Hallå! Hallå! Var är den värmande våren?

Ett fa

Våren har fått bakslag. Vi väntar på värmen som kom av sig. Idag snöade det till och med och vinterkläderna fick komma till heders igen.

Två

Solveig frös under vår promenad. Mina långkalsonger värmde.

Hallå hallå

”Hallå! Hallå!”, har Ingvar ”Hallå! Hallå!” Persson ropat i snart 40 år från Fritidsbaren, som annars öppnades redan 1936. Om ca sex veckor står han där igen och träffar gamla stamkunder och nya vänner. Deras wienerbröd är legendariska.

Skrivlya

Jag blev både sugen och nyfiken på det påbyggda tornet till vänster.

Där vill jag sitta

Tänk att få sitta där och skriva på en roman mellan april och september. När jag vill ha en nypa frisk luft är det inte långt ner till havet. Vakna nu Bosse. Stå inte där och fotodröm. 😉

Lilla hjärta

Solveig tycks ha de gamla takterna kvar. Vad lätt det är att glömma. Börja gnälla för att man har vinterkänsla en dag innan första april. Tänk just idag är det exakt två år sedan Solveig gjorde alla hjärtan, i sanden på stranden i Hagestad naturreservat, som havet ”otrevligt” glufsade i sig. Jennifer som gick barfota i hjärtat. Bara en liten sträng vid strandkanten var snö och isfri. Hela tiden kom det soltörstande vandrare och ”störde” oss. Då kan man snacka om vinter. På framsidan av ”Mina fotsteg i ditt hjärta” kan ingen ana hur det ser ut bakom kameran.

DSC_29200003

Tiden rinner iväg som sand mellan fingrarna eller tårna. Snart är vi där igen. Fullt med bloggande människor på stranden. Inte ett moln på himlen. Jag längtar. Tror inte att jag är ensam om det ❤

 

56 thoughts on “Hallå! Hallå! Var är den värmande våren?

  1. Nej ensam är du inte! Som jag längtar efter sol, hav och värme. En hel höst och vinters uppdämda längtan håller på att spränga min själ. Det har ju bara kunna pysa ut lite under de korta stunder av sol, vatten, vårblommor och värme som varit. Väntar på den stund jag kan stå vid havet, barfota i sanden och bara skrika ut ett glädjens vrål.
    Det där var häftigt med ett påbyggt torn. Jag som alltid velat bo i ett hus med torn. Jag skulle sitta där och måla akvareller och skriva dikter. Men jag har ju mitt lusthus…får tänka att det är tornet som landat på marken.
    Ha en härlig påskvecka!
    Kram / RosMarie

    • Idag har det varit riktigt aprilväder här. Sol, snö, hagel, regn. På några minuter byter vädret karaktär. Din stund kommer i nästa månad tror jag. 🙂
      Tornhus är i min smak också. Ett lusthus låter mysigt. Du kan inte sätta upp det på en stege. 😉
      Tack. Jag önskar dig detsamma.

  2. De där legendariska wienerbröden har jag testat en gång och det var en besvikelse.
    Antagligen hade de misslyckats med gräddningen den dagen eller så är det jag som har konstig smak. Wienerbrödet såg frasigt ut, men var så hårt gräddat att det knastrade i tänderna.
    Nej, tacka vet jag Olof Victors.
    Så har jag konstaterat att fler och fler överger bloggandet för Instagram. Lite synd tycker jag, som gärna läser mera än en rad!
    Kram M.E

    • Du hade säkert bara otur och råkade ut för ett måndagsexemplar. Jag har inte testat själv, men ämnar göra det denna säsong.
      För mig låter det som de två intressena går att kombinera. Jag saknar också en del bloggare som jag fäst mig vid.
      Glad Påsk.

  3. Här är en till som längtar, men jag tänker njuta av våren så länge 😉 Blogga har jag aldrig gjort på stranden, men vem vet man ska aldrig säga aldrig.
    Värmande Kram

  4. I dag har vi sol, den kommer till er också, kan jag lova. Det är mycket som jag lovar som t ex att jag skulle köpa din förträffliga bok. Detta har ej skett ännu men snart så…för det där hjärtat inspirerade.
    Kan se dig sitta där i tornet och skriva på ännu en bok! Hoppas!! Många Påskkramar!

    • Idag har vi haft sol, snö, hagel och regn. Varierande väderlek a la Aprilväder. 🙂
      Vi har både ´”Mina fotsteg i ditt hjärta” och ”Skimrande ögonblick – och dagar i grått” som väntar på sina köpare/läsare. 🙂 Hjärtan som tickar av värmande kärlek får jag aldrig nog av. 🙂
      Torn fascinerar mig. Helst om det är fin utsikt.
      Påskkramar tillbaka. 🙂

  5. Skulle mycket väl kunna tänka mig att sakta vandra utefter stränderna en varm sommardag och utan stress låta timmarna sakta försvinna. Kaffe och wienerbröd i gott sällskap och se solen gå ner över horisonten.

  6. Huset med tornet har jag passerat flera gånger när jag bott på ”Saltan”!

    Nej, du är inte ensam för sol och sommar är vi nog många som längtar efter 🙂

    Kram

  7. Det där huset med tornet tror jag mig känna igen! Visst ligger det utmed strandpromenad i Ystad? Om det är det huset, så höll de på att renovera det då vi var i Ystad för några år sedan. Ser inte så estetiskt ut…men jag skulle gärna vilja sitta där också och skriva!
    Fina foton, trots kyla! Gillar skarpt fotot med hjärtat i sanden!
    Vi får hoppas att det blir en del fina dagar i påsk…som de har lovat!
    Kramar, Gunilla

    • Du har helt rätt. Det ligger en liten bit in från stråket. Några större hus samsas med flera små söta badhytter på den sträckan.
      Första dagen på påsken har innehållit hela skalan. Sol, värme, kyla, regn, hagel och snö. Aprilväder. 🙂
      Kram

  8. Visst längtar fler än du. Men vi får nog stålsätta oss, för det är ju den bedrägliga april som vi går in i nu …
    Men vi går åt ”rätt” håll i alla fall. Det skriver nog alla under på, förutom sommarhatare (om sådan finns?)

    Älskar sådana där fantasieggande hus, med tinnar, torn och prång av olika slag. Jag har tittat och fantiserat kring sådana hus ända sedan jag var barn … 🙂

    Kramis

  9. Nej någon snö har vi inte sett till här på evigheter! Faktiskt väldigt dåligt med den varan hela vintern, jätteskönt!! 🙂 Så idag har jag kunnat varit ute och räfsat lite, men efter 2 dagars regnande så är det lite jobbigt så jag tog bara det allra viktigaste – det vid infarten! 🙂 🙂
    KRAM ❤
    Susie

  10. Här är en till som längtar. dagen har varit kall här men mellan regn, snö och hagel har det hänt att solen tittat fram en liten stund åtminstone två gånger. Bara för att tala om att jag kommer snart tillbaka. Åtminstone tror jag det. Gott med långkalsonger, mössa och vantar.
    Bloggkram på dig!

  11. Är det månne så, att naturen redan lurar oss aprilo? Det ska ju vara varmt och gott nu, tycker jag. Jag till och med sitter med en kofta på mig för kylan inomhus. Nej Sol och värme, är det som ska gälla nu.

    Kram/Gilla

  12. Jag letar också bakom varje gathörn…men inte. Här är det kallt i blåsten och varannandagsväder tror jag när det gäller regnet. Men den kommer säkert och den som väntar på nåt gott vet du.
    Så fina bilder du visar, härligt med tornet att sitta där och skriva, drömma sig bort och bara vara.
    Ha en skön dag. Kram

  13. Usch ja, kallt och tråkigt. Och så hänger vinterjackorna i husvagnen, som får stå där öde i påsk, medan vi ligger sjuka hemma!
    🙂

  14. Härliga bilder fast det är kyligt ,-)
    Värmen var här hos mig igår, nu har den vandrat vidare .
    Ja tornet var härligt, tänk att få måla, och göra skulpturer där, tänker jag.
    Härligt med hjärtan i sanden, jag gör ocå hjärtan och fotar ,-)
    Ha det fint KRAM Primrose ,-)

  15. Nog kan man undra vart våren tog vägen! Kallt, regnigt och blåsigt har det varit och det är ingen värme idag heller trots ett svagt solsken då och då. Våren kom totalt av sig!
    Kram, Ingrid

  16. Tror vi är en hel trupp som tillsammans med dig längtar efter sommaren. Just nu har ju våren kommit av sig känns det som, den har väl väl påsklov som så många andra.
    Jag tycker du lyckades förmedla sommarkänslanså fint; havet, stranden och de vackra husen. Och visst skulle jag också vilkja sitta där uppe i tornet, blicka ut och kansk efå till ett och annat blogginlägg
    Påskkramar från mig och ett Stockholm som idag haft vissa solglimtar.

    • Bra resonerat. Det är klart att jag unnar våren att ha påsklov. 🙂
      Det är fint längs med strandströget, men inte lika mycket variation som det blir under dina promenader på hemmaplan. Förresten har du två hemmaplan. 🙂
      Tack! Påskkramar tillbaka.

  17. Gillar bilden där Solveig går……eller bara ÄR på stranden. Den bilden ser sååååå lugn och rofylld ut.

    Kan du inte smyga dig upp i det där fina huset med det vackra tornet? Ett perfekt ställe för dig att sitta och skriva i. Perfekt Miljö.
    Du……nu vet jag ….be Solveig låsa in dig och kasta bort nyckeln vetja……ja…..Det var inte nåt aprilskämt . Tant Glad KAN VARA allvarlig då det behövs. Nu behövs det.
    Vackra bilder på hus hjärtan och Solveig.
    Hon är en fena på hjärtan.*ler*

    Kram och GLAD PÅSK från en ”olurad” TantGlad.

    • Jag höll på att missa din kommentar. Vänta lite. Dumma kvast. Den kittlas. Så fort det blir mörkt ska jag flyga dit. Har jag kvasten med mig kommer jag alltid ut igen. Tänk om Solveig gör så. Inte värt att låta henne läsa. Hon kan ta dig på allvar. Sist ville hon att jag skulle vara med på en strykkurs.
      Vad bra att du klarade dig igår. Vår tidning hade två skämt. Det ena trodde jag var sant.
      Påskkram

  18. Å så vackert ,idag hade vi lite värme här 9grader och sol men det byttes ut mot hagel och moln ja det är ju april så varför inte😒jag längtar till det blir varmt och skönt så man kan bara njuta av allt vackert men snart ska det väl vara här. Glad påsk till dej🐣

  19. !) Bild 1 är helt ljuvlig!
    2) Hur kommer det sig att vi ständigt hänger upp oss i den fördröjda våren och alla bakslag får betydelse som om världens undergång råder? Lever vi för att längta eller längtar vi för livet?
    3) Glad påsk önskas du och din familj.
    4) Har glömt skriva att de där skimrande dagar i grått …. skimrar!
    Kram 🙂

    • 1. Vilken bra smak du har.
      2. Vi lever för att klaga. Detta är en klagoblogg av största rang. 😀
      3. Tack! Glöm inte skala äggen innan du stoppar dem i munnen. Själv äter jag bara självvärpta ägg.
      4. Vad bra att de skimrar uppe i norr.
      5. Kram från söder.

      • 1. Vilket nöje!
        2. Klagoblogg – av största rang – det är alltid bra att återgå till kommentarer en har hasplat ur sig så en inte lever kvar i villfarelsen 🙂
        3. Tack för påminnelsen om skalen på ägget! Självvärpta – har du höns också?
        4. Skimmer lyser inte alltid själv, vet inte vad jag menar med det egentligen … skimret i sig ger ljus..
        5. Kram från norr.

  20. Tur att det inte är sommar redan nu, då skulle den strax vara förbi och vad skulle vi då längta till? 🙂 Fridfull Påskhelg! Skärtorsdagskram!

Kommentera

