Nu har vi inga småbarn hemma längre

DSCN8541

Tänk vad fort tiden går. Det känns overkligt att Delfie har fyllt sju år och börjat i skolan. Jag tycker att det var igår som vi träffade honom i Kåseberga för första gången och han fick följa med oss hem till Skummeslövsstrand. Sorgligt nog blev han åksjuk, så jag tvingades stanna flera gånger längs med väg 13. Inte konstigt alls. Alla som köpt en valp förstår situationen.

Cirkeln är fyrkantig. 😉  Delfie är tillbaks i Kåseberga igen och går i ettan i Delfinskolan. Visst finns det skola i Ystad, men han ville så gärna chilla med sina gamla kompisar och man säger inte gärna nej till en grabb med det breda leendet. Jag sa till Solveig innan vi somnade igår:
”Vad skönt att vår yngste slipper pendla med Pågatåget. Det är ofta tågtiderna inte stämmer.”
Istället åker Delfie med fiskbilen. Det blir en lite längre åktur i och med att de ska hämta upp en Knubbsäl i Tomelilla. Delfie trivs som fisken i vattnet i skolan. Däremot strular det en del i gruppen med en Spelhaj som spelar svart på fiskar och en Mal som antagligen har någon bokstavsdiagnos i ryggfenan och bara maler hela tiden. Det bästa är att Delfinskolan har ett samarbete med Ystad Djurpark och åker dit varje torsdag. Sist sammanföll det med att Jennifer också var där och jobbade. Visst är det löjligt, men jag har förstått att Jennifer skämdes för sin lillebror. Enligt henne berodde det på att Delfie följde efter henne in till Lemurerna och sedan gick något fel när hormonerna hostade omkring.
”Det löser sig Jennifer. Nästa år får djurparken en ny djur-ras att visa upp, Delmurer som både kan simma och hoppa. Vilken attraktion! Folk kommer att vallfärda till parken från hela jorden!” 🙂
”Sure pappa.”

Bok & bloggreklam:
I fredags gick beställningen till Scandinavium Books iväg. Kåserisamlingen ”Skimrande ögonblick – och dagar i grått” innehåller inga sådana här knasiga texter som den ovan. Enligt hemsidan är trycktiden 8-10 dagar. Sedan tillkommer en leveranstid på 1-3 dagar. Mitt hopp om en Septemberbok kommer att bli svårt att uppnå. Men kan Delfiner lära sig alfabetet så är inget omöjligt. 😉

Min bloggvän Tove var först. Vem ska bli tvåa? Kanske får jag svaret i morgondagens blogginlägg.

Veckans torsdagsfilm är en otroligt välgjord film med lysande skådisar. Inte bara mina ord. Om 13 miljoner besöker filmsajten varje månad och anser att filmen är den näst bästa som gjorts känner jag mig i gott sällskap.

I fredagens kåseri är jag allvarlig och bjuder på en glimt från mitt privata liv.

Söndagens ”Ord som berör mig;10” hämtar jag från en nyskriven dikt av min älsklingspusselbit. Gissa vem?

Jag önskar dig en fin start på veckan. Var rädd om dig, för det finns bara en av dig.

40 thoughts on “Nu har vi inga småbarn hemma längre

    • Bara inte tryckeriet trasslar till något så gör det inget. Det var många olika sorters känslor som dök upp förra gången, 2013. Först var det tacksamhetskänsla för att omslaget stämde. Sedan var det overklighetskänsla som dominerade när jag packade upp lådorna. Det ska bli spännande att jämföra när det är dags igen. Det viktigaste för mig är att läsarna blir nöjda (så många som möjligt). Mina skrivarmål har aldrig varit att bli känd eller rik. Inte heller att någon förstå-sig-påare ska bläddra lite här och där och avslöja slutet på boken i någon amatörrecension. 😉 Man är allmängods när man skriver eller sjunger något. Först lägger man ner många hundra timmars ensamarbete, som sedan kan sågas längs med fotknölarna på nittio sekunder av någon så kallad expert med ett annat intresse. Tyvärr finns det ingen möjlighet att försvara sig. Dessutom skulle det av många upplevas som en dålig förlorare mentalitet. Vad har jag gett mig in på? Vilken tur att jag inte körde helt solo denna gången. 🙂
      Tack! Önskar dig detsamma.

      • Ligger mycket i det som du säger. Att få en svidande kritik mot något som är en del av en själv kan verkligen inte vara lätt, oavsett hur känd man än är! Hoppa att det bara blir positiva känslor och att allt går planenligt! Sedan får man ha i åtanke att smaken är som baken. Alltså behöver en sämre recension inte per automatik innebära att boken är dålig!

      • Det har varit två intressanta slingrande resor. 🙂 Man lär sig otroligt mycket inom olika områden. Jag älskar att analysera och ligga ett steg före. Vad kan gå fel? Vad kan gå rätt? Är det fel pilskyttar spelar det ingen roll. Det är bara att titta på Idol. Jag är tacksam att ingen av våra döttrar står framför någon liten gubbe i kortbyxor som gör sig lustig över att han ”blir blöt i sina trosor”. 😦 Att de ska styla om sig. Tänk om femtonåringarna fick vara sig själva.
        Människor som har olika bok/film/konst/låt-smak är utvecklande och ger intressanta diskussioner, likväl som de som delar samma genresmak tillsammans kan prata sig varma om sina favoriter.
        Alla Lasse Åberg filmerna har väl blivit sågade av de ”riktiga” experterna. Tomas Ledin är heller inte populär. Ändå har det gått skapligt för de två folkliga grabbarna. 😉
        Om jag hade fått som uppgift att välja ut de tio finaste rosorna jag än så länge har fått av läsare av ”Mina fotsteg i ditt hjärta” skulle avsändarna varit helt okända för bloggvärlden. Inget som jag kommer att lägga ut här på bloggen. Ingen av roslämnarna behövde höra av sig till mig. Därför känns orden så nakna, ärliga och berörande. Otroligt intressant som författare att få ta del av deras tankebanor. (syftade inte på de snälla orden) Jag blir impad av personer som tänker på djupet. Som ex. förstår varför jag gjorde två huvudpersoner mer mogna än vad som är vanligt för sin ålder. (en blev det efter en hemsk händelse) Alla som läst psykologi, varit med om något hemskt, råkat ut för något de inte var ”klädda för”, insjuknat i en obotlig sjukdom, jobbat med utsatta barn i sitt yrkesliv har ett försprång såklart. Jag har träffat på sådana barn och ungdomar i olika sammanhang. En sjuåring kan vara mer mogen än en vuxen människa inom vissa områden. Skrämmande men tyvärr alltför sant. Till och med det verbala kan vara långt före de jämnåriga. Istället saknas andra viktiga emotionella bitar som man önskar och borde ”kräva” att alla barn fick. Någon gång kommer jag kanske att skriva om sådana barn och ungdomar inom skönlitteratur genren. Oj vad jag skriver på. 🙂 Det ser så mysigt ut när jag ser min älskling sova. Jag tror att jag gör henne sällskap. Tack för ditt intresse. Kram Bosse

  1. Vilken tur vi ska till Ystad djurpark först nästa sommar!
    Boken, oktober är en bra månad, jag fyller år då 😉 Men det kan ju hinnas i september, om de håller sig till kortaste tiden 🙂
    Ha en fin dag själv!

    • Säg bara inte namnet på den person som berättat om djurrasen. 🙂
      Oktober och november är två bra läsmånader. Igår skickade jag iväg en beställningslista på datorn till Tomelilla bibliotek. Jag ser fram emot vissa titlar.
      Vi har också någon i familjen som fyller år i oktober. Dessutom har vi vår bröllopsdag i denna höstmånad.
      Har de mindre att göra på tryckeriet kan det säkert gå snabbare. Det är bara att gilla läget. Själva leveranstiden går att följa på internet.
      Här är höst idag.

  2. Vilket roligt lite galet inlägg; fast jag tar bort lite , det är lika lite galet som inte alls galet. Var rädd om dig du med! Unikheten är en stor skara i blogglandet och i övriga landet. 🙂 Ser fram mot böckerna … 🙂

  3. Du är heltokig! Det måste vara ett äventyr att dela hem med dig. 🙂 Tänk att få gå på tur genom Ystad med dig som guide…
    Ha en förtjusande start på veckan! Kramar

    • Det är bra att du ser det så Sandra. 🙂 Själv har jag inget alternativ. Jag måste stå ut med snubben hela dygnet, vecka efter vecka, år efter år. En gång försökte jag lura honom. Det gick inte alls som jag planerat. 😉
      Tack! Du får ha det så bra hos dig. Höstkramar.

  4. Delmur – vilket underbart hybriddjur det skulle bli! En sån valp vill jag ha!!
    Trist att boken inte innehåller sån här trevlig och kul text, då kanske den inte är något för mig!?
    KRAM ❤
    Susie

    • Jag får göra en parallell upplaga med ett lägre antal x som jag har till sådana som du. Så du kan sitta där och skratta istället för att vänta på premiär doppet i poolen nästa säsong. Jag kan byta ut de allvarliga och seriösa kåserierna mot lite galet och krydda med mycket galet. 🙂
      Kram

    • Jag håller med dig Anna-Karin. Då håller vi tummarna för att många köper våra böcker och ger bort dem som hårda paket till jul. 🙂 Hösten har alltid varit min bästa läsperiod. Då söker jag mig gärna inåt. Samtidigt gör jag det mysigt runt omkring mig. Är man romantiker så är man. 😉
      Kram

  5. Som alltid så bjuder du oss läsare på ett stort leende. Jag letade i en av mina hjärnlåder efter ett bra ord att sammanfatta ditt blogginlägg med för att inte hela din eftermiddag skulle gå åt till att läsa om alla positiva ord jag tänkte skriva. Det bästa jag hittade var fantastisk!

    Önskar dig en finfin dag!

    Kram

    • Vilket fint ord du hittade i din hjärnlåda. FANTASTISK. Det ordet kan jag leva på i många blåsiga höstdagar. Själv är jag mest rädd för att någon ska bli arg och säga att jag spårat ur helt och börja banna mig för att det minsann inte finns något djur som heter Delmurer. Nästa år. När djurparken öppnar. Då ska jag åka och titta på dem. Ska du med? 🙂
      Kram

  6. Det spelar väl inte så stor roll när boken kommer. Det viktigaste är ATT den kommer. Den här nya rasen är inte blyg eller så av sig, får jag hoppas. Jag vill gärna se hur den ser ut. Men jag antar att det kommer att bli en busig sort. Kram

    • Jag tror att den har en tofs som är orange. I alla fall den dagen som du kommer och hälsar på den. Busig men hjärtat på det rätta stället.
      Hur kändes det att vakna upp till en måndag utan ditt nya jobb? Satte du på barnprogrammen på TV av ren vana?
      Kram

  7. Haj po daj Bosse Bus! Så samfärdsmedlen funkar där nere i syd, fint! Kommer och testar nån gång, om jag överlever vintern här uppe. Morgontemp + 1 grad, det börjar visst bli dags för fårskinnstofflor och yllekofta. Trots allt – det är höst nu. Nailed 📌!
    Är glad för varje liten solstråle som värmer. Nyheternal på bokfronten📚 får mig att slå några extra slag med labben! Hälsningar till 🐬Delfie, trevligt att han är skolmogen nu, det går framåt! /Snorre Säl.💦
    PS. Total internetdöd här hela dagen. Aningens trist.. men ger plats för annat 🙂

    • Jag sitter här och struntar i din text och njuter av de fyra symbolerna du skickat med som presenter till mig. Både böcker och delfin. Kan det bli bättre.
      Till och med i Ystad blev det plötsligt höst idag.
      Delfie hälsar tillbaka. Han berättade att de hade slöjd idag och balett.
      Det är säkert bra om med lite internetdöd då och då. Bara det inte drabbar mig. 😉

  8. Låter som ett väldigt mystiskt djur, säkert skyggt och speciellt 😉
    Nu gjorde du mig nyfiken, vad är det Tove har gjort… Hmmm, beställt boken?
    Önskar dig en finfin vecka och hoppas att de kör ett racertryck på er
    bok!
    Kramar

    • Några har frågat, men jag är alltid rädd att det ska bli fel någonstans. Tänk om de trycker upp någon dansk titel med danska kungar och baroner.
      Jag är mångsidig. Därför vet jag vem som var först med att betala ”Mina fotsteg i ditt hjärta”. Det var du. Men det var Åse som fick den först i sin hand. Hennes ex. behövde inte åka gul bil utan nöjde sig med vit bil.
      Tove har gjort något helt annat.
      Hoppas du inte blåst bort under hundpromenaderna. Kram

  9. Jag undrade så vem Delfie egentligen är. En vovve, eller? Då kan det ju inte vara en valpskola i alla fall.

    Jag blev inte riktigt klokare även om jag läste om igen.

    Sv: Nej jag är inte bortblåst, för jag har hållit mej inomhus med min hobby precis som du trodde. Min stora passion just nu. Det blåser som bara den ute och det har blivit mycket kallare ute.. Då går man inte ut frivilligt.

    Kram/Gilla

    • Delfie fanns på bild överst i blogginlägget. En söt låtsas-delfin som bor i vår trädgård på sommaren. Annars var texten mest trams från min sida. Därför kategorin ”Lite galet”.
      Skönt att ha en passion när hösten kommer på allvar. Samtidigt behöver man lite frisk luft varje dag. Vi får hoppas på bättre väder imorgon.
      Kram Bosse

  10. Å! Nämän, ååå, ja, å! En till bok av dig, gratulerar verkligen 🙂 Och jag som inte ens fått tummen ur och beställt din första, fastän jag lovat mig en.
    Och vilken fin text om delfinen, så mångfacetterad, varm och finurlig. Så ”Bosse”, med andra ord.
    Kram!

  11. Mycket som händer hos dig förstår jag…. Delfiner är så fina djur, tillgivna och när de flyttar hemifrån är det klart att man saknar 😉
    Och Boken den ser jag fram emot! Ni är så flitiga du och Solveig, som skriver en bok tillsammans 🙂
    Ha det fint!
    Christina

    • Det är så tomt och konstigt när Delfie är borta hela dagarna. 🙂 Delfin har alltid varit mitt favoritdjur. Allt sedan jag såg TV-serien ”Flipper” när jag var liten.
      Jag blir glad av att läsa att du ser fram emot ”Skimrande ögonblick – och dagar i grått”. 😀
      Jag och Solveig har gjort massor tillsammans genom åren. Jag trivs med att jobba ihop med min gamla klasskamrat.
      Kram Bosse

  12. Delmurer…ja men bara det gör ju att nästa sommar måste det bli en tur söderöver! Nu satte fantasin verkligen igång, vilket inte hör till vanligheterna såhär frampå kvällens sena timma, när det annars arbetar rättså långsamt…
    Jo det här med bilderna…det är lite som på Kalle Ankas jul…jag har en alldeles egen liten pyts med mitt namn i, och på något magiskt sätt så tar jag penseln och bara drar ett drag, du vet som schackrutorna…Eller, ibland använder jag Photoscape också, fast det känns inte så hantverksmässigt…
    Ha det gott, och vi får hoppas att hösten fortsätter med soliga dagar, vi fick en kalldusch i morse med storm och regn, men tur nog drog det fort vidare.
    Kram kram

    • Tack Rigmor! Jag fattar precis. Vet hur det är på julafton. Gillar den scenen. 🙂
      Det där med Fotoskrapandet lät inte lika spännande. Vilket konstigt ord. Är det utrikiska? Min dotter Jennifer säger att jag ska sätta mitt namn på mina bilder. Aldrig lyder jag kvinnor. 🙂
      Jag gissar på att du däruppe hade en riktigt kall morgon. Jag gnällde över 7 grader men har sett frostbilder i Halland och Småland.
      Kram

Kommentera

