Världen & Vardagstankar: 5 av 30

35

  1. Idag är det min födelsedag. När du ser tillbaka på dina födelsedagar i livets backspegel. Vilken av dem har varit den bästa hitintills? (Hur gammal var du då?)

Denna morgon fyllde jag 35 år. Solveig hade gjort en skattkarta över vår bostad, där det fanns 35 kryss. Varje kryss var en markering för ett paket. Jag hann hitta alla paket innan vi skulle till jobbet.  😉

Fast text: Jag började med Månadens boktips 2013. Förra året blev det Femtio filmer på torsdagarna. Nu kommer min tredje variant som får stanna kvar på veckans fjärde dag: Världen & Vardagstankar, 30 frågor under 2015. Personer som kommenterat femton gånger i detta torsdagstema deltar i en trisstävling. (De ska ha svarat på min fråga) Jag kommer också att dela ut en lott till någon som skrivit något som jag blivit extra förtjust i. Tänkvärt, roligt eller gulligt. Jag kommenterar med en glad gubbe att jag läst din kommentar under resans gång och gör en kort sammanfattning i en kommentar, strax innan nästa fråga. Kanske redovisar jag svarsalternativet som fick flest ”röster”. ❤

Du kan när som helst gå tillbaka till en gammal fråga och fylla i en kommentar så länge som jag inte lagt ut alla trettio frågorna. Därför får detta bli en egen kategori som du hittar en bit ner i höger marginal: Världen & Vardagstankar.

57 thoughts on “Världen & Vardagstankar: 5 av 30

  1. Jag tyckte mycket om mina födelsedagar när jag var liten. Då bodde vi i vår sommarstuga i lilla grannhålan. Jag fyller år den 1 augusti, det var sommarlov, livet evigt och jag hade alltid ett härligt sommarkalas!

    Grattis på födelsedagen! Hade min pappa som för övrigt heter som du gör levt så hade han också fyllt år i dag!

    Kram

  2. Grattis! Njut av din dag!
    Barndomens födelsedagar är höljda i dunkel men prinsesstårta skulle det vara när jag var cirka tio! En pubertetsfödelsedag minns jag för jag bjöd kompisar på små egen gjorda mackor o te o var iklädd i kjol, snygg BH o slips…

  3. GRATTIS Bosse! Det måste ha varit nån i barndomen, eller kanske när jag fyllde 18 och hade ”barnkalas”. Alla kompisarna vi umgicks med var 5-10 år äldre, de kom utklädda, men blev väldigt förvånade att jag verkligen körde barnkalas-linjen med saft, korv och mos osv. Inte helt uppskattat av de värsta svamparna, kan jag säga 😉 Tror dock vi drack annat senare.

  4. Gratulationer från mig på din födelsedag!

    Alltså, det har hunnit bli så många att jag har svårt att minnas någon speciell. Mina barndoms födelsedagar har jag helt glömt bort. En födelsedag som jag dock aldrig glömmer och som jag minns med glädje var min 50-årsfest. Strålande kul, med många vänner och släktingar, lekar, levande rockband, dans och god mat.

  5. GRATTIS ❤ – GRATTIS ❤ – GRATTIS ❤
    Jag är fortfarande barnsligt förtjust i att ha födelsedag – men konstigt nog så är det ingen annan jag själv som verkar njuta lika mycket. *fniss* Aldrig har jag heller t.ex. överraskats av att mina vänner har ordnat nån överraskningsfest som dom gör i en del andra länder. Varför har vi i Sverige inte anammat den seden!? Vi försöker ju härma andra med en massa dumt som hallowen m.m.
    Den födelsedag jag minns bäst är den när jag fyllde 40. Jag fyller mitt i sommaren och det var en fantastisk fin dag så vi arrangerade ett riktigt gardenparty. Jag dukade jag upp all mat och dricka inne, sen satt alla ute och åt. Trots semestertider så var det väl ett 40-tal släktingar och vänner. Mycket trevligt!
    Men…jag hade gjort en stor tavla. Jag hade lagt kycklingen för sig, salladen för sig, gurkan för sig, tomaterna för sig osv. När alla mina gäster hade ätit gick jag in för att ta något själv, då fanns det inte en kycklingbit kvar (Och jag hade gjort i ordning 25 st!) – men massor med grönsaker! Så den tavlan gör jag inte om, utan ner med allt i samma skål. Så det är ju tur att man gillar grönsaker!
    Vid sjutiden på kvällen bad Rolle alla kvarvarande gäster att gå för nu behövde jag "fixa" till mig lite. Sen dök det upp en limousin och så åkte vi ståndsmässigt till en ny krog mitt inne i stan som låg högst upp i ett höghus med fantastisk vy över Stockholm. Där skulle vi nu äta en lyxmiddag på en restaurang med det "nya franska köket".
    Förrätten vi fick in var en blinie med löjrom. Plätten var i storlek 1/5 av en normal och på den låg 1 tesked (!) löjrom. Huvudrätten var jättegod, det var stekt lax med två såser. Vi hade dock blivit varnade om att det var endast lax, inget mer – och det stämde!
    Laxen var två bitar i storlek i fiskpinne som man delar på längden och så låg det en tesked med sås bredvid varje bit och så två gräslöksstrån ovanpå. Det var allt! När vi blev tillfrågade om vi skulle ha någon efterrätt så tackade vi nej!!
    Vi skrattade gott åt "det nya franska…" och tog en taxi hem urtrötta efter en lång dags händelser. På morgonen när vi vaknade sent så kastade Rolle sig i bilen och åkte till närmaste MacDonalds och kom hem fullastad.
    Den frukosten var både underbart god, riklig och dessutom otroligt billig jämfört med födelsedagsmiddagen. Men den födelsedagen glömmer jag aldrig…..
    KRAM ❤
    Susie

  6. Grattis Bosse! Är själv vattuman och född i Februari ,-)
    Så om några dagar så………..
    Härlig bild på dig med ”alla” paket!
    Härlig Solveig är ,förstår att den födelsedagen vinner! Vilken lycka att få leta upp alla dessa paket ,-)))
    Bästa födelsedagen, jag säger den första födelsedag jag och min man firade tillsammans!
    Vi är födda samma dag och samma år ,-))) Så den födelsedagen blev speciell.
    Ha det fint och ha en härlig dag!
    KRAM Primrose ,-)

  7. Grattis igen på födelsedagen. Har ju redan grattat på FB, Ha en skön fredagen den trettonde. Det ska väl inte påverka firandet kan jag tänka.

    Nån egen födelsedag jag kommer ihåg och gillar mest, kan jag inte komma på. Det är ju bara ett tal i mängden.

    Kram/Gilla

  8. Grattis på födelsedagen. Jag älskar att fira födelsedagar, och skulle aldrig drömma om att skippa en fest. Egentligen tycker jag alla mina födelsedagar som jag minns har varit lika kul, men speciellt när jag hade 60-årskalas. Pippi Långstrump och jag är lika gamla ( och rödhåriga) så jag hade ett Pippi-kalas med sockerdricksträd för barnen och benjaminfikussnapsträd för de vuxna, placeringskort med pusselbitar av Pippi m.m. I sommar fyller jag jämt igen och då ska det bli en hejdundrande fest.

  9. Grattis på födelsedagen! Lika många paket den här gången tro? Ja, vad ger man inte Bosse på födelsedagen om inte en tävling i att hitta och öppna paket!? 🙂
    Mina födelsedagar…de har ju hunnit bli några stycken…Min 18-årsdag…träffade blivande maken några månader innan och jag fick ett gulhjärta minsann! Min 23-årsdag…första sonen föddes två veckor senare. Sedan hoppar jag fram till min sextioårsdag – åkte iväg med make, våra söner och sonsambo till Krakow. Jag var lycklig av flera anledningar…numera har vi ytterligare en sonsambo!
    Dagen till ära skulle även min mamma firat sin födelsedag idag…
    Hoppas att din dag blir toppen!
    Kram, Gunilla

  10. Jag kallar det kärlek
    – de där kryssen
    för alla paketen
    gissar du letade som raketen
    – för varje kryss
    säkerligen också en kyss

    Grattis!

    Min 30 års dag, då vänner trummat i hop till fest, en av mina kollegor kom med en fång vissnade tistlar och sade: Nu går det fort. Snart är du 60. Då får du blommande tistlar.
    Min 60 års dag, firades först i på Ekerö, sedan i Arvika, så på Setskog där jag växte upp. Så i Oslo.
    Sedan här hemma hos mig. Helt underbart!
    Tyvärr kom ingen härlig kollega med blommande tistlar, han har gått ur tiden. Varje gång jag ser en blommande tistel – och en vissen tänker jag på han, en alldeles fantastisk humor hade han.
    Nu frågade du bara efter en, men ”ta två betala för en”.
    Heter det förresten vissen på svenska?
    Ovissen kram ❤ 🙂

  11. Pen-blwydd hapus! Grattis från Lena i Wales.
    Min bästa födelsedag kan jag inte välja. Älskar att fylla år och har redan gjort det 60 gånger, så det finns ju att välja på. Skulle säja min barndoms födelsedagar med barnkalas och all spänning.
    Ha en riktigt bra dag!

  12. Grattis på din dag!
    Tja, jag är inte direkt någon person som höjer just födelsedagar till skyarna. De andra grå dagarna som får guldkant är liksom bättre och mer äkta. Men jag kommer ihåg när INGEN kom ihåg att jag fyllde år och det var också konstigt. Men som en av sönerna sa: ja skyll inte på mig, det är pappa som ska hålla reda på sånt…det är han du är gift med. Nu är Friherren lite tidsdyslektiker så han är förlåten. Den bästa måste nog ha varit den senaste. Friherren med våra tre vuxna söner kidnappade mig och vi åkte till en stuga i Västervik och firade bara vi. Ville inte ha något stort kalas trots att det var en sk stor födelsedag. Underbart, nostalgiskt och vemodigt. Vi fyllde hela bilen till bredden och man tänkte på alla somrar vi lastat bilen med kärror, tält och packning. Fantastiskt att höra tre vuxna pojkar härja och skratta tillsammans, men vemodigt att veta så här blir det kanske aldrig mer. Åren med småbarn är för evigt över. Fruar och flickvänner finns ju också med i familjen och alla bor lite utspridda.
    Ha nu en härlig dag och njut tillsammans med din familj.
    Kram

  13. Grattis, grattis 🎂 du evigt unge Bosse.
    Vilken bra idé att få lika många paket som antalet år. Här skulle det ta många, många timmar för att hitta alla paket och sen att öppna paketen och njuta av innehållet.
    Jag gillar de flesta av mina födelsedagar för då samlas släkt och vänner och vi äter, fikar och umgås.

    Kram på dej! 💐
    annika

  14. Stort grattis till dig på din födelsedag! Hurra, hurra, hurra hurra!
    Önskar dig en väldans bra dag.
    Tja, det där med födelsedagar är knepigit tycker jag för de passerar så fort föbi.
    Men jag minns min 40 årsdag, då var det skidåkning i Åre, kallt, mysiht och roligt. När jag fyllde 50 var jag på överrasningsresa till Antibes, jag visst inte alls vart jag skulle åka, bara det jag skulle packa. Härliga dagar med döttrarna och min dåvarande man.
    60 år firade jag först i Thailand på ön Koh Samui med Bosse på ett mysigt boutiquehotell på stranden och sedan tillbaka i Peking blev det fest med vänner, flera tillresand efrån Sverige, en vecka senare.
    Och sedan all födelsedagar dessförinnan…..Nej jag kan inte välja.
    Men nu har jag slutat att fylla år.
    Kramar!

  15. Maj gadd så många paket! Tur att ni skulle till jobbet då, när du fyllde 35, för i sängen fick du ju inte plats längre.

    Många, många grattis på födelsedagen! Hoppas den har varit/är toppen! 😛

    Kram!

  16. Oj! Grattis på din dag 🙂
    Den bästa födelsedagen???? Nja, men den jag minns bäst, när jag fyllde 15 och trodde jag skulle få en moped men fick ett cykellyse!
    Ha nu en fortsatt fin dag och kväll, kram på er

  17. Plötsligt kan jag inte minnas något speciellt med mina födelsedagar. Måste ha ett tråkigt liv….
    Men när jag fyllde 30 kom jobbarkompisar från dåvarande jobbet. Vår dåvarande hundvalp tog sig an min chefs skor och åt upp innersulan i den ena. Pinsamt!
    När jag fyllde 40 var jag sjukskriven och utbränd. Jag tog min hund och gick till Högklint. Där satte jag mig på en kobbe och tog fram kaffetermosen. Allt för att ingen skulle hitta mig. Slut i sinnet och kropp och tyckte väldigt synd om mej själv.
    Undrar om jag vågar fylla 50? Haha!
    /P

  18. Jag minns nästan inga födelsedagar – betyder det att jag inte haft några? Hahaha nä snarare att minnet sviker. Men en gång minns jag, när jag fyllde 19 och fick en vacker klänning av min dåvarande pojkvän. Han finns kvar än o vi är gifta sen länge. Klänningen finns också kvar, den klär barnbarnen ut sig i numera!
    Så påhittigt med alla paket när du fyllde 35, men vilket jobb!
    Grattis på din dag!:

  19. Happy Birthday to You! ❤
    När jag fyllde 11 hade min mamma köpt en blomvas som hon satt syrenblom i och ställt på bordet med ett gratulationskort till mig. Hon sa inte ens "gratulerar" och jag sa inte heller tack, kanske blev hon besviken, men det blev också jag. Borde jag ha blivit glad, jag otacksamma varelse. Den födelsedagen har fastnat i minnet. När jag fyllde 50 fick jag 50 rosor av min bror och hans fru som då hade handelsträdgård och odlade rosor! 🙂

  20. Jag fyller i april och ibland sammanfaller min födelsedag med påskafton… det minns jag att jag tyckte var kul då på den tiden. Nu fyller jag helst inte alls… förtränger min födelsedag varje år 🙂
    Hoppas du fick många paket igår på din dag!
    Kram

  21. Grattis på födelsedagen en dag försent!
    Hoppas du fick en trevlig dag med många paket.
    Kan inte komma på att någon av mina födelsedagar har varit bättre än den andra.
    Alla har varit speciella på sitt sätt.
    gun

  22. Det var som jag anade innan spridda skurar när det gäller era minnen av den bästa födelsedagen. Den ålder som fick flest röster blev 60 år. Då har jag något att se fram emot 2019. 🙂 Som alltid är det intressant att få ta del av era minnen och åsikter. Mitt hjärta blev extra varmt och deltagande av att läsa en kommentar. ❤

  23. Den dagen jag kom hem från jobbet på födelsedagen, och när mina döttrar var små och kom med fart och fläng i sina gåstolar med paketen i famnen. Bara jag tänker på den dagen, så fuktas mina ögon.

Kommentera

