Ord som berör mig; 13

Gunilla Wahlberg

Det är en av livets vackraste kompensationer
att ingen kan uppriktigt försöka hjälpa en annan
utan att samtidigt hjälpa sig själv.

J Pearson Webster

Kloka ord från en för mig okänd person.
Vi har vandrat in i sista höstmånaden. Det är både märkligt och fantastiskt att fortfarande kunna se blommor på balkongen och i trädgården. Igår satte vi in några för att få njuta av dem en sista tid. Ljuvligt att kunna se Sommardahlior, Potatisblomman (med en ynklig blomma kvar), Marguerite och Afrikansk Marguerite, även kallad Stjärnöga, förgylla höstmörkret och få oss att känna tacksamhet. I trädgården har vi kvar de tuffa Japanska lyktorna, Lobelia, Ljung och Höstaster som färgklickar i det grå. Levande bevis på små under.

Nu ska jag planera nästa veckas marknadsföring för ”Skimrande ögonblick – och dagar i grått”. En syssla som jag mer än gärna bytt ut mot att skriva på något nytt spännande bokprojekt. Min hjärna är fylld av idéer, men måste hela tiden bromsas för att det inte finns någon annan som gör vissa sysslor. SolBo Förlag har ingen stab av folk som passar upp. Inte ens någon käck sekreterare som pinglar när kaffet är klart. Istället får jag ta på arbetskläderna, rulla upp skjortärmarna och gilla läget. Drömmen är en bra recension hos BTJ. Då kommer beställningar från biblioteken att droppa in. Skulle vår hemliga upplaga ta slut kommer vi inte att trycka upp ny. Sådant är inte lönsamt i liten skala. Skylten, helst en söndag, 😉 om att titeln är slutsåld skulle få mig att småle inombords. En hemlig önskedröm. Du sladdrar väl inte? 😉 Livet är fullt av beslut. Små som stora. Jag ser fram emot December med få sociala besök (Facebook helt stängd) och massor av funderingar om allt mellan himmel och jord. En vit månad, förutom att bloggen och SolBo Förlags mejladress måste hållas öppen för bokköp av våra två titlar. Det är inte speciellt betungande. Jag kör gärna och lämnar gröna paket på Kvantum varje dag, så länge halkan håller sig från våra vägar. Butikspersonalen som har hand om posten känner igen oss vid det här laget. Trevliga kvinnor allihop. Det är trevligt att byta små fraser, leenden och skratt som gärna får gå utanför de vardagliga affärsreplikerna. Vissa ord väger mer än andra. Kram på dig som nått hit ner i min söndagstext. ❤

42 thoughts on “Ord som berör mig; 13

  1. Jag tar de kloka orden med mig in i denna söndag, som ser ut att bli en solig och vacker
    novemberdag! Här finns det stora jordgubbar i landet, men tvivlar på att de hinner
    bli röda innan gubben Frost besöker oss! Några röda smultron kan jag i alla fall
    skörda idag!
    Önsakar dig en fin söndag!
    Kram M.E

  2. Fina tänkvärda ord! Visst är det väl härligt att vara lite schizofren 😉Ulla-Bella å chef i ett 😃
    Ha en härlig söndag!
    Å du, det finns termos idag en sån som håller drycken varm du vet😆Så slipper du springa ifrån.
    Höstkramar

  3. Vacker text och ros…kloka ord som säger mycket!
    Ja, tänk att det är november och ändå så milt! Igår tittade solen fram och just nu gör den ett nytt försök. Det får allt bli en söndagspromenad!
    Nya spännande bokprojekt – härligt Bosse och det ser jag fram emot! Men just nu är det ”Skimrande ögonblick – och dagar i grått” som jag läser i och njuter av. 🙂
    Önskar dig en skön söndag!
    Kram, Gunilla

    • Jag har i många år uppskattat att slå mig ner och läsa kloka ord. Inte för många åt gången. Istället vill jag låta dem tränga in försiktigt. Ibland smakar jag på varje ord.
      Hoppas du gjorde som vi. Det blev en härlig promenad. Riktigt varmt för årstiden.
      Den titeln låter bekant. 😉 Jag har provboken på skrivbordet. Det händer att jag bläddrar i den. Tänk vad vi lämnat ut våra privata liv. Inget vi kan göra något åt nu. 😉
      Kram Bosse

  4. Ett sånt vackert sätt att uttrycka hjälpsamhet på! ..”livets vackraste kompensationer” … Tack för den Bosse! Lägger till den i ”skönt sagt om vettigheter”
    Synd att du bor så galet till – eller är det jag? 🙂 annars hade jag sökt göra min arbetsprövning som alltiallo, antar även frun i huset skulle få nytta av det vilket ligger mig varmt om hjärtat – också!
    Så fick jag det sagt, nöjd så långt ❤
    All lycka med marknadsföringen!
    kram

  5. Tack för tänkvärda ord!

    Nu blir det snart till att ge sig av till Delsjön för en tur i skogen.
    Läste mer i er bok igår kväll. Fin lördagsläsning.

    Hoppas ni får en skön söndag! Kram från Ethel

  6. Hoppas verkligen att du får se skylten SLUTSÅLD – och jag kan känna mig lugn, för jag har ju hunnit med att få mitt exemplar av din bok! Sen ser jag med spänning fram mot ditt nästa projekt, lycka till!!
    KRAM ❤
    Susie

    • Det är trevligt att både drömma skönt på nätterna och dagdrömma en stund på dagen som omväxling till att studera hur löven ramlar av träden under en grå novemberdag. 🙂 Vad stimulerande livet hade varit om jag fått möjlighet att hel ❤ :at ägna mig åt manusskrivande.
      Kram Bosse

  7. Vissa ord väger mer än andra…det fastnade direkt! Det lät bra i min mun, det gav bilder på min näthinna. Tänk om vi människor lärde oss att stanna upp ibland, LYSSNA på den vi pratar med, så annorlunda innebörden av vissa ord då skulle bli…
    Självklart kommer du att få sätta upp skylten, jag tycker du ska ha den i beredskap. Vissa självklara saker ska man vara väl förberedd på…
    Ha nu en skön avslutning på helgen, låt lugnet råda!
    Kram kram

    • Ibland behövs inte ens ord, ett leende kan räcka för att göra en dag. Visst stämmer det du skriver? Motsatsen är också sann. En sur röst när man ringer någonstans. En otrevlig expedit. Ett finger från en bilförare.

      Jag lärde mig en hel del nytt förra året trots att jag har basen som utbildad bibliotekarie. I år har jag lärt mig nya kunskaper som jag klarat mig utan. 😉
      Kram

  8. Vicken vacker ros att gnugga ögonen till på morronkvisten! Det är visst sant, det som står inpräntat inunder. Instämner helt med J. Pearson Webster. Och tänk att du hjälpte dig själv, då när ditt högra öga såg det mitt vänstra just upptäckt. 🙋😉 Den digitala magiken slog till precis på det magiska klockslaget 10:10!
    Gröna paket är sköna paket i båda riktningarna, det är ju så kul att ”tanka böcker” när man längtar efter det. En skön tanke: det tryckta ordet räcker hur länge som helst. Till skillnad mot så mycket annat, som tar slut precis när det gått upp för en hur mycket man behöver det. Ja, att hjälpa någon känns väl alltid bra och kan nog ibland ”spilla över” på en själv.. men en bok kan också vara hjälp till självhjälp. Även om det verkar ske omärkligt, förändras man nog alltid på något sätt av det man läser. Och skriver.. Kaffet fixar sig väl alltid på nå’t sätt.
    Lycka till med ”mot BTJ nästa”! Och ha en skön novemberstart! Här har vi snö, 😊tö, 😳snö och…😒 Om bara den där Bore kunde bestämma sig nån gång! 😊

    • Den där snön får du behålla för dig själv. Jag återkommer när jag vill låna den. Eller släng hit pudersnö dagen innan julafton så vi kommer i rätt stämning.
      BTJ är som ett lyckohjul. Fullt av siffror. En av dem ska bedöma vår bok. Blir det en som älskar läskiga mord blir det just det, ett mord på våra ord. 🙂
      Kram

  9. Jag hoppas verkligen att upplagan blir utsåld och det snabbt. För då får jag tänka mej att du småler.

    Vi har ingen trädgård, men en balkong. Där har jag fortfarande knallröda pelargoner. Men det blir väl så i veckan att jag plockar in dom och sätter lådorna i trappuppgången, så de kan övervintra.

    Kram/Gilla

    • Samtidigt tycker jag det är trevligast när boken hamnar hos de jag tror tycker om den. När allt flyttas ett steg från bloggen blir alla läsare/köpare anonyma och grå.

      Nu går det snart inte att komma undan. Enligt SMHI har Ystad fortfarande sommar, men just nu känns det inte så. Hösten har till och med smugit in i mitt bröst.
      Kram Bosse

  10. Tack för din kommentar på min blogg, den värmde kan du tro 🙂 Ord som berör är fint om de är sagda med förnuft och tillit. Min far brukade alltid säga till mig (ibland när det var lite motigt med 5 barn att ta hand om), -Lilla dottern min, allting ordnar sig alltid till slut, och dom orden har jag tagit med mig på min färd genom livet. För så är det, allting ordnar sig alltid på ett eller annat sätt. Kram från mig 🙂

    • När jag läser saker som jag tycker om av olika anledningar, när jag är ute och bloggvandrar, brukar jag skriva det i kommentaren. Samtidigt är det lätt hänt att jag blir bortskämd hos vissa bloggare som jag besökt hundratals gånger. Jag tar för givet att jag ska få se fina bilder osv. Då och då försöker jag bromsa upp. Låtsas att det är första gången igen. Vill så gärna att de ska förstå hur duktiga de är.

      Jag tycker det verkar som din pappa var en klok person. Vilka fina ord han gav dig som du aldrig glömt. Mysigt att läsa för mig. Även när det är som mörkast brukar det ljusna till slut. Tack för att du delade med dig av de orden.
      Kram Bosse

  11. Tack för din fina söndagstext. Flera tankar och ord på vägen…Just att stanna upp då och då, fundera över ordens betydelse i små och större sammanhang, försöka hitta en helhet bland orden, tankarna och de dagliga bestyren. Ja, så många sådana har jag inte, men dagarna rasslar på ändå. Tänk att mman kan vaar upptagen utan att egentligen göra något. En ganska ovan tanke och upplevelse för mig. Men den är tilltalande.
    Soliga kramar!

    • Varsågod Ditte. Du gör saker hela tiden. Många bra saker utan att du tänker på det. Gläder andra. Både här på bloggen och där du befinner dig. Det är lätt hänt att man jämför allt med sitt arbetsliv. Nu är du student igen och jag hoppas att du inte slarvar med glosorna. 🙂 Njut nu av de sista dagarna. Kram Bosse

  12. Visst är det så att hjälper man andra så hjälper man sig själv med..Jag läste ända ner till sista punkten………Ja det är bra när presenterna kommer i sprida skurar…Kram!

  13. Stämmer så väl, man mår bra när man känner att man kan gör något för att glädja eller hjälpa någon annan. Eller när man som pedagog upptäcker att man lyckats nå fram med kunskapen på ett sätt som ger mottagaren en aha-upplevelse och glädje över sin nyvunna kunskap.
    Och sen så mår man ju även bra när någon annan visar omtanke om en själv 🙂

    Ha det fint!
    Kram Christina

    • Du har redskapen och vet vad det handlar om. Tänk om fler upptäckte fördelarna. Det är en sann glädje när man fått någon ”lite avig” elev att blomma upp genom att i små pedagogiska steg lotsa personen vidare till rätt miljö.
      För att orka behöver vi ALLA få bekräftelse, bränsle, ömhet. Vi är inga undermänniskor. Det gjorde jätteont i hela kroppen när jag sprang in i en vägg. Jag trodde det räckte med plåster på näsan. 🙂
      Kram Bosse

  14. Som vanligt tänkvärda och vackra ord – och en helt underbar ros!
    Jag recenserar en del böcker på min blogg och skulle du vilja få en sån liten puff i marknadsföringen ställer jag gärna upp. Just nu har jag den sista av tre böcker nominerade till Augustpriset 2014 kvar att läsa och recensera, men sen har jag blankt. Bara en tanke!

    Kram och ha en fin söndagskväll!

    • Tack Tofflan. 🙂 Jag är förtjust i både tänkvärda ord och rosor.
      Det går inte. Du är diskad. 🙂 Om vi väljer bokbloggare blir det någon helt okänd som vi inte haft någon kontakt med tidigare. Jag gillar att planera och är kanske lite ovanlig som är förtjust i både ord och siffror. Det är ingen dans på rosor att vara egenutgivare. Det finns bara ett konto för att få in pengar för SolBo Förlag. Det är att sälja böcker. Det finns däremot många konton för att göra av med pengar. Varje dag ringer det personer som inte ger sig trots Nix tjänst. Nästan varje dag kommer det post. Jag önskade att det var bokbeställningar istället. 🙂 Ska man göra reklam måste det matcha kostymen och min kostym är privat. Därför har vi valt att inte berätta om antalet tryckta böcker och antalet sålda böcker. Jag bjuder på så många privata och ärliga saker i min blogg så någonstans måste det finnas ett osynligt plank och skydd.
      Sedan kan man vända på det. De som köpt en bok av oss för 150+45 kr och som gjort reklam på sina bloggar med både fina ord och bilder och till och med skrivit långa texter/recensioner längst upp på min blogg på bloggsidan Recensioner & läsarkommentarer (när det gäller romanen ”Mina fotsteg i ditt hjärta”) skulle kunna ha åsikter med all rätt eftersom flera av dem också har en kategori som heter böcker eller något liknande. Jag måste berätta att flera av mina köpande bloggvänner och Facebookvänner har varit underbara och fantasifulla. ”Mina fotsteg i ditt hjärta” har varit på bild där boken befunnit sig i olika länder och platser. Jag har älskat bloggarnas/FB-vännernas fantasi, kreativitet, humor, värme och är de evigt tacksamma efter dessa arton månader. Wow! Vilken rolig gratisreklam de gett mig utan att jag bett om det. Samtidigt är det lätt hänt att få vanor av olika slag, där jag drömmer om en repris för ”Skimrande ögonblick – och dagar i grått. 🙂 Inget jag ska ta för givet. Om två veckor är det dags för nästa rejäla faktura. Till dess hoppas jag att det trillar in pengar på konto 3010. Usch! Vad mångordig jag blev. Jag önskar dig en fin tisdag. Kram Bosse

  15. Hoppas, hoppas att du får din önskan uppfylld…Jag har ju redan fått mitt ex…Så för mig får du gärna sälja slut och efter att ha läst halva boken tror jag säkert att du får finfina recensioner på den.
    Kram

    • Det gäller att se det positivt och inte tänka för mörka tankar om klimatförändringarnas eventuella framtidsföljder. Jag har insett att det är en stor fördel med att bo så här långt söder ut i vårt avlånga land.
      Önskar dig en fin tisdag.

  16. Hoppas att du verkligen får din ”vila” nu snart, det kan behövas…Var glad åt dina blomster, här har t.o.m ljungen frusit bort 🙂 Kram på dig

  17. Tack för din kommentar! Läste ända ner och kändes som att du mår rätt ok igen, det är bra 🙂 man ska inte låta slikt folk suga energi! Jag fick någon slags harmonikänsla när jag läste. Å rosen var så underbart vacker.

    Kram ingbritt

    • Det var tufft några dagar och nätter. Jag blev en erfarenhet rikare som jag gärna sluppit. 😦 Mitt mål med inlägget var att INTE trappa upp något eller sänka mig lågt till DERAS nivå. Samtidigt ville jag förmedla en sanning och ärlighet i min text. På köpet kunde jag göra naturliga kopplingar till SolBo Förlags två böcker. Förhoppningsvis blev någon ny besökare intresserad av dessa böcker som är befriade från nätmobbing, men inte vanlig mobbing som var ett av flera teman i ”Mina fotsteg i ditt hjärta”.
      Skönt att läsa att du fick någon slags harmonikänsla. Kram på dig.

  18. Ojojoj…..Har ni fortfarande sommarblommor kvar att njuta av? Buuuu….vad fuskigt Bosse.
    Njut av blomsterprakten så länge det varar. Här hos mig har blommorna dragit täcket över sig och sagt HEJDÅ till sommaren för längesedan😉

    Nyveckakram från me

Kommentera

