Lokala kändisar

0010006

När jag och Solveig var med i flera dagstidningar, veckotidningar, radio och lokal-TV för tiotalet år sedan, då vi drev Lidéns samlingsmuseum, reagerade jag alltid på att jag tyckte att jag såg så ful och gammal ut på bilderna. Det var inte jag på något vis. När jag för en stund sedan bläddrade i en Hemmets Journal och i ICA-kuriren från den tiden tyckte jag att jag såg riktigt ung ut. Allting är relativt. 🙂

Urklippet är hämtat från Lokaltidningen Ystad d. 22/10-14

Jag önskar dig en trevlig helg!

89 thoughts on “Lokala kändisar

  1. Grattis till tidningsartikeln! Ni ser så härligt fräscha ut, båda två 😉 Vad kul!
    Man är alltid kritisk till sig själv 😉
    Ja, nu är ni även kända i en liten vrå i Lidköping 😉
    Godmorgonkram, Gerd

  2. Kul att lokaltidningen uppmärksammat er och ert förlag, jag tog tidningen med till det lilla hotellet och lämnaden i dagstidningsstället 😃Ha en trevlig helg själv ska jag ut på äventyr ! Fredagskram Åse

    • Härligt att SolBo Förlag får fäste i öster också. Där finns många trevliga personer som läser svenska böcker.
      Tack ska du ha.
      Undra om du ska ut på nya äventyr denna helgen också. Har du gått och nynnat på ABBA-hits? Det brukar lätt bli så.
      Trevlig helg.

  3. Fin bild på er…så kul att ni uppmärksammades av lokaltidningen 🙂
    Snart ska jag kasta mig över din och Solveigs bok… ska bli såå spännande!
    Kram till er båda!

  4. Godmorgon! Att se sig själv på bild är ungefär som att höra sin egen röst Det är liksom inte jag! Kul att ni har varit i tidningen!!………………………..”min” Massör är mycket duktig och känner till min rygg! Idag har mycket av spänningarna i ryggen släppt! Morgonkram!

    • Vi brukade läsa in på rullband på mellanstadiet i skolan. Det var hemskt att höra sin egen röst.
      Jag är glad för att du får bra hjälp. Ryggen är både viktig och komplicerad. Hoppas du fick bra tips på övningarna som du kan göra själv. Så fort jag slarvar med mina brukar det uppstå problem rätt snabbt.
      Trevlig helg.

  5. God morgon! Jag har ofta tänkt på att alla ser äldre ut på foton. Även barn, menar jag. Kanske för att vi inte blir mejkade som dom på teve blir :-).

    Grattis till artikeln! Har läst lite till i boken. Jag njuter av fina, mänskliga berättelser från allas vår vardag, skickligt skrivna på en fin prosa.

    • Varför skrev du inte till mig tidigare Ethel? 😉 Jag har sett att det finns massor av spännande tuber, flaskor och annat när jag äntligen kommit in på en av våra toaletter. Nästa gång ska jag i smyg pröva de där grejerna. 😉

      Tack för alla snälla ord. 🙂
      Trevlig helg.

      • ”äntligen kommit in på en av våra toaletter”, haha. Förstår hur du har det.

        Jag vill också säga tack för fina ord på min blogg. Jag mår bättre nu. Var hos läkare, som sagt, i går och misstanken var fel. Jag är frisk. Det är jag mycket tacksam för.

        En skön helg till dig också!

  6. Ett stort GRATTIS till att ni och er bok uppmärksammas! Jag gläds med er! Hur man ser ut på kort är inte alltid till belåtenhet … jag avskyr det själv men får inse, att det är väl så jag ser ut! Äldre utsida än insida! Ha en skön helg! Kram!

  7. 🌠 En jättefin bild och ett upplysande reportage – det rör på sig.. 🐌 Saker händer å sker, nu får du antagligen flera bloggläsare Bosse. Det blir tårta igen 🎂, ni kommer att bli riktigt tjocka om det ska fortsätta så här. Hoppas att Ystadborna vaknar upp och beställer era böcker, så att de sprids. Jag menar, har de kunnat ta sig ända upp hit till denna landsändan och över gränsen till Norge och Finland, så vore det väl rimligt att de masade sig några kvarter bort till bokhandeln och bibblan i Ystad, eller hur?
    Solveig klarar sig nog, hon är ju borta på dagarna.. men du får kanske börja maskera dig inför promenaderna Bosse. Börja med lite träning på Halloween🎃 så att du vet vad som behövs för att hålla folk på avstånd. Kanske en 🌵 i fickan, solglasögon och slokhatt, 🌚 resten får du komma på själv.
    Grattis till den fina intervjun och att SolBo äntligen uppmärksammats i lokalpressen!
    Önskar er en skön helg!

    • Bara jag inte ska säga ordet tårta högt på halländska. 🙂 Man kan alltid hoppas att de blir nyfikna. Det är ofta svårt att bli profet i sin egen stad. Här har vi varit helt okända innan. Privat är det skönt. Tack för tipset. Jag tycker om att smälta in. Inte gå omkring med en stor tunga i luften hur som helst. 😉 Detta är en offentlig blogg så jag tänker inte avslöja vilka åtgärder jag redan vidtagit. Hoppas även att mina tjejer och fru inte saknar något i garderoberna. 😉 Jag har skaplig fantasi.
      Tack!
      Jag önskar er också en toppenhelg. Ut och lek med er i snön.

  8. Grattis till er båda! Så kul och välförtjänt! Utseende – det finns bara en ”Bosse” och han utstrålar värme och humor!
    Helgkram, Gunilla

  9. Hej Bosse!
    Kul att bli uppmärksammad av tidningen. Utsidan har ingen betydelse vet du väl – det är ju insidan som räknas och jag tycker ni är ett vackert par.
    Sova med fienden har jag sett och den var kanske ”onödigt” spännande ibland.
    Önskar er en trevlig helg och må så gott!
    Höstkram med massor med värme!

    • Tack Äppelblom! 🙂 Det var många snälla ord. Jag bugar.
      Jag gillar psykologisk spänning men avstår gärna detaljerade blodscener. De sistnämnda har aldrig impat på mig.
      Hoppas du också får en fin avslutningshelg i Oktober. Glöm inte att ställa om klockorna.
      Kram

  10. Så kul att tidningen skriver om er. Lokaltidningar är ibland mer intressanta att läsa än vanlig dagspress. Här får man sig till livs sånt som man känner igen lite grann. Det är konstigt det där med utseendet. Man ändras utanpå men inte inuti. I varje fall känns det inte så. Det är bara bra att man inte ser likadan ut alltid. Ombyte förnöjer, vet du väl? Kram

    • Tack! 🙂 Jag hoppas att det stämmer. Vi vill ha lite läspublik även i vår hemmastad.
      Du har rätt. Tänk om vi gick omkring och såg ut som vi var femton år hela tiden och pratade om akne. Jag hoppas du har ”Skimrande ögonblick – och dagar i grått” hos dig på måndag.
      Helgkram Bosse

  11. Vilket fint reportage och vilket fint par! Precis som ni så har min gubbe och jag jobbat ihop i alla år (sen 1968) – till mångas stora förvåning. :-O Men det är ju så att trivs man ihop så är det inga som helst problem, snarare tvärtom. 😀 Vi har t.o.m. spenderat alla semestrar ihop och gjort 99% av alla resor ihop, för har man det vardagliga ihop ska man ju verkligen njuta av den mer festliga tillsammans, eller hur!? ^_^
    KRAM och grattis till den fina reklamen! ❤
    Susie

    • Tack Susie! Där har vi flera gemensamma saker ihop. Jag har bara sett fördelar med det. Inget är svårt att säga eller göra. När som helst på dygnet kan man komma på en kanonbra idé. Eller tvärtom. Ta ett break och göra något annat roligt. Du har helt rätt där med när det gäller resor och semestrar.
      Önskar dig en fin helg. Kram

  12. Ni ser så fina, unga och puttinuttiga ut. 🙂 Jag har aldrig fått varit med i någon veckotidning, ingen har frågat mig ock jag har svårt att förstå varför. :-)) he he….

    Kram på dig ♥

    • Tack snälla du! 🙂 Vilken dålig stil. Varför har de inte ringt dig? 🙂 Veckotidningar har den fördelen att de lever längre, men en intervju brukar ta 3-4 timmar jämfört med en timme för en dagstidning.
      En vacker dag ringer de och vill veta ALLT om dig. 🙂
      Helgkram Bosse

  13. Så trevlig bild på er båda. Roligt att ni och boken uppmärksammas. Man är oftast väldigt hård mot sig själv på bild medan andra tycker bilden är hur bra som helst! Så det finns hopp om er 😉

    Trevlig helg!

  14. Va roligt att ni blev uppmärksammade. Jag tycker ni se unga ut jag, på den fina bilden. 😉
    I eftermiddag och kväll är jag själv så då ska jag krypa upp i soffan med..kaffekopp god kaka och ”Skimrande ögonblick och dagar i grått”. Det ser jag fram emot.
    Kram från Skogsfen.

    • Vad gullig du är Skogsfen. 🙂
      Det låter lockande med kaffe och god kaka. Vilken fin titel på boken. Hoppas den lever upp till dina förväntningar. Kram från en av författarna.
      Ps. Nu blev jag sugen på att fika. Jag är alldeles ensam hemma och har en bok som väntar. Kan inte du komma hit med en god kaka? 🙂

  15. Bästa ni! Så roligt att ni får den uppmärksamheten för erat arbete. Det är genuint när ens egna upplevelser får komma fram, det jobbiga bredvid det goda. Har fått för mig att det är så livet är. Hur skulle vi annars komma vidare tänker jag! Att se äldre ut, att bli äldre är naturens gång. Två av mina vänner i Norge föräras ett signerat ex av böckerna.Själv läser jag skimrande… och har stor behållning hittills, får läsa lite då och då.Ha nu en fin helg med eller utan rynkor och åldersdrag,
    ungdomen finns inuti. Kram för hela livet till er båda! ❤

    • Livet är så mycket. Gott och ont. Svart, vitt, grönt på våren. Vad härligt att en bok hamnat i Norge. Ta du det i små portioner. Jag tycker att kåseriböcker funkar bäst så. Jag sitter här ensam med mina rynkor. Vi står ut med varandra. Men jag hoppas att någon kommer hem snart. En har skrivit högskoleprov hela dagen. Min fru har gått i skolan i en annan stad.
      Det är skönt att veta att ungdomen finns inom oss. Helgkram Bosse

  16. Haha, ja det har du rätt i. När andra fotograferar en ser man märklig ut på bild, när man själv håller i fjärrutlösare fotar man helt enkelt tills någon bild blir ok.
    Ser ut att vara en fin artikel 🙂 Jag vill gärna läsa er bok!

    Önskar er alla en fin helg!
    Kram Christina

  17. Ja om det är nånting som är relativt så är det åldern. Tycker själv att jag är skapligt ung nu. 65 år gammal/ung 🙂
    Kul att kolla den gamla tidiningsartikeln och ni ser verkligen! unga ut:

    • Man är inte äldre än man gör sig. Med lite hjärngympa går det att nå rätt bra resultat. Hoppas du har någon bra deckare på gång. Jag har fått några intressanta de sista dagarna och Peter Robinsons sista väntar på mig på bibblan.
      Önskar dig en fin helg.

  18. Synd bara att jag inte kan läsa den lilla texten i tidningen. Hade varit kul att se vad de skrev. Jag vet ju inte hur gammal du är, men på fotot såg du ju riktigt ung ut.

    Kram/Gilla

  19. Sv: Denne Fredrik, verkar bli en författare med flyt. En sån fantasi han har. När det gäller OVE kunde man inte låta bli, utan att känna igen sej och grannarna lite här och var. Den var nåt nytt att läsa.

    Jag är ju sån, att jag måste ha nåt för händerna alltid. Virkar, stickar, broderar och nu det senaste efter ett tips. Gör en papperssamlare. Det får inte plats mer än A4papper.

    Kram/Gilla

    • Tack! Vad snällt av dig. 🙂 Jag visste inte att du hade fler bloggar. Jag frågade min kusin och hon berättade att hennes blogg har krånglat. Hon håller på med att bygga upp en ny. Samtidigt har hon fullt upp med sitt heltidsjobb som kantor och hon är dessutom med i Schola Gothia som åker runt i världen och sjunger i kyrkor och kloster. 🙂
      Önskar dig en trevlig helg.

  20. Grattis till er, givetvis ska man bli uppmärksammad när man gjort något bra.
    Kritisk är man väl alltid mot sig själv och sitt utseende, man ska vara glad att man är som man är.
    Vad är ålder, de som mår bäst är de äldre som känner sig unga i själen, det är det som räknas.
    De har ju även livets erfarenheter med sig.
    Skrollade och såg er som brudpar, verkligen unga snygga och kära, ser det även på tidningsurklipp
    att det fortfarande glimmar i ögonen på er.

    Jag vill gärna köpa boken ‘Skimrande ögonblick . . . .
    den känner jag för just nu i dessa gråa dagar.
    Hoppas du kan fixa utskicket, du får adressen i min email.
    Ha en trevlig helg/ Eva

  21. Skoj att ni fick så mycket uppmärksamhet för boken! Ni är ju riktiga kändisar.
    Tycker ni ser väldigt ”väl konserverade” ut. Å det gör du än idag. Solveig kan jag inte minnas att jag har sett på bloggen.

  22. Tack, tack för din snälla kommentar hos mej! Jag blev så glad. Du har också en trevlig och läsvärd blogg, får komma tillbaka och läsa mer! Hälsn Ninnie

  23. Tänk att man ska vara så självkritisk! 🙂 Tycker ni är riktigt snygga o fräscha på bilden och det är ni ju fortfarande
    Ha en riktigt fin helg, snyggingar!

  24. Hrm ( harklar mig) har kändisen tid att läsa min kommentar tro? 🙂 🙂 kan förstå dina tankar men så är vi nog alla men va skoj att spara alla dessa urklipp 🙂 skoj för er. Ang filmen nedan så är den bra har den själv hemma, men tyvärr berörs jag väldigt illa i vissa scener som får mig att tänka på tiden i mitt eget liv för 15 år tillbaka… men jag ser den ändå i bland…..skall kolla genom dina film tips just nu är det film torka o jag älskar kärlek, drama 🙂 önskar dig/er en skökn helg kram på dig ps// dock för mkt folk i ullared :/

    • Eva! Du måste räcka upp en tass först. 🙂 Jag är dålig på att slänga så vi har många härliga minnen kvar från de intensiva åren.
      Usch för sådana män. Våld i alla former är inte acceptabelt. Jag har noll tolerans och önskade att jag kunde sudda ut alla inre ärr hos dig. Bra att du fått det bra. Jag tror att det finns många andra och bättre filmer av mina 43 st som jag skrivit om ännu. Sedan vi slutade med familjefilmer har jag hunnit se många andra nyare filmer. Både bra och mindre bra filmer. Gillar du kärlek och drama har du kommit rätt. 🙂
      Jag fick en rapport idag från några kompisar som gick in där tidigt i morse. De berättade att det var en ruskig kö utanför när de var klara. Jag är inte avundsjuk. Oj, med många gånger jag varit inne där genom åren.
      Önskar dig en myshelg. Kram Bosse

  25. Grattis till uppmärksamheten! Ni ser både fina och fräscha ut! Visst är det knepigt att se sej själv på bild, speciellt när någon annan tagit bilden och man inte har ”koll”!
    Önskar dej en fin och skön helg, trots regnet!
    Kram
    Lisa

    • Tack Lisas Hus! 🙂 Jag bävade när jag slog upp tidningen. Texten hade jag redan läst dagen innan och den var vi nöjda med. Bilden i pappersupplagan var okej, men bilden i nättidningen var en annan och den var definitivt inte lyckad.
      Tack ska du ha. Det är bara att gilla läget och göra det så mysigt som man kan. Jag gillar att göra det stämningsfullt inomhus under mörka årstider. Jag har förstått genom din blogg att du alltid är extra duktig på det. 🙂
      Kram Bosse

  26. Jag har inte kommit jättelångt i boken men förstår varför den, och ni, får
    sådan uppmärksam!
    När jag ser din ålder förstår jag också varför så saker, händelser, namn
    i boken får mig att vandra längs ”memory lane”.
    Och för att vara så gammal ser du väldigt ung ut 🙂 (själv är jag ett par år
    äldre och syns sällan, eller aldrig, på bild…. )

  27. Så härligt att ni blir uppmärksammade! Jag väntar ju med spänning på att läsa boken, vet att den väntar när jag kommer hem från Spanienlandet. Känns så fint att ni båda får lite uppmärksamhet och jag skulle önska att den inte endast sträckte sig till det lokala. Men du vet ju, att vi , alla dina läsare över hela riket och även utanför, hurrar. Och på skånska skall det väl bara vara tre; hurra, hurra, hurra…Och här en fanfar!
    Jättefin bild på er! Och även den borde spridas vida omkring.
    Kramar och stort gratttis igen till er båda.
    Tack för all glädje du/ni gett.

  28. Du har naturligtvis rätt. Allt är relativt. Om 10 år kommer vi förmodligen att tycka att vi ser ganska unga ut när vi ser bilder från idag.
    Men jag måste säga att jag tycker bilden på er är mycket trevlig. Ni ser båda glada och sympatiska ut.
    Och bortsett från vad man tycker om att se bilder på sig själv så måste det vara roligt att få läsa en artikel om sina nya verk.

    Kram

    PS! Har inte läst boken än, för jag ha en annan på gång. En bok i taget är mitt måtto … hehe … När jag kommit så långt att jag läst er bok också lär du få veta det … 😀

    • Det är det som är så tragisktkomiskt. Man borde vara nöjd hela tiden. Tack Lollo för de snälla orden. 🙂 Det var en mycket bra skriven artikel. Vi är nöjda.
      Ps. Skräm inte upp mig nu. Jag känner mig liten, svag och besviken denna mörka vecka då jag istället borde vara glad och aktiv. Om du läser mitt senaste inlägg förstår du orsaken.

      • Jag har läst och förfasats, och jag har skrivit till dig på FB …
        Önskar att jag var en riktig häxa, för då vet jag vad jag skulle göra … Förvandla någon till en groda skulle ju inte vara något problem. Ska man kväka som en groda så ska man göra det med stil tycker jag … 😉

  29. Nog är det så alltid när det självkritiska ögat ska granska under lupp. Men så händer det något med foto medan åren går och helt plötsligt så är man nöjd med det man ser. Konstigt!
    Hur som så tycker i alla fall inte jag att du såg gammal ut 🙂

    Ha det bra här hemma i Sverige!
    Jag ska kolla på bibblan i Brisbane ifall din bok finns där. Jag hade ju i och för sig kunnat tagit en med till dem 🙂

    Kram

  30. Man är så självkritisk men visst blir man olika på bild, bättre och sämre. Jag skall kolla på vårt Bibliotek också än om jag har svårt att läsa böcker sen jag blev nackskadad

    Ha det bra

Kommentera

