November – Läsmånaden nummer ett för mig

Anna Jansson Jojo Moyes Robinson Björn Hellberg

Coben

Fyra deckarförfattare, men bara tre deckare på mitt nattygsbord. Hur går det ihop? Kan det vara så enkelt som att Björn Hellberg har hoppat av spåret och börjat skriva en pedagogisk bok om blyghet? Eller har Peter Robinson satsat på en politisk bana? Sanningen vet säkert några av er. Har någon läst Anna Janssons trendbrott där hon lämnat Maria Wern, men stannat kvar på min favoritö Gotland? Jag noterade att en trevlig bloggerska lovhyllade ”Livet efter dig”. Solveig började läsa boken på bussen och fastnade direkt för den gripande handlingen.

 

Björn Hellberg januari

Dagens första fråga utan pris. Framför vilken av dessa fem författares bostäder står våra döttrar poserade? En bild som blev månadsbild på en almanacka ett år.

Vilken av dessa fem böcker skulle du ha läst först? Vilken hade du inte läst?

För mig är det julafton att läsa böcker på hösten.
Jag önskar alla bloggläsare en fin vecka.

56 thoughts on “November – Läsmånaden nummer ett för mig

  1. Visst är det läsmånaden vi är inne i. Men själv är jag otroligt dålig på att läsa böcker. Har en bok som jag har läst månader i , och är inte klar än.
    Men skriver det gör jag gärna *LER*
    Ha en fin ny vecka nu.
    Kramkram.

    • Det verkar som du hamnat i en trist och torr bok. Du borde slän … den heter väl inte MINA FOTSTEG I DITT HJÄRTA? för då blir jag FarbrorSurBosse. 🙂

      Jag är glad och tacksam för att du skriver. Du har gett mig många glada skratt sedan jag hittade den populära blogg.
      Kram Bosse

  2. Jag började att läsa en bok i somras, men har fortfarande inte lyckats läsa ut den, så mina förhoppningar om att läsa de två efterföljarna är inte så stor. Skulle vilja läsa mera, men jag ger mig helt enkelt inte tid. Tack för att du besöker och kommenterar min blogg. Ha en bra dag/Katarina 🙂

    • Kanske beror det på att boken inte håller någon klass. Jag ger alltid en hemlånad bok en chans. Blir jag inte fångad slår jag ihop boken och börjar på en annan. Läsandet kan gå i vågor av olika skäl. Du har säkert många andra viktigare sysslor att göra. 🙂
      Kram Bosse

  3. Livet efter dig är en bok som jag redan tidigare har tänkt att läsa någon gång. Så den först. Sedan låter Anna Janssons Ödesgudinna trevlig också!
    Hellberg-boken lät minst spännande på baksidestexten, så han får komma sist på listan. (Men huset ser ju trevligt ut.) Ingen av böckerna diskvalificerade sig ju direkt med orden ”en ung kvinna hittas död”. Då lägger min hand den boken nästan automatiskt åt sidan. 🙂

    • Jag ska läsa din förstnämnda bok snart. Först nagelbitaren SEX ÅR. Jag är helt inne i handlingen som alltid med Cobens psykologiska thrillers. Hade Hellberg som okänd författare skickat iväg det manuset till tio olika förlag hade ingen nappat. (tror jag) i alla fall inte SolBo Förlag. 😉

    • Jag var fast sedan jag läste den prisbelönade EN OVANLIGT TORR SOMMAR, 2001. Men jag tyckte det blev en liten svacka för ett tag sedan. Passade visserligen in med tanke på Banks depression. Nu hoppas jag att REVOLUTIONENS BARN är ett steg mot gammal fin klass.
      Jag gillar Harlan Cobens sätt att få läsaren att leva med i handlingen. Den vanliga människan mot ”hela världen”. Där man inte kan lita på sin bästa vän. Från en trygg värld kan allt raseras av någon orsak på kort tid.

  4. Jag tar mig tid att sluka böcker nuförtiden. Minst en bok i veckan, men då läser också jag väldigt fort. Senaste författaren jag plöjt är Kristin Hannah. Vardagsskildringar med tråkiga vändningar och helt säker har jag snyftat hundra gånger innan boken är slut. Just nu ligger Inger Frimanssons ”Skuggor i vattnet” på bordet. Började läsa den i lördags men blev inte helt såld.

    Livet efter dig läste jag för ett år sen, älskade den! Av de resterande böckerna skulle jag valt Björn Hellbergs, han skriver bra.

    Ha en fin måndag! Kram

  5. Jag har faktiskt inte läst nån av de böckerna du visar. Har inte hunnit dit än.

    Jag gissar att det är Björn Hellbergs villa dina flickor står framför.

    Kram/Gilla

  6. Robinson och Coben är bra författare, dom läser jag gärna… 🙂
    Antar att det är Hellbergs hus som tjejerna står framför, fast det är ju väldans likt Visby också så det kan ju vara Anna Janssons! *fniss*
    KRAM ❤
    Susie

  7. Ja i denna hög är det definitivt Jojo Moyes, även hennes andra böcker är otroligt bra! Deckare är inte riktigt min genre, har varit inne och nosat där ibland, men nej jag fortsätter med det jag gillar bättre.
    Ha en härlig måndag!
    Kramen

  8. Hade ju valt Anna Jansson! Var ju på en författarkväll med henne och blev där fast när hon berättade om boken. Och där satt jag…Sträckläste boken sedan. Bok nr två blev ”Livet efter dig”. Och den tyckte jag också mycket om. De övriga två vet jag inte. Har läst Björn Hellberg ibland , men han kan, i mitt tycke, ibland vaar lite seg. Men å andra sidan många underfundiga detaljer.
    Att läsa är härligt!
    Ser fram emot din och Solveigs kåseribok när jag kommer hem.
    Soliga och ”bokiga” kramar!

    • För gammal vänskaps skull läste jag klart Hellbergs sista, men precis som du skrev … seg och inte spännande. En tvåa av fem i betyg.
      Det börjar närma sig dagen då vi skickar iväg boken. Vill först se att du är hemma, men hade jag varit i dina ”kläder” hade jag stannat därnere resten av november.
      Kram Bosse

  9. O vet du, Bosse jag har alltid en bok på gång! Och av dina novemberböcker har jag läst… ett par. Om jag INTE hade läst böckerna skulle jag ha läst allihop, för några av dem är skrivna av mina riktiga favoritförfattare!

    Vill du och frun prova en annan deckarförfattare som bytt genre rekommenderar jag Karin Wahlbergs Än finns det hopp! (Hon har även skrivit nån historisk roman, Sigrids hemlighet, kanske för lite yngre, men…)

    En fin vecka önskar jag dig också!

    • Om du har många på tur skulle jag hoppat Hellbergs sista. Jag har läst alla Karin Wahlbergs deckare. Jag tyckte redan från början att hon borde fått större uppmärksamhet än flera av hennes kvinnliga författarkollegor som fått stora framgångar. Ibland läste jag kvinnornas böcker direkt efter varandra. Jag minns att jag tyckte att Karin slog sina ”konkurrenter”. Sedan hade hon några svackor enligt mig. Min fru har läst hennes andra böcker.
      Hoppas du har det bra i novembermörkret. Jag har tjugo sidor kvar på SEX ÅR och försöker vänta en stund med att läsa slutet. Jag funkar så. Vill njuta extra och försöka lösa mysteriet med hjälp av de pusselbitar som Coben gett mig som läsare. Därefter ska jag gråta några timmar när jag läser nästa bok. Jag såg allt hur älskade frun grät när hon slog ihop boken för sista gången. Avslöjande tyvärr.
      Kram Bosse

  10. Livet efter dig skulle jag ha läst först så klart. Egentligen så skulle jag ha läst alla böckerna. Din döttrar står utanför Björn Hellbergs dörr.
    Kom på varför jag inte kan kommentera hos någon som har wordpress. Det var en testinloggning som låg kvar, så nu kan jag titta in hos dig då och då/ kram

    • Tänk att du spanat dig hit igen. 🙂 Hoppa över Björns bok om du har en bokhög som väntar.
      Det stämmer. Det är väldigt vackert i det område där han bor. Gamla staden i Laholm. Vi har gått och flanerat där många gånger på de ojämna gatstenarna och njutit av de gamla trähusen och fått en känsla av Hjo eller Eksjö. Bara några stenkast ner mot Lagan som slingrar sig fram en bit från centrum. Laholm var vår närmaste stad i flera år.
      Kram

  11. Idag har jag suttit inne och läst, ja inte hela dagen för jag tog mig en promenad på eftermiddagen, men annars har det med blivit läsning. Jag har läst Carin Gerhardsens bok ”Hennes iskalla ögon” och den var lika bra som de övriga i serien.
    Av böckerna i ditt inlägg har jag inte läst ”Revolutionens barn” och inte heller ”Sex år”, men jag ska lägga titlarna på minnet.
    Skön måndagskväll!
    Kram, Ingrid.

    • Det gäller att sticka ut en sväng då väderleken är skaplig. Man behöver frisk luft och motion. Jag är också inne i en riktigt skön läsperiod. Carin Gerhardsens böcker gillar jag. Nu skrev jag upp titeln du skrev på min beställningslista.
      Jag har tjugo sidor kvar på SEX ÅR. En nagelbitare. Jag tror du kommer att gilla den.
      Bokkram från Bosse

  12. Hej Bosse!
    Hoppas du känner dig bättre från halsontet. Just nu kör jag med halsont och frossa varannan dag. Tror ändå att det går åt rätt håll.
    Jag är helt tvärt emot alla andra – jag vill inte läsa någon bok just nu! Jag trotsar det dåliga vädret och promenerar istället.
    Må väl och höstkram till dig!

    • Det försvann, men igår tog jag och Solveig i-sprutan. Nu har min kropp reagerat och stundtals känner jag mig jättemysko. Det var samma sak förra året. Jag får en släng av skräpet men hellre det än att det bryter ut helt någon gång i vinter.
      Alla har vi våra hobbys. Din tycker jag är mycket sund. Jag älskar en bra bok eller film. Samtidigt ser jag till att komma ut när det är fint väder och varje dag motionerar jag i någon form.
      Tack! Kram tillbaka.

    • Jag gav upp Jansson, men för gammal ”vänskaps” skull läste jag klart Hellberg. Den var seg och inte spännande. Coban är jag däremot förtjust i, är snart klar med hans bok. Sedan ska jag gråta till Moyes och har sparat Robinson till sist i den högen.
      Välkommen hem. Jag får inte glömma bort att gå in på din blogg. Jag räknar kallt med att få se fina bilder från Budapest. 🙂

  13. Vad många bra boktips du delar med dig idag en del har jag läst och några ska jag skriva upp som jag ska läsa😄vas roligt att Solveig gillade boken hon med jag undrar om de kommer göra en film om den det är verkligen en bok som berör!
    Kramen å är det hellbergs hus tro?

  14. Om jag måste välja en så blir det Livet efter dig. Har oxå ett gäng med böcker som väntar på att få bli lästa. Får börja lägga mig lite tidigare på kvällen helt enkelt. Synd att jag missat dina tävlingar på FB men nu är jag på hugget, så kom igen….
    Kram i regnet.

    • Den ska jag börja på i kväll om jag kommer i säng i tid. Först måste jag skriva om filmtipset. Sedan blir det fyra bönder och deras dambesök.
      Du har spräckt nollan i min tävling. Nu bär det bara uppåt för dig i tabellen. 🙂 Du har en femtonde plats från 2013 att försvara. Då fick du 12 poäng och vann en gång.
      Redanmörkt kram

  15. Jag började på Ödesgudinnan, men tröttnade. De övriga böckerna har jag inte läst men skulle börja med vilken som av dem. Bra författare alla.
    Ha en bra tisdag!
    Kram

  16. Jag brukar lägga undan lite böcker som jag tar med mig på resor! Det är som att hitta en present. Efter frukost brukar jag ta en stilla stund med en bok, när jag inte är hemma! Just nu är det Ann Rosmans böcker jag suktar efter! Jag har inte läst det senaste och jag vet att hon klurar på en till! Har du läst något av henne? Kram

    • Det låter som en allvarlig åkomma att vara bokallergisk. 🙂 Det har jag nog aldrig varit. Men intresset går i vågor allt efter säsong och allt annat som drar. Satsa på ett säkert kort inför novemberresan. Kåseriboken SKIMRANDE ÖGONBLICK – OCH DAGAR I GRÅTT är en perfekt bok att läsa små stycken av när man får en stund över. Kallas sådant här för tjuvreklam eller vad är rätta ordet? 😉

      • Kul att du skrev tillbaka. 🙂 Ibland brukar jag tänka tanken. Undra hur många som går tillbaka och läser mina svar på de kommentarer jag får. I de fall när jag skriver något långt eller extra roligt svar önskar jag såklart att de ska göra det. En del bloggare skickar sina svar på mina kommentarer till min Telia mejlbox. Själv är jag ganska ”dum” när det gäller tekniska saker så jag vet inte hur man ställer in det på min blogg, om det går.

  17. Ödesgudinnan har ett lockande omslag. Livet efter dig låter gripande, men alldeles för sorglig på något vis. Låter som att du har en trevlig vecka framför dig med all den litteraturen att läsa 🙂

    Ha det gott och må väl!
    Kram

    • Jag tar chansen i höstmörkret och ger mig på LIVET EFTER DIG ikväll. Det är vått ute så lite vått på kinderna matchar. 🙂 Efter SEX ÅR passar det bra att bryta av innan Peter Robinson får avsluta. Sedan hoppas jag att nya böcker är på ingång.
      Kram Bosse

Kommentera

