Svart eller vit?

Äntligen fick jag svaret, svart på vitt. Jag som varit övertygad om att det var en savannkonstnär som stod för måleriet. 😉

Zebrorbild

Förklaringen till varför zebran är randig har det skrivits många fabler och vetenskapliga artiklar om. Enligt de senaste rönen – från forskare på Lunds universitet – är skälet att ränderna skonar zebrorna från de blodsugande styngflugorna. Dessa speciella flugor är en plåga i Afrika, men man har kunnat visa att de undviker att landa på randiga underlag, eller åtminstone att de hellre söker sig till helsvarta underlag.

Det bästa med artikeln som jag läste var att jag inte längre behöver gå och fundera på om zebran är vit med svarta ränder eller svart med vita ränder. Kan du läsare svaret? Annars kommer det här. Zebrorna är svarta med vita ränder. Fostret är först helt svart innan det senare i utvecklingen i mammans mage börjar träda fram ränder.

Skönt att veta zebrorna på Ystad djurpark är vilda, men ganska lugna. De är skuttiga och hispar gärna upp sig. En utmaning med att hålla zebror är att de blir lätt feta. Tur att de har gott om plats på Ystad djurpark.

 

 

 

52 thoughts on “Svart eller vit?

  1. Jaså du … jag trodde dom var vita med svarta ränder … ! Tack för nya kunskaper!

    Ha en skön start på veckan. Här är det ”japp-start” som barnen sa – alltså full rulle direkt för väskorna är många – ouppackade! Skönt vara hemma! Kram!

    • Ystad djurpark var orsaken till att vi flyttade till Ystad. Ett skämt som blev allvar. Vår äldsta dotter sökte till en utbildning som jag hade hittat på nätet. Skolan har ett nära samarbete med djurparken. Under första gymnasieåret var klassen där två dagar i veckan. De har även skött hela djurparken. Lemurerna är mina favoriter i parken. Var det inte dit du var på väg när det gick lite väl fort undan? Det är en välskött anläggning.

      • Skånes djurpark lever på nåder. Det var nära de stängde inför årets säsong. Parken satsar bara på nordiska djur. Jag tycker det är mer spännande med Ystads ”gäng”. Jag gissar på att priset är ungefär desamma. Personligen tycker jag det är dyrt.

  2. Och jag som trodde att de använde samma färg som i Kalle Ankas jul. Den där rutiga svartvita schack färgen, men med ränder istället för rutor. 😉

  3. Jag är så fascinerad över mönstret på detta vackra djur! Titta på bilden och se hur mönstret skiljer sig åt, men ändå så lika! Mönstret är ju en del av deras DNA. Naturen är fantastisk – vackert mönster och samtidigt ett skydd för zebrorna mot otäcka flugor!
    Vilken tur att ränderna aldrig går ur! 🙂
    Kram, Gunilla

  4. Jaaaa….nu kommer jag att slippa alla dessa flugor. Bara att kila ner och införskaffa några zebra randiga kläder. Tack Bosse för den informationen. Så nu vet jag att Zebran är svart med vita ränder eller hur var det nu…..
    Måndagskramen

  5. Jaha ja…så de har också lätt för att lägga på sig…Trots att de är vegetarianer! Känns skönt att veta…Och när vi ändå är inne på randigt…så jag som ägt några dalmatiner, de föds faktiskt nästan helvita med bara en aning till prickar. De träder sen fram allt eftersom. Och en riktigt ”vacker” ska ha prickar som inte smälter ihop till stora fält. Mej kvittade det, mina var inte perfekta i utseende men helt underbara för övrigt, precis som vi människor!!
    Ha en skön start på veckan!!
    Kram kram

    • Där fick jag lära mig något nytt om dig. Då är det du som är med i den där filmen. Jag som trodde det var hon göteborgskan, Glenn Stängd något. 🙂
      När man var liten och vi bara hade svartvit dumburk missade man inget om man såg på dalmatiner och zebror.
      Tack! Önskar dig detsamma.
      Kram kram kram

  6. Lätt blir feta? Skumt. Lättare än andra djur, inklusive människodjuret? Det var också ny kunskap för mig. Jag lär mig nya saker varje dag :-)!

  7. Vilket sammanträffande att du också förhåller dig till svart och vitt idag. Jag skrev en mycket kort inlägg på liknande tema fast inte om zebror …
    Ha det fint:)
    Kram

  8. Zebror och giraffer är lite av mina favoriter. De är lite lika och ändå så olika.
    Vet inte riktigt vad det är som gör mig faschinerad av dessa, men det behöver jag å andra sidan inte veta. Ganska oviktigt. Kul att zebror finns på Ystads djurpark. Kansk efår ta mig en titt på dem vid tillfälle. (Antecknat och klart; alltså att Ystad har en djurpark och att det finns zebror.)
    Randiga kramar

  9. Giraffer är också tuffa. De kommer åt däruppe. Mina favoritdjur på Ystads djurpark är lemurerna. Det ser helläckert ut när en djurskötare går in till dem. Tänk att min dotter Jennifer har haft den uppgiften några gånger. Direkt används människan som en klätterställning.
    Det kan vara första gången i mitt liv som jag fått randiga kramar. Inte dumt alls. Nu ska jag se film trettiofem. Ska bli intressant att se om jag fortfarande tycker att det är en tiopoängare.
    filmkramar

  10. Svart på vitt utan omsvep alltså! Tack för denna information och visst är naturen fantastisk i sitt sätt att genom form och färg skydda dess invånare från allehanda faror.

  11. Hej i hösten kära Bosse!
    Så gott det är att kika in hos dig igen, läsa dina välskrivna underfundigheter. Nu ska jag läsa vidare, jag har mycket att ta igen:)
    Svaret på Zebrors randighet är ju bara ett exempel på guldkorn i högen.
    Kram!

  12. Fniss, det här var ju riktigt rolig kunskap. Nu slipper jag fundera om den har svarta eller vita ränder. Smart om det håller bort en jobbig fluga. Kan du också förklara vilka färger på ränder man ska klä sig i för att slippa enerverande getingar och mygg också?

  13. Jasså! Finns det djurpark även i Ystad? Grattis till det, för sådant är trevligt.
    Att grunna på saker gör mig sällan sur, och hos vissa går ränderna aldrig ur …
    Nämen … det rimma … 😉

Kommentera

