Världen & Vardagstankar: 4 av 30

 

Fråga fyra

  1. Vilket är ditt bästa knep för att bli av med en envis förkylning?

Fast text: Jag började med Månadens boktips 2013. Förra året blev det Femtio filmer på torsdagarna. Nu kommer min tredje variant som får stanna kvar på veckans fjärde dag: Världen & Vardagstankar, 30 frågor under 2015. Personer som kommenterat femton gånger i detta torsdagstema deltar i en trisstävling. (De ska ha svarat på min fråga) Jag kommer också att dela ut en lott till någon som skrivit något som jag blivit extra förtjust i. Tänkvärt, roligt eller gulligt. Jag kommenterar med en glad gubbe att jag läst din kommentar under resans gång och gör en kort sammanfattning i en kommentar, strax innan nästa fråga. Kanske redovisar jag svarsalternativet som fick flest ”röster”. ❤

Du kan när som helst gå tillbaka till en gammal fråga och fylla i en kommentar så länge som jag inte lagt ut alla trettio frågorna. Därför får detta bli en egen kategori som du hittar en bit ner i höger marginal: Världen & Vardagstankar.

61 thoughts on “Världen & Vardagstankar: 4 av 30

  1. Peppar, peppar ta i trä så är jag förkyld relativt sällan men när det händer så kör jag på tämligen klassista knep. Det blir näsdroppar och rejält med te vilket jag i och för sig dricker även om jag inte är förkyld. Vid skarpt läge kan det bli aktuellt med en treo. Huskurer med ingefära i utgår direkt om jag inte vill skaffa mig ett illamående också!

    God morgon!

  2. De gamla husmorsknepen att dricka varmt vatten med honung och citron lindrar förkylningen och varm svartvinbärssaft är bra mot hosta.

    Kram (fast sådana ska man undvika ;))

  3. Som tur är har jag klarat mig bra från förkylning, men om den ändå dyker upp så brukar jag dricka varmt och mycket. Honungsvatten är ju bra mot hosta men det är ju så fruktansvärt otäckt enligt mig, men det gör nytta. Kram.

  4. När det är försent och förkylningen redan har inställt sig………då är det bara till att lyssna på kroppen. Vila vila och vila.
    Mota olle i grind kan man ju försöka med då man känner förkylningen är på G.

    Hmm……någon son skrivet nåt x-tra gulligt??? Skriver du hehe.
    Jag vet ju att jag är en gullig tjej….hört folk säga det *ler*
    Då borde jag väl hitta på nåt gulligt att skriva då…..men …..Näee.
    Det står still i knoppen på mig. Blir liksom stel nu.
    Jag fortsätter nog att pinna vidare med kalvbena till nästa bloggkompis.
    Jag har ju en sååån otur i tävlingar Bosse.

    Kvitterekvitt……nu flyger jag vidare.
    Torsdagskramen från Ankan….kvittelekvitt…

  5. Ligga högt med huvudet ,-)))
    Dom vanliga huskurerna förstås, men om dom hjälper….det vete 17, man mår bra inombords alla fall ,-)
    Krya på dig!
    KRAM Primrose ,-)

  6. Gå till läkaren och du är av med den på 14 dagar. Eller prova diverse huskurer och du är kvitt den på 2 veckor. Gemensamt recept för dessa två förslag är att vila. 😉

  7. Alltså, om förkylningen redan är ett faktum; att ta tillfället i akt att ligga i sängen utan dåligt samvete och fördjupa mig i en bra bok.

  8. Nej jag har ingen kur på lut, Bara att genomlida. Dricka mycket och vila men den förbankade förkylningen blir ju inte bättre för det….så bara att genomlida för det går ju över, till sist.
    Kramis.

  9. Sova mycket 🙂 Inte för att jag gör det, men jag tror det är bra! Tack för trissen, tyvärr lev det ingen vinst på den. Men det var spännande att skrapa och roligt att vinna den!

  10. Eftersom jag otroligt sällan är förkyld (här på ön kan jag förstå det, men även när vi bodde i Stockholm) och dessutom en gång i tiden jobbat på apotek, så har jag inga huskurer alls! Har dessutom lite fobi mot mediciner som folk stoppar i sig helt i onödan. Dom ska man spara tills man absolut behöver dom!!
    Dom få gånger jag drabbats har jag bara lagt mig i sängen, sovit eller läst en bra bok och så väntat ut det hela. Ja, jo – har man lite feber så får man väl ta nått för det och så dricka mycket, men annars gör jag ingenting…..
    KRAM ❤
    Susie

  11. V V V = Vätska, Vila, Värme. Det är lätt att komma ihåg. Ett V kan tilläggas, VITLÖK eller vanlig lök rensar upp i hals, näsa och öron!
    ❤ Ha det gott!

  12. Citronvatten med honung, varmt då alltså 😉 Zink och C-vitamin i mängder, låt stuprännorna va bara! Vill man ha roligare under förkylningen jag man ju alltid satsa på jägerte, varm choklad med rom, eller varför inte en Irish Coffee 😉
    Soliga kramar

  13. Som väl är, så blir jag sällan förkyld. Det gäller ju att undvika andra personer med en förkylning på gång. Vi passar ju vovven Baloo och hans matte och jag brukar pussas. Men är nån av oss förkyld, så pussas vi inte.

    En förkylning är ju svår att bota, så det blir att stanna inne med lite varmt att dricka. Kanske med honung i. Det smakar ju gott också. Vila i måttliga mängder. Det gör vi ju oftast ändå, eftersom vi är pensionärer.

    Sv. Vi känner det också som att komma hem, när man är i Helsingör. Det är så lugnt och mysigt och det finns så mycket att se på.

    När det gäller läppstiften så räcker de nog ett helt år nu. Men när solen visar sig senare så kan vi åka dit ett flertal gånger bara för trevnadens skull.

    Kram/Gilla

  14. Inte så ofta förkyld, så jag tänker mig att kosten med mycket bär, frukt och grönsaker håller bacillerna borta. Likaså mina promenader och yoga. Att tvätta händerna ofta är viktigt, inte minst före mathantering och så fort jag har varit ute och åter kommit hem. 🙂 🙂 Präktigt!
    Känner jag ändå att ngt är på g…så stoppar jag i mig Esberitox och dricker ”imunte” . Detta brukar stoppa eller lindra en vanlig förkylning. Bryter det ut ändå…ja, då ligger jag i sängen och bloggar o läser och tycker det är rätt så skönt att få vara hemma och bli extra ompysslad! 🙂 Vila, vila och låt det få ta sin tid.
    Krya-på-sig-kram!
    Gunilla

  15. Riv färsk Ingefära i hett vatten och en påse med rött te som Rooibos. Sen en klick honung i. Drick det flera gånger i veckan och du blir aldrig förkyld. Eller om du nu redan är det så drick några koppar om dan. Min mamma la en klick smör i kaffe och lät oss drick då vi hade hosta. Huga vad äckligt. Men fungerade.
    Tjingeling

  16. Det händer ytterst sällan att jag blir förkyld, men då brukar jag dricka varm fläderbärssaft. Vet inte om det hjälper, men det känns ganska bra om man sen kan bädda ner sig i sängen med iPad, tidningar och lite gottigt att smaska på. Som barn minns jag precis som Annika att jag fick en klick smör i kaffet, och det smakade ve och förbannelse. Kram

  17. Jag är inte förkyld så ofta men detta tips fick jag av vår ”ayi” hemhjäl när jag bodde i Peking. Ta en 1 l vatten, skär ett skalat päron i mindre bitar och dela en 3 cm bit färsk ingefära i småbitar. Koka upp, sila och drick hett. Tillsätt i tsk honung i koppen. Det som blir kvar kan hettas upp ytterligare en till två gånger. Hjälper och lindrar. Och kinesiska huskurer är helt klart värda att prova.

  18. Näsdroppar och så ska man faktiskt tvätta med tvål och vatten inne i näsan.
    Läkarna rekommenderar det. Drick te och honungsvatten så ska du se att förkylningen
    går snabbt över.
    gun

  19. När du testa alla tips du fått kan du väl berättar vilket som var bäst så jag vet vilket jag ska använda. 😃 jo jag vänder mig mot havet när jag hostar så jag är inte den skyldiga.

  20. Hmm vitlök ska vara bra för mycket, tillochmed hålla den ‘onde’ ifrån sig.
    Den ‘onde’ är det onda i kroppen, är den redan utbruten så gäller bara att:
    slänga sig i säng, sova bort snor, snuva och slem, sömn är självklart läkande.
    För mig är även varm mjölk med honung som bomull runt hjärtat.

  21. Jag har försökt med allt den här vintern, ingefära, honung, citron, bikarbonat, Kan Jang, Astma mediciner och mitt stora apotek med medikament .. inget har hjälpt 😛
    Men i vanliga fall brukar Kan Jang vara min favorit 😀

  22. Jag har turen att sällan bli så där envist förkyld. Brukar bara ha sådana där småförkylningar som inte riktigt bryter ut men som man känner av på morgonen. Medicinen är att äta nyttigt med frukt och grönt. Dricka en kopp varm mjölk med pressad vitlök, honung och färskriven ingefära. Eller te med ingefära och honung om man inte vill stinka vitlök;)

    Ha det fint!
    Kram Christina

  23. Är nästan aldrig förkyld… peppar, peppar… men om jag blir det så är det varmt honungsvatten, vitlök och Kan Jang som gäller. Om det hjälper? Ja det är väl klart! 🙂
    Kram

Kommentera

