Vi hörs – men syns inte

Kända skådespelare tar efter flera år framför kameran ibland steget ”tillbaks” till regissörstolen. Jag och Solveig skyndade på detta. Vi tog direkt ett skutt bakåt och lämnade plats för yngre … 😉 för fina stillbilder med anknytning till Sebastian Rosander & Lena Sanders 1970-talssteg i västkuststaden Halmstad. SolBo Förlag ville testa taktiken att spela in från en Iphone istället för systemkameran, som vi använde sist.
Vi tänker också lägga in ”Månadens kåseri” under 2015, på YouTube. 🙂

Ps. Glöm inte att rösta på tre filmer. Du trycker på ”Femtio filmer – en bloggtävling” under min Header. För närvarande är det Pretty Woman som leder. Tre stycken trisslotter ska lottas ut den 25 januari.

58 thoughts on “Vi hörs – men syns inte

    • Det är kul att prova på lite av den moderna tekniken. Jag är bara en glad amatör. Tänk om man hade haft tillgång till riktigt bra saker. I min tanke ser jag mig gå omkring i Halmstad och visa upp några av de centrala platserna för romanens handling. Tyvärr ser det inte likadant ut längre i min barndomsstad i de centrala delarna. Galgberget är dock sig likt.
      Sådana kurser tror jag blir mer och mer populära.

  1. Älskar ju att ta foton…men filma…det gör jag aldrig! Inte ens när barnen var små. Det brukar ta lite tid innan ”nya metoder” sätter sig hos mig. Kul att ni prövar er fram!
    Kram, Gunilla

      • Vad jag förstår så började du och jag ungefär samtidigt. För min del i juni 2012. I slutet på 2014 var min kvot uppe i ca: 85 %. Vad jag inte visste är att man ska förminska alla foton, annars tar de stor plats! Nu gör jag det.
        Men så ville jag ha en egen domän också och därför bytte jag. Jag hade kunnat vara kvar på wordpress. com och uppgraderat bloggen och fått mer utrymme. men som sagt jag bytte. Saknar dock alla bra funktioner på den gamla bloggen. Nu får jag ladda ner dem som jag vill ha och behöver! Å andra sidan lär jag jag mig ny teknik! 🙂 Och obegriplig engelska!!
        Kram.

      • Det förklarar saken. När min dator kraschade och jag köpte ny behövde jag göra på ett nytt sätt, för att förminska bilderna. Då hann det gå åt mycket utrymme bara på ett par veckor, innan jag märkte det. Jag gick in i efterhand och ”bytte bilder och storlek” på några inlägg men orkade inte byta allt. Mina använda procent gick direkt ner en bit.
        Tack för svaret. Kram

  2. Fotograferar mycket det gör jag men filmandet är inget jag direkt provat på. Känns inte så lockande för mig men det beror kanske på okunskap också…

    Kram

    • Här är det mycket okunskap men Jennifer hjälpte oss med klippningen, i ett speciellt program. Skulle jag gjort det skulle det tagit väldigt lång tid. Samtidigt är det spännande och stimulerande att försöka lära sig och pröva något nytt.
      Blåskram

  3. Filmar nästan aldrig nu för tiden. Förr så sprang jag runt med den där filmkameran till allas förskräckelse. Kanske jag skulle återuppta detta trevliga görandet igen.
    Inte utan att jag blir inspirerad av er 🙂

    Kram

  4. Hej Bosse!
    Hoppas allt är bra i Ystad. Måste skriva en rad så du inte tror att jag har blivit dålig på nytt. Det är så här att min blogg inte är tillgänglig varken för mig eller för er läsare. Sorgligt!!! Har skrivit till blogg.se kundservice och påtalat att min sida inte fungerar idag igen, så jag hoppas att den kommer igång i början på nästa vecka. Är ju rädd att förlora läsare.

    Hörde en bit av fotspår i mitt hjärta och jag minns hur det var på den tiden. Längesedan men ändå så nära. Ack ja, på den tiden var jag student i Lund. Tiden går och idag är det en annan verklighet. Hårdare på något sätt, där ett liv verkar inte betyda så mycket.Det tycks som om inte människor är rädda om varandra på samma sätt som förr. En grym tanke! Kram

    • Det var bra att du skrev. 🙂 Jag tog bort alla mina utspridda bloggfavoriter inför nyåret. Skrev om det i ett inlägg som låg inne extra länge. Syftet är att få bloggarna snyggt & prydligt och på samma ställe. Alla har fått ett nummer, ett svenskt namn och bostadsorten i de fall jag känner till den. Nu är det mycket lättare för mig att bloggvandra. Hoppas såklart att mina favoriter från förra året kommer tillbaka. 🙂 Med andra ord lägger jag tillbaka dig när det är möjligt att komma in på din personliga och härliga blogg.
      Vi tycks leva i ett mycket råare samhälle nu än när vi var unga. Det fanns ondska på den tiden också, men inte på samma sätt i vårt land. Hoppas du har det varmt och gott och inte har ont av Egon. Jag läste att de stängt av Öresundsbron. Tyvärr måste jag ut och köra sent ikväll.
      Kram Bosse

      • Blogg.se har inte kunnat fixa min sida ännu brrr! Nu när jag hade haft tid att skriva lite. Får se när den kommer igång. Annars byter jag till wordpress.com, men då måste jag överföra alla blogginlägg dit och jag vet inte hur man gör. Även jag ska rensa bland mina länkar.

        Håller på att träna upp mig efter höstens elände på sjukhuset. Två ggr/vecka kommer en gymnast och hjälper mig. Jag tränar även ensam.
        Ha det så bra och kram i blåsten + regnet!

  5. En får vara glad att jag såg er i förra inlägget då 🙂 Nu gillar jag en röst i filmer, så det föll mig i smaken 🙂 Har du/ni funderat på att läsa in en ljudversion av böckerna.
    Under det gångna året har förutom bloggskrivandet också fotat mycket, film lär det troligen bli så småningom. Sker jag inte alls har funderat på förr, men så behövde jag en hobby och det går till sig med det teknisk under resans gång, jag behöver mycket tid på mig för att lära.
    Filmar lite med mitt barnbarn, tjejen på 13 år, det är kul.
    Kram

    • Men fan – nu for den ju … så jag hann inte kolla över…
      ska vara frågetecken efter frågan..
      mellan året och har ska det stå jag …
      Saker ska det vara och inte sker…
      tekniska … 🙂

    • Ljudbok blir det nog inte. Men man vet aldrig. 😉
      Jag har också blivit mer och mer intresserad av att fota. Det finns oändliga möjligheter. Det är bara fantasin som sätter gränser. Eller snarare bristen på fantasi. 🙂
      Här är en till som behöver tid för att lära mig nyheter. Så är det att vara en gammal gubbe.
      Rolig sysselsättning att göra med sitt barnbarn. Ni verkar ha kul ihop. Hon är säkert stolt över sin mormor.
      Kram

      • Eller hur? … gammal tant i mitt fall 🙂 hon är också stolt över sin mormor … och sin farmor som är jag, ”inte helt som andra för du är så sprallig” säger hon och farmors hjärta fyller ögonen med tårar , även hennes lillebror på 8 tycker att farmor är cool. Så ja de är en stor del av mitt liv. Oj då blev en ego variant på svaret … men sånt hör åldern till 🙂

      • Är du helt säker på att du är farmor? Det skulle kunna vara äldre syster. 😉
        Spralliga ”farmödrar” är det bästa som finns tror jag alla barnbarn tycker.
        … och jag tror att du är en viktig bit i deras liv.

  6. Så roligt att Pretty Woman leder, för jag har valt den.

    Idag har vi ju full storm hos oss. Tänker väl att det är detsamma för er. Man har stängt av nån gata i Helsinborg för stormens skull. Man är rädd att de gamla träden där faller och skadar någon eller något.

    Kram/Gilla

    • Den har legat i täten hela tiden. Vi har sett den flera gånger, men tröttnar aldrig på den filmen. Den har charm. Är rolig. Dessutom är den tänkvärd om man skrapar lite på ytan. Det omaka paret är mer lika än vad en viss rik person av duon vill tro.

      Jag läste att Egon gått över från storm till orkan. Läbbigt.
      Kram

  7. Hu, här blåser det som tusan nu! Ska kolla ditt klipp i morgon, nu ska jag gå och lägga mig. Gillar inte detta väder! 27 m/s är det mesta jag hunnit fram och läsa av…

      • Vad jobbig du är ☺ måste jag förklara mig… Gillar inte tävlingar i allmänhet. Det finns några filmer på din lista som jag sett o gillat men ingen som jag skulle ta med mig till en öde ö. Jag skulle behöva se om några men tycker t.ex att Pretty woman är fånig o förutsägbar. Jag fäller en tår för den är så uträknande o trycker på vissa dramaturgiska knappar…
        Jag har dålig minne för namn men har sett många mycket bra filmer med Ystad filmklubb. Har inte varit med på några år av olika skäl.
        Den senaste filmen jag såg ä den polska Ida och den var helt fantastisk. Kanske ingen feel good film men så många tankar och bilder den genererade… Filmer ska helst stanna kvar länge i dina tankar för att vara en bra film o bilderna ska sätta sina spår.Nu är du nog trött på mig…😺!

      • Visst är jag krävande. 🙂 Det där med ö var bara en målande bild. Jag var mest nyfiken på vilka av de femtio filmer som vi sett tillsammans med våra växande barn, som var populärast bland mina bloggläsare. Min personliga lista skulle skilja sig en del.
        Jag visste inte att Ystad har en filmklubb. Jag har varit medlem i filmklubbar på de flesta ställen vi bott på. Det kan verkligen skifta mellan dem. Ibland har det varit riktigt smalt. Jag tröttnade på att analysera sönder filmer när jag pluggade Drama-Teater-Film på universitetet. Lagom är bäst. Jag gillar tänkvärda filmer. Men ibland är det avkopplande att bli road för en stund med något lättsmält. Ganska många av de femtio är djupa på sitt sätt och passar utmärkt att prata vidare om.
        Så lätt tröttnar jag inte. 🙂

    • Har lyssnat och tittat! Bra ljud o du skriver med en lättsam penna, det skaver inte. Visst minns man tonårstiden o får en massa associationer. Jag somnade absolut inte för halländska är en ganska underhållande dialekt 😀! Det är klokt att marknadsföra sig o försöka nå sin publik för det är svårt i detta mediabrus. Jag vet precis vilken möda det är att skriva en bok…

      • Tack! Jag tycker inte att halländska är vacker att lyssna på. Däremot har min fru en suverän ”radioröst”. Det är betydligt roligare att skriva bok än att kämpa med marknadsföring. Problemet för mig är att jag behöver stänga av allt annat om jag ska gå in i en ”manusvärld” igen. Skriva bok gör jag inte på en kafferast. Har du skrivit bok?

      • Jag sa att halländska är ganska underhållande…; D
        Diftongerna är underbart roliga för mig att försöka säga!
        Jag har skrivit en roman och försökt få den förlagd samt en handbok för lärare som undervisar/har en synskadad elev i klassen. Den är förlagd hos SPSM. Det tog fem år från första tanke till färdig produkt. Den skrev jag ihop med en kollega.

      • Jag har roat en del vänner i Sverige med att säga orden. Två, korv, gurka, tårta och Harplinge kyrka.
        Hoppas handboken kommit till stor nytta hos lärare m.m.
        Om du tyckte romanen var tillräckligt bra hoppas jag att du ser till att den blir utgiven på alternativ väg. Möjligheterna att öppna ett fönster om någon slängt igen dörren har blivit fler som tur är. Man ska aldrig ge upp. Kram

    • Det gör du rätt i. Annars är halländska rätt sövande. 🙂 Egon har legat i många timmar nu. Hoppas du fick sova. Hoppas även att det inte hänt något otäckt på grund av stormen som till och med uppnått orkanstyrka på vissa håll i landet.
      Du får ha en bra söndag.

  8. Vad roligt, både att höra er läsa och att se bilder. En fin upplevelse!
    Det här med att filma och använda you tube är något jag skulle vilja lära mig mer om liksom att ta bättre bilder, redigering osv. Och vad väntar jag på?
    Tack för inspiration!
    Kramar!

  9. Så intressant allt detta är! Nu hann timman bli alltför sen så jag får starta lite tidigare i morgonkväll. Tar på nytt och röstar lugnt, inte förhastat!
    Hoppas stormen lugnar ner sig där hos er. Jag följt med i väderleksrapporterna…

    • Förhoppningsvis hittar du tre filmer du tycker extra om i mitt utbud. 🙂
      Egon busade på bra. Man oroar sig alltid för dem som måste befinna sig ute. Bäst är det inomhus med en bra bok eller film. Så länge strömmen snällt stannar kvar finns alla bekvämligheter till hands. Ha det på i Österland.

  10. Trevligt att höra era röster 🙂 Min mobil är för gammal för att filma med, men kameran har en sådan möjlighet som jag bara testat på barnbarnen några gånger… de älskar att se sig själva 🙂
    Hoppas ni inte drabbades alltför mycket av elake Egon… ha nu en fin vecka!
    Kram

    • Tack Anki. 🙂 Din mobil kan inte vara äldre än min. Det växer grön mossa på den och det står att Fred Flinta har varit ägare till den tidigare. 🙂
      Hade nederbörden varit snö istället för regn hade det varit kaos. Jag lät mest Egon leka själv därute.
      Kram

  11. Vilken bra ide och så roligt att få höra era röster. Har nu röstat på mina filmfavoriter. Jag har ju ett litet problem och det är att jag glömmer bort vad filmerna jag sett heter. Men de jag röstade på minns jag mycket väl.
    Kram och ha en fin Måndag

  12. Vore kul att kunna mobilfilma men jag vågar inte ens försöka. Alltid trevligt att få höra och se dom man bloggar med. Tag det försiktigt med halkan bara, men man halkar kanske inte så mycket där ni bor.

Kommentera

