Ystad Djurpark – del två

Gräset är alltid grönare på andra sidan.

DSC_17980073

Visst är zebu-kalven söt?

Söt Zebu-kalv

När vi stod och tittade på en surikat märkte vi plötsligt hur den vaksamt började stirra mot skyn. Tydligen hörde den vad som var på gång långt innan vi hörde någonting.

DSC_18110083

Sedan stod mamman och pappan och spanade mot flygplanet som passerade förbi i skyn. Vände häftigt sina huvuden i snabba rörelser åt tre håll flera gånger efter varandra. Deras läte är rätt tystlåtet.

DSC_18090081

Barnen lekte och brydde sig varken om flygplan eller att vi bad dem att flytta sig ut från skuggan när vi skulle ta kort.

DSC_18120084

Då kom tillfället jag väntat på. Solveig försvann iväg mot bison, cabybara, alpacka och lamadjuren. Jag skyllde på att en lama en gång spottat elakt mot mig på en cirkus vilket är sant. Sådant glömmer jag aldrig.
”Jag hälsar på en zebra istället.”
”Gå inte för nära staketet. Du vet att det är ström på det inre?”

DSC_17920068

”Hej kompis. Jag har med grejerna som jag lovade. Så farligt kan det inte vara. Säkert bara en skrämselgrej så besökarna ska ta det piano. Oj. Där gick ljuset.”

DSC_17500039

”Vad laddad jag känner mig. Har du bestämt dig om du vill ha rutigt eller sick-sack mönster? Det måste gå fort för någon kan ha åsikter om …” 😉

DSC_17890065

 

28 thoughts on “Ystad Djurpark – del två

  1. Hahaha … Jag älskar de där surikaterna. Kan stå hur länge som helst och titta på deras förehavanden. Det är trevliga och roliga djur … och söta dessutom.
    Den där kalven var verkligen jättesöt … men vad är en Zebu för något?

  2. Jag tycker surikatten (dubbelteckanar man det i plur.?) är en kul figur. Jag förstår inte hur Solveig vågade lämna dig ensam. Det verkar riskabelt. Kram

  3. Visst är det mysigt i Ystad djurpark, härligt att bara spankulera omkring titta på djuren, stanna för en go fika. ja bara va helt enkelt. Kram åse

  4. Söt surikat på spaning. Fina bilder och härligt kluriga texter som får mig att le. Djurparken ser mysig ut så jag lägger den i reseminnet. Ha en fortsatt fin tisdag och kramen 🙂

  5. Surikaterna är för roliga. Såg ett naturprogram på TV för flera år sedan. Surikaterna turas om att sova medan andra står på vakt. De som står på vakt kan få göra det länge. Så de blir väldigt trötta. TV-kameran lyckas filma surikater som hade väldigt svårt att hålla sina ögon öppna då de stod vakt, tom så att de då och då trillade omkull för att de nickade till.
    Kramis

  6. Ystad djurpark är så fint 🙂 Var där med eleverna i våras och det blev väldigt uppskattat.
    Tack för fina bilder och text! det blev en uppiggande morgonläsning för en i övrigt galet trött och sliten lärare…som samlar krafter för ännu en ny dag.
    Ha det fint!
    Kram Christina

Kommentera

