Fyra sist lästa

För skojs skull har jag satt betyg mellan 1-5 på de fyra sist lästa romanerna. Alla har vi vår egen smak. Jag ger mig inte in i några djupare analyser av manusen. Den informationen får du söka på annat sätt/ställe. 🙂

Karin Fossum

Norska Karin Fossum som faktiskt debuterade med en diktsamling gör mig aldrig besviken. Hon hade mig fast redan med ”Evas öga”, den första kriminalboken som kom 1995. Jag tror att jag läst alla hennes psykologiska kriminalböcker. Min första tanke var att hon påminde mig om den brittiska författaren Ruth Rendell. Läsaren får ta del av tankarna hos de misstänkta. Berättartempot är som vanligt lågt, när vi lär känna personligheterna mer och mer i ”Helveteselden”. Boken är som en pusseldeckare.
Betyg: 4 av 5.

Sara Larsson

En spännande debutant. En gruppvåldtäkt i Visby på 90-talet där männen friades, kommer upp till ytan igen av många speciella och dolda skäl. Samtidigt som jag under läsningen är arg och äcklas försöker jag lista ut sanningar. Den enda personliga invändningen jag har är att boken till slut tenderar att gränsa till en fackbok istället för till den skönlitterära roman den är klassad som. Då går mina tankar till att det är just det som är basen i receptet och som lyser genom i avrundningen.
Betyg: 4 av 5.

Karin Brunk

Jag gillar att sticka mellan med att läsa ex. skrönor från Karin Brunk Holmqvist. En författare som fångade mig med böckerna ”Sirila gentlemen sökes” och ”Potensgivarna”. Givetvis är det extra kul för mig som bor i  trakterna som skildras i böckerna. Fokus har flyttats mellan olika orter på Österlen. Författaren har lyckats hitta en nisch hon kunnat rida framgångsrikt på. De lättlästa böckerna fyller en stor funktion hos framför allt äldre läsare och läs ovana personer. Även i denna bok blir jag road några timmar och som vanligt tycker jag omslaget är urtrist. Jag tänkte vidutveckla det i ett eget blogginlägg någon gång.
Betyg: 3 av 5.

Lewismannen

Jag spar det bästa till sist. Lyckost ni som inte har läst ”Svarthuset”, som är första delen i Lewis-trilogin av Peter May. Tänk att först läsa den och sedan omedelbart efter fortsätta med denna nya pärla och se hur sammanhang hänger ihop. Böckerna är otroligt välskrivna och miljöskildringarna skapar en närvaro av rang. Oj, vad jag längtar till avslutande delen.
Betyg: 5 av 5.

42 thoughts on “Fyra sist lästa

  1. Tack för tipset! Nu vet jag vad jag ska beställa från bibblan. Läste precis ut ”Den första lögnen” som jag tyckte var mycket bra. 4,5/5 blev mitt betyg 🙂

  2. Tackar också för boktips. Karin B-H, hennes första böcker var bäst, de nyare är så snabblästa. Men jag måste klart läsa den ändå 🙂

  3. Som jag tidigare skrivit någon gång. Gratistips på bra böcker att läsa är alltid bra att få. Var till biblioteket här på orten lånade en massa samt beställde nämnda Peter May omgående. Frugan här har tyckt bra om Karin B-H.

      • Vad bra det är med fjärrlån.
        Tänk om jag skruvar upp förväntningarna för mycket. 🙂 Tur att jag läste att ”Svarthuset” var vinnare av The Barry Award för årets bästa kriminalroman. Vi är med andra ord några till som har samma smak. 😀 Jag har blivit sugen på att åka till de där karga öarna någon gång. (på sommaren) I båda böckerna finns det med en detaljerad karta över alla öar på försättssidorna. Sådant uppskattar jag.

  4. Jag har inte läst någon av de här böckerna. Men vag/vi gillar Karin Brunk Holmqvists böcker. Har läst flera av dem och har nyss fått en, som heter Kranvridarna. Men den tog ”Gubben” hand om med en gång, så jag får vänta lite tills han har läst just den. Vi började med Potensgivarna och sen var vi sålda på hennes böcker. Det är ”Gubbens” ena dotter som läser mycket och när hon är färdig, så skickar hon över böcker till mig. Nu blev det en hel papperskasse full med böcker och jag har inte haft tid att kolla vilka de är. Och jag är den som läser mest av oss två.

    Tack i alla fall för tipsen. Hoppas att hinna med dem också.

    Kram/Gilla

    • Jag har läst alla hennes böcker. Fortfarande tycker jag de två jag nämnde ovan är de klart bästa. De håller hela vägen.
      Vad bra att ni får ärva böcker från henne. Faller de inte i smaken är det bara att sluta och börja på en ny.
      Kram

  5. Älskar Karin Fossums!
    Inte minst Konrad Seijer!
    Karin B H , den du visar har jag inte lyssnat till än, finns beställd på biblan. (Jag lyssnar oftast nu för tiden)

  6. Tack för tips!
    Karin Fossum fängslade mig för evigheter sen och jag slukade varenda bok som dök upp. Ska givetvis läsa denna.
    Karin BH (hihi) är underbar som författare! (Off-topic. Båda mina föräldrar har haft henne som lärare…) För 1,5 timme sen avslutade jag Rosa elefanter, lagom fnissig bok. Jag gillar omslagen, de är inte alls som alla andra.
    Peter May har jag inte läst något av. Nu när du skriver så lockande får jag väl bege mig till biblioteket i Tomelilla och kolla utbudet. 🙂
    En av mina senast lästa böcker är Jojo Moyes ”Sista brevet från din älskade”. Slök den i ett nafs och ger innehållet godkänt.
    Nu ska jag läsa vidare i ”Okända väsen” av Tracy Chevalier. Svärmor har lovordat den och hon brukar tipsa om bra böcker.
    Ha en härlig onsdag, Bosse! Jag tog en promenad längs Hörjelvägen och njöt i fulla drag.
    Kram från Sandra

    • Varsågod. Karin Fossums böcker uppskattar jag mycket.
      Däremot gillar jag inte hennes namnes omslag som visserligen sticker ut i hyllorna.
      Peter Mays två böcker i denna trilogi är bokpärlor. 😀
      Jojo Moyes har skrivit två andra böcker som jag gillar lite mer och som skulle fått högre betyg av Bosse Bus.
      Bäst att lyda svärmor.
      Var ligger Hörjelvägen? Det blev riktigt varmt när jag gick in. Solen busade med mig.
      Kram

  7. Håller helt med om dina tankar kring Karin Fossum – hon fångade mig också redan vid Evas öga. Karin Brunk Holmqvist förra bok gjorde mig lite besviken, men Peter May, som du gav högsta Bosse-betyg, måste jag ge mig på definitivt. 😛

  8. Karin Fossum har jag läst några böcker av och likaså av Karin Brunk. Gillad dem båda. Karin Brunk skriver ju väldigt lättläst,avkopplande och roande. Behövs inte mycket tankeverksamhet till detta.
    Sara Larsson och Peter May har jag inte läst.
    Intressant med alla fyra recensionerna. Tack!

  9. Fossum gör aldrig mig heller besviken. Sara Larssons bok och Akutbjällran känner jag att jag måste läsa då de är väldigt populära bland Boken kommer läsarna på bibblan där jag jobbar 🙂
    Kram
    Ingela

    • Det är bra att du får bläddra Ingrid. 😉 Hoppas den finns inne. Annars får du be dem göra ett fjärrlån. Eftersom jag vet att du gillade första boken räknar jag kallt med att du kommer att göra det samma med ”Lewismannen”. 🙂
      Kram

  10. Har läst Svarthuset och gillade den skarpt. Skulle låna Lewismannen på biblioteket här i Majorna för ett tag sen, men då hade de inte den :-(. Har sen glömt bort det. Nu fick jag förnyad kraft.

    Jag gillar också Karin Fossum. Sara Larssons otäcka bok vill jag nog inte läsa.

    Har precis läst Helena von Zweigbergks (svårstavat) bok Än klappar hjärtan. Gillade den, men det tog halva boken innan hon lyckades skruva till berättelsen. Då började jag känna för systrarnas öden, speciellt en av dem. Kan rekommendera den om man gillar relationsromaner.

  11. Intressanta tips särskilt den du sparade till sist. Undrar vad mannen säger om jag försvinner i den på vår semester? Har en känsla av att det är en sån där jag lätt fastnar i. Tack för tipset! Maria

  12. Den där sista skulle man ju vilja läsa – eller rättare sagt den första boken i trilogin! Sen är jag ju vansinnigt förtjust i Ruth Rendells psykologiska thrillers, så jag kanske skulle gilla den första också!? 🙂
    KRAM ❤
    Susie

  13. Karin Fossum tillhör de stora deckarförfattarna i norden. Jag tycker framförallt voken Älskade Poona var bra öven om hon här bryter ett heligt avtal med läsaren när hon inte avslöjar vem som är mördaren i slutet.

    • Den skiljer sig på andra sätt också från många av hennes andra böcker. Vacker mitt upp i det sorgliga. Jag läste någonstans att en licensspelande bowlingspelare störde sig på att Karin Fossum inte var påläst när det gällde vikten på ett bowlingklot och att det egentligen inte räknas i vanliga kilogram. 🙂

  14. Tack för bra boktips! Skulle vilja börja genast och då tror jag att det blir Sara Larssons bok först, och att nr två ut blir Peter May.
    Bokkramar från mig.

Kommentera

