Du ska inte prova pump, Bosse?

Det hade varit på tapeten några gånger. Första gången var det mitt förslag, som doktorn direkt avslog. Han ansåg inte att det var något att ha. Dessutom var de dyra och skulle snart försvinna från marknaden, spådde han. Sedan gick det flera år. Insulinsorterna byttes ut. Det direktverkande insulinet var en klar förbättring. Skönt att slippa ta sprutan en halvtimme innan mat.
När jag sprang för fort i livet och körde näsan in i den berömda väggen, föll många bitar i kras. Min diabetes började leva sitt eget liv. Mitt HbA1C som är ett långtidsprov och ett mått på hur blodsockerinställningen varit de sista 2-3 månaderna, sköt i höjden. Samtidigt kunde mina aktuella värden sjunka rekordsnabbt på alltför kort tid. Jag var inte världens lyckligaste kille, men tyckte ändå inte synd om mig själv. ”Synd om” var för mig min älskade mamma som krigade med en cancer som var elakartad och sakta men säkert förstörde hennes späda kropp.
Eftersom jag sagt vid några tillfällen till min diabetessköterska att jag inte passade för pump blev hon säkert förvånad av mitt snabba och oväntade svar på frågan som är rubrik till detta kåseri.
”Om du har en tuff blå kan jag tänka mig en pump.”
Hon var van vid att jag alltid hade plats för ett skämt hur dålig jag än var vid besöken. Snabbt trollade hon fram en blå.

Pump Bianca
”Här har du en snygg blå.”
Både hon och min fru Solveig blev överraskade av min kovändning i ämnet pump. Det de inte visste var att jag bestämt mig några veckor tidigare. Mitt beslut handlade mer om kolera eller pest, än om blå eller grå insulinpump.

Det bestämdes en tid då bytet skulle bli av. Kvällen innan tog jag min sista spruta i rumpan. Jag fick räkna med ungefär fyra timmars besök på sjukhuset för att lära mig tekniken och vänta in lunchen. Det började inte så bra. Jag gjorde alla sorters fel och skvätte insulin på skrivbordet. Blundade när jag skulle skjuta in kanylen i min mage. Även min diabetessköterska hade problem med just min pump. Hon trodde att det var ett måndagsexemplar. Därför var hon övertygad om att min pumpbärartid skulle bli kort och räknas i dagar, eller till och med timmar. Det berättade hon för mig senare. På kvällen ringde hon från sin privatbostad till mig. En gullig gest jag aldrig glömmer. Eftersom vi precis köpt en ny tvättmaskin som markerade med en signal när den var klar, bestämde vi oss för att tvättmaskinen skulle heta Bernhard och insulinpumpen Bianca. Man har inte roligare än man gör sig. 🙂
För några dagar sedan var det sju år sedan jag blev med pump. Bianca gick i pension efter fyra år och ersattes av Melissa, som är lila till färgen. Jag måste erkänna att min vänskap till Melissa är betydligt stabilare än till Bianca. Mina barn och Solveig hörde mig ofta muttra eller skrika till när busiga Bianca flydde från fodralet och det gjorde ont i magen när det ryckte till i kanylen som ständigt sitter in i magen, innanför ett plåster.
”Är det Bianca pappa? Du måste vara snällare mot henne.” hördes det från mina pigga döttrar.
Jag vet inte hur många gånger jag fastnat i skärbrädans kant i köket, eller lagt Bianca i bildörren och glömt bort det när jag gått ur bilen. Det har varit nära att hon nyfiket följt med ut i havet vid bad. Melissa är inte lika busig. För det handlar väl inte om något annat? 🙂
Jag lät Melissa bli en bokkändis när jag planterade henne hos Lena Sanders i min debutroman ”Mina fotsteg i ditt hjärta”. Jag hoppas att Bok-Melissa blir en kändis likt personen som är orsak till namnvalet.
Artisten Melissa Horn var en av mina stora favoriter när min lila pump kom med ett postbud.

0050002

Framför allt barn och ungdomar har förebilder. Personer som de av olika skäl ser upp till. När vi i tonåren kämpar med den krokiga vägen till vuxenvärlden är det extra tufft om man dessutom har en diabetes ett att släpa på. Insulinpump har många fördelar, men den är inte osynlig om man är kvinna och vill gå i bikini på sommaren. Därför blir jag så glad när ex. skönhetsdrottningen Miss Idaho, Sierra Sandison, träder fram som en förebild för många unga med pump.
Efter det här scenframträdandet välde det in positiva tillrop. Hon skapade samtidigt en så kallad hashtag på Twitter, där andra kan lägga upp sina egna bilder när de bär pump, vilket snabbt blev populärt. Numera har Sierra Sandison blivit en utmärkt ambassadör för att sprida kunskaper, krossa fördomar och övervinna svårigheter.

Dags att fira sju år. Jag tycker om Budapestbakelse. ”Vad tycker du Melissa?” 😉

56 thoughts on “Du ska inte prova pump, Bosse?

  1. Som alltid lyser din humor och positiva sida igenom när du skriver. Att leva med en sjukdom som kräver sitt varje dag, kan nog upplevas som jobbigt. Det är bara personen själv som kan skaffa sig ett förhållningssätt till det hela. Jag tycker att du med både fantasi och insikt har hittat din plattform. ”Man får göra det bästa av situationen” – så tänker jag/vi för livet har så mycket att bjuda! Önskar er alla en fin och skön helg! Kram!

  2. God morgon! 😉
    Din fina berättelse satte igång tankar här på morgonkvisten. Jag har varit med om mycket. Viktigt att ha förebilder och inte konstra till saker och ting.
    En fortsatt god morgon, nu ska jag klä mig inför bankbesöket 😉 sen ska jag bara ”sticka” och vila.
    Kram, Gerd

  3. Så härligt att du kan skriva så positivt om din sjukdom. Jag har inte och inte nån jag vet har diabetes.

    Men jag har ett barndomsminne. En lekkamrat jag hade i 5-årsåldern fick diabetes. Och på den tiden var inte sprutorna så tunna som de är numera. Vi kunde höra henne gråta och skrika varje gång hon skulle ha sin spruta. Trots att vi bodde i skilda trappuppgångar gick skriken genom väggarna. Det var inte roligt varken för henne eller för mej, som inte begrep varför hon skrek.

    Kram/Gilla

    • De sprutorna var inte att leka med. Jag vet en stackars flicka som fick sjukdomen för någon vecka sedan. Hon har inte ens fyllt två år och kan inte förstå något av allt det hemska. Sorgligt. Däremot hoppas jag att hon kommer att slippa sjukdomen innan hon är vuxen. Äntligen håller det på att hända saker inom forskningen.
      Kram Bosse

  4. Vår son som fick diabetes som 7-åring 1975 har inte ännu bestämt sig för att prova insulinpump trots att stickställena är fulla av hårda knutar och han snart inte vet var han ska sticka insulinet. 😦 Tycker du att fördelarna med pump är flera än nackdelarna?

    • Eftersom huvudskälet i mitt blogginlägg handlade om sju-årsdagen gjorde jag väldigt lite reklam för pumpterapin. Detta borde ha ett eget kåseriinlägg någon gång. Det korta svaret är JA. Fördelarna och friheten är så många att det inte finns någon tvekan. Jag skulle kunna göra en för och nackdelslista åt dig. Jag la in min personliga mejladress på din blogg. Tyvärr tas inte insulinet upp rätt i kroppen om det hamnar i ”fettkuddarna”. När det gör som mest ont gör det mest nytta, är visdomsorden. Jag minns när jag vägde 50 kg som vuxen och inte hade något fett på magen. Då var varje spruta en pina. Jag lider med alla barn och deras föräldrar som får beskedet, diabetes ett. Sjukdomen är ytterst individuell. Alla i familjen måste ställa upp. Skaffa rutiner. För de allra flesta kommer man in i en ny vardag som till och med kan bli berikande på ett vis. Föräldrarnas inställning är mycket avgörande för uppväxten. Många fällor går att undvika. Familjelivet behöver inte bli sämre. Det beror en hel del på hur det varit tidigare. En viktig psykologisk sak är att oro smittas. Oj! Nu känns det som om jag är på väg att skriva en bok. Kram. Ps. Jag hoppas att din son haft ett bra liv och inte känt sig för begränsad.

  5. Pump låter bra, särskilt när den är vackert blå. Så klart man ska använda sig av modern teknik när den finns. Själv har jag också en sorts pump till min sömnmaskin. Den blåser in 13 sekundmeter luft i munnen på mig när jag sover. Jajamensan…sen hörs inget snarkande och min särbo kan sova bredvid utan problem 🙂

    Trevlig helg!

    • Vad omtänksam du är mot omgivningen. 🙂 Här går åsikterna isär om vem som snarkar. Våra barn påstår att båda deras föräldrar gör det. Sanningen kryper fram när man minst anar det. 😉
      Vad bra att din sömnmaskin funkar.
      Tack! Hoppas du får en fin söndag.

    • För ett par år sedan läste jag och såg en annan skönhetsdrottning. Jag tror att hon var ”Miss World” det året. Hon hade också en insulinpump. Fast hon dolde den under kläder. Pumpen tas oftast för en mobiltelefon. Tyvärr har de blivit stulna på badhus av den orsaken.
      Jag är ganska bra på att ändra mig, trots min envishet. 😉

  6. Det är bra med humor när man har en kronisk sjukdom. Det kan rädda en många gånger. Jag uppskattar s k kändisar som vågar visa att jag är inte perfekt. Annars är jag inte så förtjust i pumpar, tänker på cykelpump. Men pumpar gör nytta uppenbarligen.

    • Jag har umgåtts med många rörelsehindrade på läger som hade galghumor. Killarna oftast av den råare sorten.
      Kändisar har makt och är otroligt viktiga i sin roll som förebilder. Därför är jag tacksam när jag kan skriva till ordet GOD framför ordet förebild.
      Jag är heller inte generellt förtjust i ordet pump. Fast utan hjärta skulle livet vara både tufft och kort. Det är bra att pumpar finns.

    • Jag hade också önskat att jag var utan vissa erfarenheter jag samlat på mig genom livet. Samtidigt har jag nått en mognad och förståelse för många saker som jag både tog lätt på och hade fördomar om förr.
      Melissa är på ett vis orsaken till att jag lever. Sandison hoppas jag fortsätter att sprida positiva saker om diabetes ett och pumpterapi. Barn och ungdomar behöver få ljus och se att ”allt” är möjligt. Alla blir inte skönhetsdrottningar, men att våga bära pump öppet med en bikini eller sommarlinne är ett stort steg mot ett trevligare sommarlov.

  7. Jag avundas inte den där kanylen i magen. Det gör ont bara att tänka på den. Men du har inget annat val, så du måste vara rar mot den lilla Melissan. Annars kanske hon ”sätter sig på tvären”, och aj då. Hon verkar vara en god kamrat, ser till, så att du mår bra. Hoppas hon inte gnäller i onödan! Går hon att stämma i ett lagom mjukt tonläge? Eller har hon ett gällt pip? Hon låter dig njuta av en bit Schwarrzwald i alla fall. Inte mer än rätt, snällt också!
    Önskar hela familjen en skön helg medan löven faller 🍃🍂🍁

    • Hörde precis Melissa 👿 skrika till: En Budapestbakelse var det, inget annat om jag får bestämma! Vilken röst! Nästan som en överste.. Nja, hon låter lite besvärlig. Ska du behålla henne ändå? 😟

    • Den känns inte alls, om jag inte fastnar någonstans med slangen. Min kanyl är av plast. Däremot hade jag inte velat prova stålvarianten. Den är säkert bättre på många sätt, men usch för att känna den i vissa lägen. 😦
      Melissa är som ett barn. Hon piper när hon är hungrig (behöver insulin), när hon är trött (behöver energi från ett batteri) Det går som med en mobil att byta ut pip mot vibration på några sekunder, men jag har avstått. Jag vill vara säker på att höra hur hon mår. Det är en stor fördel med pump om man vill slarva. Flera olika varianter kan jag välja på. Med en penna/spruta finns det bara en, ta extrados. istället har jag fyra varianter att ta till i just det läget. Slarvet får ändå inte ske för ofta.
      Vilka fina löv du bjuder på här. På FB bjuder du på vinterbilder.
      Tack! Hoppas din har varit till belåtenhet.

      • Nej du kan inte slarva med godis hur som helst, det gillar nog inte Melissa👿 Tur att du är så fördragsam när jag blandar bort korten och ger dig fel tårta. Kanske för att den är mer lättillgänglig, finns i frysen nere på macken. Uj uj, så långt man får åka för att få tag i din favvobakelse. Men den var god den gången, ”på plats”!
        Vår helg var till belåtenhet. Jag undrar varför vissa dar går så fort? Det var ju precis fredag och nu sitter man här igen och ska anpassa sig till väderomslag (apropå ”vinterbilder”): Plusgrader, skridskoisen på Åresjön smälter, katten smyger runt knuten efter möss, hoppas väl att de ska våga sig ut i ”värmen”.. och mannen är på jobbet. Jag klagar inte, konstaterar bara fakta. Undrar om jag ska göra som katten och smyga ut i halkan idag.

        Ha en bra månda’ 🐬

      • Har du varit i Budapest. 🙂 Jag har en bloggvän som precis varit där och som visat fina bilder och lockande text. Den staden har varit på min lista i flera år.
        Varje helg springer iväg känns det som. Eftersom tjejerna var borta var sin kväll blev det sent och lite sömn även för mig. Det är tur att jag alltid hittar på saker att göra när jag väntar. Är det halt får du allt passa dig. Katten kan väl inget om första hjälpen? Eller har ni dresserat den? Ha det gött.

  8. Tycker att en Budapestbakelse låter bra, om du och Melissa är överens om det. Tack för din berättelse och som ”alltid” skriver du med humor och underfundighet, även i detta ämne som så mycket påverkat dig.
    Men jag önskar dig, Solveig och Melissa många fina, fortsatta år tillsammans. Och din vänskap med pumpen verkar ha blivit stabil.
    Många kramar och tankar från mig.

    • Det är inte mängden som gör det. Ibland räcker det med att jag får smaka från grannens assiett. Har jag tur känner jag henne. 😉 Jag vill inte riskera att råka ut för en handväska i nyllet från en okänd kvinna. 😉 Man ska inte driva om allt, men jag tror säkert att det hänt. Någon som har en kraftig insulinkänning slänger sig säkert över allt som finns i närheten. Trist nog har en del diabetiker dött i häkten, blivit portade i livsmedelsaffärer osv. Poliser behöver ha mer utbildning. Sådant får inte hända 2014, men det har det gjort på flera ställen i vårt land.
      Tack för dina solskensord. Kram Bosse

  9. Grattis till tiden med pumpen! Av ditt inlägg lär man sig att man ska aldrig säga aldrig 😉 Klart att ni båda ska festa loss på en Budapestbakelse när ni nu jobbar så bra tillsammans! Hoppas samarbetet ska fortsätta lika bra många år framöver!

    Kram

    • Jag skulle inte gifta mig, skaffa stor villa … jag ler åt mina envisa åsikter som jag omvärderat genom åren. Jag ser det som en styrka och inte en svaghet i min personlighet.
      Tack! Det hoppas jag med. Men drömmen finns där att gåtan ska bli löst. Hoppet är viktigt att ha kvar. Helst de tuffa och grå dagarna då allt blir fel trots att jag gör allt enligt reglerna.
      Kram

  10. Man får väl lov att gratulera då. Låter som att förhållandet ändå fungerat skapligt, även om det knakar i fogarna som alla relationer gör ibland.
    Du är en skön kille som håller humöret uppe och skämten redo … 🙂
    Sådant gillar jag, och beundrar med för den delen … 😀

    Kramis och fin helg

  11. Tror säkert Melissa är med på noterna – tur den gamla Bianca är ersatt, för hon hade säkert lagt in en protest. Det är klart ni ska fira med en Budapestbakelse!
    Snöstjärna… det fick jag en när jag gick i första klass. Ungefär som Fisken på simskolan, tror jag… 🙂
    Ha en skön helg!
    Kram

  12. Fantastiskt att ha en sådan vän som följer en i vått och torrt, i nöd och i sorg. Lila eller röd hade varit min färg… ❤

    • Du skrev det så vackert att jag fick lust att ta upp Melissa och krama henne. Då hade hon fått en chock och kanske slutat att fungera. 🙂 Melissa är lila till färgen. Vill du låna henne en vecka? Vi kan ha delad vårdnad. Slå bara ingen golfboll i magen på henne.
      Retas Göran nu när han är förbi dig i tabellen igen? När ska du ta din första seger? Det är många chanser kvar. Någon som fortfarande har noll poäng kan vinna hela tävlingen. Det behövs bara lite flyt, hjärngympa och tur med tiden.
      Kram på dig.

      • Tur med tiden måste man ha… Jag stod naken på toaletten för att kliva in i duschen när jag såg att det kom ett nytt inlägg… rusade genom huset, öppnade dörren ut till trädgården och ropade ut till Göran. Göran hade redan uppe telefonen och funderade redan på alla kanaler i kroppen. Ja vad gör man inte för att få lite spänning i vardagen. hi hi !

      • Det skulle jag kunna ha som reklaminslag inför en eventuell tredje tävlingssäsong. snart är det dags för … 🙂 Tur du inte var våt om fötterna och halkade. Då kunde det gått illa både för dig och mig. Eller har jag något ansvar för alla er? 🙂 Jag har inte googlat på aquaporiner ännu. Tack för att du delar med dig. 😀

  13. Man kan väl ändå säga att Bianca har gjort grovjobbet och är väl värd att få njuta av sin pension! Tycker du inte det Bosse? 🙂 Önskar dig och Melissa en bra tid tillsammans…fast det bästa hade ju varit om det bara var du och Solveig! ❤
    Ja, du Bosse med humor kommer man långt, det är väl den bästa medicinen.
    Kram, Gunilla

    • Där hade du helt rätt Gunilla. Jag borde skickat ett tackkort till Amsterdam, dit jag skulle skicka Bianca enligt anvisningarna. Jag hoppas det blir en dag när vi blir två igen i sängen igen, av den underbara orsaken att gåtan är löst.
      Den är både billig och biverkningsfri.
      Kram

  14. Min Pappa som gick bort endast 61 år gammal, hade svår Diabetes. Så den sjukdomen har alltid funnits nära i mitt liv….Nu är det över tjugo år sedan han dog men jag kan ännu förundras över att ingen av oss sex barn, sjutton barnbarn och hitintills fyra barnbarnsbarn har drabbats…. en ständig oro. Då jag vet hur ”jävligt” den sjukdomen kan bete sig….
    Kram och tack för att du kan se på det med din underbara humor!

    • Sorgligt med din pappa. 😦
      Samtidigt tänker jag som du skriver. Det är helt fantastiskt och mycket ovanligt att ingen av alla er tjugosju har fått ärva sjukdomen. Chansen att barnen ska få det är fyra ggr större om pappan har diabetes ett, än om mamman har det. Låt oss hoppas att det fortsätter så. Bäst att inte tänka på det. Diabetes ett har inget att göra med om man äter mycket godsaker som alltför många tror.
      Tack för att du delade med dig. Jag förstår att du tänker extra mycket på din pappa idag. ❤

  15. Vad härligt att den finns, pumpen. Syrrans grabb fick diabetes när han var fyra år, är nu 24 och har haft pump i många år. Du skriver så härligt 😀 Tror du skulle kunna vrida runt orden så något väldigt jobbigt och tråkigt blev kanonkul och lättläst!
    sv: Tack för dina fina ord inne hos mig, men en så bra morsa som du säger att jag är kan jag inte leva upp till 😉
    Önskar dig en fortsatt fin helg!!!
    Punkkram

    • Om grabben heter Simon har jag träffat honom och hans föräldrar. 🙂 Världen brukar vara liten när man vrider på den.
      Tack för att du gillar mitt sätt att skriva. 😀
      Jag är övertygad om att krigaren har en perfekt mamma. 🙂 Fel och brister har vi alla människor.
      Hoppas du också haft en fin helg.
      Gryttkram tillbaks. Hoppas det inte blir en massa ”Tant Strul” i nästa vecka. 😉

      • Haha ja tänk det heter han, och du kommer ihåg det!!! Imponerad 🙂 Han bor i Götet nu och pluggar till lärare 😉 Kramen

      • En underbar liten grabb som jag minns kristallklart. Jag blev ledsen när jag fick reda på att han fått samma ”skräp” som jag hade fått några år tidigare. Han minns inte mig, men hälsa till honom ändå. Kram.

  16. Bra jobbat Bosse, vilken tur att Melissa blev en bättre vän.
    De uppfinnarna borde fått Nobel priset.
    Diabetes är en folksjukdom, allvarlig bör man vara men med en stor humor som du,
    så fortsätter livet sin gilla gång. Man ska alltid tänka att det finns någon som har det mkt värre.
    Sköt om dig, trevlig helg, kram/ Eva

    • Det ska bli spännande att se vem som kommer att bli min tredje vän. Jag hoppas att jag inte är på semester när Melissa får ålderskrämpor. Tänk om hon får diabetes själv. 😉 Det har hänt några saker inom forskningen som tänt ett hopp hos mig.
      Det är viktigt att försöka hitta ljusglimtarna och göra det bästa av situationen. Min diabetes är ofta inte det största problemet i min speciella vardag. Mitt hjärta ömmar för människor som har det tufft på många sätt. Jag har ofta önskat att jag hade ett ”trollspö” som kunde hjälpa till lite överallt.
      Tack ska du ha. Hoppas din helg varit trivsam. Kram Bosse

  17. Det är tur att det går framåt, även inom diabetesforskningen. Min morfar var diabetiker (dog 1943) Han var så ung att jag aldrig hann träffa honom.När vi skulle röja efter mormor många år senare, så hittade vi morfars insulinsprutor! Det var det läskigaste jag har sett!
    Det är en lömsk sjukdom du har, men tack och lov finns hjälp och patienten (du) har ett himla gott humör och massor av humor. Det hjälper långt! Kram

    • Jag har också sett de hemska sprutorna från den tiden. Då blev jag glad för att jag sluppit dem. Vilket framsteg det var när insulin kunde framställas. Jag har hittat brev från en släkting, som jag tänkte berätta om någon gång här på bloggen. Synd bara att vi är så få som har sjukdomen. Det satsas för lite pengar på den. Istället är det mest fokus på diabetes två som står för över 90 % av de drabbade. Vi har kommit i kläm. Det är inte samma sjukdom som ”nästan alla” tror. 😦
      Du vet skillnaden förstår jag. Visst är det en lömsk sjukdom med många faror och fällor. Ändå finns det de som klarar att leva ett långt liv med den utan att drabbas av de tre ökända senkomplikationerna eller allt annat som också är relaterat till den. Min dröm är att tillhöra de 15 %.
      Tack för dina snälla ord och texten du bjöd på. Kram Bosse

  18. Ja du intressant o läsa hade en arbetskompis som hade pump men för henne funkade det inte så hon fick gå tillbaka till sprutor men vet att hon nu ska pröva igen.

    • Tack Kenneth! 🙂 Jag hoppas att hon tycker att det går bättre denna andra gång. I normala fall är det helt klart flest fördelar jämfört med penna/spruta. En annan frihet och många fler möjligheter att lösa problem. Sedan finns det begränsningar. Men man kan alltid koppla ur den. Lite svårt om man är ensam. Risken finns att den blir stulen av en ficktjuv.

Kommentera

