Världen & Vardagstankar: 7 av 30

 

DSCN6016

 

  1. Vilket skulle vara allra värst för dig? Bli helt blind, helt döv eller tvingas till ett liv i rullstol? (bilden är på ”skoj”)

Fast text: Jag började med Månadens boktips 2013. Förra året blev det Femtio filmer på torsdagarna. Nu kommer min tredje variant som får stanna kvar på veckans fjärde dag: Världen & Vardagstankar, 30 frågor under 2015. Personer som kommenterat femton gånger i detta torsdagstema deltar i en trisstävling. (De ska ha svarat på min fråga) Jag kommer också att dela ut en lott till någon som skrivit något som jag blivit extra förtjust i. Tänkvärt, roligt eller gulligt. Jag kommenterar med en glad gubbe att jag läst din kommentar under resans gång och gör en kort sammanfattning i en kommentar, strax innan nästa fråga. Kanske redovisar jag svarsalternativet som fick flest ”röster”. ❤

Du kan när som helst gå tillbaka till en gammal fråga och fylla i en kommentar så länge som jag inte lagt ut alla trettio frågorna. Därför får detta bli en egen kategori som du hittar en bit ner i höger marginal: Världen & Vardagstankar.

61 thoughts on “Världen & Vardagstankar: 7 av 30

  1. Godmorgon.
    Jag kan svara utan att tveka . Jag ser heller än att jag är döv.
    Jag vill uppleva min värld , och se alla vackra nyanser med mina ögon.
    Jag vill se himlens blå färg…..gräsets gröna färg. Jag vill se alla människor runt omkring mig. Jag vill se det som både är fult och det som är vackert med MINA ögon. För mina ögon ser ju på mitt sätt.
    Så…..Jag är heller döv. Att se är viktigare än ljud för mig.
    Näpp….nu blire morgonkaffe och ännu en dag i sängen.
    Aaaaaoooooooooooooooootjooooo
    Kramkram.

  2. Blind har jag alltid sagt. Det värsta som skulle kunna hända, tänk att inte kunna se sina nära o kära, att inte kunna läsa! Helst vill jag inte bli något av det!

  3. Att inte få se … det skulle vara en fruktansvärd förlust. All inskränkning av det jag nu är lyckligt beroende av skulle vara hemsk. Men ska jag välja så blir det att bli blind.

  4. Jag har alltid sagt att jag blev hellre döv än blind. Men sen tappade jag hörseln i samband med en influensa för en del år sedan. Det var de värsta veckor jag varit med om. Jag fick panik. Jag såg folk röra på munnen men för mig var allt knäpp tyst. Så idag vet jag att jag vill inte välja mellan att vara döv eller blind. Helst vill jag inte tänka på sånt som kanske kan hända. Man ska inte ta ut olyckan i förskott för då fínns risken att man får uppleva den två gånger, brukade min mor säga. Kram

  5. När jag läste kommentarerna ovan så reagerade jag på att ingen av dom nämner det här med att sitta i rullstol!? Är det nått som man inte tycker är så farligt så att man kan jämföra det med att bli döv eller blind?
    Jag har haft en mycket äldre bror som dom sista 15 åren av sitt liv till att börja med var totalförlamad. Hans skräck när han vaknade upp på sjukhuset och inte kunde röra sig var enorm, men med tiden (tog ett år innan han kom hem) så kunde han röra armarna hjälpligt och började acceptera sitt öde – och klarade sig jättebra i sin handikapplägenhet. Men ”roligt” kan man ju inte påstå att det var för honom!
    Det värsta var att helt plötsligt började en del människor behandla honom som om han var mindre vetande!? Det hände att folk frågade mig om saker och ting när jag körde rullstolen. Alltså frågor som gällde min bror!
    Med tiden blev hans självförtroende bättre och då blev han ärligt talat riktigt förbannad och kunde irriterat vräka ur sig; ”Jag sitter här och jag är inte förlamad i huvudet!”
    Med tanke på det här så tycker jag det vore hemskt att hamna i rullstol, men att bli blind skulle nog helt klart vara ännu värre. Jag älskar ju att läsa, att se naturen och trädgården runt mig, att titta på TV m.m.
    KRAM<3
    Susie

  6. I sig en komplett omöjlig fråga att besvära; men …
    Sitta i rullstol, kissa i blöja, svårt med språket, bli kört runt och inte hinna uppfatta vad som sker omkring. Få maten på sked. Ett test på en dag ger ju ingen hundring vad gäller att känna och förstå vad det innebär – men nog en insikt. Hänga i lyftsele, bli placerad på dass, sitta i duschstol. Slippa se eländet? Slippa höra? Eller njuta av att ha syn och hörsel? Jaa … eller neej. Det som kommer ju … men visst om jag kunde välja; singla slant … rulllstolen då med kortslutat hjärna.
    Det seriöst allvarliga mår bra av att ventileras mellan oss människor. Tack Bosse!<3

  7. Svår fråga, tre väldigt jobbiga handikapp.
    Att inte kunna hoppa ur sängen, och bara gå dit man vill, dansa, åka pulka, röra sig till musik.
    Sträcka på sig.
    Inte höra musiken, skratten, framförallt skratten!
    Fåglar , hav!
    Blind, in se allt det vackra, ansikten man älskar.
    Nej jag kan inte välja.
    Ha det fint KRAM Primrose .-)

  8. Jag gillar inte riktigt frågan! För att förstå vad det ena eller andra innebär måste man verkligen tänka länge och känna in och förstå en massa saker. Jag kan inte välja men livet kan bli sånt eller man kan födas med ett eller flera funktionshinder. Jag har nära upplevelser och erfarenheter av en ung person som föddes med ryggmärgsbråck och blev blind i förskoleåldern. Beroende av omgivningen men fullt levande, tänkande och kännande…
    När det gäller mig själv, nej, det går inte att välja! Men svaret pockade på och egentligen ville jag säga mer men nu lägger jag locket på!

  9. Jag vill både se, höra och kunna röra mig. Men om olyckan är framme så vill jag i allafall se vad som händer runt omkring mig. Se allt som händer i naturen t.ex och tänk om jag hamnar på sjukhus…..hur stor spruta eller kniv kommer de att gå lös med på mig? Så att bli blind vore nog det värsta.
    Kramen på dig Bosse.

  10. Jag funderar och funderar, men det är omöjligt att göra ett val. Lutar åt att vara döv. Men så otäckt det måste vara att inte höra omgivningen. Leva i en helt egen separat värld. Såg ett inslag på teve för någon vecka sen där en man fick prova en ny teknisk uppfinning som gjorde att han hörde sin fru och dotter för första gången. Han blev helt hänförd, började gråta. Vilken upplevelse. Antar att det inte går att ta in helt, då skulle man gå sönder.

  11. Verkligen ingen lätt fråga. Svårt att veta vad som skulle vara värst när jag inte har upplevt det. Jag tror ändå att för mig skulle det värsta vara att inte kunna se. Men om det skulle hända tror jag att vi nånstans har en inneboende styrka som hjälper oss när livsomvälvande saker sker. Har träffat många med olika handikapp som lever fullgoda liv. Inte lönt att oroa sig för eventuella handikapp som kan drabba mig i framtiden. Tack Bosse för dina tankeväckande frågor. Kram 🙂

  12. Hum…. Att vara döv är väldigt isolerande, men eftersom jag är hyfsat teckenspråkig skulle jag kanske klara mig OCH kunna läsa böcker. Nä, för min del skulle det vara värre att bli blind, för då skulle jag inte kunna läsa böcker på det sätt jag vill (inga e-böcker eller talböcker för min del, tack!)

    Men att inte kunna gå… det är OCKSÅ hemskt…

    Jemine, vilka svåra frågor du ställer, Bosse! 😮

  13. Ju mer jag tänker på det, ju svårare bli valet. Varje handikapp gör ju att du förlorar något som du tycker om. Men för mej skulle nog ändå det värsta vara att förlora synen………tror jag?

  14. Synen vill jag inte vara utan och inte hörseln heller, rullstol tackar jag också nej, kan sträcka mig till någon veka med kryckor. I dag har vi ju haft ett strålande väder och jag har botaniserat i ett P-hus. Kram Åse

  15. Den frågan har jag tänkt på många gånger och valet är för mig lätt! Min syn är redan dålig, så den jag har vlll jag absolut inte förlora. Visst skulle det vara tragiskt att inte kunna lyssna på musik, men jag tror att det är betydligt lättare att klara tillvaron som döv än som blind.
    Dessutom finns det ju mycket som det kan vara skönt att slippa höra, som när man åker tåg och måste sitta och lyssna på så privata mobilsamtal att man blir generad.
    Kram M.E

  16. Jag varken kan eller vill välja då jag inser vad det skulle innebära i personlig förlust. Inte kunna se eller höra. Inte kunna gå…om det händer, så önskar jag att jag finner styrkan och accepterar vad som skett och vänder motgång till medgång.
    Kramar, Gunilla

  17. Jag tycker att det värsta skulle nog vara att inte kunna se. Tror att det skulle vara hemskt att leva i fullständigt mörker. Kram

  18. Omöjlig fråga! Jag vill inte sitta i rullstol, jag vill kunna höra Jerry Williams sjunga och jag vill se att läsa böcker.
    Nej jag vill inte ens tänka på den frågan!

  19. Det är lätt att svara på för mig. Att mista synen skulle för mig vara värst. Inte kunna se naturen och dess skiftningar, se glädjen och humorn i en medmänniskas ögon, nej det skulle vara svårt.
    Jag har umgåtts med blinda ungdomar i några år av mitt liv, och förvånades över hur glada och tacksamma de var över sina liv. Mötte ingen som var bitter. Det brukar jag tänka på ibland och förundras över.
    Kram!

  20. Blind. Det är nog inte så mycket att diskutera. Då kan jag prata med händerna om jag inte är helt förlamad vill säga. Hur som helst kan jag ju läsa din blogg om jag har synen. Skämt åsido, värst vore nog ändå att drabbas av intellektuell eller neuropsykiatriska funktionsnedsättningar. Det är nog nyttigt ta sig en funderare på sådana här saker ibland. Trevlig helg!

  21. Blind. Utan att tveka. Lite skämtsamt skulle jag vilja säga att döv skulle vara ganska skönt ganska ofta. Tänk vad mycket idiotier man skulle slippa höra. Med all respekt för alla döva och hörselskadade. Tolka mig inte fel nu någon, snälla.

  22. En frågeställning som sätter mycket på ända. Jag tänker mig in i en saga, men en saga som inte har eller får ett lyckligt slut. Först tänker jag att synen, den är avgörande i mångt och mycket. Sedan funderar jag över hörseln; att höra havets brus, mina barnbarn som leker, höra musik, berättelser och livet runt mig.
    Tankarna går vidare; att inte kunna röra mig för egen maskin. Att behöva ha hjälp med förflyttningar och jag som ständigt är i rörelse och alltid har varit.
    Visserligen skulle jag kunna se havet och höra det men inte på egen hand känna på det.
    Vet du; jag låter ödet välja åt mig och får förlika mig med det.
    Stor kram och tack för viktig eftertanke.

  23. Jag kan bara konstatera att de flesta som svarat i din blogg, om inte alla, så är det nog så att även jag säger… det värsta vore nog att bli blind och inte kunna se allt runt omkring mig… mina ögon får mig att njuta i vardagen… att se ett leende kan räcka för att få mig att njuta i det lilla…
    Jag har en kusin som varit hörselskadad i hela sitt liv… i tonåren fick hon även problem med ögonen, nattblind m.m. och i tjugoårsåldern fick hon veta att hon hade ett syndrom RP Retinitis Pigmentosa en allvarlig synnedsättning som har lett till tubseende och därefter kommer leda till blindhet. En stor sorg var när de tog hennes körkort, då hon inte kunde köra bil längre… Där kan vi snacka om att drabbas hårt…. syn och hörsel är vi så beroende av kan jag tycka… min kära kusin som ännu inte fyllt 50 kanske varken få se eller höra sina barnbarn när den tiden kommer och det är hennes stora sorg… Hon har fått en ledhund som hjälper henne, labben: Ebbe är hennes bästa vän i vardagen… just nu lär hon sig blindskrift för hon älskar att läsa böcker.
    😀 kram

  24. Tack för de seriösa svaren. ❤
    90 % svarade som jag alltid svarat genom livet. Blind. Jag minns redan frågeställningen som barn. Då kunde jag inte förstå när mina föräldrar berättade sakligt att det skulle vara värre att vara döv. Samma fråga diskuterade vi när jag läste Handikapp & Habilitering på Högskolan. De flesta av studenterna höll fast vid "blindalternativet", fast föreläsare och drabbade hävdade att det var betydligt tuffare att bli helt döv än helt blind.
    Risken att bli helt blind finns hos alla diabetiker. Det är en av de tre fruktade
    senkomplikationerna. De andra två är problem med njurar och fötter. 😦

Kommentera

