Fiffiga lösningar

Jag funderar ibland på vem som är smartast egentligen. Är det verkligen säkert att vi små människor är den intelligentaste varelsen på jorden? Vi slösar bort så mycket energi på smutsiga saker som krig, miljöförstörelser, girighet, förtryck m.m. – istället för att bygga broar mellan människor kan vi ex. fånga dem i så kallade mobbingnät på internet. Den här boken lånade jag av fröken Solveig. Jag tycker att det inte bara är hennes skolbarn som ska lära sig roliga saker. 😀

Lätta fakta om spindlar av Rebecca Gilpin och är utgiven av Berghs förlag

0030001

36 thoughts on “Fiffiga lösningar

  1. Nej, jag tror det är något fundamentalt fel med homo sapiens-rasen, faktiskt. Dessutom är vi så dumma att vi inte tror att djur är intelligenta. Kul lösning spindeln har kommit på. Visste inte att det fanns vattenspindlar.

  2. Så har jag funderat på också när man ser allt elände, tur att alla inte är såna.

    Har aldrig hört talas om såna spindlar, så intressant. Jag får gå ut och googla

    Ha en skön onsdag
    kram

    • Jag önskade att det inte fanns några ”såna”. Eller tror du att jag vi hade saknat en och annan då? 😉
      Det är trevligt att lära sig nya saker även om man lämnat skolsalen. Jag har turen att vara gift med kvinna som inte lämnat skolsalen på något vis. Vattenspindlar hade jag inte sett tidigare.
      Tack. Hoppas du hittar på något trevligt denna torsdag i november.
      Kram

  3. Det var ju intressant, att de är så anpassade till vatten. Man lär alltid något nytt! När jag var liten, skulle man lägga spindelväv på såret för att det skulle sluta blöda. Sades det. De gamla påstod att så gjorde man förr i tiden. Jag har aldrig provat.
    Nu har vetenskapen kommit på fantastiska saker med hjälp av sekretet som spindelväven är sammansatt av. Den kan tydligen göras otroligt hållbar. Forskning pågår. 🙂
    Har man spindlar i huset, får man inte döda dem, då försvinner lyckan. Gammalt skrock. Men om man har det, så visar det att man bor i ett hus som andas.. det är säkert bra för hälsan. Och man sover gott om natten om man kan andas lätt. Så spindlar är bra på många sätt, även de som lever ovanför vattenytan, tror jag. Åtminstone de svenska. Och lagom många. Har ju läst historier om hur många ungar de kan skicka ut ur den där säcken, när det är dags. 😦 🐜🐜🐜🐜🐜🐜🐜🐜🐜🐜🐜🐜🐜🐜🐜🐜

      • Hört talas om alunstift.. kaveln skulle ju vara till benen. Har du inte provat än? Man kan lägga den på golvet också och massera sina ”trampdynor”. Bra för blodcirkulationen, hemmagym som sparar både pengar och tid – man behöver inte ens resa sig från soffan och kan titta på film samtidigt.
        Nätet är vackert, särskilt med dagg i. Naturen är inspirerande och barn är bra, gör en gla’. Jag visste att du skulle gilla dem 😊
        I morgen er det ”freddan” (håller på och lär mig norska) 😄 kos deg då!

      • Jag gjorde fel. Det gjorde jätteont när jag dunkade kaveln i huvudet. 😉 Många saker kan man utföra på hemmaplan och utan att köpa dyra prylar. Det räcker med fantasi eller tips från vänner. Jag såg att du blivit vän med en trevlig norska på FB. Lycka till med språket. Kan man inte använda kaveln där med och kavla ut orden. Ha en bra helg.

  4. Jag såg ju de där bilderna förut idag. Kunde det vara du som visade dem på FB? De är ju smarta som katten. Tänk att kunna leva under vattenytan men ändå få syre. Smart!

    Kram/Gilla

  5. Ja, du vem är smartast egentligen? Ibland kan man undra över mänskligheten, men ibland blir man överväldigad.
    Ja tror iaf inte att spindlarna är så smarta… även om de är fasinerande:)
    Ha det gott!
    Christina

  6. Alla djur är smarta på sitt sätt för sin överlevnad. Vi människor är största hotet för hela jorden, så är det väl har jag för mig. Och spindlar är finurliga. Och nu är inte jag rädd för spindlar det minsta, men många är det. Det var kul att få lära om dom lite grand!
    Kram

    • Menar du både du och jag? Jag brukar få uppdraget när någon skriker ordet SPINDEL högt i vår bostad. Hm! Jag tänker inte gå in på några detaljer vad jag gör. Det är bättre att läsarna fantiserar själv. Någon kanske tror at jag flyr fältet.
      Kram

  7. Vår båt lyckas husera ett stort antal spindlar varje år. Förstår inte var de kommer ifrån – måste väl nästan vara vattenspindlar hehe – men de är en källa till stor underhållning och förströelse. Jag kan sitta och titta på en spindel nästan hur länge som helst, när de jobbar med sina nät.
    Lite mer bekymmersamt är det ju när dotter nr 2 är med i båten, eftersom hon är rädd för de små liven … 😉
    Förstår inte hur man kan vara det?

    • Jag har haft en spindel utanför mitt sovrumsfönster i några veckor. Jag har också suttit och tittat länge. Otroligt häftigt. Både med byggandet och fångandet.
      Samma här. Nummer två skriker varje gång och jag måste komma och rädda ”henne” när hon sett världens största spindel någonstans. Jag måste erkänna att jag tyckte de riktigt stora var läbbiga förr. Jennifer kan börja studera dem på nära håll som den djurvän hon är.

Kommentera

