Näst sista inlägget

Imorgon är det sista dagen för att lämna en kommentar i bloggtävlingen Femtio filmer. Jag redovisar resultatet måndagen den 2 februari och vilka som vunnit Trisslotter.
https://bosseliden.wordpress.com/femtio-filmer-en-bloggtavling/
Här de tre som för närvarande har flest poäng av de femtio filmerna när fyrtio personer har lämnat sina röster.

0010001001The Pretty woman

Jag fick hem två beställda böcker från bibblan i veckan.
Set0002

Jag ser fram emot att läsa andra fristående delen om kriminalöverkonstapeln Douglas Palm i Malmö. Set Mattsson är sjuksköterskan som blev journalist för att sedan bli författare. Han debuterade med den kritikerrosade Ondskans pris 2012, som jag hade som Månadens bok https://bosseliden.wordpress.com/2013/07/29/manadens-boktips-ondskans-pris-av-set-mattsson/
Detta är så långt ifrån en renodlad kriminalbok man kan komma. Otroligt intressant att läsa om hur det såg ut i Malmö på 1940-talet och hur samhällsklimatet var i Sverige. Flera av de fall Set skildrar bygger på verkliga händelser. För mig blir det en lärdom och insikt om att ex. upplopp i storstäder inte är något nytt påfund i modern tid. Människan glömmer så fort …
Håkan0001

Däremot är jag mer kluven till tolfte romanen om Erik Winter. Jag har läst allt av Åke Edwardson med stor behållning. När han rimligtvis tog död på Winter i en pool i Spanien i tionde boken har jag därefter svårt för ett ”Bobby Ewing mirakel a la duschscenen i Tv-serien Dallas”. Stämmer ryktet om bokförlaget som behövde nya pengar?

När jag slog upp boken möttes jag av en stor överraskning. VILKA STORA FETA BOKSTÄVER. När jag vände på boken fick jag förklaringen. Vi hade valt fel ex. när vi gjorde beställningen via nätet och valt en storstilsbok.

Stor stil

Samtidigt blev jag en aning skraj. Var detta ett tecken? På onsdag ska jag göra en ögonbottenfotografering av mina diabetesögon. Kommer det att sluta med ljudböcker? Jag släppte oron och tänkte istället på fördelen med att barn växer upp. Nu slipper Solveig ta ledigt för att köra hem mig. Jennifer kan sköta den biten. Pupillerna blir rejält förstorade av vätskan som droppas in och att köra bil är inte tänkbart. Jag får inte glömma solglasögon. Är det sol när man kommer ut går det knappt att se eller hålla uppe ögonen. De problemen brukar gå över på några timmar. Fast en gång fick jag dubbeldos. Den gången hade jag bestämt mig för att gå in i på Pressbyrån och tippa stryktips. De som såg mig trodde garanterat att jag var en alkis. 😉 Jag hade behövt både en vit käpp och en allround hund som kunde fylla i tecken på rätt plats. Tänk om jag fått tretton rätt och det var en stor utdelning. Skulle jag behövt dela pengarna med hunden? 😀

På måndag kommer jag att lägga in Månadens kåseri. Jag hoppas att ni ska uppskatta detta. Under veckan kommer jag att vidta olika skrivprojekt. Kåseriet ska även läggas in på YouTube. Vad gör jag inte för dem som älskar halländska 🙂

Jag önskar alla läsare en trevlig helg. ❤

53 thoughts on “Näst sista inlägget

  1. Svekets offer har jag inte läst och faktiskt inte den andra boken heller, men det beror enbart på att Winter inte är en av mina favoritgubbar. Smaken är forskellig. Idag är här rena Londondimman. Ha en bra helg.

    • Du ska börja med Ondskans pris om du ska testa Set Mattsson. En härlig historisk deckare. Mycket intressant att läsa om vad som hände i Malmö när andra världskriget närmade sig sitt slut. En stark debutant som smakade mer.
      Här är också grått än så länge.
      Tack Gunnel.

  2. Tack för boktipsen! Bra böcker kan man aldrig få för många av. Visst är det smidigt när barnen blir stora och kan utföra vissa tjänster! Payback-time helt enkelt 😉

    Lycka till med undersökningen och ha en trevlig helg!

  3. Skrattar när jag läser om händelsen efter dubbeldosen. Vet nog ungefär hur du kände dig. Har gjort en sådan ögonbottenfotografering en gång och upplevelsen när jag kom ut efteråt glömmer jag aldrig. Anledningen till fotograferingen var att en mycket känd ögonläkare i Götet hade fått för sig att jag hade grön starr. ”Välkommen in i familjen”, sa han, ”vi ska ta hand om dig”. Jag fattade inget. Grön starr? Ingen i min släkt har haft det tidigare. Senare gick jag till en annan för en ”second opinion”. Det var inga som helst fel på mina ögon, trycket var perfekt. Så kan det gå…

    Trevlig helg! Här är det snöstorm idag. Kram från Ethel

    • Jag tycker att det låter som det fattas en bokstav. Ökänd borde det vara. 😉
      Bra att du gick till en ny ögonläkare. Jag har också fått en del olika diagnoser och sjukdomar från läkare som jag inte haft. Någon har till och med sagt att han var säker till 97 %.
      Tack! Snöstorm låter inte trevligt. Tur att det är mycket intressant skidåkning att titta på. Kram

  4. Ja, synen är viktig. Det är bra att de håller koll på diabetesögon och kan också åtgärda en hel del nuförtiden. Lycka till med undersökningen!

    • Den vill jag gärna ha i intakt. Utvecklingen har gått fram rejält när det gäller den fruktade senkomplikationen. Synd bara att inte riktlinjerna, hur ofta vi diabetiker ska bli kallade, går att leva upp till på många ställen i Sverige. Jag anser att det gäller att ligga ett steg före. Ännu tydligare när det gäller ”fotkontroller”. Där skiljer det sig markant. Tack Aaa. 🙂

  5. Väntar på resultatet förstås…
    Tack för boktipset om Set Matsson. Har inte läst något av honom så det måste jag prova. Vad gäller åke Edwardsson så har jag läst lite, men aldrig helt fastnat för honom. Kanske dags för ett nytt försök.
    Önskar dig lycka till med undersökningen och de fått in lite trevligare personal. Behövs verkligen på alla platser inom sjukvården. Ja, inte bara där utan alla som jobbar med människor borde ha gått en kurs i trevnad.
    Kramar och tankar till dig.

    • Börja med Ondskans pris av Set Mattsson. Jag tycker du ska ge honom en chans. Eftersom du är intresserad av svensk historia tror jag att du gillar boken.
      Jag blev mest förvånad över att jag var så trevlig även andra gången. Sedan blev jag arg på mig själv på hemmaplan under en längre tid för att jag inte …. Jag har varit på väg att skriva ett kåseri om henne. Det går att göra det både sanningsenligt och få med en stor portion ironi. Stor risk för pikar om det blir ett tredje möte. Jag vill inte bli behandlad som ett djur eller ett nummer. 😦 Jag tror att hon skulle behöva gå på en lååång kurs om hur man bemöter människor. Jag är nyfiken på hur hon kommer att vara vid ett ordmotstånd.
      Tack för kramarna och omtanken. 🙂

  6. Alla det tre filmerna ligger bland mina favoriter också. De är jättebra. Röstade på Pretty Woman, om jag inte minns helt fel.

    Det var längesen jag var på bibblan. Numera köper jag mest pocketböcker, och skickar vidare, sen jag har läst färdigt. för jag har så mycket böcker i bokhyllan att det inte får plats med fler.

    Just nu läser jag en bok av Anna Laestadiue Larsson. Boken heter Barnbruden och handlar om den tyska prinsessan Charlotta, som blir bortgift med Gustaf den III s bror Karl, för att kunna ge Sverige en tronföljare. Hon var bara 15 år, när hon tvingades att resa bort från sin familj till Sverige. I boken berättas om hur hovlivet var på den tiden. Gustaf III sades vara ointresserad av kvinnor och prins Karl för att han hade så många kvinnor. Skvaller hörde till i slottskretsarna.

    Det ska bli spännande vad som händer mot slutet i boken. Jag tycker att boken är läsvärd och intressant.

    Kram/Gilla

    • Det var tre filmer man skulle rösta på. 🙂 (Det har du gjort) 😀

      Vad härligt att du kan läsa pocketböcker. Det var länge sedan jag slutade med det. De små bokstäverna tilltalar inte mina ögon. Jag vill ha minst 12 punkter för att få en behaglig läsupplevelse. Därför var det trevligt när vi kunde gå upp till 14 punkter i vår kåseribok ”Skimrande ögonblick – och dagar i grått” utan att boken blev för tjock och för dyr i porto. (gick över gränsen för skrymmande brev)

      Eftersom vi är två gamla bibliotekarie har vi haft ett stort intresse för böcker i hela livet. Tyvärr har vi flyttat några gånger och bor på det sjunde gemensamma stället. Inför förra flyttningen införde vi köpförbud och lyckades skänka och slänga några hundra böcker för att passa in i flyttkostymen. Ändå borde vi gallra djupare. Det där med köpförbud är en sanning med modifikation. SolBo Förlag kom på att de inte ville betala hyra någon annanstans. 😉
      Det är alltid trevligt när man hittat en spännande bok. Då vill jag ibland inte komma till slutet. Istället går jag och njuter och fantiserar och läser i små doser.
      Kram Bosse

  7. Dubbeldos…det låter ingen vidare, men tack för kul läsning! Ja, det är lätt att dra för snabba och felaktiga slutsatser ibland! Röda ögon och solglasögon kan sätta igång tankarna! 🙂
    Hoppas nu att det går bra med undersökning och att ögonen mår hur bra som helst!
    Igår, massor av nysnö…nu skiner solen och jag längtar ut!
    Trevlig, solig söndag, önskar jag dig!
    Kram, Gunilla

  8. För 11 år sen fick jag en massa svarta prickar (=blödningar) i ögonen efter det att jag burit en massa tungt en längre period. Vi var på väg att flytta hit till Gotland och hade massor av stora grejor som skulle flyttas och packas! 😐
    Så när jag för några år sen återigen såg fläckar så gasade jag iväg till vårdcentralen som omgående skickade mig till Visby med en remiss. Det visade sig inte vara några större fel som tur var, men droppar i ögonen hade man ju fått. 😥
    Nu hade jag ju åkt ensam dom 4,5 milen till Visby, det var strålande lågt stående eftermiddagssol, men hem ville man ju!! 😉
    Alltså köpte jag dom allra största och mörkaste solglasögon jag kunde hitta, sen tog jag ”innervägarna” genom skogen hem och körde otroligt försiktigt. Det gick bra, men jag lovar, jag kommer aldrig mer att köra bil med förstorade pupiller….. :schock:
    KRAM ❤
    Susie

    • Vilket äventyr du skriver om. Det är spännande och kul eftersom jag vet att det gick bra för dig. Fantastiskt att du tog dig hem helskinnad. Jag har gjort undersökningen säkert tjugo gånger. Ibland har jag inte varit så påverkad. Det har även varit helt olika när det gäller hur länge det sitter i. Men som du skriver, om det är starkt solsken är det nästan helt omöjligt att ha ögonen öppna. Utan solglasögon fixar man det inte. Hur många träd körde du ner, eller var du lika skicklig som Ingemar Stenmark? 🙂
      Kram

  9. Hoppas verkligen inte att det är det tecken. Men glasögon behövs ibland även fast man inte har Diabetes. Själv kan jag inte skylla på svängande blodsockerkurvor.
    Har du följt diabetesia.se? Tänkte på allt ståhej i veckan runt hennes blogg. Dottern har följt henne ett tag och hon skriver så mycket klokt. Tänkte bara…………bra att veta, liksom, apropå. Håller tummarna för dina ögon och börjar samtidigt undra när min dotter ska bli kallad. Hur länge sen är det? Hur har tonåringens svängningar påverkat? Jag vill ju att hon ska leva många år med att vara frisk och kry.
    /P

    • Jag har S som en av mina Facebookvänner. Hon är en bra förebild och reklampelare för diabetes. Jag har inte följt alls ståhejet denna veckan. Beror på att jag knappt varit inne på FB. Mitt mål är att jag ska scanna mig framåt vårkanten. Hoppas min diabetessköterska tycker samma sak. Jag gissar på att din dotter har samma mål. Det verkar vara kanon och skulle underlätta min vardag betydligt.
      Alla bör bli kallade vartannat år efter de haft sjukdomen i fem år. Denna viktiga regel följs inte. 😦 Jag förstår att du är orolig. Det är tufft att vara diabetiker när man är tonåring. Inte heller lätt att vara föräldrar och nära anhöriga. Kram

  10. Dubbeldos! Var kanske inte så kul just då men oftast kan man ju skratta åt det efteråt. Jag har kollat på filmerna men nä kan inte bestämma mig då jag känner igen en del av filmerna men kommer knappt ihåg innehåller om de var bra eller inte så nä jag får strunta i att rösta.

    • När det inte ”tagit” efter en kvart blir det fler droppar. Inte så farligt. Om man har med en mänsklig hand som stöd när man ska ut och vandra. 🙂 Det är rätt kul att studera hur stora pupillerna kan bli.
      Femtio filmer kan vara en för stor samling. Eller för liten. 🙂

  11. Jag ser fram emot måndagskåseriet.
    Och hoppas det går fint med din ögonundersökning. Det låter inte helt muntert att ha behövt göra så många, men bättre det än att inte veta.. Ögon och fötter, tummen opp för dom.. Vad vore man utan? Kanske en 🐌 ? I varje fall skulle allt gå ännu långsammare.

    Det är väl inget fel på din halländska, jag gillar den! ☺️

    • Det är på plats. Både måndagskåseriet och månadskåseriet. 😉
      Jag skulle vilja göra ännu fler undersökningar. Helst ett varje år. Det är mycket bättre att ligga ett steg före och betydligt lättare och smidigare om lasern behöver göra en insats.
      Snällt att du gillar min halländska. 🙂 Själv måste jag stå ut med den varje dag. Alternativet är att vara tyst. 😉

      • Tyst är bra ibland, det också. Du får väl balansera det hela så att du trivs i landet Lagom. Tänk så skönt att slippa störa väggarna, de lyssnar ju alltid. När jag pratar med mig själv är jag tacksam att ingen hör. Jag försöker alltid svara klokt med snäll röst men ibland låter den arg. Då är det bara att ställa sig å diska, börja laga maten eller hämta posten, som jag brukar slinka undan. Det kan ju kvittra om tidningen ligger kvar till nästa dag.
        I morse var jag iaf duktig, skottade å gick nerför backen med sopkärlet, tungt som ”bara den”. Undrar om du dukat av frukostbordet än? Sporten kallar på tv.
        Jag begriper inte att t. ex. puckelpist är så poppis, förstår inte hur knäna håller.
        Orientering så svetten stänker är en vacker idrott, även längdskidåkning och löpning. Det stärker lungkapaciteten säger hälsoprofeten.. Men inte ens det är hälsosamt i längden. Surt, sa räven.. därför att jag inte kan något av det – men skulle gärna ha velat. Nu velar jag mellan marmorerad sockerkaka och knäckebröd i stället. Vilket skulle du valt?

      • Mitt första pass som frukostNisse var klockan kvart över fem. Då passade jag också på att äta. Andra passet var klockan halv sju. Sedan blev det bedtime again innan jag försökte hitta rätt anda på nästa kåseri.
        Puckelpist tilltalar inte mig. Hoppas du satsade på det nyttiga alternativet med den där kakan. 🙂

  12. Det ser ut att vara bra filmer i topp ;D
    Lycka till med din undersökning. Nu har även jag fått min remiss till lungan så jag hoppas de inte hittar några dumheter. kram

  13. Tack för boktipset. Nu ska jag börja läsa din och Solveigs bok som jag äntligen fått syrran att släppa taget om. Ska kolla om vi har era böcker på Kungsbacka bibliotek annars är det hög tid att de köps in. Lycka till med undersökningen. Kram 🙂

    • Hoppas du trivs med den och att inte Gunilla kladdat för mycket i den med tuschpennor och marmeladfingrar. 🙂 Det är klart att jag tycker att Kungsbacka bibliotek ska ha våra böcker. 🙂 Vi väntar med spänning på att någon lektör snart ska läsa Skimrande ögonblick – och dagar i grått så det blir en recension hos BTJ. Solveig har sett att boken finns i datorsystemet. Det tar vi som ett tecken på att de ska läsa den.
      Kram

  14. tack för lite tips i läsandet…det kan behövas nu när det är torka på bokfronten..
    jag hoppas att det gick bra på ögonbottenfotograferingen..
    jag önskar er båda en härlig helg!
    kram Åsa

Kommentera

