Det största priset fick hon aldrig

Hur de kunde förbigå henne år efter år var länge en gåta för mig. Var det för att barn och ungdomsböcker inte var tillräckligt fint eller var det för att Pippi var så busig? Det har figurerat många ”sanningar” genom åren varför Astrid Anna Emilia Lindgren, född Ericsson, aldrig fick Nobelpriset i Litteratur. Vilket tror du var det största skälet?

Tänk att hon är översatt till 95 språk. I oktober i år byts Selma ut mot Astrid på våra 20-kronorssedlar.
Ystad har hedrat Astrid Lindgren på sitt sätt. Det var kyligt i blåsten när vi gick en uppfriskande promenad efter lunch på ett bostadsområde som heter Västra Sjöstaden. På vilken gata hade du velat bo?

EttTvå

Tre

Fyra

Fem

Sex

60 thoughts on “Det största priset fick hon aldrig

  1. Jag hade utan tvekan velat bo på Villekullagatan. Pippi är min favoritsagofigur. Hennes tankar och synsätt och härliga fantasi gillar jag skarpt…och hennes hår såklart. Kram

  2. Ja det är mycket konstigt! Hon är helt klart störst och bäst genom tiderna!
    Svårt att välja! Älskar ju Pippi och Emil, kan de flesta replikerna… Men Bråkmakargatan hade kanske passat mig bäst 😉

  3. Katthultsgatan hade jag gärna bott på. Dels för att jag älskar katter men också för att jag tycker att det klingar fint. Nu tar jag en bloggpromenad, jobbet tar tid och jag hinner inte riktigt med i svängarna. Ha en fin onsdag!

  4. Det här är faktiskt något som jag tycker akademien ska skämmas över! 👿
    Personligen så tror jag att det absolut största skälet var att hon var kvinna OCH att hon skrev för barn. Att hon dessutom var framgångsrik gjorde ju antagligen inte saken bättre!! 🙄
    Naturligtvis hade jag bott på Bråkmakargatan, jag gillar ju att vara lite uppstudsig mot ”överheten”. 😡
    KRAM ❤
    Susie

  5. Det kan man fråga sig – vilket väldigt många redan har gjort! Om man skavara lite elak så kanske man skulle kunna tro att anledningen är att hon skrev böcker alla kan läsa och förstå 😉

  6. Jag är (dessvärre) fullständigt övertygad om att hon aldrig fick priset för att det inte var tillräckligt fint det hon skrev, inte tillräckligt intellektuellt. Jag hade bott på Bråkmakargatan, utan att blinka. 😉

  7. Hon har gett världen en av de finaste bokskatterna någonsin. Men tyvärr svassar man inte i de fina rummen om man skriver för barn. Hon skrev på ett sådant sätt att alla barn kan hitta någon karaktär de känner igen sig i. På Bråkmakargatan hade jag velat bo 😉
    Tisdagskram

  8. Astrid Lindgren är en stor favorit och om jag hade fått bestämma skulle hon fått Nobelpriset för länge, länge sedan.
    Katthultsgatan låter gulligt tycker jag… och Bråkmakargatan är också lockande. Nu kan jag inte bestämma mig!
    Ha en fin dag!
    Kram

  9. Hade Astrid varit man hade hon helt klart fått Nobelpriset ochhade hon inte skrivit ”barnböcker” (vilket jag absolut inte tycker det är) hade hon också fått Nobelpriset. Det är verkligen en skam att Astrid aldrig fått detta.
    Trevligt att Astrid fått gator upplallade i Ystad och jag skulle nog gärna bo på Bråkmarkagatan om det finns något ledigt där. I reserv tar jag Villekullagatan och är det inte ledigt där är jag nöjd med det jag får.
    Kram!

    • Där var för många stofiler under flera år. Framför allt verkade det vara en man med extra makt som inte gillade Astrid.
      Ingen bra kombination. Kvinna och oviktig kiosklitteratur för barn. 😦
      Det blir mycket växter och blommor runt din bostad. Givetvis havsutsikt och en bänk vid havet som det står Ditte på.
      Kram från Bosse Fastighetsmäklare

  10. Absolut skulle jag vilja bo på Bullerbygatan, fast helst bor jag där jag bor 😉 Astrid var en fena att fängsla och snart nog ska jag läsa hennes böcker för en liten Abbe . Kram

    • Jag tror du byter ner dig så det är dumt. 🙂 Men där är rätt fint att promenera runt dammen osv. När vi handlar blommor på Europa Blommor händer det att vi går en sväng i de trakterna.
      Bra att du för läsning och Astrid vidare till nästa generation. Abbe kommer säkert att bli fängslad.
      Kram

  11. Jag hade helst velat på Bullerbygatan. Jag älskade Barnen i Bullerby-böckerna och jag var fullständigt övertygad om att det var jag som var Lisa.

    Jag tror att det var för att hon skrev barnböcker som hon aldrig fick priset. Har någon barnboksförfattare någonsin fått Nobelpriset?

  12. Som vanligt har jag så svårt för att välja, men så här tänker jag! Det får bli Astrid Lindgrens gata som klingar vackrast – det är tack vare henne som de andra namnen har uppkommit! Att hon inte har fått Nobelpriset, beror på att hon inte uppfyllde de kriterier som gällde enligt Alfreds Nobels stiftelse. Sedan spelar det ingen roll hur mycket alla andra älskade och beundrade Astrid för hennes fantastiska språk och mångfalden av berättelser.
    Jag kan se Saltkråkan och Barnen i Bullerbyn, hur många gånger som helst. Och Mio min Mio ska vi bara inte prata om!!
    Astrids berättarröst var ljuvlig och jag vet ingen annan kvinna som bara blev vackrare och vackrare med åren! Varje rynka i hennes ansikte gav henne bara ännu mer karisma!
    Ja, hon borde ha fått både Nobelpriset och Fredspriset för sin berättarkonst och sin goda gärning för människor och djur.
    Kram, Gunilla

    • När jag lyssnade på henne som liten var jag ibland rädd för henne. Hon lät sträng på rösten och rynkade pannan. 🙂 Vilken skattkista hon lämnat efter sig. Det är både tidlöst och historiskt. En del har försökt efterlikna och gå i hennes fotspår, men ingen har lyckats fullt ut i ett längre perspektiv. Det finns bara en Astrid.
      Kram

  13. Tråkigt och trist var det ju. Men skulle vi ha älskat hennes böcker mer? Men hon hade förtjänat priset verkligen! Jag visste inte så mycket om hennes liv före dokumentären och för mig föll det pusselbitar på plats med tanke på hur hon fick till det att skriva på det sätt hon gjorde.
    Vilken gata? Har du någon aning om hyran? Efter det kan jag välja gata 🙂
    kram

    • Hon behövde inte det priset av det skälet. Däremot har många andra okända personer för allmänheten fått ett uppsving en relativt kort tidsperiod. Astrids böcker har överlevt alla trender än så länge. Det är intressant att se dokumentärer som berör.
      I ”Bosses fantasivärld” är allt gratis. I varje lägenhet finns en förgylld skattkista full av guldpengar. 🙂
      Kram

      • No problemas. du får smita före hela den slingrande kön. 🙂
        Min första etta som jag bodde i när jag flyttade hemifrån var på 47 kvm. Den tyckte jag var stor. En gång gick jag vilse och hade dumt nog inte tänt ljuset. Men du Tove. Vet du vad jag gjorde? Jag ropade på mig själv och på det viset löste det sig innan jag blev skraj på riktigt. 🙂 En sak som är viktig att tänka på är att ropa med en Kristina Lugn röst. Inte darra på stämbanden. 🙂

  14. Barnbokslitteratur anses nog inte lika fin som övrig litteratur. Jag tror att det kan vara så enkelt som så.

    Jag skulle nog passa att bo på Bråkmakargatan, jag känner mig rätt uppkäftig just nu! 😉

    Kram pårej Bosse! 😛

    • Det problemet kvarstår, men förhoppningsvis spelar kön mindre roll nu än förr när det gäller just detta priset. Jag hade gärna tjuvlyssnat på samtalen om Astrid genom åren när hennes namn dök på sammanträden.

      Då placerar jag Tofflan på den gatan. Ibland kan man få mycket gjort när man är uppkäftig. Andra gånger når man andra resultat. 😉
      Kram

  15. Det var verkligen trevligt att Ystad vill hedra Astrid med att ge vissa gator namn efter hennes böcker och även efter hennes namn. Det är ju inte klokt att hon inte blev utnämnd till Nobelpriset. Det finns väl ingen svensk, som inte har hört talas om eller läst hennes böcker.

    Kram/Gilla

    • Jag tycker det är kul med gatunamn och det är lätt att vissa blir favoriter på en ort man känner till. Jag har bott på jättelånga gatunamn och postadresser, men föredrar kortare varianter när det kommer till att skriva dem i olika sammanhang. Det var ex. inte lätt när jag skulle få dit Skummeslövsstrand på små lappar. Var det inte superviktigt hände det att jag förkortade kanske Sveriges längsta postort. (?)
      Astrids böcker kommer att föras vidare till fler generationer.
      Kram

  16. Ja den frågan har man verkligen funderat över många gånger. Tror det kan ha varit två orsaker. Hon skrev för barn vilket akademien troligen inte tyckte var riktig litteratur. Kanske också för att hon var kvinna.
    Det här diskuterades ju ofta medan hon fortfarande levde. Själv tycktes hon ta det med ro.

  17. Underbara och härliga skyltar bosse.
    JA……varför har denna söta Tant aldrig fått nåt pris. Hon är ju värkligen värd det. Tror ALLA älskar Astrid lindrgren.
    Du..Katthultsgatan …där skulle jag vilja bo. Det låter spännande…..katt…katthuu……

    Onsdagsbuskram från TantGlad…..och DU…..Jag har heller aldrig fått nåt pris. Vaffo..vaffo..vaffo…dårå……vaffodåro….

    • Tack TantGlad. Jag har nycklarna i vänster tass. 🙂
      Det tycker jag är taskigt. Du är värd många pris. Bara din blogg borde fått någon form av utmärkelse. Ett gulligt Rumpnissepris borde du få om halsen.
      Kram på dig.
      Ps. Snart kan vi gå ut i skogen och vråla som Ronja att våren är här.

  18. Astrid Lindgren skrev för barn och ungdomar vilket förmodligen inte ansågs lika fint eller viktigt hos akademin. Det är verkligen under all kritik att hon inte fick litteraturpriset för tänk vilka fantastiska böcker hon skrivit! Pinsamt är bara förnamnet…

    Kram

  19. Mycket märkligt. Och orättvist. Astrid om någon borde väl platsa. Men Nobelpriset avser väl vuxenlitteratur?

    Bråkmakargatan tror jag skulle passa mig utmärkt 😉 Så heter jag ju Lotta också. Om någon säger: Det var Lotta på Bråkmakargatan som sa/gjorde/tyckte/skrev det så vet alla vem det var.

  20. Det får nog bli Lönnebergagatan för i Lönneberga fanns det en snickarbo, kossor, hästar, grisar och bast av allt en sjö. Om inget är ledigt där tar jag Astrid Lindgrens gata.

    Astrid var kvinna och dessutom skrev hon ju för barn. Kanske hennes barn berättelser inte heller alltid ansågs vara ”rumsrena” Vad vet jag? Det är en grov gissning. Själv älskar jag dom.

    Allt gott!

Kommentera

