Jag plockade upp en gammal hobby

Det märks tydligt att mitt skrivande tog över rejält i januari 2013 då vi började tvätta manuset ”Mina fotsteg i ditt hjärta”. Jag plockade bort saker som jag sysslat med tidigare under åren, som t.ex. att för skojs skull räkna ut medeltemperaturen.

Under tiden som min blodsockermätare kontrollerar mitt blodsockervärde, har jag samtidigt vandrat iväg tre meter och läst av temperaturen utanför sovrumsdörren. Detta tar inte många sekunder. Värdet har hamnat på den plats som finns för varje datum i min femårsdagbok. Mitt bloggskrivande har aldrig varit något mål för att ersätta dagboken eller ens komplettera den. Ändå har jag bjudit på mycket privatliv i mina blogginlägg. För att inte tala om i den kommande boken… 🙂

Nu har jag fått en oväntad lucka medan vi väntar på att kåseriboken ”Skimrande ögonblick – och dagar i grått” ska dyka upp från Danmark. I förra veckan satte jag på några riktigt bra skivor i min Bang & Olufsen musikanläggning och jobbade i kapp de ”förlorade” tjugo månaderna. Solen var snäll och inbjöd mig till balkongpauser.

  1. Medeltemperaturen på morgonen i varje månad. 2. Lägsta morgontemperaturen under månaden. 3. Varmaste morgontemperaturen under månaden.

Den intressantaste analysen jag kom fram till var att vi bott i Ystad tre höstar. Detta innebär 90 novemberdagar, 93 oktoberdagar, 90 septemberdagar. Det kallaste jag skrivit in som lägsta morgontemperatur är 0 grader, en novemberdag förra året. Jag minns hur det 2013 fanns fina rosor i trädgårdarna och andra blomster, som gladde oss under promenaderna. Där har ni en stor fördel med att bo i Ystad. Jag hoppas trenden håller i sig när vi går in i den andra höstmånaden. När vi bodde i Skummeslövsstrand hade vi som kallast minus femton grader en novemberdag 2010.

Många anser att statistik är tråkigt och att de som ägnar sig åt sysslan är urtrista och grå personer. Jag känner mig inte trist … okej! Jag erkänner! Jag har just nu tagit på mig en matchande grå tröja. 😉

Statistik har jag lekt med sedan barn på olika sätt. Jag ser inte på det med torra ögon utan oftast med en glimt i ögat. Samtidigt går det att se vissa sanningar och trender (även dölja sanningar). Därför tyckte jag det var hög tid att ge ämnet STATISTIK en egen kategori i min kära blogg. Spyr du över all statistik eller tror du att det finns ett korn av sanningar att läsa ut ur siffrorna?

Gör någon medmänniska glad ikväll, då smittas det samtidigt av till dig själv. Fiffigt. Behövs ingen trist statistik för att komma fram till det.

0010003

0020002

48 thoughts on “Jag plockade upp en gammal hobby

  1. Godmorgon. Sådana höstdagar som vi bjuds nu är för mig alldeles perfekta, en lagom blandning av grått, sol och regn, temperaturen ska vi absolut inte klaga på. På min tidiga morgonpromenad idag var det alldeles stilla inte en vindpust och hela Ystad sov, ja nästan i alla fall. Kram och trevlig fredag till dig.

  2. För att få fram fakta om vissa saker behövs statistik. Inte alltid trevligt, men nödvändigt. Sitter framför en brinnande brasa och slappnar av med morgonkaffet, efter det blir det en promenad innan jobbet tar vid. 😀

  3. Statistik är nog inget för mig, fast samtidigt tycker jag ju om att se resultat! 🙂 På sätt och vis för jag ändå lite statistik eftersom jag skriver dagbok. I korta ordalag beskriver jag dagens innehåll och ibland blir det en kommentar om vädret. Särskilt då om solsken, behagliga temperaturer, men och extremväder åt olika håll. har en särskild bok för våra resor. Roligt ibland att gå tillbaka och se vad vi gjorde och ibland finns även bevis i dagbok då vi minns saker och ting lite olika! 🙂
    Trevlig helg!
    Gunilla

    • Där låter du lite som Solveig i första meningen. Jag har också skrivit dagbok i flera år. Sakta men säkert kryper det fram att den där Gunilla innerst inne är en riktig statistiker. 🙂 Visst är det bra att ha bevis om gamla saker. Det har jag också haft stor nytta av genom åren.
      Trevlig helg tillbaka.

  4. God morgon! 😉 Jag var gift med Herr Statistik,, så jag vet, han var också Herr Pedant 😉 men vi hade roligt för det 😀 Statistik behöver inte alls vara tråkig, jag har själv jobbat med detta.
    Jag tror att många intresserar sig för vädret, hur det har varit, och jämför, fast vi kan inte påverka det.
    Kram, Gerd

  5. Jag kan tycka statistik kan vara kul och bra (nu t.ex.) Men inget jag ägnar mig åt själv!
    När vi bodde i gamla byn hände det ibland att vi kunde ta in en ros åt Yngsta på hennes födelsedag i mitten av november!

  6. Hahaha! Statistik är, ja, vad ska jag säga inte min grej. Behöver jag sådana data plockar jag hem dom från nätet.
    Men som sysselsättningsterapi så…
    Tur att vi alla är olika;-)

  7. Hahaha…jag dör…eller nästan…Tänk så mycket som man liksom fastnar i, man vill inte bryta för att det är så jädrans intressant egentligen! Själv förde jag femårsdagbok om vädret, sen helt plötsligt tappade jag lusten, och jisses vad det grämer mej nu! Annars hade jag också kunnat bidra med ett litet diagram över vädret här i gnällbältet…
    Ha nu en riktigt skön hösthelg, själv ska jag ut i de djupa skogarna och träffa Anki med Bildbloggen, och vem vet…det ryktas om björn i skogarna dit vi ska, så…det kan komma riktigt spännande bilder!!
    Kram kram

    • Rigmor. Hallå! Inte dö nu. Vänta i femtio år till. Man kan fastna i många saker. En del fastnar på Nätet, andra hamnar i träsket eller klistret. En tomte jag känner fastnade med skägget i brevlådan. 🙂 Vad trist. Jag som ville ha en gnälldate med dig över Skype där vi jämförde våra femårsdagbokvärden. Kan du inte köra igång den 1 januari 2015? 🙂
      Då förväntar jag mig en härlig bild som björnen tar på dig och Anki. Det ser jag fram emot. Kram kram

  8. Jag håller med om att viss statistik kan var kul. Det gäller bara att välja ett område som man själv tycker är intressant. Det går faktiskt att göra statistik av allt….och det kan bli hejdlöst roligt ibland. Jag vet för jag har testat. Kram

  9. Wow! Tycker detta att du matchar tröjan med statistiken är intressant. Skämt åsido: Grått är en bra färg, finns i många nyanser. Inte trist, enl. min åsikt. Du är en mångsidig person – oj, vilken datanörd – men inte trist, aldrig tråkig! ☺️ Men allvarligt: man ska göra det man inspireras av. Vädret är ointressant för mig – det finns inte så mycket att göra åt det ändå. Väder är omöjligt att påverka men det kan påverka humöret. Tur att det växlar, vädret alltså.. Humöret ska helst vara stabilt harmoniskt. Svårt ibland.
    Min privata statistik på höstarna gäller antalet ”fångade” möss.. Jag spelar inte flöjt, så varför dras de till just detta huset? Giljotinen är gillrad på några ställen, man skulle kanske haft en katt istället😼 Det skulle nog få statistiken att gå i taket. Inte mig emot. Statistik kan vara väldigt intressant.. eller trist. Det beror väl på vad statistiken gäller och vem som tolkar.
    Ser du vad duktig jag är nu – du har fått svar på din fråga.
    Hoppas att du snart också får svar på det du verkligen vill veta: kommer er bokbeställning innan dagen är slut.. Det skulle väl vara kul att skriva in i 5-årsdagboken?
    Hoppas det blir bra statistik idag! Katt, möss, väder eller böcker❓Det sista är väl mest intressant⁉️ 😼🐭🙀🐭😿🐭😾🔊📦🚪💥📚📚📚📚📚📚📚📚🙋📩📬🎂☕️☕️🔝🔚

    • Jag har gått över till kvällsblått lagom till Idol. Nu gav du mig en toppenidé. Om jag skulle börja föra statistik över humöret. Mitt eller grannens? 🙂 😦 Måste träna mig. Synd att de ändrade för några månader sedan och tog bort det luriga leendet på de glada gubbarna.
      Jag är tacksam för att vi fortfarande inte har sett någon mus i Ystad. Innan dess blev det åtskilliga på några ställen vi bott. Söta att titta på i en bok. Hopplösa gnagare som äter allt. Tar ingen hänsyn till viktig statistik. 🙂
      Ditt korta svar är att du inte spyr över statistik.
      Danskarna har inte samma tideräkning som jag har. Förhoppningsvis kan jag skriva in det innan vi har skottår.
      Önskar dig en fin mössfri helg.

  10. Det finns väl ett visst behov för viss statistik och en del statistik är till och med ganska så intressant 😉 Min mamma är expert på att hålla reda på temperaturer så väderprognoser behöver jag aldrig själv fokusera på…

  11. Statistik ligger inte mycket för mej, trots att man kan få fram intressanta saker.

    Idag regnar det hos oss. Får se vad som händer senare.

    Kram/Gilla

    • Du menar alltså du inte har någon ordning på hur många Magnum Mandel du ätit denna säsongen? Eller hur många besök du gjort i/på Råååå. 🙂
      Jag har suttit ute i solsken och fikat. Rena turen. Ljust då sprack himlen upp och en gula lampan kom och hälsade på en stund.
      Hoppas dina krafter kommer tillbaka mer och mer för varje dag.
      Kram på dig.

  12. Härlig känsla gissar jag att vänta på boken. 🙂

    Statistik, hmm.. ha, ha, ha.. ärligt talat så är det bland det mest tråkiga som jag vet. Någon gång hörde jag att män är mer intresserade än kvinnor av att notera och föra statistik över det mesta. Kanske finns det sanning i det, jag vet inte. Hur som helst tycker jag att en grå tröja matchar statistiken perfekt. 😉 🙂

    Huvudsaken är ju att man hittar till det som man själv blir glad av. Antingen det är statistik eller något helt annat.

    En skön helg i vackra rosenstaden Ystad önskar jag dig!

    Kram/Anna-Karin

    • Egentligen är det lättast att inte tänka på den. Så slipper jag gå in i mejlboxen och ännu en gång se att inget mejl är från tryckeriet. 🙂 Det var lika lång väntan förra året.
      Jag tror att det stämmer. Att det är fler män än kvinnor. Sedan beror det på vad ämnet är. Du vill alltså inte låna en grå tröja av mig? Jag har några olika varianter.
      Där kom du in på kärnan och det viktiga i kråksången. Vi behöver alla våra krypin där vi trivs med livet och oss själva.
      Tack! Hoppas du hittar på något kul någonstans vid Vättern.

  13. Kan inte påstå att jag är någon fan av statistik. Tycker oftast att den är trist såvida jag inte behöver använda den till något speciellt och då är den ju intressant. Men jag fascineras av människor som ”nördar” in sig på speciella områden. Jag kan ju själv vara lite nördig och tänker att det berikar livet att ha ett specialintresse.
    Förstår att du och Solveig längtar efter boken som är på gång. Ska bli så spännande att läsa den 🙂
    Trevlig helg på er 🙂
    Kram Christina

    • Konstnärligt lagda människor tror jag inte brinner för stela siffror. Men ibland duger det. 🙂 Alla människor som inte är elaka intresserar jag mig för. Mångfalden är utvecklande.
      Mysigt att läsa att du längtar efter vår bok. 🙂 Vem vet? Den kanske dyker upp i nästa vecka. Jag hade hoppats på en septemberbok men det är bara att gilla läget.
      Tack! Jag hoppas din helg också blir givande. Kram Bosse

  14. Visst kan det vara kul med statistik. Jag hade en period med en sådan där ”femårsdagbok” där det bland annat fanns väder, men det rann ut i sanden om man säger så…

    • Vad synd att du slutade. Tänk med äventyr du varit med om. Hade du skrivit ner lite varje dag skulle du haft facit inför kommande undringar i livet om olika saker. När var ni på den ön? Osv. Det finns värre saker som rinner ut i sanden. Eller ett glupskt hav som dricker upp fotspår i hjärtan. 🙂
      Kram på dig.

  15. Haha… du är kul du Bosse! Statistik brukar inte vara min melodi, men det här kan bli kul – med din statistik, menar jag 🙂
    Det finns tre sorters lögn: Lögn, förbannad lögn och statistik. Vet att jag sett eller hört det, men minns inte vem det var som yttrade sig så… så nu måste jag nog googla lite 🙂
    Kram

  16. Idol hoppar jag gärna över. Och rent statsitiskt så har väl de flesta deltagare där blivit glömda ganska snabbt. Jodå, undantag finns nog…
    Jag gillar också statistik och har ofta fått även mina skolelever att göra det. Man kan använda sin kreativitet, alltså den jag inte har i händerna, med att rita diagram och kurvor över de mesta. Och man kan luras med statistik. Kan bli väldigt roligt.
    Skönt att ni har fint höstväder (sensomarväder i Ystad) och att det fortfarande går att sitta ute och njuta av sitt kaffe eller av tillvaron i största allmänhet.
    Vad gäller dagböcker så kan de ju vara spännande. Har samlat på mig flera resedagböcker och en dagbok från resan till Sri Lanka 1981 då vi adopterade döttrarna där. Kan nog vara dags att lämna dem ifrån sig nu.
    Varma spanienkramar!

    • Ditt sista stycke blir jag varm av. Just de orden går aldrig att fånga igen eller köpa för pengar. Tänk vad glada de kommer att bli. Det är faktiskt så att vi minns inte allt. Saker blandas ihop eller vävs ihop med fel trådar. I dina resedagböcker och dagböcker finns sanningen. Antagligen kommer de att kopiera för att få var sitt ex av allt. Morgonkramar från Bosse

  17. Statistik är inte mitt största intresse men jag beundrar de som ”orkar” hålla på och föra statistik. Tur att nån gör det för ibland har man ju nytta av den och får åka snålskjuts på andras arbetsmöda. Jag skrev under tonåren flitigt dagböcker om allt som hände. Vad hände med dom? Jo dom brann inne i en källare där vi hade magasinerat delar av vårt bohag vid flytt. (föräldrarnas flytt – vi hängde bara med). Därför är det svårt för mig att hitta tillbaka till dagboksskrivande för jag blir ständigt påmind om det jag saknar … vilken rolig läsning jag skulle haft. Min bästis har sina kvar och hon har läst för sina barnbarn … mina är hur som helst för små men JAG skulle gärna vilja återuppleva det jag glömt. Dags att glömma allt för alltid – jag kan inte få tillbaka böckerna hur jag än gör.

    Lycka till med din statistik vad den än innehåller. Du är ingen grå trist statistiknörd utan en humoristisk filur! 🙂

    • Ibland får jag chans att visa fördelana med statistik. Ofta är det bara för att roa för min egen skull.
      Vad sorgligt det var att läsa om ödet för dina tonårsdagböcker. 😦 Sådant är svårt att glömma men går tyvärr inte att göra något åt.
      Tack för de sista orden. Kram

Kommentera

