”Favorite Record”


Jag fortsätter på temat musik, men vandrar från ljuva 60-talet till modern musik från 2014. Jennifer som gör denna cover fyllde 19 år i förra veckan. Sista året som tonåring. Till sommaren är det studentexamen. Familjen Lidén firar examen tre år i följd från och med juni 2015. 🙂
Temat för denna speciella vecka för mig är födelsedagar. Om jag ska vitsa till det skulle jag kunna skriva att jag har två stycken denna vecka. Ärligt talat vet jag inte om jag är speciellt förtjust i någon av dem. På lördag ska jag i ett seriöst inlägg skildra min sista dag …
Är ni extra vänliga under denna ”Vänliga veckan”? 🙂
Vilket härligt väder vi hade i Ystad igår. Som jag njöt när jag vandrade längs stranden i Lilleskog. 😀 Det var riktigt varmt och den kyliga vinden från söndagen var helt nertonad. En föraning om våren. En fin sten fick följa med mig hem och verkar trivas i fönstret. En annan bor kvar i mörkret i min jackficka. Livet är inte alltid rättvist. Varken för människa eller sten. Var rädd om dig. ❤

82 thoughts on “”Favorite Record”

  1. Den dagen till ära så kan man ju gratulera Jennifer. Skall försöka vara vänlig hela veckan, och om det bara går och inga förhinder kommer i vägen, så skall jag fortsätta med vänligheten även nästa vecka. Väntar till senare med att gratulera fadern i huset. Här håller vi också på att ställa till med kalas i veckan, då sessorna även de fyller år. Ha det gott så länge. 😀

  2. Grattis till dottern, och så fint hon sjunger. Tänk,sommar student och festligt. Det känns som längesen här nu, men det var en härlig tid.
    Ja ibland duggar födelsedagarna tätt, och det blir mycket firande. Tänk vilket underbart väder vi har nu, vårvärme i Februari. Det gäller att njuta, rätt som det är så vräker väl snön ner igen. I alla fall här uppåt landet.
    Att rengöra datorn invändigt det tänker jag överlåta till den som kan med varm hand.
    Kram och ha det gott***

    • Tack Mita! Jag gillar också att få ett smakprov på den vår som väntar. Samtidigt räknar jag med ett par rejäla bakslag. Bara jag slipper dem i april.
      Man ska göra det man är bra på. Det är därför jag tar det lugnt och gör så lite som möjligt. 😉
      Kram

  3. Då blir det en riktig kalasvecka hos er…grattis till Jennifer i efterskott! Och visst försöker jag vara vänlig….inte bara denna vecka dock! 🙂
    Ha en bra dag…..hoppas solen skiner på er också!

  4. Grattis till dottern och jag försöker vara vänlig inte bara den här veckan, men kanske lite extra då.
    Här är det soligt och fint i dag, snön håller på att smälta, är det en föraning om våren tro ?
    Kram.

  5. Ja, för di barna, när en ber dom gå till körka, så går di te kvarna. Kom jag osökt att tänka på, när jag tänkte på hur de växer upp. Min minsta är 34 år och min äldste blir 46 till sommaren 😉 Och så två barn däremellan.
    Grattis till Jennifer och grattis till allt ni har att fira. Själv firar jag lite men det är inget grattis än. Det är spänt spännande.
    Kram, Gerd

  6. Så roligt att lyssna till din dotter, spela och sjunga samtidigt, bra gjort. Jag tycker att det är svårt.
    Söt dotter, grattis till henne i efterskott.
    ”Skildra din sista dag…”? Spännande.
    Vänliga veckan. Nja, jag är lika dan, småretlig och snarstucken, borde skärpa mig denna vecka då.
    Varför har du en sten kvar i fickan?
    Kram och fortsatt trevlig dag.

  7. Det var en vacker och duktig sångerska och pianist till dotter ni har.

    Jag började vänliga veckan med att hänga ett virkat hjärta på grannens dörr mittemot oss i trappan Ingen var hemma då, men idag fick Sibbe frågan om det var jag som hade hängt hjärtat ❤ på dörrhandtaget. Det blev tack! Då blir man glad. De är så trevliga. vi umgås inte, men kan prata om ditten och datten, när vi träffas.

    Kram/Gilla

  8. Ja, igår var det ljuvligt vår-vinter väder! Satt en kort stund inlindad i filter i solen med en kopp kaffe. Den första utomhus i trädgården för i år! Just nu lite kyligt, men soligt! 🙂
    Åren går fort Bosse – alltför fort. Grattishälsning till begåvade Jennifer kommer här och en hälsning till dig ska jag kanske vänta med då!?
    Men en helt ”vanlig kram” får du ändå…och du får gärna skicka en tillbaka…ska strax iväg och röntga handleden. Imorgon bär det iväg till naprapaten…då kommer det att bli bättre!
    Kram, Gunilla

  9. Vacker dotter som sjunger fantastiskt!
    Grattis i efterskott, jag missar alltid när det är vänliga veckan,-) men jag är vänlig jämt!
    Härligt att vandra längs stranden, det är något speciellt, stenar får följa mig hem ,-) dom ligger lite här o var, brukar ha en i fickan jag med, nej livet är inte rättvist, tyvärr.
    Skåne är vackert, min pappa är från Skåne så Skåne har en speciell plats för mig, mamma är från Uppsala där vi bott.
    Gifte mig med en Engelsman så vi bodde i England först, är fortfarande gift med samma Engelsman men nu bor vi i Sverige ,-)
    Ha det fint KRAM Primrose ,-)

  10. Så fin hon är, din Jennifer och så duktig hon är med röst och fingrar. Min femtonåring, diabetikern, spelar och sjunger hon också. Många vackra och en del ovackra toner har det blivit genom åren. Visst kan livet verka orättvist i bland men jag tror det finns en mening med att det ska vara så, även för en sten. Den kanske hade det väldigt tråkigt där på stranden eller rentav frös.
    /P

  11. Vad himla fint att ha en sångfågel i boet 🙂 Vackert sjunger hon också! Jag fick dock inte kläm på vems födelsedag du skriver men för säkerhetsskull. GRATTIS!!!!

    Ha det nu så toppenfint:)
    Kram Christina

  12. Jennifer ser ut att vara lik dig!
    Två födelsedagar? Ska bli spännande att se vad du menar med det.
    Extra vänlig? Nej, det har jag inte tänkt på. Jag är väl alltid vänlig. Fråga Kjell :-).

  13. Oj det låter ändå lite spännande med dina två födelsedagar.. tänkte om det var din blogg vi skulle fira med men ser att det är i juni. Din sista dag som? Ja du bygger upp spänningen bra får jag säga 😀
    Vad fin hon är din dotter, verkligen modigt att sitta sådär och både spela och sjunga och titta in i kameran – en underbar ton i rösten har hon och jättefin utstrålning!
    Vi ses!
    Kram Johanna

  14. Ja det var en bra påminnelse, jag är inte snäll alltid. Får väl försöka hålla skenet uppe och smöra till det. Annars har denna dagen varit helt utan att det blitt gjort ett skapandes grand, nästan så man skäms. Men om jag nu bakar bullar med kardemumma i, så skäms jag mindre..
    Här är rena isen på planen och i backen. Det gör inget, jag behöver inte sticka näsan utanför dörren om jag inte vill. ”Vill inte”!
    Det låter oroväckande att du pratar om den sista dagen, men jag antar att du ska berätta om en milstolpe i livet. Har du fått ”mirakelapparaten” så du slipper sticka dig och kan mäta via chips eller nåt? Tillföra insulin på annat sätt? Hoppas det blir en bra dag, den där ”sista”!
    Fint med Jennifer vid pianot, hälsa henne det! 🍀 och gratta i efterskott!🌺 hoppas hon hade en rolig dag!
    Du ska gilla att fylla Bosse, du blir ju ett år klokare då.
    Hälsa Solveig och Lizette också, när du ändå håller på.
    PS. Det är väl helt normalt att ha en (tur-) sten i fickan å några i karmen. Det håller en på jorden. Ett ess i ärmvecket är också bra att ha, tycker jag. Så att man lyfter, det behövs lite svävande på ☁️ också ibland. DS. Som gillar att höra någon säga mitt namn ibland, på tal om semlan som lyfter artigt på hatten. Antar att han hälsar på fastlagsbullen då. Här äter vi/jag upp grädden även om den är på gränsen till sur. Det finns användningsområden för allt. DS igen.

  15. Grattis till sista tonårsåret!

    Jag vet inte om du skrev fel, men du skrev att du skulle skriva ett seriöst inlägg på lördag, Men seriöst?! Som knoddarna skulle ha sagt. Fast de skulle inte ha menat seriöst som jag gör. Nu tror jag att jag slutar med det här icke seriösa svamlet.

    Svar: Avslöjad! Du har semlor hemma året runt. Att du inte ledsnar? 😉

    Kram

    • Jag brukar flagga för vissa framtidssaker. Min blogg är inte min personliga dagbok. De som är nya följare får ibland problem att följa mina tankebanor. Tror att jag blivit pappa på nytt, är deppig, befinner mig på en resa någonstans. Det brukar inte alltid hjälpa att jag lagt in en rad i en annan färg där det står 2002 eller 1965. Jag gillar att blanda runt. ”Seriöst?” Det ordet hör jag på hemmaplan från tonårsmunnar. ”Menar du allvar pappa?” tolkar jag det fritt som.
      Kram från Bosse Svammelsvar.

  16. Fin sång av dottern! Hon utklassar alla hittills i årets musikaliska tävling på TV där vi ska utse en kandidat att representera oss i Europa!

    Grattis till dina båda födelsedagar – tror jag! Jag hoppas att det är bra dagar.

    Stenar är härliga. Tyvärr har vi mycket snö här och några andra stenar än vaktmästarens grus finns inte tillgängliga.

    Och vänliga veckan… Jamen det vet du ju, jag bloggar varje dag om mina vänlighetsförsök. 😉

    Kram till dig och din duktiga dotter! (Vi har klarat tre studenter inte exakt tre år i rad, men nästan. Jag lovar, ni överlever!)

    • Tack Tofflan! 🙂 Det där programmet kan man orda en hel del om. Jag tyckte synd om Molly. Min smak och svenska folket har inte mycket gemensamt.
      Om några veckor kan du gå på stenjakt. Då har du glömt att det nyligen fanns en massa snö.
      Du är säkert vänlig varje dag och behöver ingen speciell vecka för ändamålet.
      Tack. Du får en bamsekram tillbaka.

  17. Ja sicken tur att vänliga veckan var just denna veckan! Jag menar det är betydligt enklare att vara vänlig när man är ledig och solen skiner. Vad fint din dotter sjunger. Härligt med musik. Mina pojkar har spelat en rad olika instrument genom åren men det är bara en som håller på nu. Han spelar luta, vilket ju inte är så vanligt. Födelsedagra ja…våra pojkar är alla födda i juli ( är man trogen lärare så är man…ha ha…eller var det slumpen?) …det var alltid svettig månad på många sätt. Presenter och kals x 3 liksom.
    Ha det fint / RosMarie

    • Tack RosMarie! 🙂 Under hela min uppväxt önskade jag att jag fyllde år på sommarlovet. Skönt att vara ledig och kunna leka med presenterna. Bättre fördelat under året med tanke på julafton.
      Luta lät spännande och exotiskt. Just nu ramlar det inte ner någon tjugofemöring. Nuförtiden ser man inte ofta det myntet. 🙂 Jag vet inte hur instrumentet låter. Vilken familj? blåsinstrument? Det LUTAR åt att jag gissar på det. 😉
      Är du lärare som min fru.
      Kram Bosse

  18. vilken vacker sång…måste vara underbart att få njuta av skön sång hemma :-)..här hemma har det firats färdigt för ett tag, skönt tycker jag..student längtar jag till att fira..det är härligt att se sina barn/ungdomar springa ut…
    vänlig vill jag vara jämt inte bara en vecka om året 😉
    kram Åsa

    • Det har varit mycket sång genom åren. Förr var de aldrig tysta i bilen. Lite jobbigt för chauffören när de sjöng olika sånger och försökte överrösta varandra. En gång när jag skulle till Köpenhamn hamnade jag i Oslo. Nu tog jag i. 🙂
      Rätt vad det är ska din son ta studenten. Tiden rusar iväg. Ibland skrämmer det mig.
      Kram

  19. Så fin och god hon är den tjejen,hon sjunger bra och ser ut att må bra av det! Hälsa henne grattis och vad jag tycker 🙂
    Vad stenar angår så bär jag hem stort som smått 🙂
    Vet inte om jag uppfattat rätt, men du verkar ”planera” och skriver om kommande innehåll …. varför det? Ny bok!
    Nå, det är ju din ensak så hoppa över svaret du om det känns så 🙂
    Vänliga veckan gör ingen skillnad i mitt dagliga sätt att vara.
    Vår även här i all snö; droppar från taket ljumma kraftiga vindar med strålande sol.
    Hoppas fotvården gick fint! Var rädd om dig du också!
    kram

    • Intresset för sång och musik har säkert varit både till sällskap, glädje och hjälp genom åren. Jag ska hälsa henne. 🙂
      Du vet väl om att Runstenar är fridlysta i hela Sverige? Jag har en trevlig morbror som heter Sten. Han rör du heller inte. Han är inte ledig. 🙂
      Ibland berättar jag vad som är på gång på bloggen den närmaste tiden. Gärna i Cliffhanger-stuk. 😉
      En ny roman lockar. Först måste jag bli fotobloggare i ett år, en bild om dagen, innan jag kan ge det en ärlig chans. Det behövs rejält med research för min hemliga plan och del resande. Jag vill under detta år ha svar på många frågor. Metoden är att visa tålamod och analysförmåga. Ibland är jag för otålig och vill ha besked och resultat omgående.
      Fotvården gick bra. På måndag är det dags för nästa etapp och utflykt till sjukvården.
      Kram Bosse

      • Runstenarna får vara, morbror Sten likaså … vilket fick mig att minnas att jag en tid i min mellanålder poolade med dr. Sten (förnamn) .. 🙂 Cliffhanger heter det ju ja!
        Från hjärtat önskar jag ett gott researcharbete, med bildblogg, planer och resande. Om det i din resplan ingår din studentstad Umeå så är du nära mitt residens. Vore kul bjuda dig på fika… 🙂

      • Man kan ju heta Sten eller Steen i efternamn också. Jag tror att vi behöver fördjupa oss i just mellanperiodens alla läkare och doktorer. Låter mycket spännande Tove. Det kommer väl en del två snart? 🙂
        När längtan blir för stor till min favoritstad i Sverige kanske jag fortsätter till nästa stad av bara farten och börjar lyssna efter norska klingande ord. 🙂

  20. Jennifer är en riktig sångfågel – så behaglig att lyssna på!
    Gratulerat henne har jag gjort på dagen! Övrigt får anstå … 🙂
    Här har vi fått vårkänning i två dar. +27 gr mot köksväggen så tvätten åkte ut på den bärbara torkställningen. Det är rekordtidigt för min del! Uppe i norr kämpar dom med snödjupet och då kan man tala om djup … 83 cm i vår förra stad. Inte är jag ett dugg avundsjuk. Här lever vårt snötäcke farligt för plusgraderna äter stora tuggor av snö!

    Må gott och ha det så bra! Ni ska väl få vår före oss förstås … men inte än! 🙂

  21. Hej Bosse! Så fint din dotter sjunger o grattis till henne! Vänliga veckan, jasså du, hur kan då den andra stenen ligga kvar i mörka fickan?? Ja, jag bara frågar..? Aj, aj det var ju vänliga veckan, förlåt! Tycker att du verkar vara en snäll prick!😳 Kram

    • Tack Ghugge. 🙂 Men den andra stenen får mycket beröring när jag sticker ner handen. Fönsterstenen får mest ligga för sig själv … nu fick jag dåligt samvete och lyfte upp den. Jag tror att den växt sedan sist. Mycket behaglig att hålla i handen. Förr plockade jag alltid med en sten när jag var någonstans. Ibland skrev jag på den var jag tagit den.
      Idag har jag varit en snäll prick hela dagen. 🙂 Imorgon hoppas jag många är snälla mot mig, det är ju min födelsedag. 26 + fyller jag.
      Kram

  22. Så fint hon sjunger, Jennifer. Om jag skulle försöka mig på att ta en ton så skulle grannarna anmäla mig för djurplågeri i tron att jag försökte strypa en skrikande katt.
    Vänliga veckan är för mig en enda stor plåga, eftersom den gamla grevinnan är obotligt elak till naturen. Ilsken och tvär.
    Men en kram kan jag väl överlämna – elakheten till trots.
    Kram, då min käre Bobo Bus! 😉
    (Liiiite snäll var jag allt nu)

    • Tack. 🙂
      Jag tror att du är mycket snäll när sanningen börjar närma sig. Sjunga kan du säkert också. Jag hoppas jag får höra dig nästa lördag i melodifestivalen. Du kan vara deltagare nummer åtta. Eller kan du bli en utmärkt sidkickare. Det jobbet borde vara vakant. 🙂
      Kram

      • Det var snällt tyckt av dig. Jag trodde att du hade hunnit höra mig sjunga redan. Om inte så gå in på FB och kolla på filmklippet jag lade in för ett tag sedan. Där sjunger jag ”hellre än bra”. 😉
        Men någon melodifestival blir det nog inte. För om jag skulle ta mig dit var nog publiken tvungen att ta ”melodifestivalium” innan jag äntrade scenen.
        Kram, kram!

      • Nu blev jag nyfiken. Ska efter kramen gå in och leta. Tror du inte det blir bra? Alla tuggar på Mellovalium och sjunger med i din refräng. Det blir som en allsång. Själv ska jag tokrösta på dig. På det nya sättet också. ❤

  23. Stort grattis i efterskott till Jennifer och tack för det vackra smakprovet av sång och musik.
    Åh du. jag har helt missat att det är vänliga veckan. Bäst att jag kommer ihåg den snarast…
    Men oftast är jag vänlig!
    Och att plocka stenar; kanske kan stenen i fickan också få komma till fönstret. Den andra vill nog ha sällskap.
    Skönt att solen skiner över Österlen….
    Kramar!

  24. Jag är INTE extra vänlig i vänliga veckan. Jag försöker vara det hela tiden, men det spricker lite då och då när sinnet rinner på!
    Hon är söt din dotter och sjunger dessutom bra! 🙂 Kram och ha det fint!

  25. Så fint hon sjunger!
    Och ett STOORT grattis till henne. Och till den andra som fyllde år 🙂
    Här blir det student nästa år. Och äldsta dotter tog studenten i fjol. Så jag får en sommar ledig 😉
    Sv: Det är bara komma till Ö-vik så ska jag guida dig runt och visa dig alla våra fina byggnader 🙂
    Kram!

    • Tack Camilla.
      Den andre är bara hennes gamla knäppa pappa.
      Kan vara skönt med en paus.
      Kyrkan såg fin ut. 🙂 Det röda huset skulle jag vilja se från en lägenhet på översta våningen en klar och vacker dag.
      Tack för erbjudandet. En sommardag kanske du har mig där.
      Kram

    • Efter en tuff och blåsig helg var det härligt att få en föraning om våren. Sedan kommer det alltid bakslag. Men det är en relativt stor skillnad mot de ställen vi bott tidigare på. Längre grönska på hösten och mildare. Tidigare vårar. Och en och annan kustdimdag som jag klarat mig utan. 😉

  26. Att de tär vänliga veckan har jag missat, men jag fortsätter väl som vanligt då 😉 Visst är det otroligt hur fort det går med barnen och ibland kan jag verkligen sakna tiden då de var små, men varje ålder jar ju sin tjusning.

    • Det är dumt att ändra på ett vinnande koncept. Du är säkert trevlig alla veckor. 🙂
      Du har så rätt i din sista mening. Det är med blandade känslor som jag försöker acceptera och gilla läget. Visst är det en ynnest så länge man får hänga med. 🙂

  27. Tack för den vackra sången! Mycket duktig!
    Ni har mycket roligt på gång hemma hos er. Nästan satt jag saknar alla de där tillställningarna under barnens uppvägt. Jag älskar att ställa till med fest.
    Önskar dig/er ett härligt slut på denna veckan 🙂

    Kram

  28. Vacker dotter som även sjunger så vackert. Men med sådan fin mor och far så kan det ju inte bli annat…Grattis så här en dag för tidigt. Hoppas att det blir massor av tårta och annat kul. Men det där om din sista dag låter lite oroväckande. Nu kan man ju inte missa ditt blogginlägg på Lördag. Visst är jag lite extra vänlig denna vecka.(tycker iallafall jag). Ha nu en skön Osndagskväll och fira nu riktigt ordentligt i morrn. Du har ju fått ett år till.
    Kram från en som ser ut som en cappuccino.

  29. Grattis grattis . . . . . ja ibland kan det blir mycket av både födelsedagar och andra festligheter.
    Jennifer sjunger så vackert, jag har lyssnat till henne innan och det blir aldrig ‘för mycket’.
    Förstår att föräldrarna är stolta, så kul det blir med studentfest.

    Jag har också födelsedagar att fira denna månad, den 15 är det två barnbarn som fyller med tio års skillnad. Kusinerna Jennie 26 år (Norrahama) Vendela 16 år (Ängelholm)
    Så det blir att köra två dagar åt olika håll, men vi är vana och vi gillar att gratta våra kära.
    Sen fyller min kära gubbe 70 år den 25, (han vill helst glömma det, *fniss*)

    Vi har haft våren i två ljuva dagar, ja det var lite extra fint just då. Vi är utan snö här nu,
    men det är inte slut än med snön, men våren är ändock på väg.
    Barn, ungdomar har sportlov denna veckan så det har varit en trafik till Hestra och Isabergstoppen, så kul för alla med bra väder och att inte behöva åka ända till Dalarna med att susa ner för backarna.

    Jag har varit mycket snäll och vänlig denna veckan, mest legat i sängen igen.
    Fick tillbaka min förkylning med buller och bång, men har gjort allt för att slippa
    den hemska lunginflammationen och urininflam. som jag hade i januari.
    Det blev rösten som fick ‘stryk’ denna gång, så jag varit vänligt tyst, hi hi . . . .
    Ja hur var det jag skrev om hur man gjorde för att lindra en förkylning:
    Jo vila och ‘dra något gammalt över sig’, *fniss* (det gjorde jag)
    Varm mjölk med honung blev det tyvärr inte denna gång, utan slemlösande piller.

    Nu väntar bädden, godnatt/ Eva

    • Tack Eva. 🙂
      Så du har haft ”tysta veckan” istället. Hoppas du blir bra till helgen och absolut inte åker på” följdsjukdomar”.
      Då har ni en hel del firande och åkande i denna sista vintermånad. Jag förstår din gubbe. Man vill både vara med och inte bli äldre.
      Det är bra att vinterlovet/sportlovet är utspritt under v 7-9 i vårt land. En klar fördel att ni har snö i närheten.
      Häftigt att kusinerna fyller år på samma dag.
      Kram Bosse

  30. Vilka fina och duktiga döttrar du har. Jennifer är både söt att titta på och trevlig att lyssna på. Hon har en väldigt fin röst.
    Himmel så många kommentarer det var här … hahaha … höll på ungefär en kvart innan jag kom åt att kommentera här längst ner … 😉

      • Ett annat kortkommando som jag var riktigt glad för, fungerar nästan inte alls längre. Jag syftar på när jag sitter och skriver en lång kommentar hos någon bloggare och jag råkar stöta till någon tangent och allt försvinner. Tryckte jag då Ctrl+z var hela texten vips tillbaka igen. Mysko. Nu fungerar det ca var sjätte gång. Kram. Ps. Vilken värme det var i solen idag.

Kommentera

