En liter mjölk för hundra kronor

Detta kåseri fick inte vara med i vår bok. Istället hamnar det oredigerat här på bloggen. Jag skulle tro att jag gick på lågstadiet. Vilka grabbar…och jag var en av dem. 🙂

Det är tur att mina föräldrar inte finns i livet längre. Nu när jag ska sätta denna bekännelse på pränt. Det känns som det är rätt tid att krypa till korset. Tempo har bytt namn till Åhlens, som blev Hemköp och jag vet inte allt i den stora lokalen. Spåren måste ha bleknat bort för länge sedan och jag har blivit med blogg. Brottsplatsen var dåvarande Tempo på Laholmsvägen i Halmstad. Jag har i nuläget förträngt antalet gånger. Nu tror ni läsare att jag ska berätta om mitt liv som snattare. Där tog ni fel. Så lågt sjönk jag inte. Jag och en kompis roade oss istället med en speciell byteshandel. Inte för egen del. Inte för att få en fördel vid ett köp. Nej, vi hade en annan taktik. Vi bytte helt enkelt prislappar. Detta var långt innan EAN-kodernas värld. Vi hade ingen seriös logik i baktanke utan målet var att nå chockeffekter. Rejält tog vi i ändå från tårna. En liter mjölk kunde få kosta hundra kronor. En fräck dammsugare 98 öre. Ett par damtrosor kunde vi rea för ett par riksdaler. Jordgubbarna kunde nå rekordhögt midsommarpris. Så här gick vi tillväga. Snabbt drog en av oss upp tröjarmen. Den andra rev loss lappar som han sedan satte fast på den andres arm. Tröjarmen gled diskret ner igen. Sedan gick vi på jakt. Ibland bytte vi bara rakt av mellan två varor som stod nära varandra på en hylla. Roligast var såklart att ordna priskap. Vi var tyvärr aldrig så djärva att vi följde efter en kund, som tog en av våra varor och sedan tog rygg på kunden vid kassakön. Där tröt modet. Vi var trots allt valpiga och hade inte fyllt speciellt många år. Jag tror inte heller att någon lyckades få betala ett för lågt pris eller ett för skyhögt. Möjligtvis missade någon semestervikarie bakom kassan. Usch! Nu fick jag dåligt samvete. Det fanns ett viktigt litet skäl till att vi var för fega att följa med en kund till kassan. På Tempo jobbade en kvinna som var mycket kort till växten, eller om det var fyra systrar. Hon eller de fanns överallt i gångarna. Ändå rekade vi alltid innan vi körde igång vår hobby. Ofta hann det inte gå lång tid innan en blond kalufs dök upp bakom en pall med Corn Falkes. Kvickt bytte vi position till en annan avdelning. Då var hon där mellan syltburkarna. Förflyttningen gick på en tystlåten sparkcykel med hjälp av ett supersnabbt, trimmat ben. En sak var säker. Hon hade haft medaljchans på ett Paralympics. Nu i efterhand gissar jag på att den kortväxta kvinnan anade vittringen av oss. Hon måste ha skuggat oss. Det var också hon som var på hemmaplan och kände till genvägarna. Fast hon kom aldrig på oss. Där gick hon bet.

Det gick värre för en annan kvinna, flera år senare. Av en slump råkade jag se hur en välklädd äldre kvinna stoppade en laxförpackning innanför kappan. Först stod jag bara och stirrade på den propra damen. Därefter gick jag och berättade för ett biträde som fick med sig kvinnan in på kontoret. Hoppas att den fina damen fick sitta på en kall, hård bänk och rabbla ”sex laxar i en laxask” tio gånger i en följd, innan hon fick tillåtelse att gå hem. Jag har haft en flickvän vars mamma var butikskontrollant, så jag har fått höra många varianter när det gäller sätt att stoppa på sig varor. Ofta är det de man minst anar och som ekonomiskt inte behöver göra stölden, som är de skyldiga. Handlar det om spänning, snålhet eller ”bara” kleptomani? Allt har sitt pris och sin tid. Detta insåg jag snabbt och hittade spänning på många andra håll istället. Önskar dig läsare en trevlig helg. Ska du göra något speciellt?

48 thoughts on “En liter mjölk för hundra kronor

  1. Skön historia! Inte svårt se er! Spänning. Det där med välklädd som har plats innanför kappan har jag varit med om då jag jobbade i affär. I helgen ska jag göra det som dyker upp.
    Trevlig helg till dig o frua! 🙂

  2. Härlig ”story” – fast jag förstår inte hur du kunde missa möjligheten att se hur det gick i kassan!?
    När det gäller stölder så råkade jag få se ett par som nästan öppet stoppade på sig en massa kläder i en H & M butik i Huddinge. 😦
    Jag blev så paff att jag bara stirrade och då stirrade dom tillbaka och hånflinade. Jag gick direkt till personalen som frågade; Jaha – och vad ska vi göra åt det! 😦 😦
    Men till slut efter lite tjat från mig så sa dom till paret att gå därifrån, men dom tog inte in dom någonstans och muddrade dom!Underligt? Kommer aldrig mer att säga till när jag ser en snattare….. 😦
    Idag ska vi först ha fyra vänner här på lunch. Grillad korv med tillbehör att göra en – eller ett par – tunnbrödsrullar. När dom gått vid tre halv fyra ska jag hämta en väninna och åka till Roma och rekognosera inför Skördefestivalen i helgen.
    Ska stå där och prata för trädgårdsföreningrna men också sälja några växter. Har krukat 30 lite ovanliga sorter….. 🙂
    Sen ska jag hinna med att se lite race, det är både F1 och Nascar, och ovanpå det fyller vår hustomte 70 på söndag. De e mycke nu….. 🙂
    KRAM ❤
    Susie

    • Vi stod och tittade lite på avstånd. Vilket konstigt agerande från personalen på H & M. De var kanske involverade.
      Det låter som en intensiv helg. Hoppas det var många som kom och lyssnade och var sugna på att köpa växter. Grattis till hustomten.
      Kram

  3. Du har en synnerligen utvecklad ådra för practical jokes och bus! Det hade varit kul att höra hur den som satt i kassan reagerade. Snattare … jo jag har också sett dom. Fast då var det äldre personer som kanske ansåg sig ha ebb i kassan. Har även hört att det ofta är de som har mer än gott ställt, som snattar. Är det för spänningens skull? Har man ett tråkigt liv?

    Ha en fin helg! Jag ska tillbringa den med en liten dam som ska ”bo” hos oss!
    Kram

    • Den affären var mycket stor och det fanns många kassor. Till och med kassor på två helt olika ställen. Ibland hjälper det inte ens att barn är ordentligt uppfostrade.
      Det skulle varit intressant att veta svaret på dina två frågor. Jag föredrar att läsa en spännande bok eller se på en film om.
      Hoppas ni hade en mysig helg ihop.
      Kram

  4. Vilket roligt bus! Slår vad om att damen var blodhund i ett tidigare liv. 😉
    Jag brukar stå och glo på personer som ”råkar” ta saker som inte är deras. Stirra på dem med en ”hur tänkte du nu?”-blick.
    I helgen blir det full rulle. Imorgon åker vi till Malmö för att kolla på ett nytt tält och sen blir det (till resten av familjens förtvivlan) en tur på Ikea. Barnen ska få hyllor på rummen så att alla deras saker går att hitta utan att vända upp och ner på en alldeles för stor låda. Sen blir det simskola i Ystad. På söndag är det fotbollscup i Skurup. Jag räknar med att ligga som en våt fläck på golvet när kvällen kommer. Har jag tur samlar maken ihop mig och låter torktumlaren göra mig till människa igen. 😉
    Ha en härlig fredag!
    Kram, Sandra

    • Det finns verkligen många slags människor och personligheter. Jag tycker det är viktigt att man visar civilkurage, som du som stirrade på dem.
      Hoppas turen i torktumlaren hjälpte. 🙂 Det där var en intensiv helg. Hoppas även att det blir bra på deras rum. Jag minns fortfarande ljudet när våra tjejer välte ut alla sina lådor på golvet. Ibland bara en kort stund efter Solveig lagt ner timmar på att göra fint där. Kul hade de. 🙂
      Har de redan öppnat det nya badhuset för simskola?
      Kram Bosse

  5. Vilka busgossar!
    Jag förstår att ni hade väldigt roligt.

    Det där med utbytta prislappar har jag dock varit med om på Kupan i Hemse. Där hade vi en gubbe som brukade komma in och handla och han hade med sig egna prislappar. Kom han och skulle betala en sak och det stod 10:- på prislappen, fick man alltid skrapa av lappen för att se att det inte fanns en annan inunder. Ofta gjorde det det.
    Man får ju lite känsla för om en grej ska kosta 10 eller 20:- för vi har en riktprislista som vi går efter och den ska vi inte gå under.
    Han blev aldrig arg när han blev avslöjad utan bara väldigt förvånad. Ibland betalade han det högre (riktiga) priset och ibland sa han bara att han inte hade råd.
    Ha en skön fredag!
    Kram, Ingrid

    • Sådana busungar hade jag inte uppskattat som vuxen. Jag har också sålt saker som jag satt prislappar på själv. Både på vårt museum, loppisar och mässor.
      Det var en speciell man du skriver om. Jag skulle vilja se det på film. Var han en försynt man skulle det vara svårt att bli sur på honom.
      Kram Bosse

  6. BusBosse! Jag tror att de flesta liksom du har något i bakfickan, om vi rannsakar oss. Mitt har faktiskt också med lappar att göra, du fick mig att minnas! Jag har lurat en kund i en klädbutik en gång på 50-talet. Jag hade feriejobb, det var spännande och att dessutom få 2 kr i lön/timme var ju fantastiskt, inte sant?! Tjänade 16 kr/dag och kände mig rik. Bara att det fanns en syatelje’ i butiken på den tiden var ju fantastiskt, och så fick man se trolleriet, när kläderna fixades till inne hos ändringssömnerskan.
    En dag när en kund rotade bland galgarna och bad om hjälp att hitta sin storlek, fick jag gå till affärsinnehavaren för att fråga efter en större. Jag fick till svar: ”Klipp av lappen och säg att du hittat en till men tyvärr utan storleksbeteckning, om hon skulle vilja prova.. ”
    Ja, det var visserligen en order och allt avlöpte bra, kunden provade, fick ändrat lite och blev nöjd. Men fy vad jag skämdes länge efteråt, hade dåligt samvete och tyckte att jag medverkat i ett lurendrejeri! Så fick man ju inte göra, att lura någon var fult. Det hade man fått itutat sig i skolan, så att det satt.
    Idag skulle jag inte låta mig manipuleras att göra något jag inte tycker känns rätt, men då..
    Hoppas ni har det gott och att vädret är snällt där nere i söder! 😄

  7. Hi,hi du har gjort det jag bara har varit sugen på att göra. Däremot tog vi böteslappar från felparkerade bilar och satte dem på bilar som hade parkerat rätt. Detta var ett nöje på väg hem från en mindre lyckad danskväll.
    Hoppas att ingen behövde betala 100 spänn för mjölken……Nu ska jag kasta mig på cykeln för plikten jallar. Min jobbar helg på badis.
    Hej då bus Bosse och kram på dig.

  8. Jag kan riktigt se er framför mig då nui bytte ut prislapparna. Ett för er spännande bus och ganska oskyldigt.
    Vad gäller damen med laxen så hoppas jag att hon fick skämmas ordentligt och lärde sig en läxa.
    Men det är ofta så att i de lugnaste vattnen finns de största fiskarna.
    Simma lugnt!
    Kram!

    • Det var både kul och spännande. Smart av oss att sluta i god tid, innan någon vuxen kommit på oss.
      Våra tjejer älskade Våxtorps marknad. När Jennifer gick på Våxtorpsskolan minns jag att de halvdagslediga från skolan för att få gå dit. Vet inte om det var så både på vår och höstmarknaden. Jag tyckte det var jobbigt att hitta en parkeringsplats.

  9. Hahaha! Det där med att byta prislappar har jag också gjort ett antal gångar, fast bara för egen vinning. Som fattig student tyckte jag att vissa klädesplagg var alldeles för dyra för min magra budget…
    Skäms jag nu för det? Nja;-)

  10. Hujedamej, vilken busunge du har varit 😉 Har du kanske rentav någon rolig berättelse från skolan att dela med dig av?
    Önskar dig en finfin helg!
    Kram Christina

  11. Hahahaha! Vilket bra bus! Men sånt går ju inte att göra längre…nu har de ju ”pip-koder” på alla varor. Kanske ni bidrog till att det blev så! 😉 😉

    Fredagskram

  12. Ha ha ha 😂😂😂 Bosse…så härligt och så roligt ni hade. Kan bara tänka mig hur mycket huvudbry det blev i kassan 😃😃 En del gick nog säkert hem med världens kap 😄😄 Jättekul att läsa. Som du själv säger, det funkar ju inte idag, men kanske ändå i en liten butik. Fast där kan man nog inte smyga omkring obemärkt. 😃😃😃

  13. Ja, du Bosse Bus…de flesta av oss har nog något bus att bekänna! Jag tänker inte bekänna mina här! 🙂
    Ni ställde allt till det för de som arbetade i butiken och era tilltag gjorde säkert några kunder glada eller besvikna!
    Men bus är ju en sak och stöld något helt annat! Jag har arbetat i många år i butik och där var det inte grabbar eller några tjejer som bytte prislappar! Det syns heller inte utanpå vem som är en tjuv, de finns i alla samhällsklasser. Tro mig!
    Kram, Gunilla

    • Det är bra att du håller på dina. Jag trodde aldrig heller att jag skulle berätta om några av mina i något som kallas för blogg. Vilken bokstav börjar ditt busigaste bus på? 😉
      Jag gillar verkligen inte svinn av den anledningen. En mörk sida. Det är sorgligt att det ska behöva vara så. Jag kan förstå varför de som inte har råd gör det fast jag inte accepterar det, men de andra…
      Kram Bosse

  14. Hi hi hi . . . . ja du den berättelsen var intressant och kul. Men det var egentligen snälla bus,
    mot vilka bus dagen ungar gör nu. Men alla har vi varit små och gjort något bus.
    Mitt (vårt) bus som jag aldrig glömmer, vi var några flickor och pojkar i 10 års ålder,
    som tog lite hundbajs och lade den vackert i en tårtkartong och ställde den utanför en tants dörr.
    Vi visste att hon gillade bakverk (hon var Stockholmska med annan dialekt) när hon kommer hem ser hon kartongen tar den med sig in, hon hade nämligen en friare, trodde kanske att han varit på visit när hon ej var hemma. Vi gömde oss bakom en buske och bara väntade på reaktionen . . .
    Dörren öppnas och hon vrålar ut ‘jävla unga jävlar kom hit så får ni stryk’, (den dialekten)
    oj oj vad vi skrattade och hade roligt åt det. Jag tycker fortfarande att det var ett snällt bus,
    fast äckligt men skitkul, *fniss*
    Ja vi kunde på den tiden också . . . .
    Trevlig helg/ Eva

  15. I dag blir det lunch hos äldsta dottern tillsammans med son och hans sambo. Jag har hört (om man nu ska tro på det) att det är personalen som stjäl mest i från butikerna. Kan det verkligen vara så illa undrar jag…

    Trevlig söndag!

  16. Om jag ska göra nåt speciellt?
    Ja, jag tänkte väl dra iväg och snatta lite. 😀

    Tycker jag har ”en retroaktivt” sen jag som OSKYLDIG blev stalkad av den där manliga butikskontrollanten.
    Varför heter det Butikskontrollant?
    De kontrollera ju inte butiken, de kontrollerar ju kunderna!
    Kundkontrollant med andra ord! 😀

    Priskontrollant hade annars varit vad som hade behövt när ni var ute på era äventyr. 😀
    Lite roligt är det ju med de där ”pojkstrecken”.
    Särskilt några år efteråt. När man vuxit upp. 😀

Kommentera

