men allt vi såg var vackert sommartid. Kan tänka mig att det blåser rejält under höst och vintermånaderna. Men säkert vackert då också.
    Skönt att trucken lät er bil vara ifred, men getingarna kompenserade rejält.
    Kram och lycka till med manuset.

    • Du har rätt. Nästan allt är vackert sommartid. Då har du sett lite av Skånes västra sida. Höststormar och novemberväder vid kusterna i vårt land kan vara tuffa och grå. Tänk vad bra du har det som kan försvinna iväg lite då och då. 🙂
      Tack! Det blev en intensiv men lyckad helg. Kram

  7. Vilka fina små ställen du berättar om, riktiga sommaridyller.
    Getingar ska inte underskattas. De kan både stickas och störa, mitt i alla ”nyttigheter” de åstadkommer. När jag ser bilden av hotellet i Mölle, där uppe på ”berget”, minns jag en sommar efter 4:e klass, när jag varit på gymnastikläger i Skälderviken.
    Mina föräldrar hade ingen bil, men hemresan gick bra ändå. Jag fick åka med en familj som också bodde i Ystad. Deras son var på samma läger som jag. Och de bjöd på lunch på hotellet. Det var min första i livet, – en ny erfarenhet… haha, jag visste inte ens att det hette lunch, vi sa alltid middag eller kvällsmat hemma hos mig. Minns att det smakade gott med köttbullar och prinskorv. Grejen var att jag inte kände varken sonen eller hans föräldrar, så det var lite pirrigt. Jag hade gått i en ren flickklass och han i pojkklassen mitt emot, så det var lite spännande, kan man säga.. i den åldern..
    Antagligen en överloppsgärning, men jag hoppas att ni får en solig och fin helg! 🙂

  8. Här radar du upp våra pärlor på rad och jag tycker mycket om dem alla! Torekov, Mölle, Arild och Viken. Platser vi varit på många gånger i samband med husvagnssemester.
    Ja, det var en intensiv dag som ni hade och spännande…
    Lycka till…hoppas lunchen blir god! 🙂
    Kram, Gunilla

  9. Jag och min familj bodde i Viken ett par omgångar, men det var på fel sida av vägen, alltså inte i Gamla Viken. Då är man inte accepterad av genuina Vikenbor.

    Jag har en oljemålning av badhytterna i Viken, men i motsatta riktningen. Det är Mats Rydstern, som målade den som tonåring. Numera är han en stor konstnär med god utbildning. bland annat på Valands konsthögskola i Göteborg,

    Eftersom jag har bott i Viken och nu bor i Helsingborg, så måste jag ju svara att jag gillar Kullahalvön bäst. Men de andra är inte dumma de heller.

    Kram/Gilla

  10. Svårt att säga, allt har sin charm. Är ju väldigt förtjust i Lerberget, eftersom min kusin bodde där. Vi tillbringade många härliga dagar i vattnet eller på vattnet när vi tog hans lilla eka på en tur. Sådant vi gjorde som små, skulle aldrig ungar i den åldern få göra idag!

Kommentera

