”Bee Nice” är långt ifrån ”Äppelkriget”

 

Ibland när jag känner mig blyg brukar jag fråga bilar istället för ”rattmänniskor”. ”Är årets äppeltavla i Kivik en BRA eller en dålig årgång?” 🙂

Bild ett

Sedan kan man inte alltid lita på gamla bilar. Denna Ford Anglia sa att temat på årets tavla var gamla filmer.

film

Det visade sig att det inte var sant. Sanningen var att ”snällhet” var temat 2014.

bild tre

Himmelskt gott med äpplen.

DSC_23910017

Här har ni Sveriges största äppeltavla ”Bee Nice”. Skapad av konstnär Emma Karp Lundström med 35 000 äpplen. Följande ord var hennes motivering:
”För vår fortsatta existens behöver vi vara lite mer rädda om både våra bin och varandra. Helt vanligt snälla, helt enkelt BEE NICE.”

DSC_23880018

I visningstältet visas mängder av äppelsorter upp. De låg på rad i alfabetisk ordning.

alf

Både jag och Solveig blev rörda när vi kom till äpplen på S.

Detta var både min mammas och Solveigs pappas favoritsort.

Mammas & svärfars favorit

Vilken är din favoritsort bland alla svenska äppelsorter?

Alla tidigare äppeltavlor fanns som vanliga tavlor runt om i tältet. Från 1988 och framåt. Denna var från 1994.

DSC_23990013

Det blev ingen äppelkaka eller ”Aromadrink” för mig när vi avrundade vårt Österlenbesök på Backagården.

Inte gift

Oj det där var inte bra. Nu blir jag inte gift. Lite pinsamt var det att jag från serveringsbordet plockade åt mig en morotskaka på ett jättefint fat och gick med den till vår bricka vid kassan. Sedan fick Solveig rädda situationen eftersom hon redan tagit en bit till mig. Jag har gjort större tabbar än så. Vänta bara ni som ska läsa ”Skimrande ögonblick – och dagar i grått”. Vad har jag gett mig in på? Det var betydligt lättare att gömma sig bakom en fiktiv bok och skylla på Sebastian Rosander. 😉

Fakta: Äppeltavlan är 108 kvm stor. Skapad av 35 000 äpplen och av 8 sorters äpplen för färg och form. Emma målar med äpplen. 70 000 spik fäster äpplena. 14 tavlor har Emma gjort. Tidigare var det hennes pappa Helge Lundström som stod för ”tavlorna”. 😉

98 thoughts on “”Bee Nice” är långt ifrån ”Äppelkriget”

  1. Jag kan inte direkt säga att jag har någon favoritsort. Det beror på om det ska vara en bordsfrukt eller ett matäpple. Signe Tillisch köpte ofta min mormor och i trädgården fanns ett Transparente blanche men den frukten tyckte jag inte så mycket om…

  2. Röd Gravenstein fick följa med hem. Rubinola är god också. Cox Orange och IngridMarie…
    Jag tycker inte årets tavla var den finaste precis, men den är imponerande, som de alla varit. Det är ett stort jobb på 1 vecka. Men tänkte du på vilket slöseri det är med alla dessa äpple? Dels tavlan, sen alla de andra prydnaderna! Så många spikar både här och där, som var tomma denna helgen, hungriga fåglar finns det gott om!
    Maken tyckte också det var trist att ni inte hörde av er!

    • När jag tittade på de andra ”tavlorna” insåg jag att denna inte tillhörde topp-tio ens. Däremot var det kul att äntligen få komma dit och se det live. Vi har kompisar som alltid åkte dit förr och gjorde det till en trevlig grej varje höst och sov över. Då bodde vi inte i Skåne och det lät långt bort.
      Så är det med allt. Det finns alltid en medaljens baksida. På djurparken, här och där. Jag orkar inte tänka på att jag skövlar regnskogen när jag åter igen ska ge ut en bok. När jag tänker för länge i de banorna blir jag nedstämd. Samtidigt är det en viktig sanning. Inte min bok alltså. 🙂 Det måste vara en idealisk plats för djur som gillar nattäpplen.
      Enligt din blogg så var det på lördagen ni var där. Vi var bara där en snabbis på söndagen. Någon camping såg vi inte till denna gången heller, men väldigt många bilar. Tur vi inte var där förra lördagen.

      • Ärligt talat tyckte jag där var nästan lika mycket folk denna helgen!
        Campingen ligger uppe vid väg 9!

      • Jag hade tur när jag fick en p-plats direkt nära hamnen.
        Jag svängde av vid rätt ställe (den branta backen) från väg 9 och mot Stenshuvud. Först hade vi tänkt ta himmelstrappan först, men ändrade oss dumt. Sedan när vi körde tillbaka blev det inte samma håll, utan vi kom ut på 9:an direkt. Eftersom mitt blodsocker höll på att sjunka efter promenerandet och jag inte var säker på att Uffe Lundell var hemma, 🙂 bestämde vi oss för att snabbt ta oss till favoritfikastället (Backåkra), som vi visste hade öppet. Där har vi varit många gånger sedan vi flyttade hit. De som arrenderar fiket känner numera igen oss.

  3. Ford Anglia, äpplen på spik, en vält kaka och Bosse Lidèn; en tavla för sig :=)
    Blyghet har två sidor: Den som är blyg och den som vill ur den samma. Måndagskram 🙂

  4. Ingrid Marie, säger jag snabbt. Men jag vet att pappa hade många olika sorter i vår härliga trädgård, har dock glömt namnen. När jag läser här så nickat jag åt Signe Tillisch, Transparante Blanche och Gravenstein.
    Discovery tycker jag om, men den är nog ny.
    Sen tycker jag tavlorna såg härliga ut, men det gör ont i mig, jag är ju lite supersparare, nja, men jag vill inte att något ska slösas bort, jag vill ta vara på det som naturen ger! 😉
    Måndagskram, Gerd

    • Det var en rejäl siffra på stora tavlan plus pyramider och mycket annat i utställningshallen. Hoppas de ställer till med kalas för djuren när de stänger marknaden. Jag kan heller inte välja sort. Däremot var det intressant att se så många som fanns mellan A-Ö.
      Tisdagskvällskram, Bosse

  5. Vilka fantastiska skapelser man kan få fram av äpplen! Det är en fröjd för ögat att se!
    Jag är ingen stor äppelfantast men jag gillar Jona Gold och så Aroma och Signe Tillisch glömde jag! Kom inte på namnet så tack för påminnelsen. Gör mest äppelkakor och äppelpajer och njuter av frukten.

    Morotskaka är aldrig fel … 🙂

    • Äpple är bra för magen och utmärkt för diabetiker. Jag har alltid älskat äppelkaka. Minns höstsöndagar med mammas paj till efterrätt. Vilken tur jag har som fick en fru som är så duktig i köket. Hon skämmer verkligen bort mig.
      Morotskaka med lagom tjock massa på toppen och med nyttiga nötter som den jag åt i söndags gillar jag skarpt.

  6. Jona Gold är min favorit. Trots att jag varit i Kivik många gånger så har jag aldrig sett äppeltavlorna i verkligheten. Det är något som står på min Bucket list. Nu fick jag en liten försmak av det hela. Kram

  7. Helge Lundström kände jag, han var nämligen på ett bonsaimöte en gång i tiden och pratade om sten. Han gjorde underbara saker med dom!
    När det gäller favoritäpplen så kan man ju bara säga att äpplen, det har jag nästan fått nog av efter att ha haft en gammal trädgård i Stockholm med massor av gamla sorter. Men OK, oranierna var goda!
    KRAM ❤
    Susie

  8. Woooow vilken stor äppeltavla. Jag är stort impad. Kanske nåt för mig att tillverka haha.
    Du bilen är jättefin. Jag älskar gamla bilar. Tänk om dom kunde tala…..TÄNK OM? Det skulle blitt spännande det.
    Näpp..nu ska jag återgå till det jag höll på med.
    Lev å må, Hej å gå.
    Måndagskram.

    • Denna bilen snackade med mig. Den sa inte hela sanningen. Vilken häftig dialekt den hade. Var visst från Sundsvallstrakten. Hade bott där fyra hjular på sextiotalet. Sedan blev den skrämd av en björn som bråkade med sin ram och det uppstod ett plåtbråk som slutade med att Ford Anglian hamnade i en cell bara för att domaren var en kusin till björnen. Sa jag att björnen var av teddy och att hans pyssling var den där korta mannen. Vad heter han? Lasse Berghagen. 🙂
      Vad höll du på med TantGlad? Du möblerade väl inte om igen? Hoppas du inte letat upp någon ny förkylning.
      Tisdagskram från Bosse Svamlare.

  9. Astrakan säger jag bara. Det äpplet som Kristina i Mobergs Utvandrarna hade frön av med sig till Amerikat. Godaste äpplet nånsin. Och det inte bara på grund av barndomsminnen: pallades friskt från grannens trädgård. ..Trevlig blogg du har Bosse! Hälsningar Eva i Dalarna.

    • Hej Eva! Välkommen till min blogg. 🙂 Hade du haft blå text skulle jag kunnat hälsa på dig men du har kanske ingen egen blogg.
      Där valde du ett riktigt berömt äpple. Jag tror aldrig att jag provsmakat det. Nu blev jag nyfiken. Var ärligt att du erkänner gamla synder. Välkommen till busiga klubben. Under en viss tid tyckte jag att pallade äpplen var godare än de vi hade i trädgården. Egentligen borde de varit mer sura om jag haft dåligt samvete. 🙂
      Tack för rosorden. Välkommen tillbaka. Givetvis blev jag nyfiken även på hur du hittat till mig ända från Dalarna. 🙂
      Kram Bosse

  10. Jag har varit i Kivik, men inte när man visar äppeltavlorna. Synd, för det verkar trevligt. Men nu fick jag ju se årets tavla i alla fall.

    Kram/Gilla

  11. Äppelkonstverken var helt fenomenala! Love them, är totalt såld:-)
    Å BRA med denna kultbil! Perfekt nummerskylt!

    Har ingen aning om svenska äpplen. Golden Delicious är väl märket jag känner till, liksom Granny Smith;-)

  12. Fantastiska tavlor. Men jag tänkte när jag såg dom Att när barnen var små så sa man till dom Lek inte med maten!!!!……Signe Tillisch Tycker jag också om! Du Bosse !!Det är bara att finna sig i årstiderna och göra det bästa av det! Kram!

    • Jag fick alltid höra berättelsen om barnen i Biafra. För mig kändes det väldigt långt borta. Världen har krympt med åren.
      November har jag svårast för. Helst när det går en vecka och jag knappt sett dagsljus. Vilken tur att jag ska ha en Facebooktävling. 🙂 Hoppas jag kan roa många. Kram

  13. Gillar Ford, fixade körkortet i en — Taunus. Roliga bilder du har lagt upp idag! Min favorit är Cox Orange, lagom stort och gott. Gillar det antagligen för att jag fick det ibland, när jag var liten. Inte i skolan, det fanns ju varken mat eller fruktstund där då. Men när jag ser skriver /Cox Orange, glimtar det till i huv’et. På tal om Bee nice, liksom..
    Du gillar ju tillbakablickar så jag drar den: Det var en höstdag på 50-talet, jag hade precis börjat i trean på den nya skolan. När jag kom fram kände jag mig glad, min mor hade stoppat ner ett äpple i väskan. Det var lite pirrigt, ny skola och många okända på skolgården. Just den dagen hade jag nya skor och tyckte jag var otroligt fin, inte ofta man fick nya skor.. men blev motad i grinden av några stora killar, för att jag hade brorsans jacka: ”Haha, titta, hon har ju pågakläder!” Fy så pinsamt, vad jag skämdes för min ärvda jacka. Det hjälpte inte äpplet mot. Och ingen märkte att jag hade nya skor.. Min mor kunde inte förstå varför jag inte ville ha jackan på mig mera, för jag berättade inget.
    Ja du Bosse Tänkare, killar har nog alltid retats med tjejer.. säkert du också. 😉😆
    Får väl veta när ”nakna boken” kommer❓

    • Ford Taunus hade min moster och morbror. Jag har kvar en vit av mindre modell.
      Vilka elaka grabbar. Tänk om det är någon som bor på min gata nu. Inte jag. Inte Bosse liten. 🙂 Inte varit elak i alla fall. Inte värt att gräva för djupt i skattkistan. Tänk om jag hittar någon rutten äppelhistoria som inte håller måttet. 🙂
      Efter klockan 24.00 i natt ska leveransen gå att följa på nätet. 1-3 leveransdagar. Om det ösregnar som nu vill jag inte ha hit några kartonger. Jag har beställt solsken som förra gången. Ska bli spännande att se när fjärde barnet ska fira sin födelsedag. Först två tjejer, sedan två böcker. Femte gången får det bli … en pojk… bok. 😉

      • Så klart inte – varken du eller din skugga.. Om det finns några retstickor på din gata, så är jag säker på att du fixar det, Bosse liten! Det är alltså snart dags nu, jag följer ”det fjärdes” ankomst med spänning – blir väl födelsedagstelegram direkt här på bloggen?! Lycka till!
        Tummen opp för ☀️, du ska ju inte behöva vada i vattenmassor 🌊 för att hämta in honom.. den! ⛅️ går väl an? Men inte ☔️, inte ❄️ och absolut inte ⚡️, för då törs du väl inte gå ut.. :D?
        Undrar vilken tårta som ska få den äran att fira med er: Schwarzwald, Schneewald oder eine gryne Prinzessintorte? Eller blir det bara en 🍌?

      • Om jag får välja blir det Budapestbakelse. Om min bukspottkörtel ska bestämma blir det något annat. Böckernas födelsedagar kommer att bli mycket lätt att komma ihåg. Ibland är livet häftigt. 😀 Nu blir det kycklingfilé till lunch.

  14. Härliga bilder och du, vilken tavla 😉 Ja du äppelsorter… Gravensteiner hade vi för många många år sedan, jag gillar de som är hårda och lite syrliga. Kommer inte ihåg vad de andra hette.
    Kramen

  15. Hej Bosse! Har sett att du har varit inne och kommenterat på min blogg, kul att du hittade dit:)
    Nu har jag läst runt lite inne hos dig, så ett är säkert: jag återkommer!
    //Marie

  16. Så fantastiskt med alla äpplen och skulpturer av dem i Kivik! Någon gång i mitt liv vill jag uppleva den här äppelfesten. 🙂

    Mitt favoritäpple.. hmm.. jag vet inte ärligt talat. Kan inte namnen på särskilt många äpplen. Jag gillar de flesta äpplen. Sån är jag. 🙂

    Kram/Anna-Karin

  17. Filippa är mitt favoritäpple men det är krångligt att odla för det bär frukt på årets grenar så man får liksom inte klippa bort dom……i förväg, eller hur det nu blir….!!! Äppeltavlan i år tycker jag var jättevacker, ett underbart mönster. Men varför serverade dom morotskaka på äppelfestivalen, nån som missat temat?! Skojar bara lite!
    Agneta kram

    • Filippa var ett nytt namn för mig.
      Du hade säkert trivts bland stånden med det stora utbudet av allt möjligt.
      När vi ändå var ute och röjde på Österlen var det lika bra att åka på Morotsfestivalen nära Kåserberga. 🙂 Skoja bara lite tillbaka. 😉
      En BosseBobo Kram

  18. Lika imponerande varje år. Och tänk vilket jobb som ligger bakom. Kreativt skapande på hög nivå. 🙂 Här hemma plockades det äpplen för fullt i helgen (varningarna om hårda vindar fick fart på oss) och när jag stod där på stegen blev jag så tacksam över att någon en gång i tiden ympade av hjärtans lust på våra äppleträd. Tack vare denne någon har vi 9 olika svenska sorter i vår köksträdgård. Jag kan inte namnet på hälften av dem så nästa år får jag se till att få dem artbestämda. Denna höst tänker jag bara njuta av dem alla. För jag kan inte välja en endaste. 🙂

    Sköt om er och ta det lugnt i blåsten.

    Kram

    • Det skulle varit intressant att följa själva arbetet på plats.
      Där var du smart som låg ett steg före. Idag hade det inte gått. Vilket busväder vi har. Jag gissar på att du har samma.
      Nio olika sorter. Vilken samling. Du får ta dit en riktig expert. Jag tycker det är svårt att välja favorit. Det beror på vad man ska ha frukten till.
      Njut du på och ha det skönt.
      Kram Bosse

  19. Har av svåger och goda vänner njutit av Katja. Ett friskt och syrligt äpple som är gott till yoghurten, eller i äppelkaka. Det har blivit många sådana kakor! 🙂
    Har aldrig varit i Kivik om hösten…få väl se om vi kommer längre än till Varberg någon gång! 🙂
    Höstkram, Gunilla

  20. Det där kallar jag konstverk!! Vilket jobb det ligger bakom…Å när det gäller äppelsorter håller jag nog på Signe, eller Aroma…gäller det sen vinterfrukt, nja då lutar det nog mer åt Ingrid Marie.
    Och var inte orolig för det här med morotskakan, det är nog mer så att du inte vill bli gift en gång till, att det är bra som det är…*blink,blink*…
    Ha det gott, här är det en riktig höstdag med gubben BLÅST runt knutarna!!
    Kram kram

    • Det tog säkert mer än en kafferast. 🙂
      Jag är fullt nöjd som det är. Vilken tur det var när de lottade ut mig. Jag har nästan glömt hur liten jag kände mig i mina äppelknyckarbyxor och kepsen på sned. Aldrig trodde jag att någon skulle välja mig … minns att Solveigs rynkor i pannan slätades ut när försäljaren gav henne några mutor för att hon skulle ta emot mig. Han berättade att jag var snäll när jag sov. Det var antagligen det som avgjorde. 🙂
      Då har du haft samma väder som vi haft sedan i eftermiddags. Dessutom ösregnar det. Vilken tur att det ingick tak när vi köpte bostaden.
      Kram kram

  21. Den är vacker även i år äppletavlan och jag gillar verkligen att du fångat den på bild underifrån. Något favorit äpple har jag inte, huvudsaken är att de är syrliga och lite krispiga, då är jag nöjd.
    När kommer boken ut till försäljning ? Tisdagskram Åse

    • Tack Åse! Jag är övertygad om att du hade fixat en bättre bilder.
      Jag blev nyfiken av utbudet från a-ö och skulle vilja provsmaka. Dissa och hissa. Dock inte under samma tidpunkt.
      Efter klockan 24.00 ska Solveig kunna följa leveransförloppet. Det gick inte att se på min dator. Mysko. Samma sak vid orderbeställningen. Med tanke på blåsten och regnet vill jag inte ha hit några böcker just nu. Vilken tur att jag inte bor i ett korthus. Nu fick jag en kvällsmardröm att en ruter kung ramlade ner i mitt huvud.
      Tramskram från Bosse Trött

  22. Fantastiskt vad de gör med äpplena. Varje år gör de detta. Har varit där en gång och sett tavlan i verkligheten otrolig stor och så många äpplen som det går åt.
    Men va, tog ni kladdkaka….när det finns äppelkaka. Fast det hade nog jag med gjort XP
    Kramis.

  23. När tårtbiten trillar på det viset betyder det att du inte blir gift i år. Vad som händer sen kan inte tårtbiten veta. Hihi!

    sv: Det var roligt att du tycker om vår utsikt från balkongen. Den betyder väldigt mycket för oss. Mest För Sibbe för det är enda stället där han får röka sina tjocka cigarrer. Jag själv är ickerökare. Har alltid varit.

    Ja visst är det säkert att hösten kommer närsomhelst. Just nu blåser det ordentligt hos oss och det har regnat från och till. Men jag har inte kunnat vara ute ändå, för jag har hållit hus i tvättstugan mest hela dan.

    Jag har mängder av orkidéer, men det är bara två av mina gamla som har lite blommor. Den nya är praktfull.

    Kram/Gilla

    • Så du menar att det kan hända spännande saker nästa år. 😉 Det gör det. För då firar jag tjugofem år ihop med min favoritkvinna.
      Ni verkade även ha en häftig utsikt och bra koll på läget. Bara ut med rökarna. Själv tål jag inte rök. Mina besökare har alltid fått sticka ut, även när det varit som kallast.
      Vi har ständigt orkidéer. Ibland när vi trott att det har varit dags att slänga någon har den börjat blomma. Vi har flest stora men i helgen köpte vi en söt liten som bor i köksfönstret.
      Kram

  24. Snacka om fantasi…bara att komma på iden att göra en äppeltavla. Men fin är den. Hur länge håller den innan den ruttnar bort? Även bilen var fin. Jag är urdålig på vad de olika äppelsorterna heter. Vet i alla fall att äpplena som finns på vårt träd är jätte sura. Jag blir alldeles rynkig i ansiktet bara jag tänker på dem. Huga!.
    Nattkramen.

    • Om jag minns rätt står tavlan där i två veckor vid hamnen. Det som händer och som konstnären brukar tänka på är att välja rätt sorts äpplen eftersom färgerna relativt snabbt ändrar färg.
      Bilden på bilen. Vi hade en sådan Ford Anglia när jag var liten grabb.
      Låt bli de äpplena Annika. Ingen vill ha en SurAnnika. 😉
      Morgonkramen

  25. Äpplen är vackra speciellt så som de exponeras i Kivik. När jag blir dagledig så ska jag komma och beundra dessa konstverk.
    Jag vill ha äpplen med smak och de ska vara saftiga och krispiga. Undrar vilken sort jag föredrar.

    Ha det gott!
    annika

    • När jag var en liten grabb hade vi en Ford Anglia. Så det var nostalgi när jag såg bilen bredvid vår bil på hamnparkeringen i Kivik.
      Det är mysigt att sitta på det stora fiket bland vinklasar i växthuset. Men det fiket ligger några mil från Kivik, nära Kåserberga och Ale Stenar.
      Kram

  26. Mums för morotskaka även om äppelkaka med mandeltäcke är min favorit.
    När jag satt utanför min stuga idag mumsande på ett äpple så tänkte jag på att det hade varit kul att få veta vad mina äppelsorter heter. Jag har nog fyra olika sorter äpple i min trädgård. Nu äter jag inte äpple så ofta eftersom min mage inte gillar den i färsk form, tillagad är bäst och snällas för magen. Får nog kolla ifall det finns någon som kan artbestämma de m åt mig 🙂
    Kanske skulle satsa på en äppeltavla till nästa år.

    Kram

    • Jag förstår att du är nyfiken på vilka de fyra sorterna är. Du får bjuda dit någon som är duktig på ämnet och få svaren. Min mage har problem med sura sorter annars är ju äpple känt för att hålla igång magarna.
      Vilken kanonbra idé. Vips har Kivik fått en konkurrent mer öster ut.
      Kram

  27. Vilken fantastisk skapelse den där tavlan!!
    Bee nice – precis i min smak – nybliven biodlare som jag är!
    Har egna äppelträd som ger goda skördar även här i norr.
    Skulle vilja bo granne med ett musteri…..
    Favoritäpple är nog Aroma – som jag tyvärr inte har själv.

    • En sort som jag inte kunde namnet på men kanske har jag smakat på sorten. Då hade den kanske inte funkat på tavlan heller. Konstnären väljer sorter som inte tappar färg och annat när hon planerar tavlan.
      ”Underbart är kort”. Så är det med mycket i livet.

  28. Hej Bosse! jadå jag tror att du skulle passa alldeles prefekt i rosa brallor 🙂 men vilka härliga äppla bilder du bjuder på i Kivik är det mysigt äter sällan äpple men golden deliius är en favorit …har inte sån koll på det där men vackert är det 🙂 önskar dig en skön dag kram på dig

  29. Jag har en bild på när jag har rosa manchesterbyxor. Häftigt. Inte en kotte som retade mig för det. Fast hösten 2014 är jag mer grå, trist vuxen och feg för att sticka ut. 🙂
    Kivik är en av många pärlor på Österlen. Lite mycket folk bara för min smak.
    Tack! Hoppas du inte blåser bort. Kram

  30. Den bilen är ju så snygg så man baxnar. Vad kul att du varit till Kivik. Jag äter inte så mycket äpplen men när jag äter så vill jag helst ha svenska och inte så sura. Häftiga och fina bilder du tagit. Fint med såna gamla filmnamn på frukter

    Ha en skön onsdag
    kram

  31. Jag har sett äppeltavlan 2010 och det är otroligt vad man kan göra av olika sorters äpplen! Jag blev mycket imponerad! Ingrid Marie är ett favoritäpple. De smakar lika gott hela vintern om man hanterar det väl och låter dom ligga svalt!

  32. Alltså, det där med favoriten bland svenska äpplen är omöjligt! Det finns ju så himla många goda sorter, så jag får nog istället säga att mina favoriter är just de svenska äpplena :).

    Ha det gott!

  33. Hej, Bosse!
    Nu börjar minnet återkomma här ty ”Signe Tillisch” köpte alltid min salig mor. Längesedan jag hörd det namnet. Minns att jag som barn, för sisådär 60 år sedan, var förtjust i Cox Pomona. Numer blir det tyvärr sällan äpplen, för då blir ”grova tarmen” sur och dessutom är det bara importerad smörja som erbjuds i butiken där flera 100 av oss som köper hemtjänst av Göteborgs kommun, tvingas handla, mot vår vilja.
    Må gott! Kram, Agneta

    • Välkommen till min blogg Agneta! 🙂 Då hade våra mammor samma äppelsortsfavorit. Det är trist när tarmen vill vara med och styra. Jag klarar inte av för sura äpplen. Då strejkar min mage.
      Jag blir både sur och ledsen av att läsa det du skriver om hemtjänsten, som jag också läst om i min lokala tidning. Här har det precis börjat. Det stör mig att gamla människors köpvanor ska slåss ihop och där all mat ska handlas i en speciell affär av någon ekonomisk upphandlingsplan. Sådant monopol ger jag inte mycket för, när jag vet att det finns likvärdiga affärer som är lika bra och där jag tycker att den enskilda människas värde ska stå i fokus på ålderns höst.
      Tack! Jag önskar dig också allt gott. Kram Bosse

Kommentera

