En bit åt gången

En kåseribok är som en chokladask från Aladdin, fylld med mörka och ljusa bitar. Den vita i mitten kan vara både älskad och hatad av en kräsen publik. När jag satt och skrev kåserierna följde jag mest min inre kompass. Jag ville bjuda på olika sorters känslor där läsaren skulle trivas i sällskap med vår gemensamma bok. Vårt önskemål var och är, att läsaren ska välja en bit åt gången.
Detta bestämmer vi naturligtvis inte över. En är allergisk mot choklad. En annan slukar glupskt i sig ”hela kartongen” på direkten. En tredje person väljer ut sina favoriter och lyfter i smyg på skyddspapperet och norpar åt sig dem från understa lagret, innan det översta är tomt. Vilken slags läsare/ätare är du? En fjärde person?
När det gäller ”Skimrande ögonblick – och dagar i grått” verkar det som om boken nått vår idealtanke när Solveig fick ”denna reflektion” på sin Facebooksida. Avsändare var vår gemensamma vän Lena Larsson på insomnade 1av.3.se. Utsedd till Sveriges bästa bok – och skrivarforum så sent som 2012.

”Har nästan läst hela ”Skimrande ögonblick – och dagar i grått”. Skrattade högt när jag läste en av Bosses texter, en annan dag rann tårarna, då jag blev djupt berörd av en av dina berättelser. Boken är så fin och innehållet är som en chokladask, olika små goda bitar. Varmt, roligt och berörande. Tänker att boken är en jättebra present, eller julklapp, då det är så många olika berättelser som helt klart passar och berör många läsare.”

Jennifers skimrande

 

54 thoughts on “En bit åt gången

    • Välkommen till min blogg Eva-Lotta. 🙂 Jag brukar också läsa kåseriböcker så. Ibland blir det fem kåserier på raken. Om det är någon riktigt bra bok. Jag tycker om både att skratta, gråta och känna sympati med författaren. Gör jag det har skribenten lyckats.

  1. Jag är numera en sådan läsare som läser en bit i taget. Till skillnad från ”förr i tiden” när jag sträckläste tjocka böcker lätt som en plätt.

    Den här boken känner jag skulle passa mig. Kanske att den får bli en julklapp till mig själv? 🙂

    Grattis till den fina recensionen, Bosse, det måste värma att få läsa de raderna när man har gjort en bok. Trist att 1av3.se försvann, jag fanns ju också med där. Fast så är det i livet ibland.

    Kram

    • Jag är glad för att jag tog mig tillbaka till att kunna läsa tjocka böcker igen. Det fanns en sorglig tid då dagstidningen var som en bergsbestigning och då jag inte orkade lyssna på musik. Ibland har jag varit på väg ner igen, men vet ungefär min kapacitet. Fast ibland är jag inte beredd på bakslag. 😦
      Det hade varit trevligt. 🙂
      Tack! Rosor är jag alltid tacksam för. Både blomman och snälla ord. Jag minns det som en mycket rolig tid med många trevliga och roliga vänner. Du var en av dem. Jag är glad över att vissa sedan både blev mina bloggvänner och Facebook-vänner.
      Kram

  2. Jag är av den sorten att jag tar en bit choklad, och smakar den då inte mig så lägger jag undan asken. M.a.o. en bok som inte ger mig något efter första kapitlet lägger jag på hyllan. En vän i min närhet sa till mig en gång att man måste ge en bok 74 sidor innan man kan lägga den ifrån sig med gott samvete och säga att denna var inget för mig. Men där kan jag inte likna det vid en chokladask, för inte äter man mer än hälften innan man säger att den smakade inte gott. Det ska i så fall vara för att man ätit för mycket och får en olustkänsla i magen. Men inte där kan jag inte jämföra olustkänslan med en bok, för inte läser du väl 174 sidor och säger nej, den var inte bra? Lät det krångligt?

    • Nejdå Ninnie! Det var helt chokladklart. 😀
      Jag har ingen speciell sida och jag har lite mer tålamod med författare som jag tycker om annars. Men har inte boken fångat mig efter ca 50 sidor väljer jag en annan bok från min hög. Jag älskar att läsa bra böcker, men vill inte slösa bort tid på en halvbra eller dålig. Smaken är olika hos oss läsare vilket är tur.

  3. Jag kan sluka böcker men… jag kan också ta en bit i taget. Allt beror på hur jag känner mej…………………………..SV:Sån tur att vi inte har brännmaneter i bassängen :-)Kram!

  4. Vilken jättefin recension och som jag instämmer i! Jag gör på lite olika sätt beroende på vad det är för en bok. Er fina bok – där tar jag en chokladbit lite här och där, eftersom den inte behöver läsas i någon speciell ordning. Men det vanliga för mig är att ha en till tre böcker på gång samtidigt!! Och då går det åt mycket choklad! 🙂
    Kram.

  5. Du får nog portförbjuda mig från din blogg nu, för det här blev alldeles för långt. Det bara bidde så… 😳 Kåserier får ta tid att läsa, likaså dikter. Att skriva svar kan också ta tid. Och plats. Får det det? Allt kan sluka mycket tid. Särskilt om man gör som jag.
    Svar på din fråga: Jag gillar att läsa och ibland gå tillbaka och läsa om vissa stycken medan jag läser en bok. Kräftgång, liksom 🙂 Och ofta krävs betänketid för att jag inte riktigt fattar vad jag läser. Eller hur den som skrev, menade.
    Hur någon kan läsa flera böcker i veckan är för mig svårt att förstå.. Man är olika, vissa vill ha spänning. På det sättet är jag ingen bokslukare. Tycker om att segdra och verkligen njuta, det behöver varken vara spännande eller underhållande – det kan räcka med att läsa något upplysande, som ger en aha-upplevelse. Att upptäcka något nytt i böcker man redan läst är härligt. Men att känna sig berikad är än mer underbart.. då har författaren verkligen lyckats, enligt mig.
    Man får hoppas att du/ni får in flera recensioner efter hand. Det är ju så roligt att få feedback när man jobbat intensivt med något! Det behöver eg. inte ens gälla något som tagit lång tid att få klart. En städning, en måltid, ett bakverk – ja, vad det än månde vara som man lagt ner sin själ i.
    PS 🙂 apropå chokladen: Ett uppriktigt menat Tack smakar ibland bättre än den finaste choklad. Den där jubileumsasken Aladdin, som jag köpte för en vecka sen.. Den var en besvikelse. De hade ju snillat bort mina gamla favoriter 😦 Misstänker att tillverkaren inbillar sig att vårt behov av socker är omättligt, den smakade inte som jag minns 😦
    Jag är däremot säker på, att det där hemliga stället man förvarar ”fådda” beröm på, aldrig kan bli överfullt. Det är nog både universellt och unisexigt 🙂 Ändå är man aldrig bättre än som man uppfattar sig i egna ögon. Den där Jante har tagit ett hårt grepp om mänskligheten. Kanske är det därför som det finns en sådan uppsjö av personliga coachar och böcker för självhjälp? Det är underligt att en som har fem 💙❤️⭐️🌠🌋 äktenskap bakom sig, plötsligt kan utnämna sig till samlevnadsexpert. För vad talar för att inte också det sjätte…😱 Det kan ta lång tid och flera misslyckanden att bli expert. Och ”Bagarns barn får ändå inga bullar”… Nej, varat är inte olidligt lätt. Kanske är det ”belöning” nog, om man lyckas överraska sig själv. Och Bosse, du behöver inte ge mig ett lika långt svar, då riskerar du att få 🐜krypningar.. (Det börjar på m och 3 bokstäver) 😊

    • Du måste absolut be Lena Larsson att lägga in den fina recensionen uppe i headern❗️ Det är ju bara att fylla på för alla som vill, efter vad jag förstår. Det är boken verkligen värd. Jag tycker som tidigare, att det är ”En bok för alla”!

      • Jag hoppas många som gillar boken skriver däruppe som de gjorde med ”Mina fotsteg i ditt hjärta”. De som inte gillar boken … nja … hoppas de inte berättar det för hela världen. 😉
        Lena hade enligt orden inte läst färdigt boken riktigt än. Hoppas att hennes slutintryck blir lika fint. 🙂 Det behövs både kvitto och bekräftelse om man ska få energi för att fortsätta. November är ingen bra energitillförselmånad. Häftigt. Det blev inte rött under det lillllla ordet. 🙂

    • Äntligen fick jag vara med och leka. Svar: MYR. 🙂 Vann jag?
      Hur kan du redan i första meningen veta att det BLEV för långt? 🙂
      Nästa gång ska jag börja bakifrån när jag skriver ett manus.
      Han såg hur livet rann ut i en röd ström från ingångshålet i magen. Herdemattan färgades effektfullt ….
      Kapitel ett:
      När det ringde på dörren såg han genom köksfönstret att solen gick i moln. Det var som det rann bromsvätska i hans ben på vägen mot dörren. En kort stund hade han frestats av att låtsas att han inte var hemma, men Henrik hade sett bakom gardinen för en kvart sedan när …
      Nu tar jag kapitel fjorton:
      Hennes ord var som …
      Jag gillar att suga på goda chokladbitar liksom på böcker som tilltalar mig. Då läser jag lite åt gången. Går och tänker på handlingen. Lever mig in i storyn. Grubblar på fortsättningen.
      Där vävde du som vanligt in en massa klokheter i texten som jag inte har tid att kommentera för då blir det en tredje roman.
      Jag föredrar rosor framför risord. Jag avstår vita chokladbiten till någon annan. Men xxxx vill jag gärna ha. Du såg hur försiktig jag var. Nämnde inte med en enda bokstav vilken/vilka favoriter jag har i kartongen. Om jag skulle sticka en runda till FB och leka. 😉

      • Haha, aj min mage, nu fick jag kramp. Och du fick 5 röda poäng. Vassego.
        Det var en bra början du hade där, du har hajat klyket, det blev 3+2 röda till. Du har nu 10 poäng Bosse Lide’n och kan gå till final, om du sköter dig, håller tiden, sitter uppe natten igenom å väntar på nästa kors- menar klick- nej klockslag ska det ju vara, fortsätter på den påbörjade linjen, rätar in dig i ledet, lyssnar på domaren och tar slutet först. Inget tjafs och inga överhoppade tider, då tar jag omedelbart kontakt med Thalua, Thalia, nej Telia menar jag!
        Rosor va de också till avlämning här om någon råkar vara hemma, det är blomsterfonden för nyutgivna böcker som söker hågade rosälskare och andra tedrickare, som tycker att november är för grått, speciellt tisdagar och alldeles särskilt med nr 18. Det talet är inget att luta sig mot, det har aldrig varit något turnummer, så det behöver sig en näsknäpp ✂️ Så där! Och härmed överlämnas 🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹 och så några delfiner (fasen va jobbigt att behöva simma och leta efter dom, att det inte går att vissla är visset. (ska skriva till ordanvändaren, vet du vem det är? Jaså, är det jag, hm) vänta nu, såg precis en fena fladdra till, ja Hurra! Här kommer dom 🐜 nej bort med dig! 🚬 Va, har du börjat röka Bosse? Men nu då, jaaaa! 🐬🐬🐬🐬🐬🐬🐬🐬🐬🐬 men vad är det som händer? Plötsligt trippade hon in 🐓 Laura! /mvh, får hoppas du inte tror att det var jag!

      • Ja. Nu ska jag ta upp kampen på den där ledande kvinnan Signhild. Snart är jag ikapp henne. Tack för mitt favoritdjur delfinen. Jag visste att Laura är en vimsig kvinna men har lärt mig att det även gäller hönor. Slut i rutan.

  6. Det var ju verkligen vackra ord om din bok. Att jämföra en bok med en chokladask är nog inte helt fel heller. (Jag älskar choklad) (Jag älskar att läsa också!)..

    Kram/Gilla

  7. Jag har ju redan erkänt att jag öppnade min julklapp till mig själv. Jag har även tjuvläst första kåseriet. Men efter det vet jag ju att jag har härliga läsdagar framför mig i jul och nyår. Tyckte mycket om Kurt alltså 🙂 Ha de bäst!

  8. Läcker recension! Och en härlig chokladask i kombination med boken passar mig perfekt. Sedan beror det lite hur jag kombinerar ihop det hela. Kan nog variera en del. Och kåserier är jag svag för. Choklad också. Minns min tidiga ungdom då jag med stort nöje både lyssnade till Torsten Ehrenmark på radion och läste hans kåseriböcker. Jag har sagt det tidigare, men ”Bang”, Barbro Alving, är jag än idag förtjust i och lite extra boken ” Jag älskar att resa”. När jag läste den skrattade jag ofta så att tårarna rann….
    Och nu ömsom skrattar jag och ömsom är jag tårögd när jag läser er bok. Tusen tack!
    Kram!

    • Kvalitetschoklad och kåserier ligger mig också varmt om hjärtat.
      Jag ska ta ock läsa om boken ”Jag älskar att resa” vid något tillfälle. Det är både härligt och nyttigt att skratta.
      Vad trevligt att vi också lyckats på den fronten. Hoppas den håller ända in i kaklet.
      Kram Bosse

  9. Fint skrivet om dina ord. Det värmer onekligen det där när någon inte bara läser utan också uppskattar det en skriver. Hoppas du sträcker på dig ordentligt och känner dig stolt 🙂 Liza

    • Som författare vill man beröra på olika sätt. Då är det trevligt att få feedback att man lyckats. Sedan är alltid smaken olika. När november visar sig från sin gråa sida är det extra kul när det händer något uppskattande.
      Hoppas det händer något spännande i ditt liv denna onsdag.
      Kram Bosse

  10. Hej och god morgon 🙂
    Här var det trevligt och lätt att fastna! Mycket underhållande!
    Choklad är något jag är väldigt svag för precis som kåserier och böcker. Jag är vad man i Göteborg kallar för en ”mölätare” det vill säga att jag INTE äter med förstånd utan alldeles för fort och alldeles för mycket.
    Ha en bra dag och på återseende för hit kommer jag gärna tillbaka 🙂

  11. Vilken bra liknelse! Men. Jo, det finns ett men. I Aladdin finns det några riktigt läbbiga chokladbitar – och det är jag helt säker på inte finns i er bok (konstig mening?). Grattis till den fina recensionen!

    Kram

    • Nu låter du som Tony i dansjuryn. Alla dessa MEN. 😉 Vilka är dina läbbiga bitar? Det finns två-tre som alltid blir över, men de går ner i brist på annat.
      Naturligtvis finns det inga oätliga chokladbitar bland våra kåserier. 😉 En tanke var att fråga om ett halvår vilka tre kåserier läsarna gillade bäst och vilket kåseri de hade klarat sig utan. Det kunde blivit en intressant feedback.
      Tack Krönikören. 🙂
      Kram

  12. Jag läser när läslusten kommer över mig, att inte läsa i min senaste skönlitterära bok, utan ta en paus från den och läsa en kort berättelse ur livet. Tänkvärda, komiska, sorgliga, mysiga, ja allt mellan himmel och jord. Än har jag inte kommit till Solveigs texter. Läser nämligen i tur och ordning (jag är så förskräckligt organiserad :-)).

  13. Fin recension, jag håller med till 100%. Jag är typen som mölar i mig halva asken på en gång, sen mår jag illa. Hur dum får man vara egentligen? Det är som om ett chokladmonster tar över min kropp, jag kan inte låta bli… 🙂 Kram!

  14. Det hör inte till mina vanor att äta/läsa på nätterna, men senaste natt när jag inte kunde sova knaprade jag i mig tre bitar ur den skimrande chokladasken .. så olika smak de bitarna har. Jag vill att asken ska räcka länge, nästan halva kvar, tar bitarna i ordningsföljd, men också några från slutet. Kram

  15. Vilken härlig recension Bosse. Jag känner att jag måste göra en beställning så att jag får läsa den. För övrigt, om man tänker på Aladdin tar jag först körsbär i likör i övre lagret och sen petar jag fram de i undre lagret också, så att jag är säker på att jag får alla fyra.
    Kram, Ingrid

  16. En fin recension… precis som jag själv kände när jag läst den. en skön blandning av sött och salt… av skratt, igenkännande leenden och gråtkänsla i magen…
    Aladdin tyckte jag bättre om förr – upplever den numer som alltför sötsliskig.
    Ha en fin söndag… hoppas solen skiner på dig!
    Kram

  17. <3.
    Allt sådant var mycket bättre förr när man var yngre. Det är tur att det gått i den riktningen.
    Tack! Här är grått och snart ska vi skjutsa ner Jennifer till stationen. Det kommer att vara konstigt att bara vara tre. Hon ska på långpraktik. Kram

Kommentera

