Film trettiosju av femtio

Bara en natt

Bara en natt/Before Sunrise
Genre: Romantiskt drama, 97 minuter, 1995.
Betyg:
1). I filmsoffan med familjen: 30/40
2). Bosse Lidén 2014: 111/120

Favoritkommentar: ”Gör vi inte allt i livet för att vi ska bli mer älskade.”
Favoritscen: Det har jag många. Svårt att välja. Det får bli scenen med låtsastelefoner, där Céline och Jesse ringer hem till sina vänner, men i mycket hård konkurrens med den underbara scenen i ett trångt musikbås och den vackra scenen när de sitter på tre pallar.

Egna ord: Efter att ha sett filmen fyra gånger innan de tjugofyra timmarna och hyrtiden gått ut på nätet, analyserade jag allt. Jag gick systematiskt igenom de trettiofem scenerna och försökte komma fram till varför jag blev så skönt berörd och ansåg att det måste ha varit nittiotalets bästa romantiska drama. Visst älskar jag Wien, har luffat runt på tåg tusentals mil, skulle ha kunnat vara killen i filmen. Men det är så mycket mer som tilltalar mig. Det är otroligt svårt att göra en ”pratfilm” med få scener där det mesta ska bäras upp av två skådespelare, utan att det känns som en teaterpjäs. Woody Allen är kanske den mest kände på detta område. Jag tycker att Allen lyckats några gånger, men jag tröttnar nuförtiden snabbt på mannen med de tjocka glasögonen. Har inget gemensamt med honom. Det har jag istället med Richard Linklaters regi och rollfigurer. Vilket underbart filmande. Jag upplever det som om jag är med själv hela tiden. Tack Linklater för att du inte klipper av utan låter kameran rulla på längre än vad de flesta skulle gjort. Tack för att jag slipper alla statiska Hollywoodfloskler och hemskt mycket tack för att ungdomarna inte har haft sex vid sju tillfällen innan de ens sagt vad de heter. Innan det börjar bli på gränsen till småtjatigt och statiskt inom ett samtalsämne byter Céline och Jesse galant samtalsämne eller så byter filmen tempo. Vi får se fantastiska kamerasvepningar över kända ställen i Österrikes vackra huvudstad som jag själv har så många privata ljuvliga kärleksminnen från. Biskådespelarna lever upp till namnet, men har ändå viktiga bärande funktioner i handlingen. Om jag kan fresta någon av er att hyra denna film ex. på Headweb.com för 29 riksdaler så behöver ni inte vänta nio år på uppföljaren, som de som såg biofilmen 1995 fick göra. Det ska ni vara tacksamma för. 😉

Handlingen i korthet: Den amerikanske lite vingklippta killen Jesse (Ethan Hawke) befinner sig på ett tåg i Wien. Där börjar han prata med fransyskan Céline (Julie Delpy) och de bestämmer sig efter ett tag för att gå till restaurangvagnen. Ungdomarna trivs ihop. Problemet är bara att Jesse ska med flyget nästa förmiddag till USA och Céline är på väg till Paris och studier på Sorbonne. När tåget rullar in Wien är goda råd dyra. När Jesse hoppat av tåget inser han att han har inte har något att förlora …

Kuriosa: Filmen utspelar sig i likhet med romanen Odysseus av James Joyce den 16-17 juni. Richard Linklater vann Silverbjörnen i kategorin ”Bäste regissör” vid Berlins filmfestival. Om du blir sugen på att se filmen. Gör inte misstaget att hyra/köpa filmen ”En dag/Before Sunset. Det är uppföljaren nio år senare med samma skådespelare. Då förstör du filmupplevelsen. De ska ses i rätt ordning. Det finns även en tredje film (Before Midnight) och en fjärde är planerad.

Dagens fråga: Gissa vilken film jag ska ha som filmtips nästa torsdag?

Här är texten till nya läsare om denna bloggkategori som slutar med en tävling i december 2014. https://bosseliden.wordpress.com/2014/01/08/mina-blogginlagg-pa-torsdagar-2014

30 thoughts on “Film trettiosju av femtio

  1. Ja den har jag sett, det är längesen. Fylld av känslor, den där första darrande obeskrivbara underbara outsägbara… Den var bra! Förstår att du fastnade. Wien var den perfekta platsen för nattvandring och man glömde bort att det var film. Det fanns kanske en gnista… Vem vet?

  2. Det känns som jag är en av de få som aldrig har sett någon av dessa filmer i denna svit. Jag har hört så många lovorda dem att jag nog blivit rädd att jag ska bli besviken. Kanske är det dags att se till att se dessa nu. Tack för tipset Bosse. 🙂

    Kram

  3. Tyvärr kan jag inte utge någon åsikt om den här filmen. Har inte sett den, än mindre hört talas om den. Men det låter trevligt det du berättade om den..

    Kram/Gilla

  4. Hoppsan – där blev jag grundlurad! Har inte sett filmen…vad jag minns. Men det låter som om det är något som jag vill se. Nu är det svårt att veta om du själv har sett uppföljarna… rent logiskt borde det ju vara någon av dem. Eller så är det något helt annat!? Luriga Bosse! 🙂
    Kram, Gunilla

  5. Du skriver väldigt bra! Tack för alla filmtips. Jag tyckte också väldigt mycket om Bara en natt, likaså uppföljaren Bara en dag. Den tredje, som utspelar sig i Grekland, var inte lika fängslande. Nu har ju Linklater kommit med ny film, som heter Boyhood. Skall bli intressant att se den också.
    Trevlig helg!
    Hälsningar
    Birgitta

    • Tack Birgitta och välkommen till min blogg. 🙂 Äntligen en kvinna som sympatiserar med mig om dessa två filmer. Den tredje filmen har jag bara sett en gång och det var på min födelsedag. Då kändes det inte alls bra och jag har därefter inte vågat se om filmen. Den var för tjattrig och ryckig när det satt flera personer runt bordet. Sedan tände det till det och ”var som vanligt” med bara de två närvarande, när de gick iväg och jag hoppades på något stort. Jag var inte sugen på att se bråk och uppleva mörker på min födelsedag. Det var jag inte klädd för. Om åtta år kommer säkert film nummer fyra.
      Jag har också läst om hans nya film och är sugen på att se den.
      Tack! Önskar dig också en fin helg. Kram Bosse

Kommentera

