Ord som berör mig; 12

Vackra ord

Livet är inte ett fotbollsfält,
som man kan rusa fram över,
utan en trädgård, som skall skötas.
He Fosdick

 

Nästa veckas inlägg:
Imorgon är en speciell dag för mig, då jag lovade något för tjugofyra år sedan. 😉
Kanske hade någon funderat en gång extra om personen vetat om vissa saker. Vågar jag lägga in bilden och berätta om vadet jag vann? Egentligen vann jag dubbelt. Den sanningen behöver jag inte ”slingra” mig ifrån. 😉
Det hände några få gånger att vi tuffade till oss en aning vid filmvisningarna. När det gäller denna thrillern löste vi det genom att vi höll för ögonen på våra döttrar när slutscenen kom. Annars var tanken att skona dem från att få mardrömmar och absolut inte välja filmer där man gottar sig i våld, utan istället gotta oss i familjestunder med guldglans. Tjejerna var små när vi startade första säsongen. Jag är rädd för att de redan på den korta tiden som gått sedan vi avslutade med tionde säsongen, har tagit igen det med råge på sina egna rum framför dataskärmarna med stängda dörrar. 🙂
Vad kan hända mer på min blogg under kommande udda vecka. Ska jag berätta om att jag äntligen har börjat tro på jultomten igen? Mitt hopp är att han dyker upp om fem år. Inlägget är seriöst. Eller dyker det upp något kåseri på bloggen, som blev över när vi valde inför kåseriboken ”Skimrande ögonblick – och dagar i grått”? Egentligen är det så att jag under en vaken natt gick upp och gjorde en tabell över oskrivna kåserier inom många olika områden, där innehållet kunde varit både roande och oroande och kom fram till att antalet kåserier aldrig sinade. När listan några dagar senare hade passerat tvåhundra insåg jag att problemet inte låg där. Det hade jag inte heller inbillat mig. Under december ska jag leva ett annat slags liv om hälsan och jag är kompisar då. Vill det sig väl kommer inre funderingar att få ett slags svar. Annars får jag lyssna till mitt hjärta och gå på min magkänsla. Det stora målet med den vita månaden december är egentligen att testa nya ”livsskor” som bara går att genomföra om jag tar flera steg bakåt i det sociala  ekorrhjulet. Vilket vackert ord som jag just nu födde. Eller finns det redan? Med tanke på min kanske gåtfulla avslutning väljer jag att svara på kommentarer med en glad gubbe denna söndag. En röd helgdag som jag hoppas att alla mina bloggläsare kan njuta av på ett trevligt och höstligt sätt. Sedan finns det några som kan ha snöbollskrig redan. Kram.  

38 thoughts on “Ord som berör mig; 12

  1. Jag sköter hellre trädgården. Fotboll har aldrig varit min grej, dock har fotbollen hoppat från fadern till mina barn till en eller två, och en eller två barnbarn 😉
    Kram och tack för en leende gubbe från dig, Gerd 😉

  2. Bröllopsdag förstås! Men ett vad? Att du lovade något den dagen vet jag (om bröllopsdag är rätt), men ett vad? Tyckte om orden du citerar, helt rätt! Vårt sköra liv måste vi ta väl hand om. Önskar dig en skön söndag! Kramar från Ethel

  3. Förlåt att jag inte kollade svaret i din blogg.Jag får kolla upp idag var jag kan få hjälp. Jag kan inte ta starka mediciner tål inget med opiater i. Såg att det fanns osteopater i skåne .Kram!

  4. Där föddes ett nytt vackert ord. Ekorrehjulet. Ja vem vet om det finns redan? men du Bosse….Vi äger inte ord. Vi ska låta orden vara till för alla. Vi ska ha roligt med ord. Eller vad säger du Bosse? Ordet är ditt.😃.
    Nåt snöbollskrig blire inte. Men däremot blir det lövkrig hemma på min gata. Vi har nå jävulskt mycke löv, och ingen vill kännas vid dom. Jag hoppas på storm nu , så jag slipper att kratta. Man kan väl få drömma om skimrande ögonblick😉 där intet löv finns.

    Ja nu löver jag att jag ska ha en Röd söndag och du med.
    Söndagskram från en lövkrigare.

      • Helt överens med dig Bosse i ❤ till Tant Glad gör glad och sprallig. Och du du är en riktig gullgutt! ❤
        Du kommenterar hos mig att jag har djupa inlägg ibland, det har du också. "Livsskor" . Några sociala steg bakåt – vilket i sig kan ses som framsteg och söka inre svar, lita på hjärta och magkänsla
        …. inre svar tenderar djupet. Fotbollen är ju rund …
        Grattis till 24 år och lycka till med de nästa 24!

        Grattis och mycket lycka de nästa 24!

  5. Många vackra ord och tankar du serverar idag. Jag gissar klart på att det är er bröllopsdag i morgon. Jag har också lite framförhållning när det gäller inläggen denna veckan, men du är snäppet värre…..året ut! Kram

  6. Instämmer med de övriga och säger grattis till er dag. Men du Bosse… menar du att du hade slutat att tro på Jultomten? Skönt att du har tagit ditt förnuft till fånga, för det är klart att han finns. Visst är det viktigt att vi vårdar och är rädd om våra liv precis som en trädgård. Annars dör den sakta men säkert. Ha nu en toppen Söndag och så ser jag fram emot nya Blogg inlägg till veckan.
    Förresten tack för att du har fixat underhållningen i helgen då jag har varit lite seg. Jag har alltså intagit ryggläge lite då och då och läst din bok som får 10 poäng av 10 möjliga. Tack för det.
    Kramen

  7. Som f d fotbollsspelare tar jag hellre fotbollsplanan. Man rusar ju inte fram där heller utan stannar upp, fintar, slår inlägg med mera. För även på en fotbollsplan finns det ju taktik. Å om jag tänker på Frriends Arena behövd det ju nästan ett helt arbetslag för att sköta gräsmattan = trädgårdsarbete inkluderat med andra ordd.

    PS. Bröllopsdag nästa vecka alltså. 24 år, inte illa! Satsa på 24 + 2 år till så;-)
    Du är helt olik mig. Jag planerar aldrig några inlägg utan spontanskriver.

  8. Det är ju många som gissar på att det är er bröllopsdag. Men eftersom jag inte har känt dej så länge, så är det inget annat jag kan göra, än att hålla med.

    Jag var gift i 26 år. så dog min man. Min Sambo och jag har hållit ihop i 35 år nu. Så då förstår du nog att jag innehar en aktningsvärd ålder.

    Kram/Gilla

  9. Alltså så här är det: Jag hinner inte kommentera detta nu. Är fullt upptagen med en bok som väntade i min brevlåda igår…..Återkommer en annan dag;)
    Kram och grattis till er båda!

  10. Hej Bosse, jaså, du hade slutat att tro på jultomten. Jag har honom livs levande varje jul här hemma nämligen. Du är välkommen om du vill se om han verkligen existerar 🙂 Maken ”jular” varje år nere hos mig på ”himmet” (om jg jobbar d.v.s.). Gissa om ”di gamle” gillar det?
    Kram till dig denna regninga söndag

  11. Phu…det där med att sköta trädgården är ju ett elände när det finns så mycket annat att göra. Om livet är som det vet i sjutton hur mitt liv är. Å andra sidan är en perfekt trädgård rätt trist och säkert ett perfekt liv också. En vildvuxen trädgård har fler överraskningar och är mer tillåtande och låter alla växter leva. Nåja, en liten sekatör har jag nog med mig både i trädgården och i livet… Ha en underbar morgondag!

  12. Grattis till er på er bröllopsdag. 24 år är bra att fixa tillsammans. Vi har hållt ihop i 40 år i år och vi firar 38 årig bröllopsdag i nästa månad.
    Jag tycker att det låter spännande med livsskorna….

    Du ser glad och sprallig ut på bilden…lite full i 17.

    Här har det varit trädgård hela dan.

    Kram

  13. Jag försöker sköta min trädgård, men ibland dyker det upp törnen som sticks och lämnar spår på min hud som tar tid att läka! Kanske jag rusade fram på en fotbollsplan en gång i tiden och
    satte frön till de där taggväxterna, så jag letar fram ett plåster och håller känslorna i schack!
    Önskar dig en fin vecka!
    Kram M.E

Kommentera

