Världen & Vardagstankar: 12 av 30

Språk0003

12. Vilka tre språk skulle du vilja kunna prata flytande? (Förutom svenska). Du får gärna berätta varför.

Fast text: Jag började med Månadens boktips 2013. Förra året blev det Femtio filmer på torsdagarna. Nu kommer min tredje variant som får stanna kvar på veckans fjärde dag: Världen & Vardagstankar, 30 frågor under 2015.

Personer som kommenterat femton gånger i detta torsdagstema deltar i en trisstävling. (De ska ha svarat på min fråga) Jag kommer också att dela ut en lott till någon som skrivit något som jag blivit extra förtjust i. Tänkvärt, roligt eller gulligt. Jag kommenterar med en glad gubbe att jag läst din kommentar under resans gång och gör en kort sammanfattning i en kommentar, strax innan nästa fråga. Kanske redovisar jag svarsalternativet som fick flest ”röster”. ❤

Du kan när som helst gå tillbaka till en gammal fråga och fylla i en kommentar så länge som jag inte lagt ut alla trettio frågorna. Därför får detta bli en egen kategori som du hittar en bit ner i höger marginal: Världen & Vardagstankar.

 

55 thoughts on “Världen & Vardagstankar: 12 av 30

  1. Engelska hade ju varit bra. Sen vore det coolt att kunna Isländska och kanske Finska? Fast ett djurspråk, tex fiskmåsarnas, hade varit roligt att förstå 🙂

  2. Får jag välja precis vad jag vill Bosse. Får jag det??
    Hmm….då ska vi la si.
    Tycker skånska är ett häftigt språk . Den skårrar så mjukt på läpparna och är liksom
    ett alldeles eget språk . Har försökt att tala det här hemma. Men vet du …….då tittar min gubbe lite sådär som…….Jag vet att han tänker……..skaru va rolig nu.
    Fattar du Bosse. Han tycker skaaauuunska låter kul han . Jag tycker det låter fint jag.
    Men nu måste jag försöka ta ditt inlägg på allvar Såå………….STÖRSTA MÖJLIGA TYYYYYYYSTNAD. Nu blire allvar. Inget flams å trams. Kände någon tog tag i örat mitt. Ruskade om mig. Viskade i mitt öra……..SKÄRPNING TantGlad.
    3 språk.
    Jag väljer…….
    1 italienska för det är ett sånt vackert .
    2 kinesiska. Ingen djävul skulle fatta vad jag sa.
    3. Teckenspråket. För då kan jag snacka med hela världen . Tappar jag rösten så här jag händerna som kommunicerar. Inte dumt det.
    Ojne vojne…. nu gjorde TantGlad nästan ett helt blogginlägg ju. Du får förlåta mig bosse. Men jag blir som en humla inne hos dig. En humlesurra. Jag surrar surrar å surrar.
    Får tacka för i dag TantGlad.

    Buskram kommer här.

    • STORT TACK till TantGlad! Hoppas du och BosseBus inte misstycker, när jag tränger mig in här mellan er, borde väl inte men kan inte låta bli.. Du är antagligen tankeläsare – också.. 🔀
      Lägger bara till ”skrivtecknen” till kinesiskan ㊙️㊗️ Såja, så var mitt inlägg klappat å klart tack vare dig 🌻 Gillar att du gillar skaunskan. Haha, 😆 har aldrig hört någon uttala de magiska orden förr.

      • 🙂 Själv skulle jag behöva en tolk. Igår kom ”ringde det på” en man som skulle titta på vår värmepump som låter förkyld. Jag sa direkt till honom i dörren. ”Jag fattar inte skånska. Följ med mig ner istället …. ” 🙂 Orsaken var att han använde sig av slang upptill det grötiga. 🙂

      • Regnbågen: Kanonväder kan man snacka om. Jag tänkte sätta mig i värmen på balkongen och gick och fixade kaffe. Då blev det mörkt som på natten. Nej. Jag hade inte bryggt så mycket svart olja att det rann över bryggaren. 😉 Det var kolsvart åt andra hållet. Driver vädret med mig? Jag klippte gräset i sol men slutade i regn och du vet hur stooooor gräsmattan vi har. Blir det åska, ösregn eller gassande sol om en kvart när min supergoda osötade kaka har tinat? Omväxling förnöjer. Ha en bra snöig helg. 🙂

  3. Hallå där! Först och främst skulle jag välja:
    1. Konkani. Ett par av mina barnbarn har en far från Goa. Inte för att någon av dom skulle fatta vad jag sa, men ändå!
    2. Franska. För att det låter så vackert.
    3. Nederländska. För att det verkar vara ett sånt krumelurspråk. Jag tror att det skulle klä mig.

    Ha det gott i dina vardagstankar! Kram!

  4. Om man bortser från de språk som jag nu klarar något så när, så skulle jag vilja klara av franska, spanska, och japanska. Varför, jo för att då kunde man resa en hel del ute i världen och klara sig relativt bra med de språken.

  5. Engelska – för det är ju alltid bra att kunna.
    Spanska – vore kul att kunna nåt mer än Hola när vi är på semester. Nåja, Dos servesa kan jag också ( två öl alltså. Fast jag beställer ju inte två öl till mig själv ,maken är ju med. Förstås)
    Italienska – bara för att……
    Och du då Bosse, vilka språk väljer du?

  6. Jag skulle vilja kunna prata engelska som om det var mitt modersmål. Naturligtvis för Daniels skull, även om han lär sig svenska. Franska måste jag lära mig ordentligt, för det är det språk som Zoé pratar mest, men hon förstår svenska. Sen tycker jag det skulle vara kul att kunna esperanto, för då kunde jag prata med folk från hela världen. (De som kan esperanto förstås)

  7. Kinesiska, Hindi och Engelska. För det är de spåk som talas mest i världen. Oj vad kul om man kunde prata flera språk. Men än är det inte försent….
    Ha en bra avslutning på veckan.
    Kramelikram

  8. Engelska, italienska, hmm… finska kan jag redan. Arabiska, persiska eller tigrinja skulle man ha haft en hel del nytta av på mitt jobb!

  9. Först och främst så skulle jag vilja kunna tala engelska flytande. Jag är i och för sig inte ett helt hopplöst fall men bättre kan det absolut bli.

    Sedan skulle jag välja portugisiska som jag redan läser på en kvällskurs. Självklart är det sonens brasilianska flickvän som gjort att jag valt språket för en del av hennes släktingar talar inte engelska alls. Men så svårt det är och dessa nasala ljud…

    Som tredje språk skulle jag nog säga arabiska men det arabiska alfabetet gör mig lite osäker…

    Nåja, mitt mål är att inte vara sämst i klassen på portugisiskan så jag håller mig till det just nu!

    Kram

  10. Helt klart ligger japanska mig nära, jag är ju gammal bonsaiist. skulle vara helt underbart att kunna det! :- )
    Sen måste det ju bli spanska också, det finns ju en massa roliga länder där dom pratar det – eller portugisiska, men jag tror att det är ungefär som norska och svenska så det går nog bra med spanska. 🙂 🙂
    Sen har vi det svåra valet: tyska, italienska eller franska eller kanske nått riktigt udda språk?
    Fast franska vägrar jag att välja. För ett land där innevånarna vägrar att prata engelska med en, fast dom kan det, deras språk vill jag inte lära mig av ren trots!! 👿
    Så har vi då alla udda språk, men eftersom jag inte tänker ge mig ut i världen till obskyra platser så jag har nog ingen större nytta av dom. 😦
    Italienska kunde dock vara bra när man tittar på Formula One och får lyssna på Ferraris förare och mekaniker. 🙂 Men jag har aldrig träffat någon italienare här på ön, däremot en massa tyskar. Visserligen kan jag väl några ord, men det vore naturligtvis bra att kunna tyska flytande. 🙂 🙂
    Och sen är det ju så att engelska har jag inga problem med. Jag kanske inte pratar det flytande, men det mesta förstår jag och kan prata om. Annars är ju det språket det man bara måste kunna! cool:
    KRAM ❤
    Susie

  11. Flytande engelska (måste vara en kopp te), flytande lao (måste vara beer Lao) – som min sonhustru talar och slutligen flytande tjeckiska (måste vara någon god öl) som min dotters man talar!

  12. Engelska kan jag ju, tyska sådär och franska har jag försökt mig på att lära mig. Men jag röstar på grekiska, för vi reser ofta till Grekland. Så skulle jag tänka mig spanska också av samma anledning. Men det är ju så, att i de länderna kan man ju engelska också. Så vi har inte några större problem som turister.

    Kram/Gilla

  13. Engelska skulle va kul att kunna flytande, jag kan väl en del men skulle vilja lära mig mer. Spanska som jag gick en kurs en gång när vi skulle till Marocko där inte en enda människa pratade spanska, ha ha. Och ett tredje…vad skulle det vara…Norska tycker jag är fint, och det kan väl inte va så himla svårt.
    Ha en bra fredag och en skön helg Kram på dig.

  14. Svårt……men engelska förstås och så spanska, tredje språket får nog bli kinesiska…….det finns så många kineser.
    Ha en bra helg!

  15. Min engelska skulle kunna vara mycket bättre, så det får bli det första, som andraspråk väljer jag… spanska, för det är ganska gångbart i flera länder och som tredjeval blir det franska, som jag en gång kunde lite så där efter fyra års studier på flickskola, men som nu är som bortblåst 🙂
    Ha en underbar helg!
    Kram

  16. Engelska, because it would be useful…
    Franska, för att det är lite tjusigt, och det vore roligt att kunna prata det så fort att man kunde klå en fransos… 🙂
    Sedan hade kinesiska varit kul, det finns ju rätt många att prata med som kan det. Men som det tredje språket jag får ändå säga
    japanska – mina vänner därifrån kan ju svenska, men jag kan i stort sett inget av deras språk, och det känns egentligen ganska oartigt. Och Japan är också ett spännande land. 🇯🇵

  17. 1) Arabiska! Kan jag välja det som både ett, två och tre? Inte! Okey? Det vore så roligt annars att verkligen lära sig detta språk eftersom jag nere i Tunisien lärt känna en stor härlig familj. Nu pratar ju de främst Tunisiska men arabiska funkar också. Vi är faktiskt nästan släkt.
    2) Teckenspråk. Det är nog ett av våra mest användbara språk. Jag kan lite, lite men behöver mer.
    3) Engelska. Ordentlig engelska så folk begriper vad jag säger. Det underlättar men de lärde påstår att jag måste glömma min dialekt när jag pratar engelska. Hur i hela friden ska det gå till?
    Måste skynda mig ner för att rädda kycklingen som är i ugnen. Tack o Trevlig helg!

  18. Först och främst så skulle jag vilja lära mig kinesiska för att briljera jobbet. I andra hand skulle det bli franska för att det låter så romantiskt och som tredje och sista språk blir det swahili… Kanske inte så många som skulle förstå mig men oj vad jag kunnat svänga mina ord på jobbet om jag blev riktigt frustrerad 😤

  19. Jag skulle som nr ett välja mandarin(kinesiska) och även kunna läsa och skriva tecken så att jag kan klara mig. Jag kan prata lite mandarin, men skulle vilja kunna mycket mer. Det ger mig tillgångar på så många plan och är det nya världsspråket. Och få talar det.
    Nummer två blir franska, ett språk som jag har klarat bra, men helt klart legat av mig. Har tränat och pratat för lite. Franska är nog det vackraste språk jag vet. Det är ett ”diplomatspråk” och jag har haft stor glädje av det i hela världen och inte minst i Indokina.
    Spanska blir det tredje språke som jag väljer. Just nu vistas jag mycket i Spanien och vill kunna göra mig förstådd, läsa tidningar, kunna prata och förstå vad som sägs.

  20. engelskan skulle kunna bli bättre med den tar mig sig långt i världen, Tyskan skulle jag villa fräscha upp glömt mycket mitt andra modersmål, spanska för då täcker man nästan in resten av världen 🙂

  21. Det var riktigt intressant att läsa era lämnade kommentarer. Många språk bjöd ni på. Jag inser att tyskan har tappat mycket i intresse sedan jag gick i skolan. Det språk som jag personligen hade klart lättast för. Engelska fick 21 % av era röster, spanska 13 %, franska 11 %, kinesiska 10 %, italienska 8 % och glädjande teckenspråk 6 %. Ett tag var jag inne på att läsa till teckenspråkstolk. Övriga spridda skurar fick 31 %. Då bestämmer vi oss för att intensivplugga till hösten. 😉 Tack för lämnade svar. 🙂

  22. Teckenspråket är ljuvligt jag kan det inte fullt ut men använder tecken som stöd i undervisningen med barnen… det är häftigt att se hur barnen tillägnar sig det svenska språket så mycket lättare. Jag skulle vilja kunna det bättre.
    Engelskan skulle jag vilja behärska fullt ut och varför inte Spanskan eller Italienskan, så tjusiga språk ❤
    På resan nu hade vi en ung svensk guide på 24 år… ett riktigt geni. Han behärskade 10 språk varav 5 flytande… helt otroligt.

  23. Engelska: Jag känner många som är engelsktalande och min egen son talar flytande engelska så det vore ju inte så dumt.
    Spanska: Jag förälskade mig i den lilla staden Califate när jag var där och skulle gärna bo däer ett halvår eller så.
    Ryska: Den ryska litteraturen, historian och vardagslivet är så spännande!

Kommentera

