De lyser så vackert …

En av många saker som jag uppskattar med min lilla mysiga hemstad är de två vattentornen.

Bild 2

De lyser så vackert i mörkret under våra promenader i närmiljön.

bild 1

Vi behöver bara ta några steg ut från vår bostad för att se dem.

Bild 3

När vi åkt iväg utanför staden och börjar närma oss Ystad i mörkret hälsar de oss välkomna hem.

Bild 4

Vi har nyfiket undrat hur många färger ”konstnären” har möjlighet att välja.

Bild 5

Här har ni några av dem vi fått njuta av den senaste tiden.

Bild 6

Ändå är det denna bild som gör mig mest längtansfull. Både på grund av blommorna och eftersom den visar vår äldsta dotter, som just nu prövar sina vingar genom att praktisera på en smådjursklinik i Halland. Mina tankar är hos dig Jennifer. ❤

Bild 7

58 thoughts on “De lyser så vackert …

  1. så vackra färger och så vackra bilder! Vilken kontrast mellan dom första och den sista. En riktigt varm fin sommarbild och jag förstår att tankarna går till henne så långt borta. Ha en riktigt fin tisdag kväll! Kram 🙂

  2. P.S. Har du tänkt på att masten på det ena tornet är spegelvända på vissa 🙂 eller så flyttar den på sig själv i mörkret när inte du är framme med kameran. D.S 🙂 🙂

  3. Oj, sån skillnad på utsikten av tornen. I Helsingborg har dom brukat sätta upp en gran ovanpå vattentornet. Men det blev visst inte av förra året, för det är många som har klagat.

    Kram/Gilla.

    • Jag tycker det är trevligare med belysning. Det finns alltid de som klagar. Här har det klagats på tomtarna vi har i träden och på andra offentliga platser. Kan de inte stå ut en månad och lägga sin energi på viktigare saker. Det finns duktiga personer som lägger ner åtskilliga timmar för att vi ska ha det så fint som möjligt i vår kommun.
      Kram Bosse

  4. Jag gillar de där svamparna och sedan de började belysas 2006 är de ännu häftigare. Han kan han JP ljud o ljus. Snart blir det nog julröda. Några goda middagar har jag inmundigat där högst upp , häftigt att titta ut över vår vackra stad, men resan upp i den skramliga hissen kunde man varit utan.

    • Har de varit tända så länge. Vad bra att jag har dig som är veteran i vår stad. Jobbar han på Jönköpingsposten? 😉 Julröda kommer att bli fint. Jag behöver bara gå ut några steg från altanen för att se efter. Ser du dem hemifrån din bostad?
      Går det att sitta och äta däru … Nu fattar jag Åse. Alla dessa färger är ett kamouflage för att det bedrivs en svartrestaurang därinne/däruppe. Det skulle inte förvåna mig det minsta om det är frågan om en ”svarthiss” också. Jag lovar att tiga som en tiger. 😉
      Undra vilken utsikt som är finast? Jag har varit sugen på att se ut från översta lägenheten i gamla vattentornet. Har du suttit där också? 🙂

  5. Helt klart den med blomsterflickan på blomsterängen! Men som tvåa kommer nr 4. Spännande att ta sig upp i detta vidunder … Nu god natt och Tack för tävlingsmånaden!

  6. Som psykedeliska svampar i jätteformat tänker jag mig! Läckert som tusan att ljussätta så…
    Men nog kan jag väl förstå att den käraste bilden är den på dotra. Jag tänker alltför ofta på den dag Valentin ska ge sig ut på egna vägar och får lite ont i magen redan nu.
    Kram

    • Det är en smart och lyckad idé. Jag uppskattar den mycket.
      Hur ska det sluta om du får lie ont i magen redan nu. Men jag förstår dig. Tiden rusar iväg. Nyss höll jag i det lilla söta paketet som de plockat ut från magen. Inget skrynkligt alls. Jag satt snällt och väntade, precis som de ”bett mig starkt om”, avstod från att tjuvkika bakom det gröna skynket. Jag räknade tår och fingrar. Fick champagne. Sådant missade min älskade hustru. 🙂
      Kram

  7. Så snyggt! Men säg inte den stackars tösen är på V djurklinik? De krossade brutalt Yngstas veterinärdrömmar på högstadiet. Hon var överlycklig för praktiken. Men vilken särbehandling! Inte äta med personalen, oftare passa barn än ta hand om djuren… Kan bara hoppas de har ändrat sina rutiner!

    • Jättesnyggt.
      Jag har bara bytt några fraser på Facebook. Hon var nöjd med sina två första dagar. Trist att din dotter fick sina drömmar krossade. Passa barn känns inte speciellt lockande i de sammanhangen. Kanske beror det på åldersregler. Det är stor skillnad på att gå på högstadiet och sista året på naturbruksprogrammet. I ex. Lund fick J hjälpa till med vissa sysslor vid operationer och kände sig behövd. Jag hoppas sysslorna blir något liknande även här. Sedan ingår det givetvis mycket hygien, städning och ”påfyllning” på en sådan klinik.

  8. Bilden ger mig melankoliska känslor, en bitterljuv längtan efter sommaren (redan :-/). Fint med en riktig äng fylld med sommarblommor och en vacker flicka.

    Och vilken rolig idé med olika färgljus på vattentornen. I Göteborg görs ungefär samma sak, fast med Scandinavium. Lysande smala vertikala pelare runt fasaden, olika färger olika kvällar.

  9. Vattentornen i olika färger i all ära, men sommarängen med fina Jennifer och alla prästkragarna är ändå vackrast! En helt ljuvlig bild!
    Härlig praktikplats om man älskar djur… vet av egen erfarenhet, då jag själv jobbat på djurklinik i min ungdom en gång i tiden… oj vad tiden går.

    • Den bilden är längtansfull.
      Jennifer har alltid varit en djurvän och hennes önskan är att bli veterinär. Det är en lång och krånglig väg dit. Svårare än att bli läkare. Vi får se hur det blir.
      Tiden rusar iväg. Helst om livet leker. Sådant tänker man inte så mycket på när man är ung.

  10. Härligt med nåt som lyser upp nu i mörkret, att ett par vattentorn kan vara så fina 🙂 Men säger som flera här ovan; den sista bilden är finast 🙂 Här i lilla Landvetter har ni inga såna fina ljusinstallationer eller konstverk. Man har dock ställt ett konstverk vid infarten till centrum, det skall föreställa en vårdkase och den är i metall som är rostig och den liknar mest en bajshög…
    Ha det gott! Kram!

  11. De är verkligen vackra!! Har inte sett dem upplysta ”live” någon gång så tack för dina fina bilder som visar hur de kan ändra färg, vilka kameleonter de är 😉
    Kramen

  12. Varför är inte vårat vattentorn lika vackert? Då jag bor högt och har utsikt över hela vår stad så ser vi vattentornet från vårt fönster. Men det är sååå grått och tråkigt dygnet runt. Så nu tror jag att jag ska ta och lämna ett tips till våra politiker. Förstår att det känns lite ovant att dottern nu är borta på praktik. Men nu är det snart Jul och ni får tid att mysa tillsammans hela familjen.
    Kramen

    • Det låter toppen att bo högt och ha utsikt över staden. Jag tycker definitivt att du ska föreslå det och hänvisa till ex. Ystad. Det hade väl varit läckert. Du kan inte bara rekommendera bra böcker till bibblan. Du kommer att bli en stor ambassadör för er stad. 🙂
      Tiden går fort. Huvudsaken är att hon trivs och får ut mycket av praktiken.
      Kram

    • Ystad och hela Österlen är som ett smörgåsbord under en stor del av året. November räknas inte riktigt dit, trots Österlen lyser och anda trevliga tillställningar.
      Jag är från Halmstad. Men senast bodde vi i Skummeslövsstrand. Vi har även hunnit bo i Falkenberg. Trevliga ställen alla tre. Jag hittar bra längs kusten och älskar havet. Känner mig instängd om det inte finns vatten nära.
      Hoppas du kom hem lyckligt.

  13. Jag förstår dig vad gäller sista bilden, både Jennifer och vackra sommarblommor. Men tills sommaren är tillbaka är vattentornens belysning ett gott komplement. Och de lyser verkligen upp i mörkret och det behövs i mörkret.
    Stockholmskramar från mig.

    • Har du varit i min hemstad. Kul. På sommaren är de släckta och då lägger man kanske inte märke till dem på samma sätt. Det är ett riktigt positivt sätt att försköna vår mörka tid.
      Jag ska titta in på din länk.
      Kram
      Ps. Ett härligt sätt att ta tillvara på den gamla bron. Lockar dit nygamla besökare.

    • Om du kommer från Malmöhållet och sedan kör rakt ner mot centrum tänker du aldrig på det. Helst inte om det är ljust ute. Däremot brukar vi köra väg 13. Då lägger man märke till dem även på dagen. Eller så letar du efter svampar som växer på marken och då har du huvudet riktat neråt. 🙂
      Lördagskram

Kommentera

