Barnbokens Grand Old Lady firade dubbelt

Första

Andra

Förra lördagen styrde vi kosan mot Borrby på Österlen som kallas för ”Sveriges första bokby”. Här finns en hel del butiker som säljer böcker. Orten har även lockat dit bokförlag med olika specialiteter.

Tredje

Orsaken till att vi åkte dit just i lördags var att Sveriges enda renodlade barnboksantikvariat hade en återinvigning i Bokhuset. Grundaren som samma dag fyllde 76 år är den kända kvinnan Marianne von Baumgarten-Lindberg som var gift med skådespelaren Sven Lindberg (1977-2006). Det var också tillsammans med Sven som hon började samla barnböcker. De öppnade först barnboksantikvariat i Stockholm.

Ja

Jaokej

Jäpp

Marianne som kallas för barnbokens Grand Old Lady har varit chefredaktör för Vi föräldrar, är redaktör för barnkulturtidskriften Opsis och har arbetat nära Astrid Lindgren. Av Astrids böcker håller hon ”Mio min Mio och ”Madicken” högst. Hon, precis som jag, är inte så förtjust i att gamla barnböcker revideras utan tycker att man ska behålla böckerna i sina originalversioner, gärna med en förklarande asterixer både för barn och föräldrar.

Solveig letar

Solveig har en lista med några favoritbarnböcker som hon letar efter. Tyvärr hittade vi inte dem här. Eftersom det var så mycket folk forskade vi inte vidare denna gång. Men nästa gång … för på Österlen har precis säsongen 2015 öppnat portarna. Mitt paradis som ligger så bra till för oss Ystadbor. ❤
Plötsligt blev vi kaffesugna. Vad bra att det inte är långt mellan favoritställena när man tar sig fram på Österlen med bil. Annars är det såklart trevligare att ta sig fram med långsammare fordon.

Näst sista

Förresten finns det även många böcker på Olof Viktors. Hoppas att du ska göra något roligt i helgen. Blir det fint väder imorgon blir det en familjeutflykt för familjen Lidén. Idag ska vi istället vara flitiga som bin. Nu hoppas jag bara att det ska gå bra att duscha för mig. Orsaken till min osäkerhet får du läsa om vid nästa blogginlägg. 😉

Sista

52 thoughts on “Barnbokens Grand Old Lady firade dubbelt

  1. Spännande ställe för oss bokälskare. Lägger till det på Skånelistan. Här blir det favorit i repris idag. Ska träffa en kusin som jag inte sett sen vi var små på Rosencafeet i Trädgårdsföreningen. Spännande det också!!! Ha en fin helg. Vårkramar 🌷😊

  2. Jag blev så glad när jag läste ditt inlägg och såg de fina bilderna! Där ville jag vara!! Så mysigt det såg ut med alla böcker och fina dekorationer!
    Inte fy skam heller med det uppdukade fikat! Hoppas att ni får gjort det ni tänkt idag och att det blir en härlig utflyktsdag imorgon. Här skiner solen och Em. fyller 6 år och vi är bjudna på kalas. Det blir också väldigt roligt! Ha en fin helg hela familjen! Kram!

    • Vi trivs i böckernas värld. Vi tänkte ta en paus och åka ut en stund efter lunch och få frisk luft idag med.
      Det låter mysigt att gå på sexårskalas. Extra trevligt om det är sol och vackert väder. Ni får ha det så trevligt.
      Helgkram Bosse

  3. Jag älskar barnböcker, så det måste nog bli ett besök i Borrby till sommaren. Då kan jag hamstra så jag har en del julklappar avklarade redan. Svenska barnböcker står högt i kurs hos mina utlandsboende barn. Sen är det klart inte så långt till Olof Viktors heller….Trevlig helg

    • Tidigare har vi bara läst om det och åkt igenom orten flera gånger. Nu kommer vi att stanna fler gånger och även besöka andra ställen i närheten. Det är något visst med svenska barnböcker. Jag gillar att du sprider ut dem i världen. 🙂
      Vad jag uppskattar att det inte är så jättelånga avstånd på Österlen. Samtidigt tillräckligt stort för att hitta nya favoritställen. Vi har fortfarande flera platser att upptäcka.
      Kram

    • När jag är ensam värdesätter jag den kombinationen. Knappen har suttit kvar de gånger jag duschat under veckan. Men jag har läst att en del har problem med att få den att sitta i två veckor och använder sig av olika knep. Ikväll har jag hunnit halvvägs med denna sensor.

  4. Ystadsbo……Mmmmm…..smakar gott och ljuvligt i munnen.
    Du bor ju fantastiskt Bosse bus. Jag skulle nog trivas som fisken i vattnet där nere på solsidan.
    Vem vet……..kanske lilla TantGlad smyger förbi er till sommaren. Ja vem vet…
    Då skulle jag vilja bli bjuden på ett sånt där gott kaffe du visar oss på bilden. En temla med mycket grädde vill jag åxo Ha. En TantGlad måste födas med livets goda.
    Kika på barnböcker gillar hon åxo. Hon är lite som ett barn liksom mellan varven.
    Hursomhelst…..lite allvar nu. Mysigt inlägg. Hoppas att ni får en fin utflykt. Ska läsa nästa inlägg.
    Lördagskram från en lurig TantGlad.

    • Du kommer att bli en utmärkt Ystadbo och få pris som Gladaste nya medborgaren 2016. Att vara verkligt vuxen är att vara en smula barn. Den devisen gillar jag också att leva efter. 😉 Det blev en kall och avkortad utflykt igår. Våra tjejer har börjat jobba extra på diverse ställen och fick snabba samtal och förfrågan om de kunde rycka in fort.
      Måndagskram Bosse Bus

  5. Österlen som är så otroligt vackert, se där nu längtar jag dit ,-)
    Halvskåning som jag är ,-)))
    härligt fika ser det ut att vara.
    Blir ju nu nyfiken varför du inte kunde duscha?
    Kul med barnböcker, dom ska vara med original text tycker jag.
    Ok om det behövs en förklaring, men böcker är en ”skatt”
    Ha det fint KRAM Primrose ,-)

    • Är du en halvskåning? Vilken del av dig?
      När du läst mitt senaste inlägg får du svaret. Jag ville inte att min vita knapp med en sensor under skulle åka av.
      Jag tror att Astrid Lindgrens böcker kommer att överleva många generationer.
      Kram

  6. Jag kommer ihåg Marianne von Baumgarten-Lindberg. Jag har för mig att hon bodde i Helsingborg en tid också. Det kan nog stämma för jag letade efter henne på Wikipedia och där står det att hon arbetade för Femina en period. Tidningen har ju givits ut just i vår stad.

    Sven Lindberg dog 2006, så hon är ensamstående numera.

    Himmel så kaffesugen jag blev och tårtbiten till skulle verkligen smaka gott.

    Kram/Gilla

    • Din stad är stor när det gäller tidningar och kaffe. Jag gillade att känna kaffedoften när jag svängde ner mot havet, därifrån jag kom när vi bodde på Bjärehalvön. Det hände att jag mitt i vinterkylan tryckte ner bilfönstret för att dra in välbehaget.
      olof viktor som ofta kör med små bokstäver har stora bakverk och gott om sugna fikagäster.
      Måndagskram

  7. Kommer du ihåg Borrbys ruttna gamla rykte? Bra att de har lyckats vända på det. Sedan några år stannar vi alltid där på sommaren och besöker några mysiga ställen. Borrby var årets ljusby för några år sen och då besökte vi en härlig konsert i kyrkan. Det var massor av liv och rörelse i byn och ljus tända överallt.
    Jag gillar också böcker väldigt mycket och att sitta på ett mysigt café och läsa, tjuvlyssna på samtal och ha en god fika är en då och då återkommande sysselsättning. Olof Viktors besöker vi också någon gång då och då.

    • Så sent som i somras såg det trist och risigt ut på centrumgatan. Många gropar i gatan. När de äntligen fick ny asfalt och uppfräschning med den biten har första intrycket förbättrats. Men vi gissar att där fortfararande är en hel del annat att göra. Vilka ställen brukar ni stanna på? Ge mig något bra tips om du läser detta.
      Jag gillar satsningen på Årets ljusby som skapar stämning och gemenskap under en mörk tid på året. I kyrkor med sin suveräna akustik kan det bli många minnesvärdiga stunder. Jag gillade julottan i Marsvinsholms kyrka som vi var på 2014.
      Böcker, fika, tjuvlyssna är tre trevliga sysselsättningar. Hoppas du inte missat Backåkra växthus och café på era Österlenbesök.

  8. Oj oj oj DÄR skulle jag ha velat vara – trots att jag inte har några barn. Men jag letar faktiskt efter ett par barn-/ungdomsböcker till min egen samling av Maria Lang-böcker samt en och annan barnbok till min Anna liksom en Lottabok till en kompis.

    Fikat såg gudomligt ut…….. 😛

    Kram!

    • Det är extra kittlande om man letar efter något speciellt eller som du håller på att samla på något. Glädjen när man äntligen och oftast oväntat hittar något är härlig. Ofta letar jag efter något och under tiden hittar jag något som jag glömt att jag saknat eller ville ha tag på och tiden kan rinna iväg.
      Om några veckor, när konstrundan startar poppar det upp flera gamla och nya fikaställen och plötsligt har Österlen vaknat till liv efter vinterdvalan.

  9. Kul ställe, har länge tänkt kolla in Borrby! Får försöka få till det i sommar!
    Idag har vi varit i Halmstad, jag hälsade från dig!

    • Vi har kört igenom orten flera gånger när vi åkt mot Simrishamn. Sedan brukar vi ta kustvägen via Skillinge, Sandhammaren, Kåseberga m.m. på tillbakavägen. Däremot har vi bara stannat i Borrby en gång tidigare. Jag tror att den affären har stängt igen som vi besökte. Beror nog inte på oss. 🙂 Vi köpte en groda där minns jag och man kunde gå i en lite häftig trädgård med vattenfall på baksidan som kvinnan hade anlagt.
      Snällt att du hälsade från mig. Jag har planer på att åka dit på påsklovet.

  10. I Borrby har jag varit, men i vilket sammanhang vet ej, men säkert semester tider när man åkte runt i Österlen och njöt av allt som fanns där. ‘Go’fika finns på många platser där,
    ett är Fritidscaféet, stugan ligger vid stranden och ‘gubben’ tjoar till folket som sitter ute, att maten m.m. är klart, *fniss* Deras winerbröd är verkligen värda att smaka på, hmmmm . . . . .
    Sen har väl Borrby hamnat i Henning Mankels böcker om ‘Kurt Wallander, som jag givetvis har läst alla. Så när den tiden var aktuell reste vi runt i ‘Wallanders fotspår’, för jag ville se platserna det handlade om, ja han ändrar förstår lite på alla platser, men ändå.
    Vi gjorde detsamma med Ystad då det var populärt att göra ‘Wallanders fotspår’ där,
    som t.ex. ligga på Hotell Continental, Fridolfs Konditori, brandbilens rundtur m.m.
    Oj nu hamnade jag ur ämnet, drömde mig tillbaka, hihi . . .
    Böcker det är livet, men jag läser mer på vintertid än sommartid, för då är det trädgården som gäller för mig.
    Helt plötsligt längtar jag efter Österlen nu.

    Ha en skön helg, kram/ Eva

    • Den mannen kallas för Hallå Hallå! eftersom han säger den frasen ofta. Det är ett mycket populärt ställe. Jag tänkte testa hans berömda wienerbröd så snart han öppnar för säsongen.
      Jag har också läst Wallanderböckerna, flera gånger med några års mellanrum. 🙂 De håller än. Vad bra att jag väckt din Österlenlängtan. Jag jobbar hemligt för turistbyrån. 😉 Förstår att du ligger i startgroparna för nya projekt i er fina trädgård.
      Kram

  11. Tänk varje dag lär man sig något nytt. Jag hade ingen aning om att Borrby är en bokby och jag bor ju inte ens väldigt långt därifrån…. Ojojoj hoppas att jag lever länge, det finns mycket på min att göra, besöka och se lista…. hujedamej och jag har aldrig ens varit på Olof viktors även om ”alla” pratar om hur mysig och god fikastund man får där…

    Tack för tips och ha en fortsatt fin helg!
    Kram

    • Jag tror att du kommer att bli en bra bit över hundra. När du slutat i skolan kommer du att bli en berömd konstnär som bosätter dig någonstans på Österlen. Mitt lilla tips är att jag är helt säker på att du kommer att gilla Backåkra café ännu bättre. Har du varit där? Jag har ju gjort en hel del reklam för det stället också här på bloggen.
      Kram

  12. Ni är så duktiga på att åka runt och se saker du och Solveig (och tjejerna??)
    Det är vi jättedåliga på. Ibland bestämmer vi oss för att bli bättre men det glöms snart bort….
    Kram 😃

    • Jag har fortfarande inte tröttnat på att åka omkring och njuta av Skåne och Österlen. Om några månader har vi bott här i fem år. Ändå känns det som jag är på en lång härlig semester, med några trista pauser när vädret och min kropp inte vill göra som jag vill. 🙂
      Kram

  13. Sv: Jodå. Baloo är en verklig personlighet. Han älskar att hälsa på folk, för de flesta kliar honom och klappar honom. Han har nog aldrig träffat en elak människa och tror alla om gott.

    Bänkarna är stora nog att rymma kärringarna också om så skulle vara. Men det samlas ett gäng ”gubbar”, som är uppvuxna i området och känner varann. De har mycket att snacka om. Min ”gubbe” är också uppfödd i trakterna, så han känner de flesta av dem, skvallergubbarna.

    Kram/Gilla

    • Det ska löna sig att vara snäll. Snällhet föder snällhet. Ändå har det hänt att jag misslyckats. Fast jag är ju ingen hund och är dålig på att vifta på svansen. 🙂
      Vilka blogginlägg och fragment till böcker jag skulle kunnat samla till mig om jag tjuvlyssnat på gubbarna. 🙂 Jag älskar att spetsa öronen om jag hör något intressant. Kram

  14. Se Borrby finns på min inre karta. Under åren i Peking, och i jobbet på svenska skolan, hade jag en elev hemmahörande just i Borrby. Men att det fanns så mycket att se har jag nog missat. Tror jag skulle trivas att strosa runt där bland böckerna i Bokhuset. Jag är ocska en Astrid Lindgren fantast och även hos mig finna Mio och Madicken på en särskild plats. Ja, alla böckerna. Och inga ändringar skall göras i dem. Språket är så fantastiskt och jag hoppas att även de unga idag skall läsa böckerna just som de är eller få dem lästa för sig.
    Sedan vill jag givetvis besöka det omtalade Olof viktors, men kanske måste man boka bord,, för det verkar väldigt populärt.
    Tack Bosse för denna härliga ”njutflykt”.
    Kramar!

    • Vilket sammanträffande. 🙂 Om man inte gillar böcker och hantverk är där kanske inte så mycket att se. Jag håller med dig om det du skrev om vår allas Astrid och hennes böcker.
      När det blir finare väder går det att sitta utomhus på flera ställen på olof viktors. Vi har även börjat ta med oss vårt fika och bära över det till andra längan för att få plats. Jag sätter Backagårdens café ett pinnhål högre upp. Nästa månad börjar vi jakten på okända fik som ändå kan vara pärlor. 🙂
      Kramar

  15. Tack för tips! Får se till att besöka Borrby nästa gång vi kommer till Skåne. Ett barnboksantikvariat låter ju alldeles underbart.

    Börjar längta lite söderut nu….

  16. Vi hade en fantastisk engelsk bokhandel i Umeå, men ägarinnan, en äldre engelsk dam, flyttade till Skåne. Hon skulle fortsätta med bokhandeln där nere.

    • Det stod en längre artikel om den kvinnan i vår tidning förra året. Jag minns inte var någonstans i Skåne, men jag tyckte det var extra kul eftersom jag älskar Umeå. Jag tror inte det var på Österlen. För då hade jag klippt ut och sparat artikeln.

  17. Så trevligt, för jag har ibland undrat var denna kvinna tagit vägen! Jag kunde ju ha googlat men vissa saker blir inte av och nu fick jag reda på det. Vilken fin bokhandel hon har där. Undrar om det finns en likadan för kokböcker, tänker på när jag en gång i framtiden gått igenom alla mina kokböcker som skall rensas igenom……
    Trevlig utflykt hade ni och den där fikan såg ut att bli en riktig gofika.
    Varför du inte kan duscha, spännande, jag tror du är rädd för att krympa hela du! Och så kan man bli ren och det är inget vidare trevligt.
    Kram

      • Vi var nog så långt ner men tyvärr missade vi Borrby. Vi får göra fler resor, Österlen åker jag gärna tillbaka till och även Gotland. Vi funderar på en påskresa… Jag läste förresten en rolig bok om ett par äldre systrar som bor just i Borrby, men vad sjutton hette den nu igen (googlar…. ) Potensgivarna av Karin Brunk Holmqvist. Har du läst den?
        Kram!

      • Österlen och Gotland är två av mina allra största favoritplatser i vårt land. 🙂
        Som jag skrattade när jag läste ”Potensgivarna”. Jag har läst alla Karins tidigare. Just nu står jag i kö till hennes senaste. Det är extra kul att läsa när man känner till platserna. Om du ska läsa fler av Karins böcker ska du satsa på ”Serila Gentlemän sökes”. De två böckerna tycker jag är hennes bästa.
        Kram

  18. Åh, nu fick du mig att längta till Borrby. Där har jag tillbringat mycket tid. Mina f.d. blivande svärföräldrar bodde där. Men inte tänkte jag på att det var så mycket med böcker där. Mera korv.

    Kram

Kommentera

