Film fyrtiofem av femtio

Liberal arts

Liberal arts
Genre: Romantisk komedi/Drama, 93 minuter, 2012.
Betyg:
1). I filmsoffan med familjen: 27/40
2). Bosse Lidén 2014: 97/120

Favoritscen: Jesse Fisher tar fram block och penna. Han skriver upp sin egen ålder: 35 år och Zibbys ålder 19 år och räknar ut skillnaden bara för att få de dystra tankarna på pränt. Sedan räknar han ut att när han var 19 år så var hon bara 3 år. Han jämför åldrarna både bakåt och framåt och kommer fram till att när han blir 87 år så kommer Zibby att vara 71 år. Jag kan riktigt se hur han tänker sig in i åldrarna. Förnuftet och hjärtat har sammanträde.

Egna ord: Det är svårt att bli arg på den genomsnälla bokälskaren Jesse Fisher (Josh Radnor) som spelar huvudrollen och som även skrivit manus till filmen. Jesse har alltid ett snällt ord eller ett skämt över både till de som behöver det och de som inte är värda det. Han tycks ha svårt att få ordning på sitt vuxenliv trots att han blivit 35 år. Stundtals ser jag likheter med hans namne Jesse i mina favoritfilmer ”Bara en natt” och ”Bara en dag”, helst under tvåpersonssamtal på olika platser med 19-åriga Zibby (Elizabeth Olsen). Sakta uppstår en ovanlig romans med inslag av klassisk musik och hederliga handskrivna brev som skickas mellan New York och collegelyan i det lugna samhället. Åldersskillnaden skrämmer Jesse och han kämpar emot. Romantik, intressant dialog och humor blandas smidigt med allvar och seriösa inslag. Skådespelaren Zac Efron gör en kul biroll som en kuf vid namn Nat. Ännu en film där jag är nöjd med slutet.

Baksidestext: Jesse Fischer är singel och oinspirerad till livet. Istället minns han sina glansdagar på college – fyllda av fester och poesiseminarier. Han undrar om hans bästa tid är förbi. När hans favoritprofessor från skoltiden frågar om Jesse vill hålla ett tal på hans avskedsmiddag tar Jesse chansen att återse sitt gamla college. När han möter Zibby – en musikälskande student – vaknar något inom honom och han måste fundera på om det inte är här han hör hemma.

Kuriosa: Båda de yngre kvinnorna i filmen heter Elizabeth på riktigt. I filmen heter till och med en av dem Elizabeth men kallas för Zibby.

Dagens fråga: Vilken är den största åldersskillnad du haft i ett förhållande?

Här är texten till nya läsare om denna bloggkategori som slutar med en tävling i december 2014. https://bosseliden.wordpress.com/2014/01/08/mina-blogginlagg-pa-torsdagar-2014

 

 

 

 

 

 

 

 

 

16 thoughts on “Film fyrtiofem av femtio

  1. Godmorgon Bosse, sitter här efter att ha vaknat upp av en mycket obehaglig dröm. Inte kul men jag försökte verkligen att somna om men jag gick direkt in i drömmen igen. Nu har jag skrivit av mig på min blogg och det brukar funka 🙂 Nu till din fråga, Min f.d. make var 13 år äldre än mig och det märktes inte av alls så länge vi var unga så att säga. Men allt eftersom åren gick och barnen blev äldre så gick våra meningar isär många ggr. Till slut så funkade det inte längre eftersom jag hade andra tankar om livet än vad han hade. Hittade min själsfrände för 11 år sedan och det känns bra och det är 2 år mellan oss 🙂 Ha en fortsatt bra dag! Kram

  2. Om jag bortser från ett par korta relationer i min ungdom, som jag inte räknar, är det mitt nuvarande äktenskap med min man. Jag är fem år äldre. Tänker inte så ofta på det. Kanske för att jag alltid varit lite efter i mognad :-). Först på senare år som jag känt mig riktigt vuxen, haha. Då förstår du. Kram från Ethel

  3. Min gubber och jag är väl ganska normala, han är 5 år äldre än mig. Men vi är nog båda ganska unga för våra respektive åldrar, så vi tänker aldrig på det här med ålder.
    Min mamma vår 35 när hon fick mig och pappa 6 år yngre och det var ett mycket lyckligt äktenskap (och en roligare, ungdomligare och underbarare mamma kunde man inte fått), men mamma gick bort när hon bara var 78 och det var inte kul för pappa som levde vidare tills han blev 85.
    KRAM ❤
    Susie

  4. Filmen du nämner har jag inte sett. Låter som om det är en ”mysfilm.” Intressant det här med åldersskillnader. Har det någon betydelse för relationen hur stor åldersskillnaden är? Eller om det är mannen eller kvinnan som är äldst? Min erfarenhet är att åldersskillnaden i ett förhållande har en viss betydelse, men är inte avgörande. Det är så mycket annat som också påverkar som det gör i alla relationer.
    Välkommen till min nya blogg! (Nygammal!)
    Kram, Gunilla

  5. Hej Bosse!
    Jag räknar inte med några småflirter som jag hade innan jag träffade min gubbe 1973 – alltså 43 år sedan. Han är ett halvår äldre än mig. Jag är väldigt noga med att poängtera att han är ”äldre” än mig, när det kommer på tal. :))
    Jag har hittat en film som har premiär i dagarna som jag ska ta väninnorna med på. The Homesman – drama – lite westernstuk. Den fick 4 stjärnor i recensionen. Är du nyfiken, så kan du gå in på Bioguiden och läsa om handlingen – den är lite kul tycker jag.
    Må så gott och kram!

  6. Den största skillnaden har varit fem år men mellan mig och Husse är det två år. Jag är yngst. Det är ganska så intressant med åldrar. En man med en ung hustru är inget speciellt konstigt men om det är tvärtom höjs en del blickar. Själv tycker jag det viktigaste är att man är lyckliga med varandra. Men visst, är åldersskillnaden stor kan det märkas en del när man blir äldre…

    Kram

  7. Det har bara varit ett par år som skiljt och då har jag varit den som varit yngst av oss. Så även nu då Lennart är 3 år äldre. Känns bra då vi har mycket gemensamt. Har ju liksom växt upp i samma tidsålder….
    Torsdags kramen.

Kommentera

