En grå dag behöver färgläggas

Vissa har snö och ljust i vårt avlånga land. Här i Ystad är det grått och dystert. Jag läste hur viktigt det är att vi går ut en stund varje dag och tankar D-vitaminer. Med tunga steg släpade jag mig ut och bestämde mig framför denna trista byggnad att skapa en glad röd dag av denna grådag.

Fordon fem

Stänger någon igen dörren hårt framför näsan, ska man kontra med att öppna ett fönster.

Bloggslut

Med dessa tänkvärda ord valde jag att följa Rödluvevägen ner mot havet.

DSC_29060028Benen blev akut trötta efter en timmes asfaltsnötande och tyckte att armarna skulle göra en insats. Höger stortå viftade frenetiskt mot något rött som låg upp och ner.
Fordon fyra

Hänsyn. Skepparen på färjan till Bornholm tog inte hänsyn till att jag kom från höger. Han trängde sig fult före och tutade så det slog lock för bägge mina öron. 😦
”Byt fordon!” skrek min vänster arm efter några distansmil och styrde in mot kajen.
Fordon tre

För att inte cykelägaren skulle bli sur på mig la jag ut alla flugsvampar och polkagrisar från cykelkorgen i en prydlig rad. Efter några kvarter drabbades jag av dåligt samvete. ”Bosse Cykeltjuv” vill jag inte kallas. Därför bytte jag snabbt till …
Fordon två

”Ta fast biltjuven” hördes på bred skånska bakom ryggen. Jag kontrade med att skrika på ren halländska. ”Det brinner i knutarna!” En farbror på en bänk blev varm av orden från sin bänkkompis och slängde av sig vinterjackan.

Fordon ett

Nåväl. Den här pysen tycks inte fatta att julen är över. Undra om det blir en påskmössa med ett hårdkokt ägg i snöret om några månader. 😉
DSC_30180086Är det inte typiskt. Jag kände mig härligt kaxig och orädd. Då såg jag flaggan och mina knän började skallra så det hördes ända till Kåseberga och ett par stenar vid Ale Stenar höll på att ramla ner.
Fordon sex

Sjörövare? Pirater? Bäst att kalla på hjälp. Jag ringde Buster som kom som en oljad blixt.

DSC_29250017

De främmande människorna var inte alls farliga. Mitt trumfkort funkade. Jag bjöd på röda hjärtan och tillsammans byggde vi broar. ❤
Mitt sista hopp

Ps. Detta blogginlägg skiljer sig som dag och natt från det kåseri som jag ska lägga in i februari som ”Månadens kåseri”. Det är när jag tillbringat några timmar med seriösa minnen, som jag behöver låta mitt barnasinne få komma till tals.

Ps 2. Glöm inte att rösta på tre filmer innan söndag. Tryck på Femtio filmer – en bloggtävling, i min header. 38 st personer har röstat hittills. Pretty Woman leder. Filmen skuggas av tomater, poeter och en blå dörr i en stadsdel i London. 🙂 Ds

 

 

 

 

 

72 thoughts on “En grå dag behöver färgläggas

  1. Lite färg behövs denna grå tisdag , finns det verkligen en sol där uppe någonstans bland molnen, jag börjar bli tveksam. Men både jag och de på fyra ben gör vårt bästa för att liva upp grådagen , vi bär alla röda jackor ! Kram

  2. Ja, lite färg behövdes verkligen en dag som denna! Rött är dessutom en färg som syns och som man blir glad av! Ingen slump att färgen fyller den funktion som den gör 🙂

    Kram

  3. Men vilket trevligt inlägg det blev, med roliga bilder och likaså dina berättelser till dem.
    Javisst måste vi ha lite rött till den grå-vardagen Bosse.
    Du har oxå kunnat hitta de röda ‘sakerna’ och jag älskar rött, det är min färg nr 1.
    Kärlekens färg.
    Kram/ Eva

  4. Håller med – vi behöver färg! Alltid! I massor!

    Men det där första röda huset såg inte så värst muntert ut. Jag bara väntade på att du skulle vända hemåt när du såg det. Men där hade jag fel.

    Kram

  5. Vilken färgglad och trevlig historia! Och precis som alla sagor har den ett lyckligt slut!
    Den där cykeln skulle jag gärna ”turfa” runt på! 🙂
    Ha det bra!

  6. Jag håller med dej om att det är lite för grått och trist just nu. Rött är en av mina älsklingsfärger och det verkar ju vara din också. Rött känns som glädjens färg. Tänk bara en knippe röda tulpaner. ❤ <3.

    Sv: Det var ju roligt att jag kunde bjuda på lite nostalgi med min Wienresa. Jag har inte varit där sen dess och kommer nog troligen inte tillbaka heller.

    Det var egentligen mycket mer att berätta om den resan. Tack vare de två reseskildringar vi fick efter resan allihop, så blev det ju mer minnen, än dem vi själva hade.

    Ha det så gott. Kram/Gilla

  7. ”Du skall icke förringa det grå”, för du vet väl att det som sker när man blandar alla andra färger så är det grått man får … 😉
    KRAM

  8. En färgglad promenad och visst behöver vi färg. Jag fortsätter med mitt färgtema snart och då har jag faktiskt valt just rött den här gången. Fast här hos mig är det vitt nu. Det har snöat hela dagen och det ligger faktiskt några cm på vägbanan. Om inget annat så lyser det upp lite grann. Kram

    • Fick du snö. Här snöade det i tisdags en liten stund och jag förberedde mig för att skotta som dagens motion. Ganska snart blev det istället regn som vanligt.
      Vi fick frost i natt så här lyser det vackert. Solen är på väg upp.
      Du får ha en trevlig torsdag.
      Kram Bosse

  9. Fiffigt med den röda tråden som binder ihop bilderna. Jag håller med om att det behövs färg som piggar upp i allt det gråa. Fina foton och härlig berättelse. Ha en fin vecka och kramen 🙂

  10. Jag har ett glas rödvin här för jag kan inte sova, det är väl ok, det är ju färggrant……Annars har vi samma grå väder, jag blir tokig på så trist det är. Men det är ok ändå när man kan ta det lugnt. Men tråkigt. Natti natti

  11. Fina bilder på härliga färger! Bra att du tankar upp med glada färger i grådasket. Här är det vitt och mer vitt dalar sakta ner mot marken i skrivande stund.

  12. Härliga bilder med röda blickpunkter. Gillade allra mest den röda ekan. Här i Göteborg kom det lite snö igår kväll. Med betoning på LITE. Hoppas du får en fin onsdag!

  13. Mer färg åt folket, min favorit färg är röd så du valde rätt färg enligt mig. Du får gärna leta fler färger och skriva busiga inlägg det mår dina bloggvänner gott av. 😀

    • Min favorit är blå. Snyggast på nyklippt gräs. 😉 Vad fick du rött ifrån? Alla bilderna var blå. Du måste vara färgblind och något mer. Bokstavsblind. Tyckte du att jag skrev röd i texten? Usch! Vad läbbigt. Jag tittade just i spegeln och min tunga var alldeles svart. Vad beror det på? Så mycket ljög jag inte. Skojade mest. 😀
      Vilken färg ska jag välja nästa gång. Dimper det ner snö får det bli vitt.
      Kram

      • nej och åter nej! även om jag älskar vitt så vill jag inte ha snö nu… jag vill ha vår, sommar och sol med härlig värme till folket. massor av D- vitaminer 😀

      • Jag har samma önskningar. I denna vecka är det februari. Jag minns att jag på förra stället målade altanväggar i slutet av mars med bar överkropp och kortbyxor. Tänk om det blir en väderrepris mars 2015. 🙂 Fast den sommaren blev ingen höjdare.

  14. Vilket härligt underbart galet inlägg! Behövde det!! 😮
    Har fått vinsten som tyvärr inte gav något mer, men som gav mig ett antal spännande minuter och så är jag enormt stolt också över att ha vunnit! 😆
    Idag – den 21 januari – har vintern kommit till ön. Men jag tänker inte säga ÄNTLIGEN, tvärtom. Den hade helt klart kunnat stanna bort längre. Ja, t.o.m. inte kommit alls! 😦
    Nyss tog jag mig därför en cykeltur inne- alltså på motionscykeln – så att inte kroppen kommer helt i olag. Strax ska jag ta bort julbelysningarna i fönstren, sen är det bara ytterbelysningar kvar. Fast dom får sitta lite längre och lysa upp i mörkret när man går ut med Santos på kvällarna….. :schock:
    KRAM och TACK ❤
    Susie

    • Förlåt för att jag skickade en nitlott från fastlandet. Givetvis ska du vara stolt. Du är den enda som vunnit under 2015 på min blogg. 🙂
      Jag valde också en cykeltur inomhus igår. Idag däremot blev det en ljuvlig promenad i solsken och med fågelkvitter runt omkring mig.
      Det är mysigt när ni kommer tillbaka och det lyser välkommet. I hela februari är det mörkt under sista hundpromenaden.
      Varsågod.
      Kram

  15. Härligt att du färgar dagen, det behövs i det gråa. Idag har vi fått lite vitt, det är ytterst lite men iaf 😉
    Hoppas du får en härlig dag!
    Kramen

  16. Nu har jag sådan tur? att vi har snö här. Och idag snöar det vågrätt och är lik förbaskat väldigt grått ute. Så nog var det trevligt med lite rött här. Men snart har ni där nere i söder snart vårblommor. Det kommer att dröja här.

  17. Man ska inte se det dåliga utan bara det roliga och det har du gjort här och valt att färglägga omgivningen istället för att göra den grå. Jättetrevligt. Idag snöade hos mig men jag hoppas det smälter snart.

  18. Man blir härligt gla la la la la… Denna trudelutt kom upp på mitt hjärnkontoret när jag läste ditt inlägg. Javisst är det grått och tradigt på ren skånska 🙂 Sådana här inlägg behöver vi mer av allihopa 🙂 Känner att jag varit alltför alvarsam i mina inlägg på senaste tiden, 🙂 Det får jag råda bot på. Kramiz från mig

  19. Så märkligt… Jag har liksom gått och tuggat på ett inlägg på min egen blogg som ska ha rubriken Den röda bilen…

    Allt gott till dig! Och du.. jag gillar den där där raden med om nån stänger dörren hårt framför näsan kan man kontra med att öppna ett fönster!

  20. Jag hann med i din röda tråd utan att det blev någon knut på den. Det röda piggar upp och det gjorde verkligen din promenad också. Här är det grått med viat och smutsbruna inslag som gäller. Ja, utomhus alltså. Inne är det väl mer randigt med inslag av rutor.
    Kram!

  21. Piggade upp med lite rött för här är ju också bara grått grått grått. Sen gillar jag ju inte snön heller men mörkt och trist är det. Längtar till våren.

  22. …..Oops….då vart det ett bloggstopp hos dig Bosse. Har du inte nån kaka å kaffe att bjuda en norrländsk tjej på😱.
    Men jag är nöjder ändå……..för nu har du fått mig att skratta så någon rynkkräm behövs inte hos mig inte. Några besök hos dig under en vecka så……….
    BILEN…..Är skitsnygg. Du har nog fattat att TantGlad älskar brumbrum och speciellt om dom är röda. Women in red….*blink blink*
    Dina härliga inlägg förgyller mina bloggpromenader. Din humor är slående.
    Tack å Hej….från mig.
    Pss…..hälsa dendär Bodil åxo.
    Kram från Maggan😃

    • Jo. Här ligger en dröm och väntar på Maggan. Går det bra med ekologiskt kaffe? Jag älskar norrländska dialekter.
      Bilen är som klippt och skuren till dig. Då kunde vår gemensamma röda sportbil få ett halvsyskon. 😉
      Din åttiotalsballaden var en av mina favoriter.
      Jag har sedan jag ramlade in på din blogg insett att vi har något gemensamt. Barnasinnet är intakt. Jag ska ge en kram till Bodil.

  23. Det här tyckte jag om! Tack för denna färgstarka vandring, tänk så mycket finare vardagen blir när man öppnar ögonen och ser sig omkring.
    Ha det fint!
    Kram Christina

    • Helst i stunder när det blåser en aning motvind. Då är det bra att det finns till hands. Skönt att du log och mådde bra. Motsatsen hade inte varit så trevlig. Hoppas du kunde utnyttja dagens sol på ett bra sätt. Jag hoppas på en väderrepris imorgon.

  24. Tack för ett härligt inlägg som fick mig att dra på munnen. Ända in i hjärtat faktiskt. Vackra bilder! Kul tävlingar har du tyvärr har jag inte engagerat mid så mycke men det går väl att ändra på. Trevlig helg!

Kommentera

