Sveriges största flygsandsfält

 

I söndags fick vi med oss våra döttrar på en familjeutflykt. Önskemålet var ett besök vid en av Sveriges finaste stränder. Här var vi på semester 2007. En aning overkligt att det sju och ett halvt år senare var tjejen på bilden som körde bilen till Sandhammaren.

Tvåochenhalv

Jennifer tycks vara en populär bilchaufför. Jag såg okända personer tacka henne i trafiken. Själv fick jag hålla till goda med en plåthälsning på parkeringen.
Sju

Vad mysko. Det fanns många bilar på parkeringen. Det var soligt och fint. Konstigt nog mötte vi mest människor som var på väg tillbaka på den trånga strandvägen. Endast ett par med hund gick framför oss. När vi kom fram till slutet på stråket såg vi orsaken. Det saknades nästan helt strand. Strandremsan var uppslukad av vatten.
Ett

När Solveig noterade att paret med hund vågat sig ner bestämde vi oss för att haka på. Våra tjejer hade försvunnit iväg bland dynerna och lekte snöbollskrig. Om vattnet bestämt sig för att attackera snabbt skulle vi fått jobba för att ta oss uppför till säker mark.
Två

Visst är det vackert. Det är svårt att tänka sig att sjörövare hade sitt näste här. De vilseledde sjöfararna med falska ljussken, som var menat att likna fyrljus, vilket bidrog till att skeppen gick på grund. Fartygen plundrades och de överlevande gick hemska öden tillmötes, då de slogs ihjäl av sjörövarna. Det var tur att kung Karl XI lät hugga ner ekskogen på området där rövarna hade sitt näste.

Tre

Just Sandhammarens stora sanddynsområden utgör Sveriges största flygsandsfält. Flygsand är sand som förflyttats av vinden och ofta bildar sanddyner. Flygsand förekommer främst i ökenområden och i strandområden.

Fyra

Så här såg det ut när vi vände oss om. Vi beslutade oss för att gå tillbaka innan det var försent. Vinterbad lockade inte.

 

Sex

Gustav von Heidenstam var en duktig fyrkonstruktör. Jag och Solveig bestämde oss för att besöka den kända fyren. Vi sa det till våra tjejer när de sprang förbi oss.
”Pappa. Kan du ge oss bilnycklarna. Vi fryser. Vi sätter oss i bilen så länge.”
Några bilnycklar kunde jag inte trolla fram. Jag upplyste om att jag inte varit chaufför.
Vilken tur vi hade. Den olåsta bilen var kvar. Nycklarna satt kvar i bilen. Den turen hade inte paret som enligt YA parkerade sin bil på samma parkering i helgen, för en promenad på tjugo minuter. De blev av med en väska med diverse kort, 1000 kr i kontanter och två telefoner. 😦

DSC_30120081

Det suger i magen när man varit ute och promenerat i den friska luften. Vi avrundade med en fikapaus på Olof Viktors. Personbilderna fick inte vara med på bloggen. Däremot frågade jag aldrig hallonet om lov. 😉

 

Åtta

Sedan var det så att vi delade på oss. Damtrion uppskattade inte att jag gjorde precis som det stod på tavlan på gästoaletten. Eftersom ingen hörde mitt skrik var jag tvungen att öppna dörren och skrika högt.
”Papperet är SLU! Hjälp mig! 😉

Tio
Därefter var det ingen som ville sitta bredvid mig. Vad skönt det var med eget bord. Inte så dumt med en varm Kaffe Latte, för det var lite kyligt i baken. Eller så hittar jag bara på. 😉

Nio

Nästan alltid har Olof Viktors en konstutställning. Denna tavla blev jag förtjust i.
Jag tänker mig det som är bakom hörnet som det som 2015 har att erbjuda. Jag önskar alla mina bloggbesökare ett riktigt Gott Nytt År.
Elva

Fotnot: Vad konstigt att det inte finns en enda bloggvän bland favoriterna. Skönt att allt annat viktigt kommit överst på listan och som jag använder varje dag. Nu ska det bli spännande att se vilka bloggar som blir de tio första. Vem kommer att bli nummer ett? Den som kommenterar först på detta inlägg är svaret. 😀
Ps. Du måste vara blå för att jag ska kunna komma in på din blogg. (om du har någon) 😉 Dessutom ska den leda in till din blogg. 🙂

 

92 thoughts on “Sveriges största flygsandsfält

  1. Jag önskar dig detsamma Bosse. Denna dagen, nyårsdagen, har jag döpt till pizzansdag. Det finns så många dgr som har olika anknytningar, och pizza passar kanske bäst för de som har ont i håret idag 🙂 Men pizza får det bli Idag hur som helst 🙂 Fin association till tavlan, precis så tänker jag när jag ser den, vad väntar runt hörnet; -)

  2. Det var trevligt att få följa er på er utflykt till Sandhammaren. Där har jag aldrig varit, så det var bra att få se lite bilder därifrån också. Sån tur att bilen stod kvar även om nycklarna satt kvar i den.

    Så vill jag önska er en god fortsättning på det nya året.

    Kram/Gilla

    • Sandhammaren är en av Österlens alla smultronställen. Jag släppte ansvarsbiten eftersom jag inte kört bilen dit. Det är lätt hänt att missa. Trist nog läser jag ofta om stölder på parkeringarna. Vi lämnar aldrig något av värde i bilen när vi lämnar uppsikten.
      Tack. Jag hoppas du får ett fint 2015.
      Kram

  3. Det var roligt att få läsa och se bilderna från utflykten! Här har den snö vi fick på julafton regnat bort igen. Det är inte lång ”liggtid” …

    Önskar er alla en god fortsättning på det nya året! Kram!

  4. Vilken mysig dag! Svårt att avgöra på bilderna om det är sommar eller vinter. Man brukar ju säga att det är inte tjuven som gör tillfället utan tillfället som gör tjuven. Tur att ingen tjuv fanns i närheten vid det här tillfället då 🙂 Ha ett bra 2015 nu! Började bra här också utan ont i håret. Gjorde min plikt i föreningen istället. Trappstädningen som föll på min lott första veckan det här året.

    • Det är inte så ofta vi är samlade hela familjen längre, när det gäller utflykter. Därför gäller det att njuta.
      Det är dumt att både ha nycklarna kvar i bilen och att skylta med sina ägodelar.
      Tack! Önskar dig detsamma. Lycka till med böckerna. Bra att det finns människor som gör sin plikt.

  5. Det var många fina bilder du visar på årets första dag.
    Tittar in och önskar dig en God fortsättning. Nu kör vi ett nytt roligt bloggår.

    En nyår’s kram från mig!

  6. Sandhammaren är härligt alla årstider, trevligt att få följa med er på utflykt så här via andra sidan skärmen. Fika på Olof Viktors är alltid rätt. hoppas du hade ett trevligt nyårsfirande ? God fortsättning Kram Åse

    • Jag uppskattar också Sandhammaren vid olika tidpunkter på året, även om jag har mina favorittidpunkter. Det har blivit en hel del fikande ute detta lovet.
      Avslutningen var helt godkänd. Jag räknade in fåren, både egna och ”inhyrda” någon gång efter ett.
      Tack. Önskar dig detsamma. Kram Bosse

  7. God fortsättning. Vad härligt med en utflykt tillsammans med hela familjen. Vi har haft regn och blixhalka hela helgen så det har inte blivit så mycket frisk luft här. Jag tycker precis att Hallonet ser lite sur ut. Du skulle nog ha frågat först……
    Ha det fortsatt bra nu så här i början på det nya året.
    Kramen.

  8. Kul att se bilder från platser som även vi Närkingar har besökt. Förstår att ni inte ville bada i dag. Sandhammarens fyr hade mycket intressant läsning. Olof Viktors goda skapelser slinker alldeles för lätt ner.
    Inte kan man släppa över ansvaret till sina barn heller ;)!
    Hoppas på många trevliga överraskningar runt hörnet 2015.

    Kram
    annika

    • Därför är det alltid viktigt att motionera ordentligt innan vi besöker ett av våra favoritfik. Tilläggas ska att jag var riktigt nyttig denna gång. Surdegsbröd med många godsaker på låg på min tallrik.
      Vi har olika sätt att se på det där med vilken ålder som passar för vad. I vissa sammanhang kommer de alltid att vara våra barn. Ibland får vi höra att vi är hönsföräldrar. Det andra diket är inte att rekommendera. 🙂
      Det hoppas jag med. Kram

    • Jag skulle kunna tänka mig den hemma, men Solveig säger att vi inte har någon ledig plats och att vi har flera fina tavlor som är nerpackade. Tyvärr har hon rätt.
      Utbudet är stort och frestelserna många. Vilken tur att jag har så bra karaktär. 😉

  9. En av mina favoritplatser på sommaren och jag ser på dina bilder att det är fint nu också. Visst är det roligt när barnen hänger med på utflykter. Mysigt med fika också. Jag önskar dig och familjen god fortsättning på det nya året. Kram 🙂

    • Det är fint på olika sätt under året. Den här gången var det mest åt det dramatiska hållet. Inget slår dock ut en solig och varm sommardag. Tyvärr är det då många andra som gillar det också. 🙂 Som tur är kan vi vara riktigt morgonpigga och även kvällspigga.
      Gångerna när tjejerna följer med har minskat rejält sedan vi flyttade hit.
      Tack Gunilla. Jag hoppas det blir ett bra år för dig med.
      Kram Bosse
      Ps. Jag vill ha en blå länk till din blogg. 🙂

  10. Har fina minnen från Sandhammaren sommartid och skulle nog trivas där nu också. Härligt inlägg och fina bilder. God fortsättning och varma nyårskramar.

    • Jag gillar också skarpt Sandhammaren. En vinterbonad stuga med havsutsikt är tyvärr inte så lätt att hitta där. 🙂 Ett av få ställen där naturreservatet skyddar mot exploatering. Det är jag tacksam för.
      Tack Eva. Jag önskar dig ett fint 2015.
      Kram
      Ps. Oj vad här har börjat blåsa. Undra om det bara är i södra Sverige eller om ni också har det blåsigt på västkusten.

  11. Tack för promenaden! Lite bakåt i tiden och just nu. Härligt skrivet!
    Den där tavlan är fin, gatan ser inbjudande ut och man kan ana att ngt trevligt finns bakom hörnet 🙂
    Gott Nytt År!

  12. Vackra bilder! Det finns alltid en längtan till havet oavsett årstid eller hur ? Jag har varit vid Sandhammaren och då var det lika soligt som på dina foton, men sommar!
    Nu blåser det rejält här i Göteborgstrakten, vinden väckte mig…och jag sitter här med en kopp te och lyssnar till vindens sus och drömmer om vågornas brus….
    God fortsätttning Bosse!
    Må gott.
    Kram, Gunilla

  13. Tack Gunilla. Det är svårt att låta bli. Här började det också friska i på kvällen. Jag lyckades ändå till skillnad från dig sova mig igenom hela natten. Har man ingen tid att ”vakta” är det mysigt att sitta uppe i mörkret med en kopp te och lyssna och drömma sig bort. Hoppas dock du lyckades somna ”igen” senare.
    Tack. Jag önskar dig ett fint 2015.
    Kram Bosse

  14. Hahaha! Jag hade oxå varit tvungen att ropa ”Pappret är SLUUUUU”!!!! Sen hade jag oxå fått sitta själv. Pinsamma mamman…..
    God fortsättning till dig och de dina!!
    KRAM

  15. Härlig utflykt och fantastiska bilder!
    Och den fina tavlan på den sista bilden… den skulle jag gärna ha också 🙂
    Haha… förstår att du fick sitta själv efter det nödropet 🙂
    Önskar dig en riktigt god fortsättning på det nya året!
    Kram

    • Jag har varit inne och tittat på ditt sista inlägg och kommit på mig att jag längtar till våren när jag såg vårblommorna.
      Det var tur att jag bara tänkte tanken på Olof Viktors. 😉
      Tavlan var spännande och tilltalande.
      Tack Anki. Jag önskar dig detsamma.
      Kram

  16. Det ser verkligen otroligt vackert ut och det måste ha varit en underbar utflykt – plåthälsning och pappersslut till trots!
    God fortsättning på det nya året och kram!

    • Det är vackert på Österlen. De här åren har sprungit förbi. Fortfarande känns det stundtals som om vi är på åretruntsemester.
      Tack ska du ha.
      Kram Bosse
      Ps. Nu har jag läst om det Tofflianska året 2014. Det var mycket spännande du varit med om. En del saker inte så roliga precis. Eftersom det kom ”tjafs” om lösenord, som jag inte har, blev det ingen kommentar.

  17. Då lär jag inte bli nån favorit. Min blogglista uppdaterar bara när den vill. Idag har vi snudd på storm, har sett upp över 21 m/s på vindmätaren, men jag står ju inte och tittar på den hela tiden! Önskar dig och familjen ett härligt 2015!

    • Du fick plats nummer 22. Ett fint nummer som jag gillar. 🙂
      Solveig och Jennifer ändrade sig. De hade tänkt sig Gekås idag, men valde istället Malmö. Hoppas det går tåg hem. Vilken tur att jag inte ska ut och fiska i en liten båt, för att få mat på bordet. Nu blev jag sugen på att se hur det ser ut vid havet. Tyvärr satte S bilen på stationen. Jag är dålig på att flaxa med höger vinge på grund av min Frozen shouder, så jag får allt stanna hemma och inomhus. Hoppas inte strömmen går. Det bultar på dörren med jämna mellanrum. Det är vår ”Välkommen-skylt” som lurar mig. Den är så svår att sätta dit. Därför avstår jag att gå ut och ta in den. Hoppas det lugnar sig innan natten.
      Tack. Jag gillar årtalet. Kvart över åtta. Lätt att hålla reda på.

  18. Vilken vacker och spännande promenad ni verkar haft! Blev nästan sugen på att ta bilen till grannkommunen för en promenad vid Jogersö.
    Ha ett riktigt bra år du med!

    • Jag blev nyfiken och letade upp Jogersö. Jag har aldrig varit därute. Endast tagit E4:an förbi. Antagligen har jag missat något riktigt fint. Det känns som jag har stora luckor när det gäller ostkusten. Jag vet att ex. Trosa och Söderköping skulle passa mig som älskar gamla trästäder.
      Tack ska du ha.

  19. God fortsättning på det nya året.

    Vad menar du med att man måste vara blå, för att du ska kunna komma in hos oss? Du har ju varit inne i min blogg förut.

    Kram/Gilla

    • Tack. Du är ju vackert blå 🙂 när du lämnar din kommentar (nu som förra gången). En del har ingen blogg eller så kommenterar de från något annat ställe och då får de vänta på att hamna på min lista igen. Eftersom jag slängde ALLA bloggadresser och gjorde fint/städade på min långa favoritsida under sista veckan i december kan jag inte längre ta den gamla vägen. På tal om att jag varit på din blogg förut (och alla andras). Nu har jag alla viktiga sidor först och inte hur som helst i ”smeten” som jag haft sedan i maj 2014. Snyggt och prydligt. Därefter kommer mina bloggkompisar. Allt på svenska med namn och bostadsort. Jag har precis lagt in och skrivet. 23. Agneta XXXXX i Göteborg. Det kommer att ta flera timmar men är värt besväret. jag gillar att ha koll på läget.
      Det där var överkurs om det är många som läser andras kommentarer. Det snabba svaret just till DIG är att det står. 2. Gilla i Helsingborg. 😀

  20. Lite på efterkälken kommer skogsfen för att önska God fortsättning. Hoppas jag inte hamnade utanför listan. Kommer i s f arbeta mig uppåt.
    För se du Bosse detta året är ett kanonår som kommer runt hörnet precis som man kan ana på tavlan. Det där med blå fattade jag inte men som skogsfe gillar jag grönt mer. 😉
    Kram

    • Tack så mycket. Jag testade så jag kom in på din blogg. Intressant att läsa om ditt 2014. Sedan la jag din blogg som favorit. Skrev. 23. xxx xxx (inte Skogsfen) och var du bor. Ordning och reda. .:)
      Jag gillar att du är blå och inte grön här. 😉 Men jag längtar tills det är grönt i naturen igen. Vi är på rätt väg.
      Kram

  21. God fortsättning! Jag har saknat dina inlägg och ofta tittat in och idag hade jag tur. Kanske var det skicklighet. Jag länd epå mig att det fanns något att läsa och vackra bilder att vila ögonen på. Så rätt jag hade! Tack för turen till Sandhammaren, ännu en plats där jag inte varit och som genast kom upp på listan över våren och sommarens önskemål vad gäller resor. Det ser helt fantastiskt ut där längs havet och bilden med solen och det glittrande havet är magisk. Känner helt klart att jag skulle kunna gå här länge, länge.
    Konditoriet kommer också att få besök och bakelserna måste också provas. Döremot kanske jag skall kontrollera tillgången på toapapper innan, Är van sedan kinatiden att alltid vara välförsedd med den varan
    En fundering angående de dina och att de raskt flydde fältet, inte så solidariskt. Men å andra sidan kan man inte vara det hur långt som helst heller.
    Kramar!

    • Tack detsamma. Det är trevligt att vara saknad. 🙂 Solveig frågade för en stund sedan efter att ha kommit hem från en shoppingdag i Malmö. ”Har du saknat mig?” Jag har lärt mig genom åren att det finns bara ETT svar på den typ av frågor från kvinnor. 😉 Fel svar kan ge både kittlingar och att tveka några sekunder kan kosta ett nyp någonstans. 🙂 Det är kul att retas med glimten i ögat.
      Jag tror att du skulle uppskatta hela Österlen om vädret är vänligt.
      Du har samlat på dig massor av erfarenheter genom alla dina resor och vistelser utomlands.
      Jag bara skojade med den biten. Det såg så kul ut när jag såg skylten och att det fattades en bokstav. Då föddes idén att göra ett nytt besök. Denna gång med kameran.
      ”Jag kommer snart. Jag ska bara på toaletten.” ”
      Kom du inte därifrån precis?”
      Vi satt i en fin gammal soffa. De kör trendigt med omaka möbler.
      Mina tjejer flyr bara fältet när jag tar fram kameran. ”Vi vill inte vara med på bloggen”, säger de nästan unisont. De var mer hanterliga när de var yngre. 🙂 Det blir säkert bättre med barnbarn. 😉
      Alldeles färska 2015 kramar.

  22. Oj så intressant och vilka vackra bilder! En stor önskan hos mig är att komma till havet och fotografera. Det blir våran nästa utflykt om jag får bestämma. Vi har ju havet ganska nära..
    Kram

  23. Tack för den mysiga utflykten 😉 Jag har faktiskt inte varit där så det var mysigt att komma dit via er! Härlig liknelse tycker jag, tavlan och det nya året.
    Önskar dig en riktigt God Fortsättning på 2015!
    Nyårskramar

  24. vilka vackra bilder som bjuder på lite lust till bad trots januari månad ;-)…jag önskar er detsamma, god fortsättning på det nya året och jag önskar er att 2015 bjuder på en massa underbara upplevelser!
    kram Åsa

  25. Jag tror inte att hallonet hade något emot att synas i bild 😉
    Vilken vacker strand, gillar speciellt de där bilderna där solen speglar sig i havet… så fint!
    Och vilken tur att bilen stod kvar!
    Säkerligen ett tecken på att 2015 kommer att bli ett fantastiskt år!

    Önskar dig och de dina ett finfint 2015!
    Kram Christina

  26. Så har jag aldrig sett stranden vid Sandhammaren! Naturen är mäktig och lite skrämmande vissa dagar. Tur att Olof Victors finns kvar och inte försvinner i stormar för där bara måste man ju avsluta sin utflykt!
    Önskar dig en fin fortsättning på 2015!
    Kram M.E

    • Där fångade du det bra. Vi växlade mellan mäktigt och skrämmande i våra tankar.
      Olof Viktors har blivit en trevlig och dyr vana. 🙂
      Tack ska du ha.
      Kram Bosse
      Ps. Vilket mysigt inlägg du lagt in. Mina tankar fladdrade iväg till min egen mormor.

  27. Jag vet inte vad du menar med blå. Kanske länken med mitt namn?
    Hoppas jag finns. 🙂
    Vilka vackra vyer. Förtrollande fantastiskt.
    God fortsättning på det nya oskrivna året!

    • Jag är alltid ute och seglar i det blå. 🙂 En förutsättning för att jag ska komma vidare är att namn eller alias är blått och att jag hamnar på den personliga bloggen för att den ska bli min favorit.
      Det gick bra. 🙂 Intressant att läsa om dina mål och planer med ditt skrivande under detta nya år. Jag önskar dig stort lycka till! 😀
      Tack.

  28. Gott Nytt År! Olof Victors är ett perfekt utflyktsmål. Det ligger ju inte så långt från mitt barndomshem. Jag älskar när du skriver och visar bilder från Österlen. Jag trivs jättebra i nordvästra Skåne, men Österlen är något speciellt. Kram

    • Tack Gunnel. Kul att se att du var tillbaks på bloggen. Du var väl värd två veckors paus efter alla de fina änglainläggen som du skämde bort oss med i 24 dagar. ❤
      Det är kanske tur att inte Olof Viktors fanns när du bodde där. 🙂 Nu blev jag nyfiken på hur länge det funnits. Det ser inte så mycket ut när man åker vägen förbi. Ligger otroligt dumt och farligt till med tanke på bristen på sikt för chauffören som ska ratta ut därifrån.
      Jag är glad för att du gillar när jag gör reklam för Österlen. Precis som du trivdes vi i nordvästra Skåne och södra Halland där vi bodde senast, men Österlen slår ut det. Ofta och fortfarande känns det som vi är på en åretruntsemester. (gäller inte alla dagar)
      Kram

    • Ska jag ta det från början Sussan? 🙂 Det finns olika sorters färger. En av dem är blå och är min favoritfärg. Om Susie på Stjärnarve är blått är det en mycket bra början. För om jag trycker på de orden och kommer till en trevlig blogg på Gotland kan jag trycka på min stjärna för att lägga till favoriter. Där skrev jag 33. Susie … Smart va? 🙂 Jag uppskattar verkligen min idé för att få ordning på röran jag haft tidigare då jag lagt ner tid på att hitta ex. Bokrondellen och andra ställen. Dessutom vill jag hellre ha namn än engelska termer eller bloggnamn som jag blandar ihop. Eller skulle jag skrivit 33. Rubbis på Gotland? 🙂 Nu får även de som INTE vill ha mina kyssar, nä nä. 😉 … kommentarer och bloggbesök en chans att bli av med den där jobbiga Bosse Lidén. 😉
      Tack.
      Kram

  29. Tack för en fin rundvandring. Intressant med flygsandfält, trodde det betydde flygfält av sand, ha,ha, Alltid lär man sej något nytt i bloggvärlden! Fina bilder och trevlig text!
    Ha en fin helg!

  30. Sanhammaren, det ringer lite i huvudet, kan det ha varit så att det är ett sånt ställe man rabblade upp i väderutsikter och sånt förr. Alltså: förr. Som fiskhamnsrapporten som jag lyssnade noga på som barn – man var inte bortskämd inte! Himla vackert i alla fall där ni var och jag hoppas att vattnet drar sig tillbaka eller att land höjer sig så att det blir gångbart framöver. Är det kanske lite tidvatten där?
    Inte lämna bil med någonting i, aldrig, inte något som kan fresta. Bra att inget hände den här gången. Det är så lätt gjort för tjuven då.
    Sista bilden på tavlan tycker jag var en bra bild för hur vi skall försöka se på det här året, det lyser runt hörnan!
    God fortsättning
    Agneta

    • Där slog du hammaren på tummen. 🙂 Det är mycket troligt att det var och är en plats där man nämner väderutsikterna. Det är i alla mycket undervattensströmmar och de varnar på skyltar.
      Nästa gång hoppas jag att chauffören tänker på den biten. Själv kände jag mig som en passagerare som inte bet på naglarna. 😉
      Den tavlan tilltalade mig mycket. Det gjorde isbiten Sture också. 🙂
      Tack.

  31. Gott nytt år! Jag hoppas att ni får ett strålande fint 2015. Det bästa. Och det är något visst med dessa första dagar i januari som andas nystart, förväntan och en känsla av att precis allt är möjligt. En skön känsla.

    Och vilken härlig utflykt ni fick. Fantastiska bilder och jag slutar aldrig att förundras över hur vackert Skåne är året. Viken tur vi har som får njuta av allt detta härliga. Och Olof Viktor gör en aldrig besviken. 🙂

    Tack för din omtanke Bosse. Jag mår bra men om kroppen mår så bra som jag hoppas får jag veta om ca 2 veckor. Men jag vägrar att oroa mig. En dag i taget. Blir det ett positivt besked firar jag med bakelse och blir det ett negativt besked blir det kanske två. 😉

    Ta hand om varandra och allt gott för 2015.

    Kram

    • Jag upplever också samma sköna känsla varje år vid den här tiden. Alla sinnen vaknar till liv. Hoppas. Suger in. Vill sträcka ut handen till möjligheternas land.
      Vi bor i ett fint och skiftande landskap med många smultronställen på nära håll.
      Det låter som jag hoppas det blir EN bakelse. En dag i taget tänket är ett bra tänk.
      Tack för dina ord Charlie.
      Kram

  32. Oj, beundrarsvansen var lång! jag har inte sett din blogg förrän nu. Är sjuk och skriver lite hit och dit och då och då när jag orkar.
    Noterar att flera bilder kände jag igen sen min mans och min resa i augusti 2011.
    Och vårt sista möte med tyska campingvännerna.
    Ha det så gott och ett fint 2015 😉 Kram, Gerd

  33. Sandhammaren bjöd på fantastiska bad i somras. Verkar dock tyvärr som om våra skånesemestrar snart är ett minne blott. Får då vara tacksam för att den sista längre sommarvistelsen blev så fantastisk som den blev.

  34. Vi har ju också en och annan fin strand här i närheten. Nackdelen är att man blir så kräsen. Man betalar dyra pengar för att sola och bada i södra världsändan och…..grus?!
    /P

    • Du bor verkligen på en underbar ö. Min favoritö i Sverige. Det är samma sak för mig. Jag är uppvuxen i Halmstad. Dit vallfärdar man för att ligga och trängas på Tylösand som likt Sandhammaren är en fin sandstrand. Därför blir jag inte alltid så impad utomlands av själva strandbiten. Däremot uppskattar jag att det är varmare i vattnet. Sedan är det alltid trevligt och nyttigt att se andra saker ibland för att få perspektiv på hemmiljön. Borta bra men hemma bäst. 🙂

  35. God fortsättning! Tänk att jag inte visste att det är en flygsandfält – jag har ju varit där. Undrar om det var då jag var gravid och hormonerna bökade runt i hjärnan?

Kommentera

