Film trettiofem av femtio

Rabbit Hole (2)

Rabbit hole
Genre: Drama, 87 minuter, 2010.
Betyg:
1). I filmsoffan med familjen: 32/40
2). Bosse Lidén 2014: 103/120

Favoritkommentar: ”Och det här är bara de sorgliga versionerna av oss.”

Egna ord: Den här filmen fick en tia, d.v.s. full pott, av mig i soffan. Det är en stillsam, trovärdig film, uppbyggd i en vacker komposition. Musiken följer handlingen harmoniskt. Jag förstår verkligen varför Nicole Kidman nominerades till en Oscar och Golden Globe. Det dröjer oväntat länge innan vi får reda på vad som hänt Beccas och Howies son Danny, åtta månader tidigare. Filmen innehåller några kameravinklar som jag är svag för. Huset vid vattnet hade jag gärna haft nycklarna till. Sådant gläds inte Becca åt när hon promenerar på löpbandet.
”Har du några planer för idag?” frågar Howie innan han, i sin slips och vita skjorta, sticker iväg i bilen till jobbet.
”Nej, bara det här”, svarar hon och börjar springa på bandet.
När Becca, genom fönstret, ser bilen försvinna kliver hon av och…

Baksidetext: Det gifta paret Becca och Howies tillvaro slits i stycken efter en olycka. Men vad gör man när sorgen blir så stor att äktenskapet blir till ett fängelse där den enda man kan prata med verkar befinna sig på en annan planet? När man inte vill annat än att skälla ut i idioterna i gruppterapin? När ens mamma kommer med ”goda råd” som är det absolut sista man vill ha? Eller när dina medsörjanden i terapin börjar stöta på dig? Ovetandes om varandra skapar Becca och Howie egna världar där de kan pusta ut – samtidigt som sprickan dem emellan växer sig allt större.

Kuriosa: Filmen producerades av Nicole Kidman som är uppväxt i Australien och var gift med Tom Cruise.

Dagens fråga: Nämn en film som du tycker har det perfekta slutet?

Här är texten till nya läsare om denna bloggkategori som slutar med en tävling i december 2014. https://bosseliden.wordpress.com/2014/01/08/mina-blogginlagg-pa-torsdagar-2014

 

 

 

22 thoughts on “Film trettiofem av femtio

  1. Bästa (fast ändå chockerande) slutet som jag kommer på precis nu är från The War Of The Roses med Michael Douglas och Kathleen Turner. Vilken film! Rolig, chockartad, sorglig, absurd och ja… mycket mer.

  2. Nu ligger jag platt igen…varken sett filmen eller kommer på något bra slut…eller jo, Kärleksbrev med Kevin Costner. Fast egentligen är ju inte det slutet så bra…men tydligen fastnade det hos mej som annars har teflonminne när det gäller film!
    Å tack för att du gillar mitt och Ankis inlägg om vår lilla resa. Nu ska jag så här mellan fyra ögon erkänna att jag inte alls är lika morgonpigg som hon, jag får aldrig de där vackra gryningsbilderna, med det där speciella ljuset. Tänker varje gång vi far iväg någonstans, att nu så…men jag sover lika gott vart än vi står med husbilen!
    Kram kram

  3. Tack för filmtipset! Den filmen har jag inte sett.

    Hur ser ett bra filmslut ut? Ja…lyckligt skulle jag vilja säga men slutet av filmen Titanic gillade jag. den lämnade mycket åt tittaren att bestämma hur den egentligen slutade.

    En torsdagskram

  4. Så sällan jag ser på film, att jag inte egentligen har några kommentarer att komma med. Men denna vecka har jag köpt 4 filmer att kolla in, och nu har jag bara en kvar. Förresten kanske filmen från vårt eget bröllop hade ett bra slut. Hittills har det fungerat bra. 😀

  5. Jag har inte sett den här filmen, men får nog ta och gjöra det.
    Nicole Kidman och Tom Cruise är ju sååå bra.
    Roligt med dina små frågor Bosse. Men nu vart jag sååå steeeel i huvve. Det perfekta slutet hmm…..kanske ”Dagboken” lite sorglig är den filmen men väldigt vacker.
    Sen så finns det många filmer med bra slut.

    Kram från…..tjejpallaren av äppelstorlek xxL.

  6. Tja… Det var inte en helt lätt fråga att svara på. Men jag tycker nog att ”Chocolat” har ett bra slut men om det är det perfekta är svårt att säga. ”Armageddons” slut är för fimvärldens mänsklighetens del perfekt i alla fall!

Kommentera

