Här rullar det inte alls

Ystad morgon tre

Då var jag tillbaks på bloggen igen efter sex kreativa dagar, under tiden som ”Månadens kåseri” förhoppningsvis roat några besökare.

Någonstans

Min egen belöning dessa skrivdagar var att jag längtade efter att Solveig skulle komma hem och inleda sitt påsklov. Vi tänkte rivstarta med att besöka anrika Ystad Teater och gå på konsert med kultgruppen Freda´, som vi har många personliga minnen av. Två biljetter har i flera veckor suttit på a-tavlan i köket.
Igår såg vi fram emot att styra kosan till Skillinge på Österlen för att besöka Bokoteket som slog upp sina portar. Där hade vi på tisdagen lämnat in försäljnings exemplar av både ”Mina fotsteg i ditt hjärta” och ”Skimrande ögonblick – och dagar i grått”.
Idag söndag hade vi planerat in två hemliga möten som jag inte kan skriva om här. Jag vill inte att överraskningseffekten ska förstöras.
Efter det längtar min rygg, nacke och överarm till att träffa Ethel Gustafsson i Halmstad. Min favoritosteopat. Vi har också planerat andra bilburna aktiviteter … så varför ösregnar det just nu? 😦

Freda

Jag låg fräsch och slappade i soffan och klockan hade passerat sex. Förväntansfullt väntade jag in vacker fru och tidpunkten tills vi skulle köra ner till centrum. Jag hade hunnit drömma mig tillbaks till när jag spelade ”Tusen eldar-kassetten” hundratals gånger i min freestyle, i Täby, Stockholm och Borås. Minns hur jag sprang som en galning och släpade en stackars tjej efter mig för att hinna med sista tåget på Roslagsbanan efter en konsert med gruppen Fredá på en nattklubb. Genomsvettiga och hyperventilerande hann vi hoppa på en vagn. ”I en annan del av världen” var min största favorit från den skivan, men jag gillade alla låtarna. Därefter har jag köpt alla deras CD, tills de tog sitt långa break och skaffade mig under flera år många favorithits med sångaren med den speciella rösten. ❤
Bloggbild

Jag log när jag tänkte på när vi bodde i trästaden Hjo och blev bjudna på kvällsfika hos några trevliga nyinflyttade grannar som bodde i den mysiga vindslägenheten. Som vanligt råkade jag fastna i en CD-samling och sa spontant.
”Har ni alla Freda´s skivor. Coolt. Jag älskar Gnosjögruppen.”
”X är min storebror”, sa tjejen och hällde upp te i tjusiga Rörstrands Muminmuggar.

Världen är ibland liten. Avståndet mellan längtan, lycka och besvikelse behöver inte vara långt.

Bloggbild

Vår bil strulade i början av förra veckan. En ung tjej kom hit med bärgningsbilen och jag stod beredd med systemkameran för att ta bilder till bloggen, när bilen skulle åka iväg. Tjejen lyckades få igång batteriet och därför blev det ingen tur till Bil-Bengtsson. Istället värmde jag upp bilen och åkte till Mossbystrand och andra ställen under en timme. På eftermiddagen var vi som jag skrev tidigare i Skillinge och lämnade böcker. Solveig körde och handlade i torsdags.
Det fanns visserligen ett nytt problem som uppstod efter det att tjejen fått i gång bilen. Centrallåset och larmet funkade inte. Jag minns som tur var hur man förr vred om nyckeln för hand, så vi har klarat oss dessa dagar. Annars har jag mest försvunnit in i fiktiva världar och levt ett spännande liv under veckan.
”Klockan har sprungit iväg. Man måste vara där en kvart innan annars stänger de dörrarna, stod det på hemsidan.”
Fortfarande var det lagom med tid om jag körde lite för fort nerför Malmövägen. Jag visste var vi skulle ställa bilen, när jag hoppade in bakom ratten och väntade på Solveig som gick runt bilen och … bankade på rutan. Hm. Hon fick inte upp dörren och jag fick inte upp passagerardörren inifrån.
Under tiden som jag hejade på Jennifer som kommit hem från sin praktikplats försökte jag trycka på några knappar. Jag gav upp och sa till Solveig att hon fick visa hur smidig hon var och kravla sig in från chaufförsidan. Jag har en vig fru. Solveig kom på plats och jag hoppade in bakom ratten och vred om startnyckeln. Då kom den stora tystnaden på oväntat besök. Livet stod stilla. Inte det minsta gensvar eller ljud hördes från motorn. Stendöd. 😦 Nu var det inte gott om tid längre. Min cykel har bott på väggen under vintern. Den saknar därför luft i ringarna. Mina nya byxor satt för tajt för att cykla över huvud taget. Försöka få tag i en taxi som kommer på studs, nä… Ringa på hos en granne? Pinsamt. Mitt blodsocker var perfekt inställt för att sitta stilla under ett par kvällstimmar. Allt var suveränt ordnat. Vi hade tänkt på alla små detaljer. Trodde jag. Inte första gången jag bitit i ett surt äpple. Konstigt nog kom jag ut från bilen och blev inte fredagskvällsinlåst. Jag slängde upp entrédörren på vid gavel.
”Jennifer! Du får nöja dig med en banan. Du kommer att vara yngst på Ystad Teater. Vi kan inte slänga iväg åttahundra spänn hur som helst en Fredá. Era cyklar står ute. Om du och mamma drar iväg fort som tusan, så hinner ni innan sista inringningen.”

Uno Svenningsson 2015

Vad snäll Jennifer var som spelade in mina favoriter så jag kunde lyssna och se senare. ”Nåväl. Vad är en kväll på slottet. Den kan ju vara all … ”

Vilket sammanträffande. Det ösregnar utomhus denna söndag och gör det en aning inombords också. Asch! Det är bara att rycka upp sig. Det skulle inte förvåna mig det minsta om det i eftermiddag kommer hem en suverän grupp och spelar enbart för mig.   ”Hej! Är det du som är Bosse Lidén? Bra. Då har vi kommit rätt. Vår grupp Söndá ska testa våra nya hits på dig.” 😀

56 thoughts on “Här rullar det inte alls

  1. Nää, att du missade din favoritgrupp! Jag känner verkligen med dig. Grabbarna har varit mina favoriter sedan I en annan del av världen. Uppskattar Unos solon också. Jag säger bara Under ytan och den där som handlar om vågorna … 🎶
    Hoppas söndagens s**tväder ändå kan tvätta bort lite av besvikelsen.
    Kanske lyser solen i morgon? 🌞
    Kram

    • Jag har Unos soloskivor också. Konserten fick en bra recension i dagens tidning. Ibland blir livet inte som man tänkt sig. Det finns betydligt värre saker att råka ut för. 🙂
      Det blåsiga och kyliga vädret har stannat kvar. Perfekt skrivväder. 🙂
      Kram

  2. Ja, vem vet vad som kan hända när söndagen ligger som ett oskrivet blad framför oss… Hoppas dagen blir bra och att allt går planenligt för dig 🙂

    Kram

  3. Åh vad ledsen du måste ha blivit!? Känner verkligen med dig!! 😦 Tror aldrig att jag har hört Fredá någon gång, är nog både för gammal plus att det förmodligen inte är blues eller rhytm & blues eller….
    Däremot såg vi hyllningsprogrammet till Totta på TV. Han var en fantastisk sångare med underbara musiker runt sig. 🙂 🙂
    KRAM ❤ från ett regnigt Gotland
    Susie

  4. Det måste ha känts frustrerande att inte kunna komma iväg till idolernas spelning. Den söta bärgerskan var visst inte så duktig ändå. Synd om er.

    Så ni har bott i Hjo? Det är en fantastiskt fin liten gammal stad. Jag har varit där många gånger. Där måste man ju köpa Hjosik i hamnen.

    Kram/Gilla

    • Det kändes snopet i den tysta bilen. Samtidigt är det småproblem i det stora hela. Vi löste det på bästa möjliga sätt under kortast möjliga tid. 🙂
      I morse fick tjejen ta med sig bilen.
      Hjo är en typisk sommarstad. Vi bodde gatan rakt upp från Hamnen. Kanonläge. Ett fint kulturminneshus som vi lät en konstnär göra en minnestavla av. (tavlan ovan)
      Kram

  5. Oj,oj..Nu tycker jag faktiskt synd om dig. Men plötsligt händer det ….så vem vet vem som ringer på dörren i eftermiddag.
    Ha nu en fin regnig Söndag som dessutom är lite kortare än den förra.
    Kramen🎶🎵🎶

    • Först känner jag din deltagande sympati sedan gör du mig förväntansfull. Här är tyst som i graven. Vet du vilken tid det ska hända något roligt? Det enda som låter är den kyliga vinden.
      Den timmesstölden vill jag ha tillbaka i höst med ränta. 😉
      Kram

  6. Precis, vad är väl en kväll på slottet?…. Jag älskar ”En annan del av världen”, den har jag spelat sönder. Tack för att du påminde mig om den, skall genast spela den på Spotify 🙂
    Vilken underbar dotter du har som spelade in så du kunde se lite granna i a f. Söndáskram! ❤

  7. ”Freda” tycker jag också mycket om och just ”En annan del av världen” är en av favoriterna. Skall nog ta och leta fram lite skivor med just ”Freda”, för de finns. Har aldrig hört dem ”live” ,em skall hålla utkik för de kanske kommer till huvudstaden.
    Jättetrist att du missade just din favoritgrupp, tekniskt missöde, men över tekniken råder man inte. Och det kanske är tur i vissa sammanhang. Men inte just i ditt…
    Söndagskramar till dig!

  8. Men du…:( Stackare där. Lite punktering blir det allt på en när man har längtat efter något ett bra tag och så blir det inte av. Men som sagt vad är en… ja för frugan och dottern blev den ju kanon iaf 😉
    Hoppas att de kan hitta hem till dig i en annan del av Ystad nästa Fredá och lira lite 😉
    Kramar

  9. Men vad tråkigt. När man ser fram emot något och planerar och sen blir det bara pannkaka- hoppas att det blir en bra vecka nu då och att det förb….regnet slutar

    • Samtidigt kunde vi blivit utan biljetter om vi avvaktat med den biten. Det som sker sker. En vacker solig dag regnar det så regnbågen syns genom vattnet. Då leker livet i vattendropparna och bekymren dunstar bort. Livet går upp och ner. Vårregn är finare än hällregn i höststormar.
      Kram

  10. Där är du ju……….vart nästan lite orolig. Tänkte………tänk om Bosse bus har rymt ?
    Men nu vet jag ju att allt är som det ska. Ok….ska O ska. Men du har ju fått några kreativa dagar . Det är behövligt om man heter Bosse Linden. 😉
    Men sicket klater med bilen….ja Ujuj…
    Freda som Eee sååå bra. ”En annan del av världen” som Ditte skriver. Håller med där. Den är bra.
    Nu lämnar jag din blogg trallande med en annan del av världen ………
    Det kan va jobbigt när det fastnar musik i skallen…..trummor och andra instrument. Får hoppas musiken lämnar skallen före klockan 7 i Morrn bitti. Då Äre jobb.
    Kan ju bli lite jobbigt med en massa trumpeter,
    trummor å oväsen då man ska jobba *blink blink*
    Buskram från TantGlad

    • De dagarna är bäst. Då jag fysiskt vet var jag är, men där jag inte vet var de inre resorna för mig. Jag glömmer tiden. Startar på en plats jag bestämt dagen innan. De busiga fingrarna kan hitta på vad som helst.
      Vissa låtar och refränger kan vara som iglar och vägra släppa taget. Änglakör är bättre än envisa trummor och ostämda fioler.
      Buskram tillbaka.

  11. Bilar som krånglar kan vara krånliga att ha med att göra ;)…. igenkänningsstatus, tror jag åtminstone…. Hoppas att ni kom iväg till teatern och fick en fantastisk upplevelse, att bilen började fungera och att du fick se och höra bandet spela de mest fantastiska sånger man kan tänka sig.
    Hoppas att Solveig har kommit hem och att ni får en alldeles underbar påskvecka tillsammans!

    Ha det gott!
    Kram Christina

  12. Varför kan inte bilen passa på och strejka när man skulle ha tid att åtgärda den. Alltid när det är stress, så kommer det en sak till som ställer till det för en.

  13. Usch för krånglade bilar och allt annat som krånglar! Hoppas att du och Solveig har fått ett bra slut på denna söndagsafton! ”En annan del av världen”…nynnar på den nu.
    Tack Bosse för fina och värmande kommentarer.
    Söndagskram, Gunilla

    • Det är mycket bra att ha en bil, men krånglande bilar är ett trist äventyr. De ska rulla, vara snälla och artiga. 🙂
      Den låten är bra. Jag tröttnar aldrig på att lyssna på den.
      Varsågod.
      Tack. Här får du en måndagskram från mig.

  14. Åh, vad tråkigt! Vädret är ju också tråkigt! Vi hann nästan klart igår, idag har Maken närmare 40 graders feber 😦 Vi har iallafall träffat Mellan och hon är snart hemma hos sig igen.

  15. Vilka härliga upplevelset! Jag log när dunämnde Halmstad, en stad jag upplevde ungdomens glada, sorglösa dagar i😉
    Kram
    Ingela

    • Den konserten hade jag sett fram emot länge. Ibland blir livet inte som man tänkt sig. På vintern använder vi inte bil speciellt ofta, men snart lockar den skånska våren och då är det inte dumt med en snäll och välmående bil. Håller med dig. Just nu är det en riktig pestbil. 😦

  16. Vilken otur Bosse och Freda som är så bra. Ibland blir allt bara fel och jag har ett ordspråk som jag brukar ta till när det känns för jäkligt. ”Allt som inte dödar det härdar”. Ligger nåt i det. Ett trevligt inlägg blev det och hoppas att ösregnet slutar. Ha en fin vecka 🙂 kram

    • Är man bara beredd går det att vara flexibel och hitta möjligheter istället för att gnälla. Fast nu är det lite synd om mig. 🙂 Libra visar jättehöga värden och jag vågar inte ta mer insulin.
      Tack Marina! Imorgon är en ny dag. Då tänkte vi följa rälsen istället för asfalten.

  17. Men vad besviken du måste blivit och dessutom kostade den besvikelsen en massa pengar. Näää…fy! Nästan så det gör ont här också. Motorfordon är typiskt opålitliga. Du o frun borde få fribiljett om Freda nu kommer göra fler konserer. Vi håller tummarna för det! Kram Maria

    • Allt gick så fort och vi blev så snopna när det hände. Vad bra att Jennifer precis kommit hem. Jag är van vid motgångar, men visst var det sorgligt och det kändes overkligt. Bilar ska bara fungera. 🙂 Förhoppningsvis gör de en ny runda om några år. Du fick njuta av dem. 🙂
      Kram Bosse

  18. Sån’t är livet som Anita Lindblom sjöng. Sådana händelser som blir anekdoter som vi berättar och skrattar åt efteråt, när vi har fått distans. Och bilproblem, finns det något mer irriterande?? Synd om dig, men känner på mig att du redan har kommit över det :-).

    • Den låten diggade jag. 🙂 Händer det inget allvarligt är det mesta roligt i efterhand. Antagligen var det meningen att Jennifer skulle få höra en konsert med dem och umgås med sin mamma en kväll.
      Bilar kan vara mycket irriterande. 😦 Andra gånger praktiska.

  19. Man vet aldrig vad livet har i beredskap, som tur är.
    Kanske står ‘de’ där någon gång och vill spela och sjunga bara för dig, *fniss*
    Sen ska man inte tro att livet ska ‘gå en räls’, även om man planerat i minsta detalj.
    Jodå man vill visst tro på det, men när ‘oturen’ dyker upp och vill jäklas lite, ja då händer det.
    Oftast är det alltid när det INTE får hända.
    I Gnosjö och Tölltorps industrimuseum var vi igår med barnbarnen, regnet höll uppe de 2 tim.
    I Skillinge har jag varit men inte på ‘bibblan’, en mysig by och hamn är det.
    Men vill det sig illa kan vindarna göra att hela området stinker tång. Då blir man inte länge där.

    Tur att ni har goa vänner i nöden.
    Må väl,Kram/ Eva

    • Jag vill heller inte veta vad som finns runt livshörnet. Man får leva på hoppet. Varje freda´ ska jag tänka tanken. 🙂
      Instämmer. Allt går inte att planera. Ska heller inte gå. Då blir livet monotont.
      Skillinge och många andra av kustorterna på Österlen är fina. Nackdelen är den där tången som kan dofta riktigt fränt längs stränderna.
      Kram tillbaka

  20. Den där Uno har alltid framstått som en för snäll kille för branschen. Men jag vet inte, har aldrig lyssnat in mig på varken han eller Freda. Åkte ett tag runt med en bokbusschaffis i Värnamos tassemarker som gillade Freda.

  21. Uno kan säkert bita till i de rätta sammanhangen. Han har en speciell röst och jag gillar hans/deras tänkvärda texter och Freda´s sound.
    Jobba på bokbuss var en gammal dröm för mig.
    Känner du inte igen huset vi bodde i Hjo? Ligger på Floragatan. Suveränt läge. Det gick fortare att cykla till centrum än att ta bilen.

Kommentera

