Ord som berör mig; 10

Bild på baksidan på snedden Bloggprovbok

Det är livet

Skimrande ögonblick –
solen som gnistrar i havet,
den lilla barnhanden – så trygg i sin morfars hand.
Leendet som går rakt in i hjärtat.
Den kärleksfulla smekningen av en åldrad kind.
De varma orden, uppriktiga och sanna.
Gråa dagar –
regnet på rutan och en iskall vind.
Den knutna handen – som slår istället för att smeka.
De tomma ögonen som ignorerar hellre än att se.
Bristen på omsorg och tid.
Hårda ord, valda för att såra.

Att se det stora i det lilla,
att upptäcka det som skimrar i allt det som är grått,
att välja rätt,
– det är livet.

Solveig Lidén

81 thoughts on “Ord som berör mig; 10

  1. Den dikten säger precis vad jag skulle vilja vara med om. Men då med mina barnbarns barn. Tyvärr bor de alldeles för långt borta, för att sånt skulle bli verklighet för mej.

    Men vi kommer nog iväg på ett dop om lite tid, så får jag träffa dem ändå.

    Kram/Gilla

  2. Underbar text som går rakt in i hjärtat och berör på djupet. Är det från den nya boken? Tacka Solveig och ha en fin söndag. Kram till er båda 🙂

  3. Ett väl valt smakprov. ”Det är livet” bär Solveigs ton, skulle känt igen den även utan underskrift. Så fint ni kompletterar varandra.. Nu längtar jag ännu mer efter att få läsa boken. Hoppas ni får leveransen snart nu!!
    Gissar förstås att det inte finns bilder i boken.. en kostnadsfråga. 😔 Dikten till bilden av morfar och barnbarn är helt underbar här. Gissar på Jennifer.. Bild och text i perfekt samklang, träffar rakt i hjärteroten!💘
    Ja, du kommer förstås inte att avslöja något i förväg, man får se.
    Önskar er en fin söndag nere i Ystad! Här blåste det rejält igår så att löven som täckte gräsmattan blåste bort! 😳 Det har satt igång igen nu på eftermiddagen, det är bara att ”hålla i hatten”. 😊

    • Tack Regnbågen! 🙂 Datumet när vi gjorde beställningen är inte detsamma som datumet när vi fick en orderbekräftelse. Efter daglig mejlkontakt kom en lucka. 😦
      Det blir inga bilder i inlagan. Behövs inte i en kåseribok. Gör sig bättre i en poesibok. Jag hoppas läsarna kan se inre bilder istället. Där de skrattar, ler, nickar instämmande, blir blöta i ögonvrån och minns egna liknande episoder från sina liv. Som författare måste man få ha mål. 😉
      Det är Jennifer och morfar. Jag tog kortet efter en gemytlig utflykt till Hovs Hallar. Hela 3 km hade vi åkt med bilarna. Vi var fler i verkligheten men det såg så mysigt ut när de gick framför oss. Jag var tvungen att föreviga det. Inte hade vi en aning om att just den bilden skulle passa bra på baksidan av en bok som vi skrivit. Livet är fullt av överraskningar.
      Idag gick vi en härlig promenad efter maten genom Norra Promenaden och in bland gränder och gatuhus. Här behövs ingen jacka eller extra tröja. Fikade i sol på balkongen. Sådana höstdagar trivs jag.
      Då har du hållit dig inomhus idag. Eller gick du ut och höll i hatten? Kram Bosse

    • Tack! Bilden med min pappa och Jennifer skulle ha hamnat på framsidan om den varit i digital form. Nu fick vi scanna in den och kvalitén håller inte riktigt måttet… Önskar dig och Bosse en fin fortsättning på söndagen.

      • Tack för info! Blir glad när jag hör att just den bilden finns med. Vilken passande baksidesbild.. ger en vink om innehållet och lockar till läsning. Det ska bli kul att ”lägga vantarna” på boken!
        Att promenera bland gränderna i gamla Ystad låter idylliskt. Ni har haft det mildare än vi över helgen.. 😎 Det är inget tvivel om var träden blir kala först, hör jag – men det går bra ändå. Ni får ha de’!

  4. Jag tycker så mycket om titeln på er poesibok och i den dikt som nu har blivit publicerad läser jag om ”skimrade ögonblick och dagar i grått.” Vackert!
    Många kramar till er!
    Gunilla

  5. De där livsorden, de står där och talar tyst i känslan. Full av glädje! En generation i mellan, två händer i varann, en liten och en stor. Själv har farmors händer ofta. En tillit, en trygghet. Täcknar <3!
    Att modern skriver så vackert som fadern berörd delar med sig … ja, tack för det ni båda!
    De grå dagarna de går hand i hand med de blå, jag kan inte se det på annat sätt 🙂

    • Vilken vacker och personlig tolkning du gjorde. Hade det bara funnits blå dagar tror jag inte vi hade lärt oss något. Man utvecklas av motgångar, problem och annat grus som kommer in i livet. Det gäller bara att det inte fastnar där. Sedan får det inte bli för stora doser. Allt orkar vi inte bära ensamma. Kvällskram till dig.

  6. Tack för kommentaren ang fadderbarn. Men visst är det väl så att barnen byts ut när de nått en viss ålder. Vid en viss ålder förväntas det väl att de är kapabla till att klara av enklare arbeten och få betalt för det. På det viset behövs det ju ingen fadder mer, men som jag förstått det så hindrar det inte faddrarna att ha kontakt med barnet ändå. Finns exempel på detta på deras hemsida. 🙂 🙂

    • I vårt fall tror jag det beror på när barnen slutar sin skolgång. Vi skänker pengar till Hoppets stjärna/ Hop of Star. Just nu är det inget enskilt barn utan vår insats går till en speciell skola. Jag saknar lite naivt att få bilder och teckningar från ett speciellt barn. Det viktigaste är att saker gör skillnad. 🙂
      Önskar dig en fin avslutning på söndagskvällen.

  7. Mycket fin ordplacering. Både fru och herr Lidén verkar ha ordets gåva. Ta väl vara på det och skicka ut det till oss andra att njuta av. Ser fram emot att få boken i min hand.

  8. Många har uttryckt hur fin texten är och jag kan bara falla in i samma beröm. Tack Solveig, för detta!
    Precis så är det – livet. De flesta har ett liv med varierande dosera av både det ena och det andra. Doser av med- och motgång! Sorg och lycka! Skönhet och fulhet! Födelse och död!
    Mitt i detta pågående liv så är det nog många som vill hitta sitt sätt att fånga upp bearbeta, så väl det goda som det onda. Gå vidare ur sorgen och ”fånga dagen” när den är som bäst. Det kan vara en tröstlös strävan, men inte desto mindre eftersträvansvärd … ;). Ett sätt att försöka är att beskriva känslan och meningen i vers. Mycket närmre än så här kan du nog inte komma Solveig …och det är absolut bra nog för mig … ❤
    Kram

  9. De orden berör mig mycket. De träffar rakt in imag- och hjärttrakten. Tack för att du delar med dig och hälsa den fantastiskt duktiga poeten.
    Kram Ingela

  10. Vackert, tänkvärt och så sant! Att stanna upp och se skönheten i det grå. Fundera över vad som är viktigt här i livet. Och att göra det nu.
    Att ta vara på ögonblicken när de kommer, sedan kan det vara för sent.
    Tack för att jag fick läsa, tänka, stanna upp och fundera lite extra.
    Kramar!

  11. Vackra tänkvärda ord.
    Livet är som en regnbåge och fullt av skiftande glimmande nyanser precis som själva livet. En regnbåge säger mycket.

    Ha nu en riktig skön ny vecka.
    Måndagskram.

  12. Otroligt fin dikt. Den säger precis allt. Just så är ju livet med många fina minnen och ögonblick, men också med lite mindre trevliga minnen. Jag tror också det är bra med en blandning av allt. Då blir man aldrig blasé utan lär sig sätta värde på livet och uppskattar det lilla. Solveig skriver mycket vackert. Kram

    • Du har helt rätt. Livet ska vara en mix. Sedan kan man tycka att vissa drabbas lite för ofta och för hårt av det mörka. Medan andra glider omkring i det blå. Fast har man aldrig gått i deras mockasiner kan man inte veta hela sanningen.
      Hoppas du har lika soligt och varmt på din skåneplätt som jag har här just nu.
      Måndagskram Bosse

    • Det ska bli spännande att se hur omvärlden uppfattar vårt senaste samarbete. Om några dagar kommer det första beskedet. Ris eller rosor? Det är en aning läbbigt att inte kunna göra något åt det längre. Jag har alltid uppskattat förmånen att dela kontor, klassrum, museum, barn 😉 och många andra saker med min favoritpusselbit. Sedan har vi våra egna intressen vid sidan om. Hoppas det går bra för dig med studierna.
      Kram

  13. Fiiiint. Jag tror att om man inte får uppleva lite grå dagar ibland så kommer man inte att uppskatta de skimrande dagarna lika mycket.
    Förstår att det är väldigt spännande nu då det snart är dax att få höra vad vi läsare tycker om er bok. Jag tycker oxå att det är jätte spännande och ser fram emot att få läsa den.
    En stor lycka till kram till er båda.

    • Jag begrep vad du skrev och instämmer helt. 🙂 Stavade du inte feeeeeel på ett ord i början? Nu märkte jag att fiiiint är ett mycket finare och trevligare ord än fel. 🙂
      Det känns både pirrigt och overkligt. Ungefär som förra gången. Det var roligt att göra även själva skrivandet ihop. Förra året var Solveig redigerare och bollplank. Vi har under tidigare år gjort så många olika sorters projekt ihop under vårt gemensamma liv, så detta var ett naturligt steg att ta. Hon har ex. varit min chef i klassrummet. På bibblan delade vi bara kontor ibland.
      Jag blir glad av att läsa dina rader om att du ser fram emot att läsa den. Hoppas du är lika nöjd när du slår ihop den utlästa boken. 🙂
      Tack så mycket Annika. 🙂 Kram tillbaka.

  14. Förlåt men nu är jag rädd att jag formulerade mig lite konstigt. Så nu kör jag samma mening igen men i en annan ordföljd alltså: Man måste få uppleva lite grå dagar ibland för att uppskatta de skimrande dagarna. Hmmm…

  15. Kan bara säga… Jag älskar den här dikten… så fin, så gripande… Tack Solveig för att vi får läsa den och tack Bosse för att du delar med dig av guldkornen. Nu väntar och längtar jag efter nya boken 🙂
    Kram

Kommentera

