Resultatet av tävlingarna – och äntligen en provbok i handen

Stort GRATTIS till Geddfish som vann glasstävlingen. Den nya sorten Lakritspuck föll jag direkt för. Tyvärr var jag inte ensam om det. Sommaren 1982 tog den snabbt slut i kioskerna och GB hade svårt för att hinna med att tillverka tillräckligt många av den populära sorten. Det blev långa trista pauser i leveranserna. GB var inte förberedda på succén.
Stort GRATTIS till Signhild Skrivmoster Hortberg som lyckades pricka tiden 21.00 och lämna de rätta uppgifterna om var jag hade gömt de tre bilderna.

Under dagen passerades den magiska gränsen 100 000 visningar och det sattes ett nytt dygnsrekord, 710 visningar.

Äntligen. Vi har väntat och väntat. Till slut kom provboken från Scandinavian Book i Århus, i Danmark. Nu är det sista chansen att ”tvätta” bort fel i kåseriboken. En stimulerande uppgift. Det skulle vara trevligt om vi kunde göra vår beställning under veckan som kommer.
Bloggprovbok

77 thoughts on “Resultatet av tävlingarna – och äntligen en provbok i handen

  1. Jag förstod att det var Lakritspuck … men jag var ändå inte först på den!
    Tack för grattis till den andra tävlingen och jag är snabb som en kobra när det gäller!

    Trevlig fortsättning på helgen! Kram!

  2. Tack för GRATTIS, säger Gerd Geddfish 😉 Jag körde på min magkänsla och min egen smak, alltså Lakritspucken! ❤
    GRATTIS till Skrivmoster!
    Ha en bra Val-Söndag och stor Kram för generositet, och nyfiken på boken!

  3. Klart det var lakritspuck 🙂 Den var verkligen god, då. Nu tycker jag den är som alla andra glassar, ganska tråkig.
    Så fin boken ser ut! Ser fram emot den!

    • Du får skylla på Solveig som inte drog den vikta lappen med ditt namn på, som låg i vårt svarta porslinshjärta. 🙂
      Var sak har sin tid. Jag slutade tvärt gilla den, minns jag.
      De riktiga böckerna trycks med en annan teknik, så jag hoppas det blir ett strå bättre. Vi har betalt extra för ett liknande tryck på ett omslag som vi har hemma och som vi är nöjda med.
      Önskar dig en fin söndag och hoppas det gick bra med dopet igår.

  4. Jag ligger lågt med datorbruk och bloggande för tillfället. Har väl en lustsvacka, sådant som kommer och går. Men blev sugen på ett besök här när jag såg din blänkare på FB.
    Som vanligt en del tävlingar jag missat … hehe

    Gillar omslaget på boken. Väldigt vacker bild. Titeln är också vacker, i sin nostalgiska framtoning. Jag är ju en vän av ”nostalgi”, så det tilltalar mig mycket … 😉
    Ser fram emot att läsa den … 😀

    • Du har säkert haft trevligare att göra. Lyssnat på nallebjörnen Björn för att ta ett exempel. Tänk vilken lång ”topp” den grabben har haft. 🙂
      Vilken glass var din favorit?
      Trevligt att du gillar omslaget. Titeln kan jag inte ta åt mig äran av. Den kom till Solveig tidigt i processen.
      Jag hoppas fortfarande att det är september när böckerna kommer. Det viktigaste är att allt går bra.

      • Jag tror att det kommer gå jättebra. Håller i alla fall tummarna för det … 😀

        Jag hade ingen ensam favorit bland glassarna. Det skiftade mellan 88:an, Nogger, GB-Sandwich och Lakritspuck … och ibland en och annan Puckstång. Som riktigt liten var jag ibland sugen på Igloo också. Många av dessa glassar har ju funnits väldigt länge. Det var roligt med de två pinnarna, och läskande med isglassen under varma sommardagar. Minns hur vi barn gick barfota på gården med glassar i nävarna …sörplande för att hinna med iglon innan den smälte bort, och när det tunna partiet mellan pinnarna gjorde att man plötsligt hade 2 glassar att suga i sig … hehe

      • Isglass var oftast godast när det var riktigt hett. Precis som du skriver fick man se upp när de delade sig. Ibland slickade jag medvetet i mitten så jag kunde bryta loss tidigt. Trollhätteglass hade olika sorter glass på sina pinnar. Det var mer spännande. Tre i familjen älskar Sandwich och köper kartonger med bara den sorten i. Jag förstår mig inte på det valet. Påminner mig om knäckebröd med ost, som låg i automater på de gamla tågen. Sega gamla saker som jag tyckte var döäckliga.

  5. Grattis till Geddfish och Signhild! Och ett stort grattis till dig Bosse och till Solveig! Fint omslag till er bok och titeln, ja den smakar mer!
    Stora kramen, Gunilla

  6. Grattis till vinnarna!! Säger jag som lever i någon konstig bubbla och helt missat att det varit tävling:))). Riktigt nyfiken på boken nu….
    Nu går jag ner och röstar, så att jag inte missar det också:).
    Kram!!

    • Man kan inte vara med i alla tävlingar. Du som varit så flitig sista månaderna med andra tävlingar. Kul att du är nyfiken på bok nummer två. 😉
      Vi var och röstade efter middagen. Tydligen en tid som många andra också gillade. Det blev till att stå i kö innan vi släpptes in i matsalen.
      Kram

    • Ett försiktigt mål var att det skulle bli en septemberbok. Den chansen finns kvar. Det viktigaste är att det blir en bok som vi är nöjda med. Några små saker behöver rättas till innan vi skickar iväg beställningen. Sedan kommer den sega väntan där vi inget kan göra med den biten. Det känns i alla fall som det är på riktigt när man har en fysisk bok hemma – provboken. Tack för frågan.

  7. Grattis till vinnarna. Tyvärr så satt jag bara en pyttestund vid datorn igår, vilket kanske också är rätt sunt 😉 Och ett stort Grattis till redigeringsboken!!! Måste vara ett sant nöje att korrekturläsa.
    En valbar kram från mig

    • Du gjorde säkert något mycket mer sunt istället. 🙂
      Tack! Det är betydligt trevligare när man har en fysisk bok att bläddra. Första gången var det mysigt att läsa den. 🙂 Sedan började själva jobbet. Fingranskningen. Tecken för tecken leken. Strunta i handlingen. Enbart koncentrera sig på detaljer.
      Kramisar tillbaka.

  8. Tyvärr missade jag hela tävlingen, fast jag var nog in och letade och fann mycket läsvärt samt Pärlan! 🙂 (Kanske man borde ordna en tävling för att få lite högre statistikstaplar?) 😉
    Grattisrosor till vinnarna och till er båda för den nya boken!

    • Det kommer fler tåg och tävlingar. Trevligt att du fann mycket läsvärt i min blogg. Att anordna tävlingar brukar vara populärt. Samtidigt kan det innebära en del jobb också. 🙂
      Tack så mycket. Vi var nöjda med att få hålla provboken i handen. Sedan började själva arbetet. Målet är att boken ska bli så bra som möjligt. Om några veckor vet vi svaret. Kram

  9. Geddfish är vass. Hon har vunnit hos mig med en gång!
    Känner igen känslan när ”rentrycket” kommer från tryckeriet och då det är nästan för sent för att ändra fel. Du kör med provex, det gör ju inte vi på samma sätt. Hur många ex trycker du totalt? Hos oss varierar det mellan 500 och 3 000.

    • Vi är inga gambler. Provboken är värt sitt pris. Det är en fysisk bok vi ska ge ut. Det är när man håller den i handen och bläddrar i den som den rätta känslan infinner sig. För oss är det sista chansen att ändra det som är fel eller kunde blivit bättre. Både när det gäller insidan/inlagan och utsidan/omslaget. Det är en stimulerande uppgift men också en aning läbbig. Mardrömmen är att missa ett fel på första sidan. 🙂 Precis som med ”Mina fotsteg i ditt hjärta” har vi valt att behålla trycksiffran för oss själva. 🙂

  10. Stort grattis till vinnarna! Och vad gäller lakritspuck så gilla jag den fortfarande och köper den nog så ofta.
    Roligt med boken. Grattis Nu väntar nog både jag och många med mig med spänning på att få köpa den.
    Måndagskramar!
    Och du, jag är inte föreslagen som stadsministerkandidat….Men livet får gå vidare ändå.

    • Jag väntar också med spänning på besked om boken. Det är så många viktiga bitar som ska bli gjorda innan den finns i handen på riktigt.
      Tack för måndagskramarna.
      Vilken tabbe de gjorde som inte föreslog dig. 🙂 Livet går nästan alltid vidare på något vis.
      Kram

  11. Jag gillade också en gamla lakritspucken. Visst var pinnen tuggummi? Åh, så spännande med den nya boken. Din förra ligger framme hela tiden och en dag kommer jag att läsa den. Varför det inte hänt än kan jag inte svara på för jag vill varje dag. Kram!!!

    • Du är en ung kvinna. Jag tror det var en senare variant.
      Vi ser fram emot att ta emot den stora leveransen. Det är en speciell känsla. Hoppas det kommer en dag när du läser ”Mina fotsteg i ditt hjärta”. Det är visserligen en fin framsida men … 🙂
      Kram

  12. ”Skimrande ögonblick och dagar i grått” – livets innehåll i skrift kanske? Jag gillar titeln och blir lite nyfiken.
    Ha det fint och tack för att du kikar in hos mig ibland:
    Höstkram

    • Så är livet ofta. Det behövs skugga för att man ska kunna njuta av solen. Det var min fru Solveig som kom på titeln.
      Det är inte så ofta du lägger in på din blogg, men när du väl gör det brukar det vara något intressant. Tidigt noterade jag att jag gillade din musiksmak. Kram

  13. Tusen tack för priset som kom idag med posten, tillsammans med ett vackert kort på dig och Solveig! Jag väntar med att skrapa tills i morgon, spänningen vill jag ha kvar lite till 😉 och då ska jag länka till dig från min blogg 😉
    Kram, Gerd ❤

  14. Vilken tajming din bok kommer lagom nu tills jag får mer tid för läsning….längtar till den går att beställa. Grattis till GeddFish så länge som man inte skrapat så är man miljonär. 😉
    Kramis från Skogsfen.

  15. Stort grattis till de 100 000 och grattis till boken !
    Vad spännande, ser fram emot till den läsningen. Kan det bli så att ‘dagar i grått’ blir
    ‘skimrande ögonblick’ ? ! ? !
    Ja då är det en bok för mig.

    Förr i tiden var jag en glassoman – nu förtiden knappt aldrig sugen. Men om, då ska det givetvis fortfarande vara en lakristpuck. Ja många gillade den, ej konstigt att den ‘gick åt’.
    Om jag ska göra en snabb dessert då blir det – lakristglass – citronglass – och färska hallon.
    Smaskens för alla och snabbt tillagat, *fniss*
    Ha de så gott/ Eva

    • Dubbeltack Eva! 🙂
      Förhoppningsvis tycker du mycket är skimrande i boken.
      Jasså, ditt behov har runnit bort. Din snabba dessert hade jag inte sagt nej tack till. Färska hallon har jag fortfarande i trädgården. Nästan varje dag plockar jag en ranson till efterrätten. Så länge frosten inte slår till kan jag fortsätta med den vanan tack vare den sena sorten vi har.
      Kram Bosse

  16. Wow – 100 000 besökare, inte dåligt! Jag skulle bli överlycklig om jag fick 1000!!
    Förstår att det är spännande nu med den nya boken, jag tror nog att jag kommer vara en av dom som gillar den!
    Jaså, du gillar lakrits!? Om jag inte var dålig (ryggskott) så skulle jag idag ha gjort en specialmarmelad till vår lilla Skördemarknad den 1 oktober. Det är lakrits-äpple-chilimarmelad. Låter kanske konstigt men är underbart gott på ett salt kex med god blåmögelost. Fast jag skulle ha gjort chutney och färsk mexikansk chilisås samt kruka ett antal perenner till. Nu får jag vänta några dagar tills jag kan stå och gå utan att skrika….. *fniss*
    KRAM
    Susie

    • Du får börja med tävlingar. Lotta ut växter och fröpåsar så fixar du lätt tusen om dagen. 🙂 Vänta lite. Ditt första pris ska vara en långweekend på Gotland. Mängder av bloggläsare kommer att springa till din blogg.
      Du verkar som vanligt pigg och glad trots din strejkande rygg. Hoppas du får en bra behandling för den. Eller kör du med poolgympa? 🙂 Nu gäller det att du blir bra snabbt.
      Kram Bosse

  17. Hej där!
    Trevlig med besök på bloggen. Jag blev nyfiken och gjorde en liten titt på din blogg.
    Vem är inte förtjust i Österlen. Vi är där varje sommar och ibland påsken.
    Längtar redan till Österlen och lilla Brantevik.
    Mitt blogginlägg från augusti finns en bild från Brantevik där familjen står och spanar ut över havet.
    Ha de

    • Välkommen till min blogg Lena! 🙂 Brantevik är fint. Sist jag var där lämnade jag min bok ”Mina fotsteg i ditt hjärta” i Sveriges minsta bibliotek vid hamnen.
      Då förstår jag att du känner väl till Österlen. Själv har jag bara bott här i tre år och känner mig fortfarande som en lycklig turist som övervintrat.

  18. Grattis till 100 000 visningar!! Spännande med den nya boken med vackert namn och omslag. Ser fram emot att läsa den. Ha en fin fortsatt vecka och kramen 🙂

Kommentera

