Världen & Vardagstankar: 6 av 30

Astrid Lindgren

  1. Vilken av alla Astrid Lindgrens ”figurer” är din personliga favorit?

Fast text: Jag började med Månadens boktips 2013. Förra året blev det Femtio filmer på torsdagarna. Nu kommer min tredje variant som får stanna kvar på veckans fjärde dag: Världen & Vardagstankar, 30 frågor under 2015. Personer som kommenterat femton gånger i detta torsdagstema deltar i en trisstävling. (De ska ha svarat på min fråga) Jag kommer också att dela ut en lott till någon som skrivit något som jag blivit extra förtjust i. Tänkvärt, roligt eller gulligt. Jag kommenterar med en glad gubbe att jag läst din kommentar under resans gång och gör en kort sammanfattning i en kommentar, strax innan nästa fråga. Kanske redovisar jag svarsalternativet som fick flest ”röster”. ❤

Du kan när som helst gå tillbaka till en gammal fråga och fylla i en kommentar så länge som jag inte lagt ut alla trettio frågorna. Därför får detta bli en egen kategori som du hittar en bit ner i höger marginal: Världen & Vardagstankar.

69 thoughts on “Världen & Vardagstankar: 6 av 30

  1. Då vill jag vara Ronja Rövardotter, hoppa över Helvetesgapet, vandra i Mattisskogen, fiska, simma och rida och i April ska jag göra vårskriket så det ekar över nejden. Rövardotter skulle jag bli !

  2. Jag skulle nog vilja vara Pippi men är den rollen upptagen så väljer jag Ronja.
    Astrid Lindgren är en stor favorit och det på många sätt.
    Kram!

  3. Pippilotta Viktualia Rullgardina Krusmynta Efraimsdotter Långstrump,
    Jag är en stor Pippi i grund och botten, gillar att busa, det gör mig glad.

  4. Hmm….skulle kunnat vara Emil. Men……kan jag vara två? Näe….Jag får välja en, och då väljer jag………..Madicken. Lite Madicken är jag nog. Men jag kan va Pippi mellan varven åxo.

    Onsdagskram😃

  5. Som den sanna sakletare jag är och med galna upptåg bara måste det väl bli Pippi! Och precis som Pippi, med en insida med djupa tankar. Dessutom kvar i skolan så att jag får alla loven…

  6. Den här frågan är verkligen svår. Men det måste nog bli Pippi. Jag gillar självständiga tjejer som inte följer mängden…av någon anledning. 😉
    Och utan snus i tre dagar försmäktar dessutom även jag på denna ö.

  7. Min personliga favorit är absolut Pippi som jag tycker är en spännande flicka med intressanta egenskaper 🙂 Hon vågar vara sig själv och är en stark personlighet! Sådana flickor behövs i litteraturen 🙂

    Kram

  8. Även fast jag är kvinna skulle jag gärna vara Alfred, drängen hos Emil i Lönneberga. Han verkar så härligt bekymmersfri och lever verkligen i nuet! 🙂

  9. Det uppdateras dåligt hos mig 😦 Jag gillar Pippi, Emil och Lotta på Bråkmakaregatan. Men TOMMY är min favorit, vi hade brev och telefonkontakt på den tiden det begav sig. Sen hörde han av sig fem år senare ”Vad gör du nu för tiden, du är så söt på fotot”. Mitt dumma nöt svarade att jag var förlovad! Borde luskat vad han ville!

  10. Hur ska man bara kunna välja en enda figur!? 🙄 Fast blir jag tvungen – vilket jag tydligen är – så måste det naturligtvis bli Pippi. Jag älskar allt och alla som går mot strömmen och som är lite udda och personliga – och som vågar sätta sig upp mot det vardagliga och tråkiga. 😮 Men det är ju faktiskt väldigt många av Astrids figurer som är så! Och vore jag kille så blev det naturligtvis Emil. Har nog alltid varit lite busig….. 😉
    KRAM ❤
    Susie

  11. Det står mellan två starka tjejer… Pippi och Ronja. Nu blev det svårt, men med skogen, hästarna och det fria livet Ronja levde så blir det Ronja Rövardotter!
    Kram

  12. Åh, du gör det så svårt – du vet att jag inte kan välja!! Jag skulle vilja vara mer lik både Pippi och Ronja. Dessa modiga och självständiga flickor! Och så är det barnen i Bullerbyn, Saltkråkan, Emil…gillar ju även de vuxna ! Ronjas föräldrar, Tjorvens mamma och pappa, Melker, Malin och Emils Alfred….och nu kom jag tänka på lilla Skrållan – hon vill jag vara!
    Kram, Gunilla

  13. I somras besökte vi Astrid Lindgrens värld med barn och barnbarn och när vi såg på en teater som handlade om Nils karlsson pyssling så skulle de plötsligt ha upp publiken som aktörer. Det ena barnbarnet,som inte är rädd för nånting, begav sig genast upp på scenen! Sen behövdes det en farmor och då kallades jag fram, usch o ve. Fast hon är ingen farmor sa barnbarnet, hon är en mormor. Men det gick bra ändå och så fick jag stå och hytta med näven på scenen och säga: sluta ringa utlandssamtal.
    Men min favorit bland Astrids figurer är EMIL I LÖNNEBERGA. Denna charmiga godhjärtade pojke som så ofta råkar illa ut med sina hyss.

  14. Svårt val, gillar så många av hennes figurer, men tror det blir Emil, så förnuftig och kavat på ett alldeles eget sätt.
    Skäms till Svenska Akademin som inte gav henne Nobels litteraturpris! Är inte barnböcker tillräckligt fina? De är ju vår litterära framtid!!!

  15. Mästerdetektiven Kalle Blomkvist var, och är fortfarande, min favorit. Rövarspråket har jag använt nu och då, i hemliga klubbar som liten och barna mina och eleverna har jag också invigt i det hemliga språket ”som ingen annan kan, bara vi” 🙂 Snart är det barnbarnens tur!
    kokroramom fofrorånon lolisosbobetot

  16. Valet blir RONJA. Alla behöver vi lite Ronja i oss precis som vi behöver en Emil och Pippi för alla är vi lite som Nils Karlsson pyssling ibland. Det bästa med de här figurerna är att man inte blir för gammal för dom. :))

    • 🙂 Otroligt svårt att välja. Jag är uppfödd på dem. Har gillat dem på olika sätt under uppväxten. Rasmus. Pelle på Saltkråkan, Farbror Melker. Jag har varit kär i Teddy eller om det var Freddy, Annika och Malin när jag blev äldre. Jag gör som du – fast värre. Fuskar. 🙂
      Kramen

Kommentera

