Världen & Vardagstankar: 13 av 30

DSC_29350007

13. Vilka 3 meteorologer har varit eller är dina tre favoriter genom åren i TV-rutan sedan starten på femtiotalet?

För skoj skull ska jag kora den populäraste meteorologen genom tiderna. Skriver du tre personer kommer jag att ge tre poäng till den du skriver först, två poäng till nummer två och en poäng till det tredje alternativet. Om du vill att alla tre ska få två poäng, får du skriva det.

Här kommer en lista på tjugofem av dem som setts visa ”kommande vädret” sedan 1958 och fram till nutid, givetvis finns det många fler som du kan rösta på. Själv tänker jag just nu på en tunnhårig lite äldre man, som brukade kasta ”pekpennan” i luften när han var klar.

Helen Tronstad, Pererik Åberg, Pia Hultgren, Per Stenborg, Jannicke Geitskaret, Nitzan Cohen, Åsa Rasmussen, Nils Holmqvist, Ulrika Andersson, Angelica Lundberg, Linda Eriksson, Madeleine Westin, Curry Melin 1965-, Bengt Thorslund 1966-, Leo Rannalet 1958-,Gösta Samulesson 1961-, Artturi Similä 1963-, Rune Joelsson, Curt Kempe, Åsa Bodén, John Pohlman, Stig Ahlgren, Johan Groth 1991, Pär Holmgren, Tone Bekkestad m.m.

Som vanligt redovisar jag i en egen kommentar, onsdagen efter en fråga. Det ska bli spännande att se om den person som jag tror vinner.

Fast text: Jag började med Månadens boktips 2013. Förra året blev det Femtio filmer på torsdagarna. Nu kommer min tredje variant som får stanna kvar på veckans fjärde dag: Världen & Vardagstankar, 30 frågor under 2015.

Personer som kommenterat femton gånger i detta torsdagstema deltar i en trisstävling. (De ska ha svarat på min fråga) Jag kommer också att dela ut en lott till någon som skrivit något som jag blivit extra förtjust i. Tänkvärt, roligt eller gulligt. Jag kommenterar med en glad gubbe att jag läst din kommentar under resans gång och gör en kort sammanfattning i en kommentar, strax innan nästa fråga. Kanske redovisar jag svarsalternativet som fick flest ”röster”. ❤

Du kan när som helst gå tillbaka till en gammal fråga och fylla i en kommentar så länge som jag inte lagt ut alla trettio frågorna. Därför får detta bli en egen kategori som du hittar en bit ner i höger marginal: Världen & Vardagstankar.

57 thoughts on “Världen & Vardagstankar: 13 av 30

  1. Här blev det nostalgikänning. Klart att tanten faller tillbaka på den gamla ”goda” tiden. John Pohlman… gjorde vädret på ett personligt sätt… så det kändes alltid bra. Nummer 1. Det samma gäller Pär Holmgren, fast lite längre fram i tiden. Han gav oss dessutom kunskaper om hur det här med väder funkar, och hur vi påverkar klimatet. Nummer 2 på listan. Trea: Leo Rannalett ( nostalgi), Åsa Bodén ( Låten som hon gav text till) eller Curry Melin. Får bli Åsa…. hon såg till att visa att tjejer naturligtvis fixar lika bra väder som vad killar gör!

  2. John Pohlman med ”pekpinnen”, Tone Bekkestad med den härliga norsk/svenska dialekten och Madeleine Westin som är mycket kunnig blev mina favoriter. Men det var ju många att välja på. Så det var svårt att bestämma tre speciella.

  3. Eftersom jag har enormt svårt för namn så får jag istället för namn beskriva mina val. Hoppas det är OK?
    Fast den som kommer på första plats kommer jag ihåg, det är naturligtvis Pohlman. 🙂 Sen tror jag att han heter Pär Holmgren – alltså han med håret om du förstår vem jag menar. 🙂 🙂 Till sist har vi mannen som alltid var så otroligt snyggt klädd – har inte en aning om vad han kan heta dock! Sorry! 😦
    KRAM ❤
    Susie

  4. John Pohlman först
    Tone Bekkestad nr 2
    Pär Holmgren nr 3

    Bara för att välja – fast det finns en och annan som också borde fått en plats. 🙂

  5. Oj, svårt … men jag kommer direkt att tänka på Tone, så hon får första, sen gillar jag den blonda tjejen som är på tv 4… har ingen aning vad hon heter, sen får Polman komma trea 🙂 Men, jag minns en kille som var oerhört osäker, man blev helt nervös när han kom i rutan..minns du honom?

  6. 1 Joel Melin därför att han är så ung och duktig och från samma ort som jag.
    2.John Pohlman som var så gemytlig
    3.Tone Bekkestad för att hon var härligt uppfriskande

    Fast: Meteorologen är en luring (3ggr)…..och det är de allihop.
    Han ritar upp en sol över platsen där du bor
    nästa dag når regnet över dina skor.
    De bara luras, bara, bara luras. Bara luras, överallt och allihop.

    Kommer du ihåg den sången?

  7. Nej va synd, min favorit fanns inte med, Anders Nylund! ,-)))
    Nu kom jag av mig helt.
    Säger då Pär Holmgren som nr 1
    John Pohlman som nr 2
    Tone Bekkestad som nr 3
    Ha det fint KRAM Primrose ,-)

  8. 1: Jag sätter absolut Åsa Bodén överst (mest pga att hon var så mobbad).
    2. John Pohlman (för att han var så mysig och hade humor)
    3. Leo Rannaleet (för att han representerar min barndom)

  9. Herregud, jag kan inte ens namnen på tre meteorologer. Möjligen känner jag igen tre när jag läser din lista. Jag kan alltså inte placera tre. Den enda jag känner väl igen är Pohlman, på grund av hans Norrköpingskoppling. Märks det att väderprognoser aldrig har intresserat mig? 🙂

  10. Här var det vekrigen väder-lek. De tre jag minns mest är John Pohlman, Åsa Boden och Curt Melin. Så det får bli dom och i den ordningen.
    Väder kram

  11. Här kommer resultatet från den znoggerska juryn!

    3 poäng till Papphammar
    2 poäng till John Pohlman
    1 poäng till Pär Holmgren

    Så, nu blåser jag vidare!

  12. Här var det väder…lek!! 🙂
    Jag gillar skarpt Pia Hultgren, som enligt mitt tycke har en proffsig framtoning. Kunnig, säker, naturlig och dessutom snyggt klädd! 🙂 Som tvåa väljer jag Per Holmgren också kunnig och naturlig. Plats nummer tre tilldelas Pererik Åberg. Kunnig, naturlig och med glimten i ögat!
    Självklart är käre John Pohlman outstanding…vår allas kunnige mysfarbror som dessutom är en duktig musiker. Men denna gång hamnar han utanför prispallen! 🙂
    Hälsar, Gunilla

  13. Sv: Har er scilla redan blommat ut? Ja, ja! Vår är också på väg att bli överblommad.
    Så du har också haft en vovve, som slickade på benen. Tänk Baloo gör det aldrig på mig, bara på Sibbe, eftersom det är han, som ger honom maten. Han kommer in i rummet och slickar sig om munnen, när han har ätit och går raka vägen fram till extrahusse och slickar honom på benen. Att det blir just där, beror på att Sibbe går med shorts inomhus.
    Ja, man lovar och lovar, när det gäller väderleken. Vi skulle ju välja favoriter bland väderfolket här ju och det har jag redan gjort.

    Kram/Gilla

    • Texas brukade slicka alla bara partier på min kropp. Allra helst när jag tagit på lotion. Det var mysigt. Han höll på länge. Det var som skön massage och jag höll på att somna. Äckligt tyckte andra i familjen. Det var också bara jag som gav mat i vardagsrutinerna. Direktiv från uppfödaren. Kram. Ps. Just det. I detta inlägg har jag skrivit att jag svarar med 🙂 Kram

  14. Meteorolog måste väl vara det mest pinsamma yrke man kan ha? Tror de spår väder i kaffesump eller något liknande, så ofta som det misstämmer. Pinsamt. Numera läser de av vad datorerna säger att vädret ska bli tror jag.
    Förr kunde meteorologen mycket mer, tror jag. Så hen kunde sammanställa alla faktan och därefter tolka vädret. Oftast hade de rätt.
    Tacka vet jag Polman, honom kunde man lita på!
    Kramis

  15. Jag röstar på Tone Bekkestad! Om jag inte minns fel så skapade hon lite rabalder, men
    jag minns nu inte vad det handlade om. För lättklädd i något sammanhang?
    Angånde flytt, så flyttar jag inte igen, utan har kvar det gamla huset för att sälja det
    när det är som vackrast här i Skåne!
    Kram M.E

  16. Pohlman får en klar förstaplats. Finns ingen som kan ge en väderprognos med den utstrålningen mer än han. Andra plats får Per Holmgren som gett åtminstone mig mer kunskap om hur vi påverkar vädret på olika sätt. Tredje plats får Tone mest för sin sjungande norska. För några veckor sedan var det en meterolog som försökte presentera vädret trots att kartan inte funkade. Det var en lustig syn men inte kommer jag ihåg vem det var. Hoppas du hinner njuta av fina vårvädret! Maria

  17. 1. John Pohlman
    2. Curt Kempe
    3: Tone Bekkestad

    Jag minns inte hur pass stor träffprocent de hade angående vädret, men personligheten gör en del för att man ska ha överseende med felprognoser. Kram

  18. jisses! Nu satte du huvudet på spiken… vissa meteorologer hörde man ju inte ens vad de sa. Man tittade bara fixerat på deras hand hur den förde sig över sverigekartan på ett så konstigt sätt och rycktes bort i små knyck.. när vädret var slut hade man ingen aning om vad som sagts eller vad det skulle bli för väder framöver. hi hi. Vissa var käcka, snygga, frissiga eller socialt spontana så visst har alla en värdering om vad man tycker…
    Mina favoriter är dock: John Polman, Tone Bekkestad och Pär Holmgren

  19. Sammanfattning: Precis som jag trodde och själv tyckte blev John Pohlman segrare. Han fick hela 43 % av era röster. Tone Bekkestad fick 14 %, Pär Holmgren 11 %, Åsa Bodén 9 % och Anders Nylund 6 %. Övriga 17 % hamnade på spridda skurar. 😉 Roligaste svaret var Papphammar. 😀

Kommentera

