Ord som berör mig; 11

before-midnight-ethan-hawke-julie-delpy

Mycket få människor lever i dag –
de flesta gör förberedelser för
att leva imorgon.
Jonathan Swift

Livet är det som drabbar
dig under tiden som du är
upptagen med att planera det.
John Lennon

Egna ord: Intressanta och ständigt aktuella ord. Personligen tar jag både åt mig och inte, av visdomsorden. Samtidigt är det när det gäller vissa saker nödvändigt att förbereda för framtiden, som om jag har en fribiljett till morgondagen, vilket jag egentligen inte har. Istället borde vi när det finns möjlighet, fånga ögonblicket innan det är försent. Jag tror att det behövs en balans av båda världarna. Tid för att stanna upp och tid för att leva i nuet. Tid för att sätta upp små och stora mål som kan bli morötter för ett välbefinnande. De flesta av oss gör så gott vi kan med de verktyg vi har. Det stora problemet är att inte alla får chansen av olika anledningar. Jag önskar er en fin vecka 41.
Kram från Tänkaren Bosse.

55 thoughts on “Ord som berör mig; 11

  1. Alla sköna, sanna, upplysande leva i nuet budskap har även en praktisk dimention, förutom den andliga. Det är inte lika lätt och njutbart i nuet om kronofogden gör utmätning, lite tillspetsad men …., men det finns de som finner lyckan i nuet efter en sån pers också … så ja, det tål en ”Tänkare, Ord som berör”
    En fin vecka till dig med kram!

  2. Ja, du har rätt. Man kan ju inte annat än att leva i nuet. Men ingen slipper undan att planera för framtiden, apropå det du säger. Att leva är tufft för många idag.
    Det behövs minst skratt om dagen, morgongympa för magen. Nu ska jag planera för frukost. Sen leta upp ett roligt klipp i FB.
    ”Börja skratta och invaderas av endorfiner”/ Optimistkonsulten.
    Underligt – men tur – att hjärnan inte märker om skrattet är fejkat. Så praktiskt, men är det sant? ”Den skrattande polisen” verkade alltid så glad. Ha en braa dag där nere i Ystad!

  3. Klart att man ska försöka leva i nuet men samtidigt behöver man nog både tänka framåt och ha kopplingar till det förflutna. Jag tror att vi behöver ha ”kontakt” med våra rötter. Och när det gäller framtiden så minns jag ett resonemang som nån delade med sig av. Nämligen att om gläder sig i förväg åt nåt som man ska uppleva så är man glad minst en gång. Och blir det som man hoppas blir det förstås dubbel glädje.

  4. Absolut tänkvärda tankar. Lite framförhållning måste man ha i flera sammanhang, och lite hoppfullhet i tunga dagar. Dagen idag, denna vackra höstdag, det är en dag att leva i och njuta av. Men först måste jag läsa lite matte inför morgondagens kurstillfälle
    . 🙂

  5. Tack Bosse för dina kommentarer i min blogg 🙂 och ang ditt inlägg kan jag bara hålla med folk planerar o glömmer nuet stanna upp ett tag mitt i vardagen bara för att man kan …bra skrivit ha en skön söndag kram på dig

  6. Det verkar som de flesta av oss inte har den tid som behövs för eftertanke, att hinna reflektera och fundera på om jag lever det liv jag verkligen vill. Allt och alla omkring oss bara rusar på. Våra politiker har arrangerat tillvaron på så sätt att vi måste in i ekorrhjulet, om vi ska överleva. Att hoppa av kostar, både ekonomiskt och mentalt. Jag strävar efter att inte planera för långt in i framtiden, men det har tagit många år för mig att nå hit. Och lätt är det inte. Jag har ständigt en oro i magen. Räcker pengarna?

  7. Kloka tankar. Och jag som är realist uppskattar särskilt de sista meningarna. ”Gör så gott vi kan och alla får inte chansen”, tänker jag på. Alla har inte heller samma möjlighet, skulle jag vilja lägga till.

  8. Tankeväckande inlägg. Varje dag är sin dag och kommer aldrig tillbaka. Fånga dagen så gott man kan. Ha en fin söndag och kramen 🙂

  9. Det kloka ord både från Jonathan Swith, John Lennon och dig. Vi borde tänka oss för och leva i nuet i stället för att hela tiden var på väg någon annanstans.
    Ha en skön söndag!
    Kram, Ingrid

  10. Jag gillar bossetänkare. Det var några kloka citat.
    Jag gillar citat och klokord.
    ” Minns igår, lev idag och hoppas på morgondagen”
    ”Dom orden och det citatet är tänkvärt. Sen har vi…..
    ” Många människor har så fullt upp att planera morgondagen, att dom glömmer att leva idag”
    Ja det finns många tänkvärda meningar, ord , ordspråk och citat.
    Sen gillar jag …Man tager vad man haver…så Kajsa varg och det är precis vad jag ska göra nu. Jag tänkte sno hop ett bullbak nämligen. Bäst jag kör igång innan latmasken kryper ur äpplet.
    Kram från Tänkaren TantGlad.

  11. Hela livet är en kompromiss tycker jag. Det gäller att hitta rätt balans och att kompromissa på rätt sätt. Tycker det går ganska bra:-)

  12. Balans i baluns!
    Jag gillar dina tänkarord. 😉
    Jag försöker leva i NUET. Men måste planera till viss del, det är nödvändigt, jag kan ju inte släppa lös hela jag, då spritter jag iväg ett par mil eller så 😉 Nej, jag vill ha viss struktur, men är flexibel, inte omöjlig. Så länge det går. Tacksam.
    Njuter så länge jag varar.
    Söndagskram, Gerd

  13. Tänkvärt Bosse, jag för min del tar alltid mig tid till egentid som det så fint heter. Umgås med mig själv skulle jag vilja mynta det. Det kan vara vägen jag vandrar på morgonen innan jag når busshållplatsen. Tar till mig av morgonen och det positiva i att jag går här på väg till mitt arbete. Nu är det ganska lätt att göra det när man är nästan ganska alldeles ensam i tidiga morgonstunden. Men det finns olika sätt att gå in i sig själv och finna ro…där tar min 5 minuters meditation vid…då finns det liksom bara jag och stället jag befinner mig på, och de positiva saker som når mig i form av intryck kommer att prägla hela min dag. Prova får du se!
    Man mår mycket bättre efteråt och inte behöver man rökelse eller levande ljus för att umgås med sig själv en stund i tankarna.
    Kramar från Malmö denna söndag

  14. Kloka ord som gillas. Men lever man så, nej åter nej…men nu ska jag banne mig försöka i a f. Så lätt irrar tanken iväg istället för att leva här och nu.
    Du jag har sett filmen kika in hos mig så får du se vad jag, vi tyckte. 😉
    Kramis.

  15. Jag har en arbetskamrat som skrattade åt mig när jag sa: ” Jag lever här och nu”.
    Och det är faktiskt precis så jag försöker göra. Att inte försöka göra så stort av allt som ligger framåt i tiden. Tiden kommer ändå. Och att även inte grubbla för mycket på den tiden som varit.
    Men ändå kunna se framåt. Inte helt lätt.
    Efter av att ha varit stressad och haft en mindre depression för två års sen, så har jag lärt mig att hantera tiden annorlunda. Kunna säga stopp och bara vara närvarande i den tid som är här och nu. Jag mår mycket bättre av det. Men ibland räcker inte tiden till ändå och det kan jag känna i hela kroppen. Då får man ta till stoppuret och stanna upp lite.

  16. Ungefär där befinner jag mej väl idag…försöker leva här och nu, livet har gjort mej påmint om att inget varar för evigt och inget kan garanteras för framtiden. Njut NU, för i morgon kan det vara för sent. Nu låter jag väldigt dramatisk och nedstämd, men riktigt så är det inte heller. Lite befriande däremot, att bestämma sig för att inte planera så mycket.
    Ha det gott!!
    Kram kram

  17. Kloka ord. Det ska jag försöka att planera in i min agenda…som är lite smockfull för tillfället men..det ska gå. Bara jag planerar rätt så.. 😉 😉

    Ha en härlig vecka

  18. Sist i raden står jag … Gillar klokord och du har gett ett par väldigt fina påminnelser. Det är inte alltid lätt att leva här och nu för tankarna går till det som väntar. Men i de stunder man är ”här och nu” så hinner många tankar stillas och stunden är berikande.
    Att planera framåt är på något vis en positiv förväntan som i sig ger ett välmående. Hur det sedan blir är en annan sak.

    Kram från mig här och nu … i den nya dagen.

  19. Det är det där med balansen. Ibland faller man ju ner från bommen/plankan eller vad det är. Och då tar det ett tag tills balansen kommer tillbaka.
    Väldigt tänkvärt det du skriver och funderar kring.
    Det berör.
    Kramar!

Kommentera

