Drottningen av ord

GemensammaDetta spel var den första pryl som jag och Solveig köpte gemensamt. Idag är det en speciell dag för det populära gamla sällskapsspelet.

Statistik

Som ni kan se var det just idag som vi för tjugofem år sedan gick in i Bokhandeln i Tibro och slog till. Visst har det gått jättebra för mig? 😉  Vilken tur att jag aldrig varit en dålig förlorare. Egentligen har jag haft ledningen många gånger, där jag ändå i slutändan förlorat. För det är när det är som mest trångt på spelplanen som Solveig blixtrar till och ser möjligheter som jag inte trodde fanns. 😀

Dubbelt uppDen som har turen i lotten och får lägga först får dubbel ordpoäng.

Hörnen Det tog ett tag innan jag förstod att man inte skulle släppa till de lila platserna frivilligt.

Svårlagda

Att man inte skulle spara på i:n på det blå stället insåg jag tidigt, men det är svårt att se genom vita brickor och fuska ligger inte för mig.

Ger höga poäng

Bäst är det om man inte får de fem ”bästa” bokstäverna på samma gång och framför allt inte har kvar dem när det är slut med nya bokstäver. Byter man bokstäver då riskerar man att få tillbaks samma igen. 😉
Roligast är det att spela en ljummen sommarkväll på balkongen efter att ha haft en härlig aktiv sommardag.

Erkänna

Eftersom det var jubileum gav jag min motståndare chansen att nå upp till hundra segrar just denna dag. Hon tog den såklart. Stort GRATTIS till drottningen av ord. ❤

 

 

 

 

44 thoughts on “Drottningen av ord

  1. Underbart! Jag kör ju Wordfeud, vilket är en app-variant av Alfapet. Där kan jag spela med såväl kända som okända människor. Roligast är det förstås att spela med folk man känner och ofta spårar det ur rejält så man undrar om det är Snuskfeud man spelar.

    Jag äger tyvärr inget svenskt Alfapet, bara ett engelskt Scrabble och det vill aldrig nån spela med mig… 😦

    Gratulera Dronningen från mig! 😛

  2. Jag har faktiskt aldrig spelat Alfapet eller Wordfeud, så jag vet inte hur kul det kan vara. Vi får kanske skaffa ett sånt spel?

    Kram/Gilla

  3. Vi firar också idag, det var faktiskt hela 54 år sen vi blev tillsammans! Inte klokt egentligen!! vi har blivit gamla….. 😯
    Fast vi firar inte idag, då var det en skärtorsdag så vi ska fira lite då istället. Mycket trevligare än en trist regnig måndag. 😕
    KRAM ❤
    Susie

  4. Har spelat mycket Alfapet förr, men lite svårt nu med både svenska och engelska, men det kanske funkar. Har inte spelat det så.
    Skänkte du verkligen bort segern eller var det kanske så att Solveig vann ändå!?!?
    Ha det bra!

    • Ni får köra med dubbla regler. Kan han många svenska ord?
      Solveig ledde från start till mål så det var inte spännande när det gällde vem som skulle vinna. Extra kul att hon nådde hundra segrar på den rätta dagen.
      Tack. Önskar dig en fin påskhelg.

  5. Jag älskar det spelet. Det gjorde min mor också och vilka härliga minnen jag har från när hon försökte övertyga min syster och mig om att det fanns ett sånt ord som hon lagt ut. Kram

    • Det kan bli många glada skratt. Vi har alltid en ordbok framme som gäller som facit. Ibland har vi skrattande upptäckt senare i spelet att någon av oss lagt ett felstavat ord. Då blir det gliringar till den skyldige. 🙂 Det är klart att din mamma hade rätt. 🙂
      Bokstavskram

  6. Jag spelar på ingenting……hmm….kanske man skulle ta och börja?
    Struntisamma……för nu säger vi STORT grattis till drottningen av ord Till Solveig.

    GRATTIS SOLVEIG.

    Måndagskramen kommer här.

  7. Visst är det kul med spel! I många år har vi köpt ett nytt spel till jul och vi har alltid spelat jättemycket, såväl inom familjen som med kompisar och gör fortfarande! Och visst är Alfapet kul spel, och det kan ge upphov till många diskussioner.

    • Då har vi samma bakgrund när det gäller det. Tyvärr har vi inte köpt några nya de sista åren. Innan passade det bra när tjejerna önskade sig något spel. Det är ett roligt sätt att umgås med familjen eller kompisar. Vi löser alltid diskussioner i Alfapet med att sanningen finns i ”Elsa” (Ordboken)

  8. Jisses vilket ordningssinne ni måste ha som har fört statistik under alla dessa år…jag blir impad.
    Grattis till orddrottningen Solveig!
    Tröstpriset går till Bosse 😉

    Önskar er en fin påskvecka! Kram

  9. Grattis till Orddrottningen! 😉 Jag har aldrig spelat Alfapet men har blivit drabbad av Wordfeud. Var först stark motståndare, men föll… och nu är jag fast. Jag spelar med Finland, Danmark och Sverige 😉 bra hjärngympa och utan stress.
    God morgon. Kram, Gerd

  10. Det vet vi väl alla att det är viktigare att delta än att vinna 😉 Så visst ser du gärna att kvinnan i ditt liv segrar! Men jag blir också imponerad över att ni fört statistik genom åren. Det skulle aldrig hända här 😉

    Lycka till med framtida spel!

    • Det är klart det är. En vacker dag om trettio år når jag hundrade segern, om inte plasten har smält. Det är bara jag som är statistikintresserad i familjen. Ibland händer det att övriga i familjen har glädje av mitt intresse. Mest retar de mig. 🙂
      Tack. Hoppas du är frisk och njuter av ledigheten.

  11. Grattis till Drottningen av ord 🙂 Alfapet har vi spelat massor, men någon statistik finns inte här 😉 Nu ett tag har det varit barn alfapet här och givetvis spelar jag Wordfeud för att möta vänner som jag inte bor nära.
    En fin dag till dig!
    Kramen

  12. Tack för din härliga lektion i att spela Alfapet! 🙂 Så många roliga stunder ni haft tillsammans när ni spelat, tänker jag. Fint! 🙂

    Jag önskar dig och din familj en riktigt Glad Påsk!

    Kram/Anna-Karin

  13. Roligt spel!! Ett tag spelade jag mycket Word Feud men tröttnade när min f.d. svägerska alltid vann stort (= väääldigt stort). Orkade inte med hennes ständiga inbjudningar till spel. Jag kunde ju inte göra annat än acceptera nytt spel, annars hade det verkat konstigt ;-).

  14. Ha,ha har du fört noteringar på detta så många år. Jag tillhör dom som ännu inte har prövat det nya varianterna i smartphonen men det klassiska spelet har jag prövat många gånger. Även på engelska vilket var en bra språkträning.

    • Jag är far till många ”knäppheter”. 🙂
      Då är vi i samma båt. Jag vill som vanligt hålla i saker fysiskt.
      Bra sätt att kombinera nytta med nöje. Är det inte läge att forska i om det finns en italiensk variant? Det finns det garanterat.

  15. VIlken härlig beskrivning av spelet Alfapet och dessutom en mycket pedagogisk lektion i ämnet. Jag har en hel del att lära där. Skall nog leta fram vårt spel från källaren.
    Stort grattis till Solveig, hon har verkligen ha orden i sin famn.Och var inte sorgsen, du har ju verkligen kämpat väl och haft/har en värdig motståndare.
    Härligt med alla era spelstunder!
    Påskkramar till alfapetarna från mig.

  16. Gillar din lekfullhet och förstår att du och Solveig värnar om varandra! Det är fint, tycker jag!
    Jag har alltid älskat ordspel och ordlekar och stötte på Alfapet först i tonåren. Tyvärr har jag ingen alfapetoman (kan utläsas på ett par olika sät)t här i huset… Sedan några år spelar jag WordFeud mot en handfull vänner och tänker att det håller hjärnan igång. Förlorar och vinner ungefär lika många matcher totalt sett. Glömmer t o m ibland att titta på slutpoängen. Det är inte så viktigt, det roliga är att knäcka de ord som är svåra att få till.
    Glad Påsk!

    • Tack för dina inledningsord. 🙂
      Det är nyttigt med hjärngympa och trevligt att göra det med några vänner. Själv är jag född med sällskapsspel i olika former. Korsord har jag blivit intresserad av på gamla dar.
      Glad Påsk på dig med.

Kommentera

