Jag älskar dig på många olika sätt

Alla dessa viktiga beslut som inte får förhastas.

Jag älskar dig

Jag kunde inte låta bli att leka med orden inför det viktiga beslutet vi stod inför, när vi skulle välja rätt typsnitt för ”Mina fotsteg i ditt hjärta” och ”Skimrande ögonblick – och dagar i grått”. Det fanns några att välja på … 🙂

Love ett

Love två

Love tre

Love fyra

Love fem

Love sex

Det slutade med samma säkra kort både 2013 och 2014 – Garamond – som är ett vanligt typsnitt i böcker. Enda skillnaden var att vi gick upp från 11 punkter i romanen till 14 punkter för kåseriboken. Vi ansåg att det var ett klokt val. En kåseribok ska vara mer lättläst och luftig. SolBo Förlag gjorde två kloka beslut. 🙂 Vilket typsnitt skulle du valt om du skulle ge ut en roman? Varför?

64 thoughts on “Jag älskar dig på många olika sätt

  1. Jag tycker att det var ett mycket klokt val. I löpande text blir det absolut bäst med ett traditionellt och lättläst typsnitt. Tyvärr gör många felet att blanda typsnitt, färger och storlek få det skrivna. Det skapar bara oreda för läsaren.

    Ha en bra dag!

  2. Din kommentar och dina första ord blev helt rätt för oss idag: Alla dessa viktiga beslut som inte får förhastas. Vi står inför ett stort beslut att ta under dagarna… Att göra rätt är inte lätt… men när man väl har beslutat så brukar allt falla på plats. Och jag måste säga att du hjälpte mig på traven genom dina ord: Jag älskar dig!
    Ibland behövs det bara några rader för att man ska förstå att vi gör rätt. Ett lugn kan infinna sig i beslutet. Tack för dina ord!
    Ha ha ha jag har inte skrivit vilket typsnitt jag hade tagit
    Vivaldi: tydligt, men ändå lite snirkligt som en fin handstil i dagens samhälle….

    • Nu fick du mig mycket nyfiken. Tänk att lilla jag kan bidra … du kommer väl inte att ge mig skulden om det blir fel? 🙂 Jag hoppas det blir bra för alla parter. Det där lugnet när man bestämt sig känner jag väl till. ibland kan det komma oväntat.

      Vivaldi är mycket fint, men inget som jag skulle vilja läsa i en hel roman.
      Kram

  3. Jag hade valt verdana eftersom jag vet att det är det mest lättlästa för dyslektiker! Dvs om det inte har kommit andra forskarrapporter de senaste åren! Ha det gott! KRam

  4. Autumn tilltalade mig väldigt mycket. Jag gillar att byta typsnitt då och då. Få en lätt förändring.
    Hoppas att du har en förtjusande torsdag och passar på att njuta av solskenet vi fått! Kram

  5. Jösses…jag kör alltid med Comic Sans när jag skriver ”brev” här på datorn, men längre så har jag aldrig tänkt…
    Sen måste jag tacka för de fina raderna du skrev hos mej. Samtidigt blir jag bestört och påmind om det som hände dej, och jag tänkte ett bra tag på det. Att ha en blogg, det är ju lite som att öppna dörren för främlingar och hoppas att de är trevliga och godhjärtade när de kliver över tröskeln. Och skulle man sen inte ha gemensamma idéer och värderingar, så skulle man iallafall vara hövlig och tänka att man är olika, när de sen går ut genom dörren igen. Att påpeka deras fel och brister, eller att de har åsikter som inte stämmer överens med mina, nej det skulle jag behålla för mej själv. Jag tycker uppriktigt att det var väldigt tråkigt det som hände.
    Sen blir jag glad när du skriver att du uppskattar mina bilder och mitt sätt att uttrycka mej. Under all humor finns det en djup tro på det goda, jag är troende samtidigt som jag är ateist. För jag tror alltid på människor godhet, tills motsatsen bevisats…jag hämtar styrka från naturen, från tystnaden och ensamheten samtidigt som jag älskar när det händer saker. Och hade vi inte humorn är jag övertygad om att november skulle vara ännu gråare…
    Sen har jag lagt fram förslaget om att Zambo skulle ta över tangenterna ett tag…nu håller vi på och funderar på saken samtidigt som vi letar efter ett tangentbord med något större mellanrum mellan bokstäverna och lite mer stryktåligt om man säger så…Men Zambo hälsar att han känner sig hedrad!!
    Kram och ha det gott!!

    • Det är lätt hänt att man får en favorit och kör på. Personligen tycker jag det är stor skillnad på en bloggtext och en romantext på trehundra sidor. Det ställs olika krav.
      Du har (du ser mitt tempus) en suverän personlig blogg med höga kvaliteter och jag hoppas att jag inte läst ditt sista blogginlägg. När jag gör ett stopp vid din blogg berör du mig alltid. Jag har flera favoritbloggar som tilltalar mig på olika sätt. Det är en ynnest att få uppleva personliga bloggar med charm. Många är extra duktiga på något. Du behärskar en mix av flera färdigheter och är en förträfflig bloggambassadör. ❤
      Om jag och min älskade Solveig får uppleva Silverbröllop 2015 kommer vi definitivt inte ta oss in på nätet denna dag.
      Med dagens teknik måste det gå att hitta ett tangentbord som passar Zambo. När han hållit på ett tag som gästbloggare kommer han antagligen att vara mogen för en hel roman. Vov vov!
      Kram

  6. Det gäller minsann att tänka sig för både en och två gånger innan man fattar ett beslut, speciellt om det är oåterkalleligt.
    Typsnitt? I bloggen använder jag Arial och annars är jag lite förtjust i Verdana och så Monotype Corsiva förstås, när man vill krusidulla till det lite på ett kort t ex.
    Kram, Ingrid

  7. Som fler har skrivit så gillar jag också Comic sans, men bara när jag skriver email. 😮
    Annars får det bli dom mer vanliga och lättlästa som Arial, Times New Roman eller Garamond. 🙂 Men nu måste jag kolla in Verdana eftersom det tydligen var bra för dyslektiker! 😯
    KRAM ❤
    Susie

  8. Jag gillar Comic Sans och använder det i min blogg. Det blir ju lite sirlig skrift som tilltalar mej.

    Sv. Stackare som blir ensam till helgen. Det blir ju min ”Gube” också, medan jag roar mej med min tjocka släkt i kungliga huvudstan. Mina tre barn bor där och mina två syskon också. Så finns mina flesta barnbarn där och deras barn. Och jag kommer att träffa hela högen. Jag är SÅ glad.

    Kram/Gilla

    • Själv vet jag inte hur man ändrar typsnitt i bloggen. Däremot gör jag det ibland för att skapa omväxling när jag skriver privata worddokument.

      Vi gräsänklingar klarar oss säkert. 😉 Hoppas allt går bra för dig och att ni får en helg ni minns länge. Kram Bosse

  9. Haha! En del typsnitt såg lite mysko ut. Jag tycker det ni har valt är snyggt. För egen del har jag inte funderat än. Times New Roman känns lite tråkig. Väljer nog Garamond jag också :-).

  10. Vilket fint inlägg! Bilderna sprider värme.
    Vilket typsnitt jag skulle valt beror på vilken typ av bok det skulle vara, måste nog fundera mer på den saken innan jag kan ge ett svar – men ert val låter klokt.

    Ha det fint! Kramar

  11. Det är galet så många typsnitt det finns att välja bland. Tala om att kunna få beslutsångest. 😉 Det är vackert med ”Jag älskar dig” skrivet så många gånger här i olika typsnitt. Ger en skön känsla i mig.

    Jag jobbade i många år tillsammans med grafiker. Så jag överlät åt dem att väja typsnitt. De hade stor kunskap och känsla för vad som var ”rätt” i olika sammanhang. Rätt typsnitt kan ibland vara som en konstform. Man kan få betala dyra pengar för att få ett ”eget” typsnitt.

    Jag brukar göra det lätt för mig. Välja Arial i rubriker och Times New Roman i löptext. Garamond har jag också använt ibland.

    Ha en skön helg och kram!

    • Eftersom jag menade roman uttryckte jag mig kanske slarvigt. Jag vill inte ha oceaner mellan orden utan tjusiga avstavningar på rätt sätt. Vår idé om att öka typsnittet från 11 till 14 hoppas jag att de flesta uppskattar i en kåseribok. Själv har jag slutat läsa pocketböcker för några år sedan. Alldeles för smått. Ändå får jag som långtidsdiabetiker vara tacksam för att jag har synen kvar.

  12. Har ingen aning vad jag skulle välja till bok Jag använder alltid Comic Sans…………………………… Nää vi satt inte utomhus. Men du vet ungdomar klär sig så! kram!

  13. Jisses….har inte tänkt på att det finns så många olika typsnitt. Skulle absolut oxå välja nåt som gör att det jag skriver blir lättläst. Tror att jag oftast använder Times new roman eller Arial. Måste ta och kolla igenom alla igen för nu fick du mig att börja grubbla lite igen. Men det gillar jag.
    Ha nu en skön kväll och Fredag. Kramen

    • Annika! Sådana saker är jätteviktiga att tänka på. Om du inte kan sova en natt kan du upprepa det som ett mantra istället för att räkna får som inte står stilla. 🙂
      Akta bara så det inte går sönder något. Skaka inte för kraftigt på huvudet.
      Tack. Jag önskar dig detsamma. Kram

  14. Intressant att läsa vad andra skriver i kommentarerna här. Din fråga fick många svar, Bosse.
    Liksom man väljer kläder efter aktivitet, så tycker jag att typsnittet ska passa för ändamålet. Tryckerierna har sina utvalda, Garamond är vanligt i brödtext.
    Att bestämma allt själv är väl det ultimata? Men då är det nog bäst att man läser in sig på typografi. Det blir lättare att nå fram till läsaren, om man följer vissa regler för den traditionella boktryckarkonsten. Åtminstone bra att känna till dem, om man tänker göra annorlunda.
    Jag gillar verkligen känslan man får, när man håller i en vacker bok, när inte bara texten spelar en roll, utan allt samspelar på ett harmoniskt sätt: typsnitt, färger i bilderna, papperskvalitet, bokformat och bindningssätt. Även omslaget och känslan i ytan när man har boken i handen, är viktig. Men om allt det ska stämma, blir priset tyvärr därefter. Det får troligen bli en medelväg, om man tänker sig egenutgivning.
    Jag gillar Arial, Bookman Old Stile och Garamond, när det är mycket text och ska vara lätt- och snabbläst… Och har en viss böjelse för gammaldags stil, som i första läseboken förr i tiden. Lucida Console kanske i en sagobok med lite text och mycket bilder? Kristen är ledigt och lekfullt, var skulle det kunna passa in? I någon trycksak kanske? Och Pepita? Lite busigt… inte lika lättläst.
    Till vissa ändamål tycker jag att ett lutande och välbalanserat som Splendid kunde vara fint. För att inte tala om Vivaldi… Huvudsaken är väl att man inte hoppar mellan olika typsnitt t.ex i en blogg. Det är skönt med en viss kontinuitet, tycker jag.. och att bakgrunden inte försvårar läsningen.
    Allra bäst gillar jag skrift för hand, kalligrafi.. Men böcker skrivs inte så numera, vi lever inte på medeltiden och har inte all tid i världen. De flesta blir slit-och slänglitteratur och reas efter ett år…Sorgligt men sant. 😦 Jag vet många 📚📕📗📘📙📓📚📔📖 som borde varit kvar!
    Önskar dig en skön adventshelg! Plocka fram glöggen och njut!

    • Du är påläst som få på området. Jag har använt mig mycket av Kristen. Jag föll för den direkt när jag såg den en gång. När jag la in detta blogginlägg tittade jag genom alla för skojs skull. Den jag föll för pladask var Vivaldi. <3.
      Solveig är jätteduktig på att skriva med kalligrafipenna. Hon fick äran att skriva diplomet till kulturpristagaren i Tibro under några år.
      Tack! Hoppas du får en trevlig snöadvent.

  15. Intressant inlägg, det är mycket att tänka på när man gör böcker, det förstår jag och det där med texten måste vara väldigt noga! Jag märkte faktiskt att det är större typer i sista boken och det var bra. Om jag skulle skriva en bok skulle det vara lättläst framför allt, men jag lutar åt Georgia eller Garamond!
    Åh, har du problem med att kommentera hos mig. Jag ändrade lite på inrådan från en annan bloggerska då jag fick så himla mycket skräppost. Jag kommer inte ens ihåg vad det var jag ändrade men jag slipper skräpposten, men blir det besvär med kommentarerna är det ju inte alls bra. Måste kolla det där igen!
    Kram

    • Bara att se till att typerna uppför sig och kan stå tillsammans och inte börjar bråka som en del typer gör är ett äventyr. 🙂
      Jag är glad för att blogspot bestämde sig för att acceptera oss WordPressandvändare igen. Eftersom du saknade anonymmöjligheten fanns inget alternativ för mig att tillgå.
      Helgkram Bosse

  16. Garamond känns lättläst och jag tyckte det var bra med 14 punkter i kåseriboken och som du säger lättare att läsa.
    Vad gäller egen favorit vad gäller typsnitt så vet jag inte. Beror nog på vilken sorts bok jag skulle skriva. Men Garamond passar alltid och Verdana.
    Men jag tycker att en hel del typsnitt är väldigt lika och har svårt att se skillnad på dem.
    Måste säga att jag med förtjusning läser era kåserier.
    Kram!

    • Det kändes som ett säkert kort. Kul att du såg och uppskattade vår ”tonartshöjning” typsnittsökning ska det stå. Jag är helt inne i Idolbubblan just nu. 🙂 Där gav du mig en idé. Varför inte ha det som en bloggtävling någon gång. Hoppas ingen knycker det från mig. Jag får helt enkelt ta patent.
      Trevligt både med kramen och meningen som stod ovanför. Den värmde just nu ett kallt höstförfattarhjärta. 🙂
      Kram tillbaka.

  17. Jag föredrar typsnitt utan seriffer i text. Det blir lugnare för ögat då. I rubriker är det okej med seriffer …
    Men när jag skriver i min dagbok (word-dokument) så vill jag ha något mer tjusigt. Den är ju bara till för mig. Där har jag Freestyle Script. Ibland använder jag även Lucida Calligraphy. De är inte så lättlästa, men vackra.

    Skulle jag ge ut en bok skulle jag nog välja Calibri eller Arial för brödtexten … 😉

    • Håller med i dina tankegångar. Kan du inte ge några smakprov på några seriffmeningar? Ska vi säga sommaren 1984? 😉
      På min lista fanns French Script. Typsnitten är från datorn som kraschade i maj. Utbudet är lite annat nu. Men jag gissar på att du har en Mac. Dessutom är du en duktig konstnär och illustratör så det är ditt gebit.
      Nu måste jag upp och titta på Calibri. Nähä. Fanns inte med. Har du någon uppfattning om hur många olika typsnitt det finns? Vem bestämmer över nya? Hur blir de erkända? Plötsligt skulle jag vilja veta mer, men har inte tid att forska.
      Kram på dig.

      • Oj, det finns massor av typsnitt! Men jag håller mig till det jag kan få genom Word och Photoshop.
        Calibri är standard i Word, så det är konstigt att du inte hittar det?
        Har en vanlig PC med windows … 😉 Har aldrig använt Mac, men vet att det nog skulle vara bättre i vissa sammanhang …

        Det var ett roligt uppdrag du gav mig. Jag ska sätta ihop en bild av några typsnitt och ge dig via FB. En bild är enda sättet att garantera hur de presenteras … 😉
        Visst är det kul med typsnitt. Jag älskar alla dessa tecken i olika former, som på sitt fantastiska sätt visualiserar vårt ett språk …

        Kramis

      • Jag scrollade snabbt upp till listan. Det jag fotot var från förra datorn. Jag ser att Calibri är startsnittet på min nya dator, men jag byter nästan alltid. Jag trodde alla konstnärer körde med Mac. Detta smörgåsbord av typsnitt är stimulerande. Nu måste jag göra slut på mitt dåliga samvete och svara på alla mejl och meddelande innan jag på måndag försvinner från det sociala nätet och gräver mig inåt i mina tankar istället. Jag ser fram emot en ”vit” december. Kul att jag kunde ge dig ett roligt uppdrag. Lördagskram Bosse

  18. När jag gick på komvux och sen folkhögskolan i Tomelilla så började jag att skriva om mitt liv. Tyvärr är det mer än 1 år sen jag hade det framme och skrev något. Kanske dags att ta fram det efter jul när man har lite mer tid. Vet faktiskt inte vilken text jag skulle använda. Tror att jag skulle vänta tills jag är klar och prova olika för att sen välja den jag skulle tycka vara bäst.

  19. Ja du för min del hade jag nog valt en mjuk stil och luftigt ja det är viktigt även i bloggar för mkt text i hopa blir man bara trött av :/ lycka till å ha en skön fredag kram på dig

  20. Jag skriver gärna med Comic Sans – har det i bloggen och trivs med det, men i en bok skulle jag nog göra som ni och använda Garamond. Snyggt och lättläst, precis som det ska vara 🙂
    Ha en bra fredag och en fin helg!
    Kram

Kommentera

