Låt det aldrig bli en ny månad

Hela år 2014 var speciellt hos oss i köket. Jag vet inte hur många gånger som jag tittade på väggen utan att se det jag ville se. Det retade mig. Det enda positiva var att jag tränade på min karaktär – att klara mig utan. Skälet till tomheten var att det var första gången i vårt gemensamma liv som vi inte hade en almanacka i köket.
De sista åren har vi haft fotokalendrar där vi valt ut tolv egna bilder, riktigt fina och personliga kalendrar. Vi kom aldrig till skott förra året. Tidigare brukade jag fixa ihop tre stycken fotokalendrar. De andra två fick våra döttrar i julklapp. När jag konstaterat att de ibland glömt att byta månadsblad kröp sanningen fram till slut. De gillade inte vissa bilder. Ville inte visa upp dem för kompisar osv. Därför låg de hellre fel i tiden. Löjligt tyckte jag. Snygga bilder med söta tjejer på. Tagna av en mästerfotograf. 😉

I januari 2014 hittade vi bara fula kalendrar när vi gjorde ett tafatt försök att fylla tomrummet i köket. Men i somras när vi var på Bornholm slog vi till direkt när vi hittade 2015 års kalender i Rönne. Sex månader före tiden. När vi kom hem från semestern la jag kalendern på ett bra ställe. Det fantastiska var att jag lyckades hitta gömstället i slutet av december 2014.
Vad tycker ni om januaribilden? Det påminner både om Ystad och Gamla Stan i Falkenberg, där vi också bott.

Rönne

Nu har jag ”big problemas”. Jag har blivit förälskad i denna bild. Möjligtvis kan jag tänka mig att byta ut till denna …

Rönne två

men det är decemberbilden … Vet inte om jag har lust att fira advent och jul så här tätt inpå. 🙂 Jag som egentligen längtar till våren och sommaren vill inte längre att januari ska ta slut. Kan Jennifer och Lizette ha smittat mig? ”Sådana barn sådan fader”, nytt Ystadordspråk.
Nästa fråga. Har inte Bornholmsinvånarna röda dagar? Jobbar de ännu hårdare på de blå dagarna? (det är blå färg på söndagar och helgdagar)

När hela familjen spelade Alfapet en kväll funderade Solveig på att börja räkna hur många gånger som jag sa att jag älskade Januaribilden. Vilken tur att hon börjar jobba imorgon igen. Då slipper hon höra mitt tjat. 🙂 Jag hade ju inget att göra när de satt och tänkte i evighet innan de fick dit bokstäverna på spelplanen. Vilken plats jag kom på i spelet? Är det nödvändigt att jag berättar detta? Okej! Jag kom precis bakom medaljplatsen. Vilket innebar att jag bara fick en Aladdinbit i den grenen. Perfekt för en diabetiker.

Vår väggkalender med ficka i sovrummet är januari-neutral. Den är mer av funktionell betydelse. Vi har alltid en sådan och lägger våra räkningar i. Mycket praktiskt. Är det någon mer som kör med den varianten?

Mappkalendern

Jag läser i min femårsdagbok, där jag skriver på tredje året att vi både 2013 och 2014 plockade ner julen dagens datum. Har du kvar allt, lite eller inget? Vi har kvar allt och granen är den bästa vi haft under våra fyra jular i Ystad. Konkurrensen var visserligen inte hård. 😉

PS. Glöm inte att rösta på tre filmer. Tre trisslotter ska delas ut. Ni har bloggtävlingen under min header.

104 thoughts on “Låt det aldrig bli en ny månad

  1. Här är julen kvar än och får väl vara ett tag till. Vilka fina bilder och det kan nog vara så att man inte vill byta, men bilder på söta barn tagna av en mästerfotograf…vill dom inte visa det…men det kanske är så när man är med själv, ha ha.
    Vi får almanackor av våra barn varje år med bilder av barnbarnen och dom är så fina.
    Ha en skön dag och god fortsättning. Kram.

    • Visst är månadsbilderna ljuvliga. Vi kommer nog att plocka ner allt till helgen. Det är så mysigt på morgonen att äta frukost och ha tänt i granen och stjärnorna i fönstret.
      Det låter som trevliga presenter. Barnbarn ser jag fram emot.
      Tack Gittan.
      Kram

  2. Här kom det inte fram speciellt många julsaker, och de få som kom fram har nu förpassats tillbak till källarförrådet. När det gäller almanackor har våra båda döttrar sedan några år tillbaka infört en mycket trevlig jultradition, de ger nämligen sina föräldrar en fotoalmanacka med bilder på sig själva från året som gått!

    • Jag som trodde att du längtade och trånade efter en riktig svensk jul när du gör ett gästspel i Svedala vid den här tiden på året. 🙂
      Det håller jag med om. Låter som en trevlig jultradition. 🙂 Jag får föreslå det till våra döttrar. Passar bäst om några år när de flyttat iväg.

  3. Idag ska jag ta itu med avjulningen. Jag älskar att julpynta, så här är en hel del att plocka bort. Jag kan förstå dig lite när det gäller almanackan. I fjor hade jag en skokalender…en almanacka jag köpt när jag besökte min son och där det fanns en sko avbildad för varje dag. Jag har fortfarande inte hittat någon snygg ersättare, så hos mig flyter dagarna ihop mer än vanligt. Kram

  4. Min absoluta favorit bland almanackor är den vi får med bilder på våra barnbarn. Inget slår den! Jag har inte hört talas om eller sett en almanacka med ficka under. Det låter riktigt bra att ha den ordningen med månadens räkningar i fickan. Alla helgerna har gått så fort och jag har ingen som helst koll på dagarna . Det är söndag på tisdag och jag tappar ordningen. Det blir skönt när allt går tillbaka till det ”vanliga” … Som pensionär har man ju chans att göra ”helg” när man vill …
    Kram från Småland!

    • Din favorit förstår jag mig på. 🙂 Vad söta de var. 🙂
      Väggficka är helt suveränt. Där kan man även lägga i saker för framtiden. Hyror som brukar delas ut kvartalsvis.
      Jag kommer att sakna mästerkocken som börjar jobba imorgon. Annars kan det vara skönt på ett vis att det blir mer som vanligt.
      Kram från ett annat landskap på S.

  5. Vilka underbara vinterbilder! Jag vet inte om jag har nämnt det men jag härstammar delvis från Falkenberg. Min farfars far var en känd profil som bl a jobbade som redaktör på lokaltidningen. Min hustru och jag gifte oss i den gamla kyrkan år 1970. Vi försöker besöka stan så ofta vi kan men när dottern inte längre bor i Skåne blir det inga naturliga stopp där.

    • Jag tycker om att lära känna mina bloggvänner mer och mer. Det var en överraskning. Vi har härliga minnen från Falkenbergstiden där vi gärna hade bott kvar om vi hittat en lämplig villa för den verksamhet som vi skulle bygga upp. Jag förstår att ni tycker det är trevligt att besöka gamla S:t Laurentii kyrka. Vi bodde bara en liten bit från kyrkan. På den tiden gick tåget/rälsen genom staden. När godstågen rullade på nätterna vibrerade det i vår säng.

  6. Vägg kalender med ficka, någon sådan har jag aldrig sett.

    Vi har inte många julsaker till att börja med, men de som finns, finns ännu kvar :-D. På tisdag, tjugondedagknut, åker de ut.

    Nu väntar jag på nästa etapp i Tour de Ski.

    • Perfekt ställe att förvara årets räkningar. Om man stoppar dem i rätt månad. 😉
      Då har du juligt ett tag till.
      Synd att inte Stina fick en ärlig chans på distansen. Therese Johaug höll säkert sina tummar för Stina. Spänningen fortsätter imorgon. Hellner kan inte vara nöjd.

  7. Väggkalender med ficka? Aldrig hört talas om. Var får man tag på en sådan? Det låter så praktiskt med räkningarna.
    Här är julen kvar. Jag tröttnade på pyntet för en vecka sedan så att det inte är borta handlar enbart om lathet.

    • Ibland har vi haft svårt att få tag på en. Då har vi beställt i bokhandeln. Denna köpte vi i Svedala i somras. Jag kan varmt rekommendera väggficka. Mappkalender brukar jag kalla det.
      Hur länge brukar latheten sitta i? Framåt påsk? 🙂 Vi gör det i helgen. Det är som att gå in i en ny värld/tid när allt är borta. Bättre med plats.
      Ps. Jag kommer inte in på din blogg och kan därmed inte lägga till dig/tillbaka dig bland mina favoriter. Din blogg är bara öppen för inbjudna gäster. 🙂

      • Och just därför har jag bett dom som vill komma in att ge mig en mejladress så jag kan skicka en inbjudan. 🙂
        Jag hittar ingen mejladress till dig här så ge mig den gärna för du är väldigt välkommen till min blogg. Så klart. Om du inte vill skriva ut här så mejla mig på cecilia_ottosson@hotmail.com eller skriv meddelande på FB.
        Och latheten kan sitta i längre än till påsk. 🙂

  8. De två första bilderna i ditt inlägg förstår jag att du har svårt att välja mellan. Men som du skriver, nu vill vi ha ljusare tider. Vi har kvar alla julprydnaderna ännu. De får vara kvar till 20 dag Knut. I morgon börjar allvaret och jag sitter här med mitt kaffe efter en sen frukost. Maken och jag har verkligen vänt på dygnet, så det är väl dags att ta tag i vardagen och se till att komma i snarklådan lite tidigare ikväll. Får väl se hur det går 🙂 Ha en skön söndag…eller är det måndag, ??? tisdag???

  9. Mmmm………..i dom där första vinterbilderna, är det lätt att bli förälskade i. Det är DITT fel Bosse om jag försvinner i mina tankar idag. Bara så du vet 😉* blink blink*.
    Tycker bilderna påminner om gammeldags lantlig romantik. Men nånstans där inne bland husen finns en sträng husmor. Hon kanske låter lite sträng, men igentligen har hon ett stort snällt hjärta , och hjärta av guld. Man måste komma lite underfund med henne. Dra i de rätta trådarna.
    Husen påminner om söta praliner eller……..ännu bättre…..Pippi långstrumps hembyggd. Nåväl…..nu har nog fantasin tagit över HELT OCH HÅLLET för TantGlad. Lovar att jag ska skärpa mig. Men dina bilder är härliga, och man får igång hjärnan med lite hjärngympa. Kan behövas…….jo…det kan det.

    Jaha……nu är julen slut slut slut…..å ut blire nån gång efter trettondagen. Jag vill njuta lite….lite till.
    Vackra vinterbilder.
    Kram från en pratglad TantGlad

    • Jag tar på mig alla fel och rätt. 🙂
      Tack för tipsen. Jag ska tänka på allt du skrev när jag ringer på dörren. När husmor öppnar ska jag le stort mot henne och samtidigt leta efter hängande trådar. Hoppas hon inte ringer polisen och säger att en främling tafsar på henne.
      Bra att jag fick igång din busiga fantasihjärna.
      Passa du på att njuta lite till. Det ska jag också göra några dagar till. Sedan väntar nya tider. Tomtelösa tider. Endast barr under fötterna en solig vårdag påminner om förra årets jul. Minns du när man började i skolan i januari? Den obligatoriska frågan. Vad fick du i julklapp i år? Den gick man ju inte på. 😉
      Kram

  10. Här är julen kvar om inte till påska, så fram till helgen i alla fall! Tycker om granen som är riktigt fin i år och adventsstjärnorna får också gärna tindra ett tag till.
    Jag har alltid tyckt så mycket om den där almanackan, där man klistrar upp ett fint motiv inför varje månad. Elsa Beskow månadsbilder är det väl? Men någon har jag inte köpt…det blev ju en fin dagbok istället!
    Bilderna du visar är underbara…gillar miljön!
    Kram, Gunilla

    • Vi är också nöjda med vår gran denna gång. När det är mörkt behövs allt mysljus man kan hitta. Jag kör med levande ljus året om för att höja mysfaktorn.
      De två bilderna var klart finast. De andra tio håller inte samma klass.
      Kram Bosse

  11. Jag väntar på min kalender, fick beställa en själv med barnbarnen. De har visst glömt att det är en stående önskan. Så jag knåpade ihop en i mellandagarna. Ångest, för då har man januaribilden så kort tid!
    Du kan väl klippa av almanacksdelen så har du bilden kvar? Går inte det?

  12. Bagerplads, är det ett torg? Jag undrar vad som finns där inne i värmen, kan det vara en hall och en skolsal med bänkar i nästa rum, spännande att fundera över. Den bilden tycker jag påminner om förr i tiden.. man väntar på att höra det dova ljudet av hovar och få se en gammal häst med vagn komma fram längst bort i gränden. Ser du snickarglädjen med ”sockerbitar” där taket slutar? Precis så fick jag B att snickra under vindbrädorna på vår veranda. Fick ide’n när vi körde förbi ett gammalt hus i Eikesdal, Norge, en gång. Man blir tjusad av lugnet i bilden, nästan som om tiden stannat. Snön som dämpar ljud, det varma gula i skymningsljus..
    Förra julen endast lite tallris i hallen, denna julen mycket ljus och en🎄som fyllde badrummet när den skulle avfrostas. Jag brukar ha granen kvar över min födelsedag, då har den ofta fått små ljusgröna skott. Men det lyckas inte alltid..
    Det är nog många som beställer fotoalmanackor, vi skrev ut och gjorde några själva en gång. Det var kul. För 2014 hade vi en almanacka med akvareller av Maria Tjernström. Nu är det ”Årets valpar” med foton av blivande ledarhundar.
    Jag är irrationell och lägger räkningarna i trappan. Det är lätt att de kommer bort bland all reklam annars.
    Filmtävlingen.. menar du att den inte slutar förrän den 25 jan.?
    Ha en skön Trettondagshelg i lugnet före ”stormen”! 😉 (menar vardagen)

    • Jag blir klart nyfiken och låter gärna fantasin bestämma. Ett tag var vi inne på att ta en helgresa till Rönne en dag i december innan jul. Det var inget bra väder för det. Vi ville uppleva julkänsla med snö. Samtidigt får det inte vara busväder på sjön.
      Var det 23 maj du fyller år? 😉 Årets valpar låter gulligt. Lägga räkningar i trappan låter vanskligt, med eller utan valpar i huset. 🙂
      Mitt mål var att så många som möjligt skulle delta i tävlingen så resultatet blev mer intressant. Därför tog jag ett datum långt fram. Det innebär att det troligtvis inte är bloggens närmaste tävling. Månadens tävling lär dyka upp tidigare eftersom mina planer är att Månadens kåseri ska läggas in fjärde måndagen i varje månad. 🙂 Syftet är att jag ska ta några steg tillbaka och hoppa in i min egen värld under denna skrivvecka.
      Jag vill inte ha fler stormar. Varken i vattenglas eller utomhus.

  13. Jag har saknat den stora almanackan, men likväl har jag inte satt upp någon. Har nog inte gillat någon. Jag kan inte bara hänga upp något så där halvdant.
    Din/er almanacka från Bornholm såg fin ut!
    Kram, Gerd ❤

  14. Jag har glömt att köpt kalender men tog en från Coop, den är stor och man kan göra små anteckningar så den den är okej, den sitter i mitt kök och januaribilden visar tunnbrödsrullar med nyttigheter inuti… Din kalender är helt underbar…

    Kram, K

  15. Men jisses, har ni almanackor i varje rum? Vackra bilder är det i alla fall som du visar ur årets almanacka:)
    Trevligt att ni låter julen vara kvar, den inträffar ju så sällan, en gång om året – klart att man ska njuta av julpyntet in i det längsta.

    Ha det fint!
    Kram Christina

  16. Vi gör också egna kalendrar och denna gång hade äldsta fröken synpunkter på en av bilderna. Så något säger mig att den kanske hoppas över. Vi får väl se. Vackra bilder du bjöd på i alla fall!

    Kram

  17. Klart vi har en kalender i köket, en på gubbens kontor, en över min dator, en i handväskan (mer en agenda). Nu när jag ser hur många kalendrar jag är omringad av så förstår jag varför livet är lite rörigt. 😉 Julen stannar en liten tid till här hos oss, älskar det mysiga och det röda. Men snälla Bosse, kunde ni leva ett helt år utan kan ni nog leva med januari till december. 😉
    Kramar från Skogsfen.

    • Du verkar vara väl förberedd inför 2015. Bara du inte sätter upp olika årtal på kalendrarna för då är det risk för kaos. 🙂
      Jag tror jag vände mig mot den platsen hundratals gånger när vi pratade om något som skulle hända ett visst datum.
      Jag älskar alltid det mysiga. I helgen får vi ersätta det julmysiga med annat mys.
      Kram Bosse

  18. Härliga bilder från Rönne. Dottern var där för några år sedan då hon hade ihop det med en kille vars farmor och farfar bodde där. Har sett många fina motiv därifrån. Någon almanacka har jag inte haft på flera år. Kanske en av orsakerna till att jag är lite dagvill nuförtiden 🙂 Bästa almanackorna var ändå de jag fick på barnbarnens första levnadsår. Dem har jag sparat. I år åkte julgrejerna det få jag hade framme (var ju bortrest under julen) undan redan förra helgen. Annars brukar jag slänga ut julen just den här dagen. Tycker det är nu man också börjar märka ett annat ljus ute. För att inte tala om månljuset som varit nu ett par dagar!

    • Den killen skulle hon inte släppt. Eller, hon skulle i alla fall behållit farmor och farfar. 🙂
      Alla har vi väl varit lite mer eller mindre dagvilla sista veckorna.
      Det där ljuset har jag också upptäckt. Oj! Vad det är efterlängtat. Månljuset har jag tyvärr missat.

  19. Decemberbild nr 2 är helt fantastisk, jag blir så där så jag får lust att klättra upp på vinden och plocka ner sparade gamla adventskalendrar med glitter på……
    Alla räkningar och sånt som skall bevakas hamnar på skrivbordet och där huserar jag och jag har mitt insorteringssystem som jag inte begriper mig riktigt på, men hittills har det fungerat. Jag har en sån där agenda från tiden när jag var aktiv på arbetsmarknaden och den fortsätter jag att ha och där skriver jag in bevakningar osv. Annars har vi en kalender i köket, fast på insidan av skafferidörren, funkar bra.
    I år har vi haft så lite julpynt som aldrig förr så det är inte mycket att plocka bort, men bort ska det ju. Nån dag. Granen är pytteliten och riktigt söt och med vädret utanför (kolmörkt från morgon till kväll och regn) så får den nog stanna tills i alla fall solen kommer fram.
    Kramar

    • Du har också sparat. Hoppas inga nyfikna möss varit och tittat på dem. 🙂
      Finns det ingen risk med att du nallar något gott i skafferiet varje gång du ska titta på den? Jag tror du skulle gilla en ”Väggficka”. Det händer ibland att räkningar inte hamnar där direkt. Usch! Vad det är tröttsamt att leta runt överallt.
      Vi har också haft en liten och söt gran denna gång. Njut du av granen. Sedan får du njuta av solskenet.
      Kram Bosse

  20. Jättefina bilder! Jag gjorde också fotokalendrar nåt år och gav bort, men när man inte har nån inkomst måste man dra ner på sånt som kostar pengar. Fast det blev uppskattade presenter, mina fotokalendrar. Kanske för att det var naturbilder och inte porträtt.. 😦 (Jag är verkligen skitdålig på att ta porträttbilder.)

    I år har jag köpt en billig kalender med vackra blombilder i. Den duger fint till mig! 🙂 Men det gick några dar och under tiden kastade jag ilskna blickar på en tom yta på min anslagstavla i köket… 😮

    Kramen!

    • Vår egen fotoalmanacka brukade också bara vara naturbilder. Det har hänt att jag skulle vilja ha det som en arbetsuppgift. Göra snygga naturfotoalmanackor.
      Själv vill jag inte hamna på porträttbilder. För tjugo år sedan kunde jag godkänt det. 🙂
      Bättre något än inget. Du förstår min känsla.
      Kram Bosse
      Ps. Läste att du har elefanter i sängen och äter bajsost. 🙂

  21. Ljuvliga bilder från Bornholmsalmanackan!
    Vem gillar inte vintern när den ser ut så…!
    Ha ha ha – känner igen det där med undanlagda saker.
    Jag har själv en viss förmåga att lägga saker på så säkra ställen
    att det är stört omöjligt att hitta dem sedan.
    Julen – den har åkt ut hos oss. Fast vi har kvar en ljusslinga
    utomhus ett tag till. Den lyser så fint i mörkret.

    • Är det bara inte slask är det vackert. Sedan vill jag inte ha minus tjugo grader heller. Större krav har jag inte. 🙂
      Det tycks bli värre och värre ju äldre man blir. Denna jakt på saker. Inte heller hjälper det att fråga närmaste omgivningen. 🙂
      Utomhus behövs det ljus för att pigga upp mörka kvällar.

    • Där trivdes vi utmärkt. Perfekt läge. Behövdes oftast ingen bil.
      Idag ska jag köpa årets andra tulpanbukett som ska vara till morgondagens födelsedagsbarn. Tulpaner förknippar jag med att ljuset är på väg tillbaka. Vilken är din favoritfärg?
      Ps. Jag kommer inte till din blogg när jag trycker på foxy53. Därför kan jag inte lägga tillbaka dig till min nya fina bloggfavoritlista.

      • Rosa vita tulpaner med ljusgröna krispiga blad det är nog finast….jag vet inte om du kan komma till min blogg på annat sätt än via http://kvinna-gudinna.blogspot.se/. det är ju den enda adress jag håller aktuell. Jag är ju egentligen inte så bra på det här med dator 😉

      • Det är häftigt att det finns så många olika färger. Jag har lagt in din blogg igen. Jag noterade att det var ett tag sedan du la in senaste inlägget.
        Jag är heller inte bra på datorer. De ska bara fungera. 🙂
        Kram Bosse

  22. Jodå, jag vill ha flera månader. Gärna av vårig och somrig variant. Vi kör med en familjealmanacka med en kolumn per person och en gemensam, plus en strip av Ensamma mamman. Underbar!

    • Jag flyger mycket hellre än åker båt. Vi hade planer på att åka dit en weekend i slutet av november eller i början av december. Målet var att det skulle vara lugnt på havet. Kommit snö innan resan som gjorde Rönne vacker. Kan inte du fixa så de bygger en bro? Inte för högt över havet. Jag är lite höjdrädd också.
      Kram Bosse

      • Jag kan kanske fixa ett medborgarförslag om en bro och lämna till kommunen, kanske har jag tur, jag hade tur när jag fixade med parkeringarna i vårt bostadsområde, Hamnade t.o.m på YA´s första sida, otur var att inte en endaste ville ha nån autograf 😉 Ha en skön fredag, ska du ge dig ut är det sydväst som gäller och du kan hämta upp mina på fyraben så slipper jag bli blöt 🙂 Kram

      • Det låter som ett bra förslag. Helst med tanke på att du har både vana och haft framgång. Däremot var det svagt att ingen hörde av sig och ville ha autograf. Dålig stil. 🙂
        Det är nästan så jag tycker att det är roligare att montera ner julen jämfört med att gå ut. En sådan här dag är jag glad för att vi inte har någon fyrbent som längtar ut. Ut med dig nu. Glöm inte bygghjälm. 🙂 Jag gissar på att någon vill bli hämtad vid stationen om några timmar. Det är inget cykel väder precis.
        Varför är granen så elak? Jag har inte gjort något. Fult att stickas.
        Jag önskar dig en trevlig helg.

  23. När det gäller almanacka så gjorde jag en egen i år, men…man får aldrig vara riktigt glad. Först så var det dom bilder jag mycket omsorgsfullt valt ut – felvalda! 🙂 Jag förminskar nämligen alla mina bilder eftersom dom annars tar för stor plats – och då fungerade dom inte! 😳
    Sen när dom tre – med halvbra bilder – kom hem så var den jättefin, men texten på dagarna på månadssidan var så svag att den inte syns om man inte har almanackan i fönstret eller lyser på den med en lampa. 👿 Alltså har jag klagat och eftersom det ska vara 100% möjlighet till reklamation så har jag ett svagt hopp! Vi får väl se….. 🙄
    När det gäller julen så började jag redan i mellandagarna att plocka ner den. Jag har dock satt upp EXTTEMT mycket, så det syntes knappt. Men jag tog lite varje dag och så igår åkte det sista ner, julgranen, så nu är det ”bara” alla ljusstakar i fönstren (6 st) + ytterbelysningarna kvar. Känns väldans tomt faktiskt! 😥
    Jag ÄLSKAR julen, men min gubbe är mindre trakterad, så det var för hans skull jag plockade ner allt så snabbt i år. 😦
    KRAM ❤
    Susie

    • Med strul. 😦 Vi har också haft problem vissa år och fått börja om flera gånger vid uppladdningen. Det har hängt sig. Vi har ramlat ur osv. Du får leva på hoppet. 🙂
      Vilken bra taktik du har. Då blir inte avskeden så tuffa. Efter en vecka har du bara tusen tomtar kvar + de på loftet. 🙂 Vad omtänksam du är. Jag förstår att du inte kunde skicka ut honom och klippa gräset. 🙂 Vi väntar till helgen. Visst blir det tomt, men också gott om plats. Var sak har sin tid. Lika mycket som jag gillar myset när vi plockar fram det, uppskattar jag när det åker ner igen. Vetskapen om att vi går mot den period som jag trivs bäst med gör mig upprymd, vår och sommar.
      Kram. ❤

  24. Det var underbara bilder i Bornholmskalendern. Det ser ju lite gammaldags ut i bilderna.

    Jag köpte min första almanacka i går för 2015. Det hade inte blivit av förut.

    Men jag har en årsobunden kalender. Vi är en ideell förening, som har låtit trycka den. Fotona är tagna av en proffsfotograf av 12 olika damer på 70+. Det finns alltså inga datum i dem, men flera foton på damerna/tjejerna, som visas en för varje månad. Jag hamnade i oktober månad.

    Vi säljer dem för 195:- och överskottet ska gå till Cancerfonden. Vill man bli medlem, så kostar det 100 kronor om året. Jag har skrivit om detta tidigare i min blogg.

    Kram/Gilla

  25. Vi har inte haft en väggalmanacka i köket sedan vi renoverade det för några år sedan. Jag verkar vara den enda som saknar den. Anledningen till att vi inte har den längre är att jag hängde den på en tändsticka som jag stuckit in mellan kylskåpet och överskåpet (på sidan så klart) men nu är det en hel täckskiva där och jag hade inte lust att spika i den

  26. Här är julen bortplockad, förutom adventsstjärnorna i fönstren.

    När barnen var små så gjorde vi såna kalendrar men nu för tiden blir det bara fotat på hundarna (och en och annan selfie på mej!) Men jag tror ingen mer än jag uppskattar dessa bilder. 😉

    Jag tycker att januari är en väldigt bra månad…speciellt den 7:e… 😉 😉

  27. Kalender med ficka har jag aldrig sett, men låter himla bra.
    Måste hålla med dig, Januaribilden var så kanonfin, skulle kunna hoppa rakt in i bilden ,-)))
    December tycker jag också om ,-)))
    det blir ju knepigt nu, ska vi ha December igen? ,-)))
    det har nog smittat av sig från döttrarna.
    Ha det fint, mysigt verkar ni ha.
    KRAM Primrose ,-)
    Vi plockar bort Julen Tjugondagknut ,-)

    • Det är jättebra att ha räkningarna samlade i fickorna. Bara man lägger i rätt ficka.
      De bilderna är riktigt stämningsfulla.
      Vi har nästan alltid en god atmosfär i familjen.
      Jag tycker du håller dig till de gamla fina ”spelreglerna”. Tjugondagknut dansade vi ut julen när jag var liten och plundrade granen på godiset. Roliga minnen.
      Kram Bosse

  28. Nämen, vad trevligt! Jag känner igen gatan och gatunamnet från vår resa till Bornholm i somras. Jättefina bilder!

    I år fick vi leta efter vår köksalmanacka för 2015 …
    Ända sedan barnen var små har vi varje år köpt en sådan där almanacka med en kolumn för varje familjemedlem. Där hade vi våra kolumner i åldersordning, och kunde notera olika aktiviteter och tider som skulle passas. Traditionen satt i fast att vi inte längre noterar aktiviteter på det sättet. Finns inget behov. Men just de kalendrarna brukar ha en plastficka längst ner som är så bra att lägga julkorten i …
    Före jul fick jag paket med julklapp från min arbetsgivare. En jättestor kalender för nästa år, med bilder och tema kring det värdegrundsarbete som pågått under året. Jag brukar hänga de nyköpte kalendrarna bakom den pågående, så att det bara är att ta bort det gamla året och fortsätta med det nya, men dotter nr 2 var hemma och hjälpte till med städningen och hon sa att ”Så där kan det ju inte se ut i jul, med en jättestor kalender bakom en mindre”, och det hade hon förstås rätt i.
    Kontentan blev att jag la ner kalendern i sin kartong igen, la undan kartongen och glömde bort att jag inte köpt den vanliga modellen som jag brukar. Jag fick leta i 4 dagar innan jag kom ihåg hur det var … hahaha

    Julen är kvar hos oss. Vi brukar vara sena med att ta bort julen. Aldrig före Tjugondedag Knut. Infaller den 13/1, alltså Knut-dagen, på en helg så kan det bli exakt på dagen, men annars finns det risk att det inte blir förrän helgen efter.

    Kramis

    • Månaden får gärna springa iväg. Men jag är rätt bra på att fylla den med roliga saker. Dock inte vinterbad. 🙂
      Tack ska du ha Fru Venus. Synd att du är ”svart”. Hade du varit blå och jag kommit in på din blogg hade du fått en snygg plats i min favoritlista igen.

  29. I år har vi varken homemade eller presentad almanacka, så det är nog dags att ta tag i saken.
    Det har liksom varit en hel del annat att ta tag i under de senaste veckorna, men visst måste vi
    ha en almanacka med vackra bilder på väggen om vi ska kunna hålla koll på dagarna.
    Dina bilder är så vackra, men nog vill jag ha sol och värme utanför knutarna även om
    det är vinter i almanackan.
    Kram M.E

  30. Fina bilder! Har haft en såndär almanacka med plastficka. Almanackan är för länge sen slängd eftersom det var flera år sen, men plastfickan är kvar 🙂 Där i ligger viktiga lappar.
    Testar nu lite här för att se om jag kan kommentera med min gmail + bloggadressen. Tjillevippen! 🙂

  31. Vackra bilder du bjuder på! Vi har en familjekalender som det så fint heter med bilder som vi själva valt och en spalt för var och en att fylla i. Hade nog blivit smått skogstokig om vi inte hade haft någon där.
    Önskar dig en fortsatt fin dag!
    Kramen

  32. Har en favorit almanacka som vi får i brevlådan varje år. Det är bara bilder från Härnösand i den. Såååå fina. Men i år blev jag lite besviken då det var nästan samma bilder som i fjolårets som mest visade de fina blomster arrangemang vi har här i stan på somrarna. Så nu funderar jag på om jag ska ta och fixa en annan almanacka. Har just fått ett bra tips på en…..Tack för det Bosse. Vi har några gamla stadsdelar här i Härnösand som påminner om de bilder du visar så den skulle passa perfekt. Men jag vill trots vackra bilder ha en ny månad snart.
    Kramelikram

  33. Här är julen bortplockad sedan igår. Och det känns skönt. Visserligen står ”sockertoppsgranen” kvar i sin kruka, de trivs och har satt skott, men julpyntet är nerpackat. Ljusslingan på balkongen får också stanna ett tag. Men nu vill jag ha vår och tulpaner.
    Vad gäller almanacka, så har vi glömt bort det i år och använde nu en mindre vacker variant från Coop. Skall se om jag inte kan få beställt en mer personlig med mina foton för 2015. Hoppas det går.
    Jag tyckte om er almanacka, men det är väl inte snö på alla bilder.
    Kramar från mig.

    • Jag blandar med jul och blommor. Vi är redan inne på andra och tredje tulpanbuketten. Solveig fyller år imorgon. 🙂
      Det tycker jag att du ska satsa på. Du som tar så många fina bilder. 😀
      Nej. Men det var de två av de tolv som var finast. Bornholm är en mycket fin ö. Jag skulle kunna tänka mig flera andra motiv från ön, om jag fick bestämma.
      Kram från Bosse

  34. Du har rätt i att det är fina vinterbilder i den almanackan. Sällan att vi här köper våran väggalmanacka, emedan det skickas flera via posten eller så delas de ut i snabbköpet i byn. Om jag förstod saken rätt, så behövdes det hela tre stycken damer för att vinna över en Bosse. 😉

    • Jag tycker om att vila ögonen på tilltalande bilder på almanackor. Det blir som en fin praktisk tavla.
      Jag låg sist från första omgången till sista. 🙂 Det blev endast tio omgångar. Bokstäverna tar slut fort när man spelar fyra. Jag hade ett par omgångar inga vokaler och fick ingen av de fem bokstäver som ger ordentligt med poäng. X,Y,C,J och Z. Oftast spelar jag och Solveig själva och jag får stryk nästan varje gång. Det gör inget. Det är ett roligt och stimulerande sällskapsspel som varit med sedan vi blev ihop. Innan fick barn blev det ganska många matcher om året. Numera blir det bara någon gång om året. Mysigt att sitta på balkongen/altanen en skön vindstilla sommarkväll och ta ett parti.
      Ps. Vilken härlig äventyrlig grabb du måste ha varit som vågade sticka iväg helt själv till ”främmande” länder. Hoppas du gör något av dina planer.

  35. Klart du älskar januaribilden! Den är ju jättefin. Och det är decemberbilden också! Jag slår vad om att det finns många fler fina bilder i den kalendern!
    Här görs det egna väggalmanckor varje år. En till oss, en till min mamma och en till svärmor (eller mormor och farmor som vi kallar dom). Jag klurar på bra kalenderbilder hela året. Men det behöver inte vara en vinterbild på vintern, just nu har vi en supersolig semesterbild på väggen!

    Julen? Den är delvis borta, delvis kvar!
    God fortsättning!

    • De andra tio var inte riktigt i samma klass. Beror på att vi var på den underbara ön i somras och jag saknar betydligt finare vyer. 🙂
      Det är trevligt att klura och göra egna kalendrar. Inte så dumt att längta till sommaren i januari.
      Här ska jag göra en nerpackningsinsats idag, i min takt.
      Tack.

  36. Fantastiskt fina kalenderbilder, dessa två!
    Undras om det smittar, det där med att inte få till egen fotokalender? Vi som också alltid brukar, har inte blivit fått iväg någon beställning av 2015:s version än. Men året är ju fortfarande nytt, fortfarande finns det hopp!
    Fickkalender har man ju haft många, sådana som får plats i fickan alltså, 🙂 men sådan på väggen har jag bara haft någon gång. Vet inte varför, för den är ju himla smart! Smart av +er* att ha en sådan! 🙂

  37. Det var de två finaste. Jag hade räknat med tolv lika fina.
    Frågan är vem av oss som smittade den andra? Vi gjorde något tappert försök december 2013. Det rann ut för att uppladdningen hängde sig. Sedan gick tiden. Vi fick hålla tillgodo med en osynlig almanacka på den vanliga platsen. Denna köpte vi redan i juli 2014. Det finns gott om hopp för er. 🙂
    Vi är riktiga smarties. 🙂 Fast jag har just tagit paus från ett bråk med granen. Den ville inte släppa iväg en tomte. Det slutade med att den fegisen stack mig. Hämnden är ljuv. Hade det inte blåst så rejält hade den åkt ut på balkongen. En vacker dag ska jag såga den, utan att lägga någon bedövning. Så elak är jag. 😉

Kommentera

