Solen gäckar mig

Plötsligt blev det ljust i vår bostad. Jag var mitt i ett skrivande av ett kåseri när jag tvingades dra ner persiennen. Det var inte igår.
Äntligen skulle jag sticka iväg med kameran och fota saker som jag ville visa på bloggen. Snabbt bestämde jag mig för en tidig lunch. Allt som skulle med på min utflykt plockades fram. Jag sneglade på klockan. Elva. Så tidigt kunde jag inte äta. Därför valde jag att ägna mig åt ett korsord en halvtimme. Efter en kvart slocknade den gula utomhuslampan. Jag tittade ut och såg att mörka moln svepte in från norr. Mina planer gick om intet, insåg jag, när jag tvingades tända belysningen för att hitta till ugnen. Nu i efterhand har jag förstått att det var en tjej i Småland som stulit solen. 🙂

Brevbäraren fick mig på bättre humör. Ett brunt paket från Bergen låg i postlådan.

Brunt från Bergen

Jag anade vad som fanns i paketet. Däremot blev jag överraskad av att se två kåseriböcker.

KåseripärBosseberöm0001

Pärs debutbok hade jag redan läst förra året – nu insåg jag att han bytt omslag på andra upplagan. Jag har tidigare skrivit om Canasta, mandelmusslor & sirliga öron här på bloggen. Vad spännande det ska bli att sätta tänderna i uppföljaren. 😀

Andra boken

Vilka snälla ord han skickar från Bergen till Ystad.

Snälla ord

Enligt mail, som jag fått tidigare i höst, vet jag att Pär just nu är väldigt produktiv. Han har skrivit klart en roman och är redan igång med nästa. Inte konstigt att han la ner sin härliga PÄRsonliga blogg som jag läste med stor behållning. Tacksam som jag var för att träffa på en manlig bloggare blev jag lite ledsen, men förstod honom helt. Det går inte att kombinera allt. Ibland tvingas man välja. Jag inser själv hur svårt det är att få till skrivtiden.
Händer det att du saknar någon blogg som du ofta brukade följa?

38 thoughts on “Solen gäckar mig

  1. Det måste ha känts gott, att få ett sånt paket på posten.

    Om du hade slutat blogga hade jag saknat dej mycket. Det är faktiskt flera av mina bloggvänner, som enbart syns på FB numera. Men det är inte detsamma att kunna kommentera där, som i bloggen.

    Kram/Gilla

    • Det är inte så ofta jag får rolig post sedan kärleksbreven försvann. Eller det är tur. 🙂

      Det var gulligt skrivit. ❤ Samma här. Många prioriterar FB före sin blogg och bloggvandringar. Det har jag aldrig gjort. Därför är det inte speciellt svårt för mig att ta paus i december för andra året i följd. Problemet är att jag allra helst vill sitta och skriva och skriva och skriva. Då glömmer jag tid och rum. Förra veckan färdades jag tillbaka till olika tidpunkter av mitt liv. Det är bara när jag stängt av allt annat som jag kan hitta till ett flow. Mitt mål med decemberskrivandet är som en tidig julklapp till mig själv.
      Kram Bosse som snart ska se sista avsnittet av Dicte.

  2. Det är alltid trevligt att få paket!
    Ja, det är många bloggare som försvunnit till Fb eller slutat av andra orsaker sedan jag började blogga, men inte tänker jag ”spåra” upp dem, fast jag saknar några av dem.
    Ha det bra!

  3. Utomhuslampan var tänd här hela dagen idag! ……………………..Där är en hel del att titta på i den affären I restaurangen hade jag lust att använda skohornet Men det var omöjligt man skulle ju lämna kundvagnen på en plats en bit ifrån. Kram!

  4. Visst saknar man en hel del som man int elängre bloggar med, men å andra sidan hinner jag – av olika skäl – knappt med dom som jag fortfarande har kontakt med. Så är det när man blir pensionär….. 😉
    Just nu t.ex. håller jag på att fila på ett två timmar långt föredrag med bildvisning av 120 bilder från min trädgård. I otroligt jobb, även om jag gjort det tidigare och kommer att stjäla grundmaterialet och bara uppdatera det lite. 😯 Det är alltså inte samma människor jag håller det för…..får jag hopas! 😮
    KRAM ❤
    Susie

    • Det verkar riktigt tufft att bli pensionär. 🙂 Lycka till med ditt projekt. Med tanke på alla fina bilder du bjudit på din blogg från din trädgård förstår jag att det finns många som är intresserade. Bra när man har ett grundmaterial. Om det skulle vara några ”reprismänniskor” har de säkert glömt bilderna. Helst om du visade 675 stycken förra gången och höll på i fem timmar. 😉 Annars kan du vända på ordningen. Jag är impad av din kreativitet.
      Kram Bosse

  5. Det finns en del bloggare som av olika anledningar har valt att sluta, och det känns tråkigt, eftersom deras bloggar var väldigt intressanta. Men det är inte alltid tid och lust finns, och att skriva bara för att man ”måste” blir nog inte så lyckat. Du tänker väl inte sluta? Då kommer jag att protestera högljutt. Kram

    • Måsten i bloggvärlden är aldrig lyckat. Min erfarenhet är att det är ofta de riktigt bra som slutat. Inte konstigt om de bjudit mycket och ofta på sig själva.
      Jag använder denna Facebookfria månad till att dra upp några riktlinjer för kommande år. Samtidigt finns det så mycket annat som den lilla människan inte råder över. Din blogg vill jag inte vara utan när jag bloggvandrar. Decemberkram.

  6. Prioritering, prioritering…. vad är viktigt här och nu… Bloggen är som avkoppling men när man inte hinner så blir det som ett tvång, då går det inte längre… mina inlägg kommer mer sällan nuförtiden… så är det bara, det är bara att inse faktum. Jag får inte till orden, de stakar sig. Dessutom är förkylningen tillbaka med astma och andningsbesvär… så här sitter jag och harklar och snörvlar och läser dina ord… skönt att dina ord flödar… ❤

    • Kan du inte lägga ut dina härliga bloggkompisar igen så att jag hinner skriva av dem och gå in och göra ett kik om det är någon jag fastnar för.. de försvann fort i din tävlingskommentar i november. 😀

      • Vem är du? Du liknar precis hon som jag skrev till nyss … 🙂 Hela min blogg är fylld av trevliga kommentarer från bloggare (även andra personer). Det är som ett smörgåsbord om du har tid och lust. Alla som har blått namn/alias leder till deras blogg om du trycker på det blå.
        Snabbaste vägen är att gå in på min kategori Nätmobbing eftersom det står 147 i kommentarmolnet. Om du trycker på ctrl end och sedan på äldre kommentarer kommer du till början. Solveig lämnade först men saknar än så länge blogg. 😉
        Jag är övertygad om att många av mina bloggvänner skulle uppskatta din blogg av många positiva anledningar. Men du måste berätta att du finns. In och hälsa på dem. 🙂 Sedan får du inte vänta tre månader innan du gör ett nytt inlägg. 😉

    • Först ska du prioritera din hälsa. Du verkar vara duktig på så många saker. Jag är bara rädd för att du har för mycket omkring dig. Det är bara du själv som vet din kapacitet. Så länge man trivs med uppgifterna brukar energin räcka till. Akta dig bara för den osynliga väggen. Det är ingen snäll kompis.
      Min decemberplan med att skriva trettio kåserier har nått första tredjedelen. Kanske hamnar några i en tredje bok. Om jag vågar bjuda på allt?
      Krya på dig kram. ❤

  7. ”Fejsboken” har jag inte så den stjäl ingen tid. Däremot ägnar jag lite tid åt att läsa olika bloggar. Några har upphört och jag saknar dem inte, andra har tillkommit och jag gläder mig åt att ha hittat dem.
    Vad roligt med ett paket. Och med detta fina innehåll och trevliga ord.
    Inser att jag får försöka leta efter dessa kåseriböcker, för jag gillar kåserier och det är inte så många som skrivs idag.
    Läser om mina gamla som troget står i hyllan och jag hittar ofta nya saker att klura vidare på eller le åt med en igenkännande min.
    Ha det gott!
    Spanienkramar från mig.

    • Jag tycker att man ska vara med i det man uppskattar och har behållning av. Inte slösa tid på något som ”alla” andra är med i.
      Kåseriböcker är inte så vanliga just nu. Stefan Andhe gillade jag skarpt. Pärs sätt att skriva tilltalar mig. Jag var så glad när jag hamnade på hans blogg.
      Läsa om böcker går oftast utmärkt om man gillade dem första gången. Det är få gånger som jag blivit besviken. Musik kan bara både ock. ibland kan jag skratta åt min smak från när jag var ung. Anda gånger njuter jag och är överraskad av att den håller fortfarande.
      Kram

      • Knackelibang på ”🚪-en”.. 🔨🔨 Någon Bosse där? Det gäller att sovra men ta inte bort allt hörru! Visst kan man vara i FB hela dygnet om man vill, teve likaså. Men inget är som eget skapande, när man svävar bort å glömmer tid och rum.. medicin för själen. Men som du säger.. man får själv fixa tiden för det. Ska du ändå inte tjuvkika lite på teve idag, när både fredspris 🌎 och Nobel 💣ger lite flärd i rutan? OCH Om flowet bär ända hit.. går på noll sekunder – får du nybakad mjuk pepparkaka här 🙋 Du säger väl inte nej till en kaffepaus? Skulle t.o.m. kunna tänka mig att tända en mysbrasa och bjuda på glögg till kakan – för din skull. Som tack för alla goda stunder med dina kåserier 😃

      • Varför kan inte jag få ett litet pris på 8 miljoner?
        Jag säger inte nej tack till en kaffepaus och glögg. Är bara rädd för att det kommer att vara iskallt innan jag hittat till dig i urskogen.
        Idag blev det tre kåserier. Ytterst personliga. Kanske för mycket. De går att putsas i hörnen.

  8. Vilket trevligt paket! Förstår att du blev glad. Jag har Facebook, men skriver väldigt lite där. Att skriva och kommunicera på bloggen är mycket mer givande. Jag blir väldigt glad då någon ny person har hittat till min blogg och återkommer. Några tittar in ofta, några då och då. Kul att bloggvandra som du brukar säga! 🙂
    Vet inte om jag förstått det rätt, men skriver du på en ny bok?
    Kram, Gunilla

    • Jag har haft många roliga stunder på FB, men bloggvärlden vinner i en jämförelse.
      Du gjorde en resa på min favoritlista när du startade en ny blogg. Från plats två till något tresiffrigt. Jag har kommit på vad jag ska göra med min favoritlista efter årsskiftet. Information kommer på bloggen.

      Min första plan är att skriva trettio kåserier i december. Tid som jag skapat av att ha paus på FB. Jag trivs oftast i min skrivbubbla. När jag stänger av allt annat som stör – glider iväg. Ibland så långt bort att jag glömmer bort att jag behöver mat och dryck. Det finns så många inre rum … vissa gör ont och skaver … andra skrattar jag i … Jag har sällan ont av att vända på olika stenar från min ryggsäck. Vi människor utvecklas ständigt. Även när vi inte märker det själva.
      Hoppas du har det bra. Kram Bosse

    • Eftersom jag är inne i en riktig skrivarperiod är det en lagom lång avkoppling att läsa ett par kåserier. Jag gillar Pärs sätt att leka med orden på sitt mycket personliga sätt. Redan när jag läste hans första kåseri på sin blogg såg jag hans möjligheter. Jag är också förtjust i boken ”I Skymningen sjunger koltrasten” som jag läser i just nu. Linda Olsson heter författaren.
      Kram

  9. Jag är urusel på att läsa andras och även sköta om min egen blogg. FB besöker jag stundvis men inte så att den är livsviktig. Det är så mycket annat som tar min tid … jag har inte läst många rader i alla böcker som ligger där heller. Jag tror att jag har lagt och lägger mycket tid på två små raringar, som gör livet soligt. Inte var det väl jag som hade stulit solen från dig häromdagen? Den har varit så osynlig men idag glimtade den till några gånger. Nu snöar det … och hos dig lär det blåsa småspik nu. Du får hålla dig inne så du inte får en blomkruka i skallen eller nåt annat konstigt som flyger runt.

    Önskar dig och de dina en härlig luciadag och helg! Vi ska på fest som vanligt … trevligt förstås!
    Kram till er!

    • Vi är olika där. Du föredrar FB och jag Blogglandia. Du gör helt rätt i som lägger ner tid på tjejerna. Nej. Det var inte du utan en okänd kvinna lite längre ner i Småland som ville beställa två böcker av mig. Hon lämnade tillbaka solen idag en kort stund. 🙂 Usch vad det blåste igår kväll. Jag åkte ner och hämtade L vid stationen. Ville inte ha henne cyklande. Bäst att hålla sig inomhus, som de rekommenderade på Text-TV.
      Tack! Hoppas ni får det trevligt. Vi ska ha besök av en mysig familj om en halvtimme. Kram

Kommentera

