Världen & Vardagstankar: 11 av 30

DSC_29400023 11. Vad generös Rickard Sjöberg är. Han struntar totalt i om du har noll, en eller tio PostKod lotter. Han knackar till och med personligen på din dörr och du får dra fram ett guldkuvert med 10 miljoner. Vilka tre saker gör du först med pengarna?

Fast text: Jag började med Månadens boktips 2013. Förra året blev det Femtio filmer på torsdagarna. Nu kommer min tredje variant som får stanna kvar på veckans fjärde dag: Världen & Vardagstankar, 30 frågor under 2015.

Personer som kommenterat femton gånger i detta torsdagstema deltar i en trisstävling. (De ska ha svarat på min fråga) Jag kommer också att dela ut en lott till någon som skrivit något som jag blivit extra förtjust i. Tänkvärt, roligt eller gulligt. Jag kommenterar med en glad gubbe att jag läst din kommentar under resans gång och gör en kort sammanfattning i en kommentar, strax innan nästa fråga. Kanske redovisar jag svarsalternativet som fick flest ”röster”. ❤

Du kan när som helst gå tillbaka till en gammal fråga och fylla i en kommentar så länge som jag inte lagt ut alla trettio frågorna. Därför får detta bli en egen kategori som du hittar en bit ner i höger marginal: Världen & Vardagstankar.

54 thoughts on “Världen & Vardagstankar: 11 av 30

  1. 1. Tar med familjen (1 make, 4 barn,3 svärsöner o 5 barnbarn) på en resa till solen och havet.
    2. Ger barnen varsin miljon
    3. Renoverar huset alternativt köper nytt.
    Sen köper jag böcker!

  2. 1. Jag skulle bjuda barn med respektive på en hejdundrande middag och ge dem var sin slant.
    2. Därefter skulle jag unna mig att shoppas loss och köpa något som jag länge velat ha.
    3. Sedan åker vi på en riktigt intressant och spännande resan. Kanske tillbaka till Brasilien…

    Jag har det planerat i detalj för skulle det hända måste man ligga i startgroparna 😉

    Kram

  3. Oj, det skulle garanterat bli en ny amerikanare på gården 😀 Givetvis pengar till något välgörande ändamål, en resa för hela familjen till Dubai…kryddsafari och Formel 1 ligger på topplistan. Sedan lite gott och blandat för resten. //Kram

  4. Haha händer aldrig! Men…två miljoner till varje dotter, stor bjudning på fint ställe för de som vill komma….köpa en lägenhet i sjöstaden Ulricehamn.

  5. Slippa ekonomisk stress. Leva med guldkant på tillvaron. Det gör jag nu också förstås, men isf kunde jag ta i mer materialistiskt sett. Resa, köpa dyra viner, flytta till en dyrare lägenhet.

  6. Vilken delikat fråga. Haha, vad det skulle vara roligt om det hände.. då skulle jag troligtvis köpa en enkel stuga i Skåne, lite skogsmark häruppe och ge bort resten till vår son med familj.
    PS. Ser det ut så nu från den lilla bron i Norra Promenaden? Svara endast om du kan tänka dig att frångå dina stränga regler, världsvane vardagsBosse.. 😒

  7. Skulle fördela en del av pengarna inpm familjen, göra en resa med alla nära (det blir ganska många) till en mysig plats,, sist skulle jag fundera noga hur o var pengarna skulle kunna göra något gott för några utsatta barn i världen!

  8. Jag skulle bjuda hela släkten på födelsedagskalas i höst, då jag nollar igen. Så skulle jag bjuda min Sambo på en härlig resa. Sen har jag inga större ambitioner med pengarna.

    Kram/Gilla

  9. Som de flesta andra föräldrar skulle jag delat ut en del till mina barn. Sedan skulle jag köpt en sprillans ny bil, så jag slapp bekymra mig för bilreparationer mer. Resten av pengarna hade jag använt till resor till alla möjliga och omöjliga platser. Kram

  10. Sköna tanke 🙂 Först och främst skulle barnen få en rejäl summa, sen kanske det kan bli en några år yngre husbil och så skulle jag absolut dela med mig till olika hjälporganisationer som ställer upp och gör gott för de mest utsatta i vår värld.
    Kram

  11. OJ så mycket pengar ,-)
    Har aldrig tänkt att vi ska vinna så mycket, så jag om jag fick bestämma helt själv, delar jag upp dom på oss och våra barn och barnbarn, hur mycket vet jag inte, sen till ”vatten” till länder som inte har ”en droppe”
    Kram och ha det bra Primrose ,-)

  12. Först skulle jag få glädjefnatt 🙂 Sen som prio ett dela med mig till barn och barnbarn, köpa en lantgård runt Kungsbacka där Amanda kunde ha sin fina häst och där jag kunde ta emot djur som farit illa och som ingen vill ha. En och annan resa till Irland och Skottland blev det nog också. Kram 🙂

  13. 1. Ge mina barn en rejäl slant.
    2. Betala huset.
    3. Resa och hjälpa utsatta barn.
    Det är nog vad jag skulle göra om jag vann så mycket pengar.
    Tänk att få leva ekonomiskt oberoende…..
    Solen lyser så härligt här på ostkusten och varje dag ser man
    nya vårtecken.
    gun

  14. Först skulle jag dela med mej till familjen och något behjärtansvärt projekt. Sen skulle min gamla Skoda hamna på soptippen och sen skulle jag nog bara fortsätta livet som vanligt och njuta av tryggheten att han en slant på banken.

  15. 1.Gå ner i arbetstid. Tid är det dyrbaraste vi har och finns mycket att göra både för andra och sig själv om man har det. Är jag krånglig nu igen?
    2.Ge barn och barnbarn en slant.
    3.Resa och upptäcka mer av världen och här kommer Tunisien in i bilden men vet inte riktigt hur.
    För övrigt vill jag leva som vanligt men det här var en krånglig fråga. Förmodligen för att jag tänker för mycket. 🙂

  16. Tanken att helt plötsligt få 10 miljoner är lite svår att greppa. Tanken svindlar! 🙂
    Först skulle jag renovera om hela huset – igen – sen byta ut alla möbler och så bygga en BADBAR damm med kombinerat poolhus/gäststuga.
    Sen skulle jag köpa en massa uppväxta träd, hyra in lite frisk arbetskraft och framförallt – köpa en bit av kohagen bakom oss och ta bort lite träd. Sen blev det väl kanske en ny bil och en ny leksak åt min gubbe. För byta hus, det vill jag inte (inte byta gubbe heller *fniss)!
    Rest har vi gjort så det har jag ingen önskan efter längre, men man fick väl ge sina vänner lite pengar så dom kunde göra det! Så vill man väl kanske ha en likten buffert på banken om det skulle hända nått och sen…om det fanns något kvar…så skulle jag ge lite pengar till nån förening som tar hand om djur. Dom har det inte alltför fett alltid…..
    KRAM
    Susie

  17. Det låter låååångsökt. Men om jag skulle vinna så……………..skulle jag hjälpa en massa katter som har det svårt. Öppna nån sorts hem för alla som inte har nåt hem. Hjälpa dem när dom är sjuka osv.
    Sen skulle jag ABSOLUT unna mig en röd ferarri.
    Jag är inte en ressugen typ. Längtar alltid hem. Sitter gärna som Ferdinand under eken och luktar på alla blommorna.

    Nu blire krama kudden. En Trötter TantGlad.
    Kvällskram från mig

  18. Oj, här inne rullar miljonerna!
    Tycker mycket om vårt radhus, men kanske inte är ett hus att åldras i! Alternativet är ett mindre enplanshus som är inrett med mycket kärlek, omtanke och harmoni! Ibland drömmer vi om en lägenhet och ett fritidshus istället för villa.
    Jag skulle verkligen fundera på vad jag vill arbeta med de här åren som är kvar fram till ”långledigheten!” 🙂 Jag har många drömmar som handlar om att skriva, fotografera, egen verksamhet, välgörenhetsprojekt där hela familjen är involverad.
    Barnen skulle få en slant…kanske lite då och då.
    Sedan finns det önskningar som inte kan uppfyllas med pengar…
    Kram, kram.
    Gunilla

  19. Sv: Visst är det härligt, när lökarna växer upp och blir vackra vårblommor.

    Nej, Baloo berättar inte vad det står i hans tidning. Men han kan prata med oss på sitt sätt. Är han hungrig eller sugen på mat, så ställer han sig framför ”Gubben” och stirrar stint på honom, tills han reser sig och ger honom mat. Det är han som står för maten för oss alla. Sen när han har ätit färdigt kommer han in från köket till oss i rummet, slickar sig om munnen och slickar sen ”Morfar” på benen. Det är hans: Tack för maten.

    Ska jag gå ut med honom, fattar han med en gång, när jag sätter på mig långbyxorna. Då blir han jätteglad och går mot ytterdörren och väntar på mig. Långbyxorna behövs inte när det blir varmare.

    Kram/Gilla

  20. Oj, så mycket pengar. Men jag skulle resa och gärna till Påskön, Antarktis , Sydafrika och Seyschellerna. Mina döttrar och barnbarnen skulle få en rejäl slant och även Läkare utan gränser.
    Och som nummer tre skulle jag gärna köpa mig att få vara frisk, går ju inte direkt. Men pengar kan underlätta. Och om det nu inte går att köpa hälsa så skulle jag investera en stor summa i mig själv-
    Kram och kanske vinner jag…Men jag är inte med i Postkodlotteriet.
    Kram!

  21. Sammanfattning: Jag roade mig med att ge tre poäng till det ni skrev först, två poäng till nästa och en poäng till det tredje skrivna. ”Fuskade” ni med fler alternativ blev de utan pengar 🙂 poäng.
    35 % ville ni ge till barn/familj, 16 % lägga ner på resa och 8 % till de tre kategorierna bil, välgörande ändamål och bostad. Övriga 25 % var fördelat på flera olika saker. Arbeta mindre lät som ett klokt beslut. :D. Den som vinner min månadstävling imorgon kan få sina drömmar uppfyllda. 🙂 Tack för era kommentarer. ❤

  22. 1. Jag betalar ALLA mina skulder, inklusive lägenheten där min son bor.
    2. Jag ringer upp min son och säger att han inte behöver tänka på sin del av vår planerade resa i december till Aruba. Jag betalar hela kostnaden.
    3. Jag donerar ett större belopp (vilket säger jag inte, men det är 6-siffrigt) till kattstallet i Stockholm.
    Eftersom du bara ville veta de tre första sakerna så får du leva i ovisshet vad jag gör med resten av pengarna… 🙂

Kommentera

