Min vän Bryan

Du undrar säkert vad jag sysslar med under en hel vecka då jag låter ”Månadens kåseri” ligga inne på bloggen. Det är en hel del tankar som ska landa. Alla är jag inte så förtjust i att sortera. Vissa blir jag ledsen av. Andra försöker jag passa på att gräva ner eftersom tjälen inte dykt upp denna skånska vinter.
Denna första gång hade jag en sjuk fru hemma som fick mig att drabbas av veckodagsblindhet. Jag har efter bästa förmåga passat upp henne och hon har i gengäld underhållit mig på nätterna med en irriterande hosta.
I smyg har jag känt mig hemligt uppspelt. Orsaken är … ska jag berätta den för dig? Okej! Säg inget till någon annan. Avundsjukan är ibland en ettrig åkomma. Jag har fått en ny kompis. En manskompis med fyra underbara barn. Bankir Bryan skrev ett brev till mig som har organiserat om mitt liv på kort tid och som kommer att få helt underbara konsekvenser för framtiden. Tänk att det finns människor som är ärliga och bryr sig om en medmänniska i lilla Sverige. 🙂
Jag var rädd för att Solveig skulle bli för upprymd och därför väntar jag tills hennes feber gått ner innan jag berättar detaljerna … För en stund sedan sa jag till henne att gå och lägga sig för hon såg matt ut när hon var inne och skulle betala en faktura på internetbanken. Hon påstod att vi inte hade några pengar kvar på … tänk vad paff hon kommer att bli när jag visar ”jorden runt biljetterna”, strandvillan, sportbilen och alla lyxprylar som jag ska fixa med under våren. Hon behöver inte jobba en enda dag till i livet. Istället kan hon ligga hemma och hosta lite högfärdigt både dagar och nätter. Fortfarande är min tacksamhet megastor över att Brian valde att mejla just mig och inte dig. Jag erkänner. Lite småsnål börjar jag bli i kanterna. Borde vi ändå inte kört med 50 % var? Vad ligger dollarn i just nu? Vilket ansvar det är att vara stenrik. Jag har börjat få huvudvärk. Jag måste nog börja fundera på vilken lyxkryssning jag ska beställa… 😉
Bluffmail

Ps. Näst sista raden med ordet RENSAT klingar lite amatörmässigt. 😉

66 thoughts on “Min vän Bryan

  1. Tänk vilken uppfinningsrikedom det finns hos dessa personer som skickar ut sina ”lockande” brev! Det är många miljoner som jag bar tryckt bort med ett enkelt klick … många rörande historier som inte alls berört mitt hårda hjärta och ett otal andra ”undersökningsbelöningar” som inte funnit nåd inför mina strikt kollande ögon. Ändå åkte jag på en liten nit som gu´ skelov inte har medfört nåt elände för mig. Med betoning på liten .. Ordet ”rensat” var rätt avslöjande tycker jag för hade du gått på det hela och haft nån krona på kontot så hade de nog flugit sin kos!

    Kul skrivet och som alltid underhållande! Ha det så gott i den riktiga världen! Man får hoppas att ingen tror på dessa luftburna brev som dimper ner! 🙂

    • Det var länge sedan jag öppnade ett sådant mail. Skälet denna gång var att jag skulle skriva något roligt/ironiskt. Det största problemet är att jag inte litar på någon/något längre. Sedan vi startade SolBo Förlag dyker det upp allt möjligt. Vissa loggor ser ut precis som Telias, Skatteverkets osv. Det kommer att sluta med att jag inte vågar göra rätt för mig/oss. Förbättras bara svenskan kommer fler att åka dit. Ändå tror jag pessimistiskt att vi bara sett början på elektroniska bluffar. Vi lever i ett mycket sårbart samhälle där tekniken inte alltid går framåt.

  2. Det borde finnas en Bryan för oss alla. Då kunde vi förverkliga en stor del av våra innersta drömmar. Men som så ofta vaknar vi efter våra drömmar, och finner att verkligheten är en annan än den vi drömt om. Ha det gott resten av dagen. 😉

  3. Bryan menar att inom 6 dagar har de rensat ditt konto :-D!

    ”Allt du behöver göra är att stå och göra anspråk som original insättare och mottagare av fonden i min gren”. Det var den allra roligaste formuleringen, tycker jag.

    Får otaliga e-brev, flera varje dag, om att jag kan få låna pengar, inte bara få som du. Upp till 9 miljoner svenska kronor. Undrar hur många som kan få låna innan det tar slut.

    • Du får inte skrämmas så Ethel! Det var som att stoppa in en snöboll innanför min tröja. 🙂
      Den meningen var bra. 🙂
      Det gäller med andra ord att nappa fort på erbjudandet innan pengarna sinar. 😉
      De flesta är lätta att slänga men ibland blir det svårare. Snart tror jag inte något är seriöst och sant. De blir skickligare och skickligare, bluffmakarna. Behärskar de bara svenskan, de rätta termerna (utan ”pengasnack”) och en logga som ser identisk ut … den gamla teknikvärlden hade sina fördelar.

  4. Haha! Du är en lyckans ost! Jag förstår att Bryan inte kan svenska, men jag ser att han har använt Google translate. Bryan har aldrig hört av sig till mig, men däremot ville Mubaraks hustru ha hjälp av mig vid en pengaöverföring. Jag behövde bara ta hand om dem åt henne ett tag. Jag minns inte vad hon skulle göra, men själv var jag väldans upptagen just då så jag fick avstå. Kram

  5. Haha… du har en vän som heter Bryan… jag har en nyvunnen väninna som heter mrs Jangatore (eller liknande) – tyvärr gjorde jag missen att radera hennes meddelande… jädrar vad jag ångrar mig… blev ju nästan miljonär 🙂
    Kram på dig!

  6. Hej på dig, så du är tillbaka i FB lite sporadiskt nu? Sköta om frun är det viktigaste en man har att syssla med, sån tur att du inser det! Hälsa henne att krya på sig!

    Haha, vilket härligt meddelande att få på bruten svenska, så underbart lockande för lättrogna själar! Ja om bara den utlovade summan minskas och svenskan formuleras bätttre, så blir det nog napp nånstans… För vem vill inte bli rik på ett lättsamt sätt?!

    Har du sett nåt program med ”Dr. Phil” på sistone? Eller skulle du bara titta på honom om han började skejta i nån idrottstävling? 😊 Jag halkade in på fel kanal, trodde han var ”ute” för längesen. Men hoppsan, vad fel jag hade, han är kvar och på högvarv, tar upp s.k. nätdejting i teve just nu. Han får kärlekstörstande kvinnor att inse att de har gått på en nit, när de skickat pengar till män de fått kontakt med via datorn. Det har bara behövts några mail och telefonsamtal med kärleksförklaringar på bruten amerikanska för att trilla dit…. utan att ha träffats i verkliga livet. Och det är stora summor det rör sig om. Förutsatt att dr Phils program inte är manipulerande falsarier, förstås. Men lättlurade, gråtande kvinnor är tydligen ett bra dragplåster och han gör samhällsnytta samtidigt som han tjänar på det själv.. Ämnet ska ju vara aktuellt för att locka tittare och för att fylla sin plats i det stora bruset.

    Usch det är ett trist faktum att bedrägerierna ökar.. inte lätt att skilja på sant och falskt alltid. Det verkar vara nya flugan att stjäla personkonton och identiteter på nätet. Senast idag har DN en artikel om bedrägerier, som gäller facebookkonton. Och i datorn är skräpkorgen överfull med falska mail, mer eller mindre trovärdiga. Det är tur att man har ett bra antivirusprogram som sållar bort SPAM.

    Hur är det? Blommar verkligen rosor i Ystad nu? Apropå foton du hade lagt in i FB. Det är mycket man ska höra innan örona trillar av! 😳 Ha det gött i vintervärmen!

    • Jag är som en busig februarifjäril och flyger hit och dit. Jag såg att S hade på denna dr Pihl i förra veckan och jag sneglade några sekunder. Han skulle reda ut varför en dotter mördat och skadat sin familj. När jag såg att han inte hade skidor på sig åkte jag vidare. 🙂 Snart är det VM i Falun som lockar. Först värmer jag upp med alpin-VM som startar om tjugofem minuter. Själv har jag ont i halsen och avstår min startplats i dagens Super-G.
      Det är urtrist med denna brottslighet som är svår att komma åt. 😦
      Jag var tvungen att titta efter i min femårsdagbok för att datera rätt datum. Tiden går fort. 4 januari 2015 tog Solveig kortet. Jag tror det var på Teatergränd. En skön söndagspromenad. Många personer var ute i solskenet. Först gick vi ut till Gjuteriet innan vi gick in bland de fina gatuhusen. Nu har vi lite vitt som lyser upp.

  7. Vilken tur du har! Tänk att Bryan valde just dig…Hör gärna av dig när lyxvillan är införskaffad, kommer gärna förbi på en fika då (Eller det kanske passar bättre med ett glas champagne…)

  8. Ja dessa bluffmail!
    Jag blev ju glad för din skull när jag läste trodde du på något sätt vunnit pengar ha ha tills jag kom en bit ner i ditt inlägg ,-))
    Ja tänk att han valde just dig! ,-) sen förstod jag ju förstås.
    Det bluffas på så många sätt så man höjer knappt ögonbrynet, om denna Bryan läser din blogg, skriv inte mig ,-))))) inte intresserad!
    Din fru får KRYA på sig!
    Ha det fint KRAM KRAM Primrose ,-)

    • Min ironiska och lekfulla sida tar över bloggen ibland. Ett gott råd kan vara att se efter i vilken kategori jag lagt in blogginlägget. Här var det Lite galet.
      Många bluffvarianter har blivit vardagsmat, men utvecklingen har gått framåt och det skrämmer mig. Mest sorgligt är det när ”svaga/sjuka/äldre” människor råkar illa ut.
      Solveig är tillbaks på banan igen sedan igår. Jag är rädd för att hon gav en liten present till mig.
      Kram Bosse

  9. Jag har alltid undrat OM det finns några som verkligen går på dom här ”tiggarbreven” och hur många konton som länsats under åren!? Kan det verkligen fungera…..? 😯
    Det värsta jag råkat ut för är att jag fick ett mail från en mycket känd trädgårdsbloggare som var i London där han berättade att han blivit bestulen på alla sin pengar och behövde låna lite pengar av mig. Vi bloggade visserligen regelbundet, men jag blev ju direkt misstänksam när han ville ha pengarna till något suspekt utbetalningsställe och inte till sitt hotell. Där han alltså inte kunde betala räkningen! 😡
    På kul så svarade jag mailaren att visst kunde han få låna pengar, hur mycket behövde han? Jag fick direkt ett svarsmail där bedragaren påstod att han behövde runt 1000 pund!
    Jag svarade då att det var helt OK, men min bank ville inte skicka pengarna till det här stället utan kunde skicka pengarna till ambassaden så att han fick hämta dom där. Jag njöt hela tiden när jag tänkte på hur den här personen nu funderade på hur han skulle lösa sitt problem! 😈
    Samtidigt som det här skedde meddelade jag den kände bloggaren vad som hänt och så gick han ut med en varning till alla sina mailkontakter – hans mailadress var alltså kapad. 😦
    Vad jag vet så gick ingen på det här, men dom som gjorde det kanske inte ville berätta det – dom skämdes förmodligen! 😕
    KRAM ❤
    Susie

    • Just den varianten tycker jag skulle vara svår, men tydligen funkar det till slut hos någon och det är sorgligt. En del andra är mer slipade. Jag har fått loggor som ser ut precis som originalen vid första ögonkastet.
      Du är för härlig. 😀 Tack för att delar med dig. Jag tror också att det finns ett mörkertal bland de som inte vill erkänna att de ”åkt dit”.
      Kram

  10. Jag gratulerar! Även min e-mailadress har hamnat i händerna av oerhört välvilliga människor. Nästan FÖR välvilliga? Tänk på de stackare som går på allt det här.

  11. Nu känner jag mig verkligen lite avundsjuk, för det är väldigt länge sedan jag fick så mycket pengar. Det är bara Blocket som vill betala mig ynka 900:- för att jag är en så god kund hos dem. Snåljåpar är de! 😉
    Kram, Ingrid

  12. Kan bara gratulera 🙂 fast det är klart. lite avundsjuk blir jag…och undrar varför jag aldrig råkar ut för något sådant….:-(

    • Mina tankar gick just nu till när vi skulle starta denna blogg på WordPress och tryckte på translate. Vi skrattade och förstod väldigt lite av svenskan. Det slutade med att vi fick gå tillbaka till engelskan igen. Kul hade vi. Då trodde jag aldrig att det skulle bli något bloggande för mig. Bäst hade det varit om alla Brian hamnade direkt i skräphögen.

  13. Jaaa du… Man undrar hur länge de orkar hålla på. Tror de verkligen att man går på sånt där? Jag får rätt ofta den här typen av mejl och tycker att det är så otroligt tramsigt. Ibland öppnar jag dem inte ens – det syns lång väg att avsändaren är fejk. Men tyvärr finns det folk som går på sånt här.

    Jag är i alla fall glad att du gjorde ett bra och roligt inlägg av det! 😛 Men säg till din hustru att hon ska sluta underhålla dig om nätterna och krya på sig i stället!

    • I normala fall öppnar jag inte heller dem. De flesta hamnar automatiskt i skräpposten. Så länge de får napp någon gång fortsätter det. 😦
      Tack Tofflan! 🙂 Det slutade med att vi blev pigga båda två. Där låg vi och snackade under flera mörka timmar. Hoppas du är frisk. Kram

  14. Ja, du. Vad ska man säga om de där mailen som dimper ner?

    Hoppas att Solveig snart mår bättre, så du får din skönhetssömn;) Berätta om resan och sportbilen så kanske hon piggnar till vetja 😉
    HA det gott! Christina

  15. Tror helt klart att tillvaron är skönast utan dessa pengar.
    Lisom mindre brékymme rpå något sätt.
    Har vid tillfälle fått liknande och tänkt att jag har det bar i mitt enkla liv…
    Skönt att du också tänker så.
    Kramar fråm mig.

  16. Ja men det var väl kul 🙂 Dom här skojarna tröttnar tydligen aldrig. Mest irriterande här hemma är nån som ringer från utlandet. Vi svarar aldrig men jag misstänker att det handlar om försök att få oss att lämna ut password.

    • Utlandssamtalen har vi också råkat ut för. Det ringer många signaler. Många av de nummer jag kollar upp i efterhand är ”numera” okända på Eniro och Hitta.se. Jag svarar som regel aldrig på okända samtal eller försäljare-samtal. Det är bara ibland när jag vet var de kommer ifrån som jag lyfter på luren och säger något snabbt om Nixtjänst innan jag lägger på luren. Aldrig har de hunnit att säga en enda stavelse. 🙂 Det har också blivit allt vanligare att försäljare ringer från mobilnummer. Undra hur många procent som fasta telefonabonnemang
      tappat/minskat de sista åren.

  17. Ja, vad kan jag säga!? Vi råkar alla ut för dessa mail och visst blir jag både arg och irriterad över människors girighet, dumhet och falskhet! De cirkulerar överallt världen över! Det finns inga kommunikationskanaler som går fria! Det är väl bara en tidsfråga tills jag ”trillar dit!” Vi kan skratta åt hur dåligt formulerade dessa mail är, men samtidigt så vet vi ju oftast varför det sker. Det är inte försvarbart – det är kriminellt! Men tänk om vi kunde utrota fattigdom, avundsjuka, kriminalitet och girighet!
    Sortera tankar…ledsen…gräva ner…hoppas att det är något som du har kunnat lämna bakom dig nu! Krya-på-sig-hälsning till Solveig och solskenskramar till er båda!
    Gunilla

    • Det är kriminellt men tyvärr oftast svårt att spåra. De fyra sakerna du nämner, jag hade gärna önskat att de inte funnits på vår jord. 😦
      Man behöver vara frisk för att orka vara sjuk. Det gäller att hitta de rätta kontakterna, experterna och se till att rättigheter efterlevs. Ibland sparas det kortsiktigt och kan få konsekvenser i ett längre perspektiv. Uttrycket, ”bita sig själv i svansen” är ständigt aktuellt i vårt samhälle på många plan.
      Solveig är tillbaka i matchen igen sedan i måndags. Hon lämnade över stafettpinnen till mig. 😉 Hoppas jag slipper den höga febern.
      Kram Bosse

  18. Klok du är som tar det med ett leende och gör något roligt av det. Själv blir jag ibland arg och det tar bara en onödig massa energi plus att det inte hjälper. Nästa dag är det lika många ”erbjudande” igen. Känns onekligen lite riskfyllt att öppna mail nu för tiden men med fantasi kan det ju bli en riktig story. Hoppas frugan tillfriskanat och underhåller dig på annat sätt. Allt gott!

    • Jag försöker så gott jag kan att skoja med trista saker. ibland lyser allvaret igenom och de som lärt sig att ”läsa mellan raderna” brukar försöka avslöja mina egentliga åsikter. 🙂 Framför allt är det sorgligt när de lättpåverkade, sjuka, gamla m.m. blir utnyttjade i liknande sammanhang. Jag är oftast på de svagas sida.
      Solveig är tillbaks på sitt jobb sedan i måndags. Hon lämnade över lite bacillusker till mig.
      Kram Bosse

  19. Den var bra! Mycket bra att du tar upp detta ämne och ralierar om det. Det finns faktiskt de som går på det, brevet alltså. De blir fler och fler. Tänk att det finns människor som vill sko sej på detta!

  20. Så fint att din fru har en sådan praktisk och omtänksam man. Sköter om henne då hon är sjuk och ordnar dessutom till med överraskningar.
    Tack för ett härligt inlägg, roligt att läsa dina finurligheter, och, där gick Bryan verkligen på pumpen.
    Kram!

  21. Ahaaa…….en hemlig boyfriend. Den vännen vill nog bara locka dig med sin ENORMA förmögenhet………Du faller väl inte pladask???Bosse
    Ja….Ja visste väl , att Bosse bus var en skarpsynt kille, som inte låter sig luras så lätt.

    Du……Får jag ändra i inlägget??😜
    Du fattar.😃

    Onsdagsbuskram från TantBus

  22. Modigt av dig att öppna mejlet. Modigt också att vara insättare i hans gren. 😉 Men du är ju den modiga machotypen. Kan du inte fråga om Bryan har någon kusin eller nåt?

    Kram och hurra för hostfria makar

  23. Det var länge sedan jag öppnade den typen av mail. Nu var det bara för att göra ett blogginlägg om det. Däremot har jag öppnat från Skatteverket. Kom precis lagom efter jag haft en fråga till dem. Fast jag reagerade på tidpunkten när det var skickat. 😦
    Jodå. Bryan har elva kusiner som är sugna på att ta ett snack med dina innersta siffror och lösenord. Bäst hade varit om du fick en ärlig chans att intervjua dem personligen först innan affärerna tog vid. 🙂
    Kram från en förkyld grabb

  24. Haha…..njut av lyxvillan så länge du kan….;)! Själv är jag mailbombad från Telia just nu…..fakturafel, få pengar tillbaka och bla……bla…….bla…

Kommentera

