Ibland får jag dåligt samvete

Stenkastning0001

Varje gång jag kommer till en strand med stenar blir jag frestad. Då vill jag kasta smörgås eller kasta macka som en del säger. Min blick söker efter en lämplig flat sten. Jag har lärt mig att små fördjupningar i stenen är fördelaktigt. Som grabb var jag mycket skickligare. Jag läste på google att världsrekordet innehas av en Russel Byars från Pennsylvania i USA med 51 studsar i ett kast. Vilken kille? Varför har jag inte slagit honom? Kan det bero på att jag får dåligt samvete precis i ögonblicket som jag ska snärta iväg stenen. Tänk själva. Det tog ”tio miljoner år” för stenen att nå in till land och jag slänger ut den på tio sekunder. 🙂  Kan min blödighet ha med ålder att göra? För på sista tiden har jag bytt stenen mot riktiga … 😉

DSC001630001

 

52 thoughts on “Ibland får jag dåligt samvete

  1. Nä, jag kastar hellre stenar än smörgås. De klarar sig alltid. Hittar till en strand någonstans igen någon gång. Värre med smörgåsar, de är snart uppätna av fiskmåsar till exempel. 😉 🙂

  2. Stackars sten säger jag ,-))))) som är blödig, brukar faktiskt tänka så när min gubbe kastar ” macka” ,-))
    Men jag har alltid varit sån!
    Ha en mysig Helg
    KRAM Primrose ,-)

  3. Dina mackor ser goda ut, det är nog så att jag tar mig nog en knäckemacka eller två till kvällen. Jag brukar göra det, visst är det kalas gott ?
    Ha en skön kväll. Kram.

  4. Hallå, sickna goa mackor, ät opp dom! Knäcke är gott. Råg med sesamfrön och havssalt gillar jag för tillfället. Eller Fäbodknäcke.. 😄
    Apropå den däringa stenkastningen så tycker jag du är onödigt ömhudad. När det är böljegång kommer nog stenen tillbaka. Jag sitter själv i glashus, då ska man inte kasta sten, men det gör jag ändå med jämna mellanrum. Man kan ju spara dom också. Men inte många slipper väl undan dåligt samvete, borde inte, tycker jag. För alla gör fel ibland och får ångra sig. Om det ska vara någon mening med att ha samvete.
    Jag vill höra pojken med jojken ikväll. Ni ser Mellon, förstår jag. Då möts vi där.. Hoppas ni har en skön lördagskväll!

      • Undrar hur man gör Ystad på kvällen? Tittar på vattentornet? Eller smyger i gångarna i Norra Promenaden eller kikar in hos folk, när ljuset är tänt, det finns ju många gamla hus med låga fönster… Ystad är en vänlig stad, tror nog att det är så även när det skymmer på kvällen. Men ändå inte så trygg som när jag bodde där, för då kunde väl inget ont hända. Inte i min fantasi, i varje fall inte där. Tiderna har förändrats. Att ni inte ”sopar av gravstenar” är jag spiksäker på. Det låter makabert, man var nog lite rubbad när man var mindre och inte vet jag om det blivit bättre med åren – men det är ett uppiggande minne. Vi hade roligt, jag och min kompis. Undrar vad hon gör och var hon bor nu. Hon som bodde i jungfrukammaren – bara att säga ordet, var spännande. Det är roligt att tänka tillbaka ibland.. Att något har kvar sin tjusning är en del av tillvarons små hemligheter, avtrubbad som man blir med åren..
        Du får ha de’ på denna ”tompåVMtävlingarmåndag”! Själv kollar jag teve via en reservlösning, eftersom Tele2 lade av i fredags morse. ”Felsökning pågår” än, tja så e de me Tele2. Inte första gången heller. Konstigt nog inträffar det när man är som mest tevesugen..
        Psst. Jag har också ätit frukost på Billingehus och fotat den fantastiska utsikten, men inte pinglade nån liten klocka för det 😳

  5. Hahaha … det var värst? Det har jag aldrig tänkt på!
    Men tänk i stället så mycket säkrare den måste ligga där på sjöbotten. När det stormar tror jag det är lugnare där än någon annanstans … Du kanske egentligen gör stenen en tjänst … 😉

  6. Fniss, jag är skitbra på att kasta macka, men problemet är att det finns det bara runda stenar på stranden. Så jag får aldrig chansen att visa så bra jag är på det! Hahahaha

  7. Din filur där😉😁

    Jag blir inte bara frestad…….när jag hamnar vid någon mysig sjö och strand, så kan jag inte hjälpa att mina två blå söker sig lämpliga stenar som går att kasta i vattnet.
    Jag gillar då dom strutsar lååååångt och då det plaskar och säger plopp i vattnet. Då myser jag.
    Försöker sig någon annan slå mig vad gäller längden stenen skuttar i väg , så är jag svårbesegrad. Det här är ju min grej.
    HAR EN FRÅGA BOSSE………blir du min motståndare? Isf…..blire mackor eller stenar vi ska slänga? Om det är du som gör mackorna……….ta nåt gammelbröd…Jo snåla med osten å grönsakerna på mackorna äru snäll. Det kan finnas många fula fiskar i vattnet, och dom ska INTE ha ……goda mackor…*blink blink*

    Buskram från den ofrivilliga mackkastaren.

    • Jag blir heller aldrig för gammal för studs och plask. Helst många studs.
      Tack för alla goda råd. Gammelbröd till gammelgäddan. Det börjar mörkna. Jag kommer inte att våga somna i natt. Istället kommer jag att tänka på stora farliga fula fiskar.
      Stenbuskram tillbaka.

  8. Nej, nått dåligt samvete lider inte jag av precis! I alla fall inte när det gäller att kasta smörgås, då finns det väl betydligt värre saker man egentligen skulle skämmas för. Fast konstigt nog har såna funderingar börjat försvinna med åldern. Kan kanske vara en tröst!!
    KRAM ❤
    Susie

  9. Klart man försöker kasta smörgås när tillfälle ges. Män skall väl inte bli riktigt fullvuxna. Det bör alltid finnas en gnutta busfrö i varje man. Det är åtminstone något jag försöker leva upp till. 😉

  10. Jag tycker ju det är svårt att välja, åtminstone ibland. Så jag går för att medföra de härliga mackorna till en strand, sätta mig ner vid havet och stärka mig med en ostmacka innan jag öetar efter en sten eller två som då kan få studsa på vågorna. Sedan rast med en ny hembredd macka och kanske ett par stenar efter det.
    Och om det dåliga samvetet träder in så kan du äta dina medhavda mackor och titta på havet och drömma om att kasta stenar.
    Stor kram till dig!
    Och tack för läckra bilder!

  11. Den dar ostmackan hade jag betalat dyrt for! MUMS!
    Tycker din tanke om stenen ar fin. Men kanske ar den pa vag at andra hallet? Den har vandrat i 10 miljoner ar for att na havet och du bara hjälper den pa traven lite..

Kommentera

