Vackert & Nyttigt i naturen

Två

De sista dagarna har bjudit på en försmak om vad som väntar runt hörnet. Mycket har hänt snabbt efter det senaste kyliga och blöta bakslaget.
Jag gav mig ut i omgivningen genom porten för att njuta av naturens smörgåsbord.

Ett

Min bil parkerades nära ”filmernas Wallanderpolishus”. Polishuset i böckerna finns på riktigt och ligger mer ocentralt.
Mariakyrkan och vattentornen är bra riktlinjer i Ystad för att lokalisera och inte helt gå vilse.

Tre

Snart finns det rosor och stockrosor utanför de olikfärgade gatuhusen. Då är gatorna fulla av turister och det är trångt att ta sig fram med bil. På hemmaplan väljer vi oftast cykel under denna intensiva tid.

Fyra

Namnet ”förgätmigej” kommer från tyskans ”Vergissmeinnicht”, vilket betyder just ”glöm mig inte”, och har översatts till en mängd språk.
Enligt legenden så utspelade sig följande händelse på medeltiden: En riddare och hans fästmö gick längs en flod när han plockade en bukett med förgätmigej. Eftersom hans rustning var så tung så ramlade han i vattnet. Strax innan han drunknade kastade han buketten till sin älskade och ropade ”förgät mig ej”. Blomman är förknippad med romantik och tragiska öden. Den bars ofta av kvinnor som ett tecken på trohet och evig kärlek. ❤
Blommorna på bilden växer hemma hos oss. Jag har alltid varit förtjust i denna blomma. Lyser extra fint, sent på sommarkvällarna.

Fem

Vad vacker en maskros är. Både på avstånd på ett gult fält och som här på nära håll. Inte visste jag att den var en nyttoväxt och till och med överlevnadsviktig. Detta googlade jag:
Roten innehåller ca 23% kolhydrater och kan ätas efter 15 minuters kokning. För att få bort den bittra smaken bör roten skalas och urlakas innan kokning. Bladen har hög halt av vitamin C och kan ätas färska. Maskros betraktas som en av de 14 viktigaste vildväxterna i en överlevnadssituation. Av blomman kan man göra maskrosvin.

Sex

Magnolia blev jag förtjust i när vi bodde i Falkenberg. De växte i flera villaträdgårdar i den gemytliga lilla Västkuststaden.
Sju

Åtta

Forsythia är uppkallat efter den skotske biologen William Forsyth. Återigen fick jag läsa om oväntade nyttigheter när jag googlade:
Forsythian innehåller exceptionellt höga halter av antioxidanten rutin (ca 1 %).
Vatten-alkoholextrakt av plantans blommor sänker glukoshalten i blodet och har en lugnande, muskelavslappnande, antiinflammatorisk och allerginedsättande verkan. Extraktet används inom kosmetikaindustrin som ett medel för fördröjning av ålderstecknen.

I Ystads Allehanda läste jag att rapsen är ovanligt tidig. De gröna fälten håller redan på att slå om till gult. 😀

Nio

Hos mig är det just nu rött. Måste de fälla bommarna en hel årstid före tåget kommer? 😉

På måndag kommer ”Månadens kåseri” som jag döpt till ”Post till de döda”.
Någon på hemmaplan nämnde igår att det var exakt femtio dagar till studenten. Förhoppningsvis går bommarna upp till dess – så jag inte ser rött och bommar högtiden. 😉
”Snälla Pappa! Kan du och jag leka djurpark? Du kan få vara en giraff.”
Åren och minnena leker tafatt – medan tågen kommer och går. Allt har sin tidtabell. Efter vinter blir det vår. Vi vill ge våra döttrar både rötter och vingar. ❤  En svår balansgång. Inte ens järnvägsspår är raka. Jag tror inte det skulle vara kul och speciellt lärorikt om livet alltid gick som på räls.

Jag önskar alla läsare som kommit hit ner en trevlig helg. 🙂

 

86 thoughts on “Vackert & Nyttigt i naturen

  1. Maskrosvin lär vara gott! Jag har aldrig smakat. Jag såg att det var en och annan rapsblomma som lyste gul i tisdags, när jag såg rapsfält. Det är den bästa tiden nu, när man ser hur allt slår ut 🙂 Ha en skön helg!

  2. Nej du Bosse, livet går inte alltid på räls precis som du skriver. Vi har våra upp och ner dagar men visst är det härligt att våren är här. Fina bilder du fått till. Min speciella favorit är forsythian. Präktig och yvig står den där i all sin prydnad. Tiden går och vi med den och ibland är det härligt att minnas tillbaka. Snart har maken och jag dom här igen. Jag menar förstås flaken med lyckliga ungdomar och hög musik 🎶 .Jag får alltid en tår i ögat när jag ser dom och kan minnas tillbaka till mina egna .Ha det Fint !

  3. Hej Bosse !!
    Längesen !! Visst är det så att inte livet går som på räls !! Det har varit mycket neråt men nu börjar det lite uppåt..
    Våren är underbar med alla knoppar som spricker ut en efter en .. Olika ljusa skira färger .. Alla grannarna börjar komma ut ur dina hus o det händer lite saker !!
    Trevlig helg till dig o din familj !!
    Kram ☀️😃

  4. Härligt att botanisera hemma vid , att livet inte alltid går som på räls är nog tur. Du får ha en härlig helg , själv ska jag pyssla om det lilla hotellet vid havet . Kram Åse

    • Visst är det. Hade det inte regnat skulle jag kollat in modevisningen idag och bloggfotat. Istället blev det en småregnig promenad vid Dag Hammarskjölds Park och Karlssons dammar. Vi såg många fina gullvivor och i vackert väder skulle jag kunna tänka mig att fika vid bänken i toppen av pulkabacken. Nu blev vi istället våta där bak när vi frestades att sitta en stund. Det verkar som du hade tur med långledigheten denna gång. Jobba på. Kram

      • Det är klart att man är orolig, men har man levt med en gubbe som haft cancer i snart 20 år och som dessutom aldrig mått dåligt av det, så är man ganska luttrad. Dessutom är jag en ganska livsglad typ så jag tänker inte bli nedslagen utan se fram mot sommaren! 🙂
        KRAM ❤
        SUSIE

      • Att var livsglad och positiv har man nytta av i alla sammanhang. När det gäller att tackla en tuff sjukdom är det extra viktigt. Det och att ha en stödjande omgivning. Hoppas du får snabb hjälp och vård av experter som kan sin sak. Din härliga trädgård kommer att få en ny livsuppgift tror jag. En balsam för kropp och själ. Undra hur det kommer att bli med baden första veckorna. Det undrar kanske du med. Jag skickar med två extra mjuka kramar. ❤ ❤

  5. Så fint du skriver idag – och en del lärorikt också. Maskrosor vill man ju helst inte ha fullt av i trädgården, men så här i vårtider blir jag ändå glad att se den.
    Är på väg till Ängelholm på blixtbesök över helgen. Och det blir grönare o grönare i naturen ju längre ner vi färdas.
    Ha en härlig helg Bosse!

    • Tack Eva. På håll är det både läckert och vackert med ett fält av maskrosor. I trädgården är de inte lika välkomna.
      Här börjar de slå ut för fullt. i Ängelholm brukar det vara vackert i centrum på ett ställe. Jag pratar om japanska körsbärsträd. Hoppas de hälsar er välkomna till lergöksstaden. 🙂
      Tack. Synd att vädret blivit sämre.

  6. Härligt att se fina bilder på annat än Kungsträdgårdens blommande träd som jag sett till leda – per Instagram. Vi är sjuka och mest inomhus och denna den vackra apriltiden går oss förbi, tyvärr. Men jag har varit ute en liten tur och provianterat idag. Alltid något.

    Ha en fin helg!

  7. Vackra bilder (som gjorda för Instagram ;)). Igår var jag i Falkenberg, den där lilla världen du vet. Hann tyvärr inte se mig om så mycket, bara jobb. Maskrosvin är jättegott! Jag har inte gjort det själv, bara smakat. Kanske något för sommaren? Bladen plockar vi till marsvinen, har för mig att de är rätt beska.

    Ha en skön helg!
    Kram

    • Du är skojig du Blondie. 🙂 Vem skulle du intervjua? Boris eller Morgan som åkt in för att träffa dig.
      Jag tycker du kan bjuda marsvinen på vinet till midsommar. Garanterat beskt.
      Tack. Våren har gått i baklås. Jag ska leta upp nyckeln.
      Kram

  8. Haha……ja nog kan man få vänta på bommarna allt. Undra varför det ska vara så alltid …hmm.
    Underbart ögongodis du bjuder oss på Bosse.
    Jag njuter av grönskan , husen och idyllen.
    Vi får väl hoppas att det JUST är en idyll och inte byn i ”morden i midsommer”
    Borde ju inte finnas några människor kvar där.
    Åter…..till ditt inlägg. Jag spårar ur ibland * blink*
    Förgät mig ej är en vacker blomma. Den gillar jag. Tack för vetande åxo Bosse.
    Å du…….det var inte det minsta jobbigt att ta mig ner till slutet.
    Sant det. Allt har sin tidtabell och nu Äre missarna som vill ha mat.
    Ps….Borde sätta dom på diet hihi.
    Trevlig helg till dig med Bosse.
    Kramkram.

    • Det gäller att hålla tungan rätt i munnen just där. Signaler för att stanna för tåg och signaler för att umgås med bilar. Vilken tur att det inte landar flygplan oftare än på skottårsdagen. 🙂
      Jag bor i en stad som är vacker på ytan men där det händer mord på löpande band om man ska tro böcker och filmer. Vi är bara en handfull personer kvar. För att fylla ut har vi lånat in danskar.
      Glöm mig inte blomman är vacker. Romantisk och full av mysterium. Vad duktig du var som höll dig kvar ända till slutet. Guldstjärna till TantRödBil.
      Hur många missar har du? Två gissar jag. Rätt va?
      Tack! Lördagskvällskram.

  9. Så fina bilder av alla vårblommor, buskar och träd. När det gäller maskrosen kan man ju tillägga att roten i kristider använts som kaffesurrogat och att bladen är så starkt urindrivande att ett av dess franska namn är ”pissenlit”, kissa i sängen.
    Trevlig helg!
    Kram, Ingrid

    • Kul att du tycker. Tack för informationen. 🙂 Det visste jag inte. Kände mest till cikoria som vi odlade utanför vårt kaffekoppmuseum. Vackert ogräs. Annars tillverkade man kaffe på allt möjligt under ransoneringstiden.
      Det lätt riktigt ”blöttfarligt ”. Jag tror att jag avstår kontakt med de bladen.
      Tack Ingrid.
      Kram

  10. Hej Bosse, åhh . . . vad jag är avund på dig, Ystad om våren, eller Ystad överhuvud taget.
    Så vackert med magnolia, älskar den så innerligt men tyvärr i vår zon är det tummen ner.
    Men att bara få gå där och glo och njuta av andras magnolior är oxå helt underbart.
    Ja maskrosen gillar jag oxå, vi har gott om dem här, försöker inte ens att utrota dem.
    Men maskrosorna har inte riktigt kommit igång ännu.
    Vin gjorde min pappa på 50-60 talet mins jag, hur det smakade vet jag ej, har inte smakat på det ännu, fast jag vet många gör vin av dem nu. Kanske smakar det som den Grekiska Retsinan.
    Men det finns ju olika sorter av den oxå, den hemma gjorda gillade jag bäst, på Kreta 1993.
    Jag förstår att du gillar blomman ‘förgätmigej’, det gör jag med, den är så söt.

    Trevlig helg kram/ Eva

    • Jag läste att Ystad tog en plats på listan, Sveriges tio bästa städer. Likaså Visby som jag gillar starkt.
      Det finns många fina blommor just nu. Jag njuter lite överallt. Jag är nyss hemkommen från en runda på Österlen.
      Förgätmigej är en av mina stora favoriter.
      Tack.

  11. Gjorde maskrosvin för många år sedan. Ställde det in matkälalren och glömde bort det under många år. Men när vi fann det… jag, då gick det snabbt åt. Det var gott! Gillar också magnolia. Kew Garden i London är rena Meckat för magnolia och azaleaälskare. Var flera år sedan vi var där senast. Har en enda buske i trädgården… här i klimatzon 5. Förra året bar den några blommor… i år tycks det bli fler.
    Ungar som blir flygfärdiga och sticker iväg! That´s life… både för oss och för fåglar… och andra kreatur. Tänker, då nostalgin blir för överfallande och besvärlig…. inte sjutton kan man ha ungar som är 30 + i hemmet.
    Ha en god helg!… Anna-lena

  12. Vilken härlig promenad vi fick följa med på så här på fredagskvällen. Livet går inte alltid på räls och så är det nog för alla mer eller mindre. Visst är det härligt med vårblommorna nu när dom börjar komma, man kan inte se sig mätt på dom. Kul med en liten lektion också.
    Kram på dig.

  13. Vilken fin och lite sorglig historia om blomman förgätmigej! Visst är det roligt att googla och få nya kunskaper! Det där med alla nyttigheter som våra växter ger, är ju kunskaper som användes mycket förr! Men jag har en känsla av att man inom läkeindustrin är på väg tillbaka till läkekonstens mer naturliga ursprung. Det är i a f vad jag hoppas på och önskar! Fina foton…längtar allt till Ystad! Det var några år sedan vi var där nu!
    Må gott!
    Gunilla

  14. Här har du fångat färgernas paradisiska träd och växter! Mycket njutbar ögonfröjd i text och bild! Trevlig helg, tack och kram och njut och finns till – och ja 🙂

  15. Härliga blombilder!! Jag har också gott om de där gula!!……………………………Vi har precis som du skrev haft under resans gång haft kul,åsikter och gemenskap! Lokalen var fylld av skratt när vi visade upp föreställningen..Vi har sommarlov nu!! Kram!

  16. Nej du, livet går inte som på räls! I alla fall inte för så många på vår jord. Spännande för den blivande studenten. Har de också 100- dagars och 50-dagarsfester som är tradition här? Barnen ska frigöra sin och finna den egna vägen. Är de trygga så kan de resa långt men de vet också var hemma finns. Det blir man väldigt varse om när man har barn som ger sig ut i världen! Visst har jag saknad och längtat men jag har ändå uppmuntrat och är glad över att de vågat.

    Underbara bilder från dina trakter!

    Kram

    • De firade 50 dagar i onsdags. 🙂 Vi hoppas våra flyger iväg lagom långt bort. 🙂 Det blir många olika tankar som ska samarbeta. Vissa bitar kan man inte påverka. Andra ska man inte lägga sig. Ibland kan jag bli sugen, att ge några goda råd. 😉 Facit har man ibland i sin erfarenhetsbank. Andra gånger vet man först efteråt. Spännande. 🙂
      Tack.

  17. Många fina bilder och ett härligt ”vårligt” inlägg. Den där gatan med den färgglada husraden är underbart charmig. Är det alltså en gata i Ystad? Vad heter gatan?
    Och du fick med mina favoriter, Förgätmigej. Älskar både den söta lilla blomman, som är så otroligt vacker i sin enkelhet. Jag hoppas att du tittar på den riktigt nära ibland, för de är fantastiska små skapelser. Både i färg och form. Har du tänkt på att centrum i blomman bildar en femuddig stjärna, som en sjöstjärna ungefär, omgärdat av den mjuka blå färgen. För mig associerar den till både himmel, hav, sol och måne … 🙂

    Och det romantiska namnet ska vi ju inte glömma, som lyfter denna lilla skapelse till något helt unikt … i mitt tycke …

    Jaha, du har en student på gång! Det är stort! Och väldigt känslosamt tycker jag. Blir alltid lite gråtmild och sentimental när den här tiden kommer. Det är lätt att koppla upp sig till de egna minnena från den tiden, och den oerhörda frihetskänslan som man hade. Något så enkelt som att se glada ungdomar på stan, med sina vita mössor, gör att det spänner lite i bröstet av rörelse. Det är något så hoppingivande och glädjefyllt med studenter. Så unga, så glada, så fulla av längtan och möjligheter. Under några veckor läggs all oro inför vuxenlivet åt sidan, för att bara glädjas åt alla de skolår som de slitit sig igenom och som nu avslutas. Glädjen i att ha nått fram, oavsett om det gått bra eller dåligt, med glädje eller smärta, eller hur olika förutsättningar man haft för att lyckas bra. Studenten är en milstolpe man når, och därefter förgrenar sig vägen. En del har bara osäkra stigar framför sig, och andra träder in på en bred och utstakad väg. Men just vid milstolpen är alla lika … och i den stunden, lika fria …:)
    Är det er första student? Försöker komma ihåg hur gamla dina döttrar är … 😛

    En trevlig helg till dig och familjen, önskar även jag. Tack för ett fint inlägg … 😉

    • Tack för den underbara bilden. 🙂 Lustigt. Dagen innan du kommenterade gick jag ut på kvällen och satte mig på huk nära våra blommor och studerade dem länge. Mycket vackra. Fina tankar du har om dem. >3 Visst är namnet romantiskt.
      Gatan heter Lilla Västergatan. Är ännu finare när stockrosor och rosor blommar. Både i Ystad och i ex. Simrishamn finns liknande gatuhusgator.
      Vi ska fira examen tre år i rad i juni. Detta blir första studenten. Det är stort. Många spännande vägar att gå. Våra tjejer är just nu 19 år och 16 år.
      Söndagskram

  18. Maskrosor är så vackra och hos oss går dom under namnet ”Gula orkidéer”
    Jag lärde mig något nytt hos dig nu. Jag trodde att förgätmigej, hette vergessmichnicht på tyska. Nu vet jag vad det egentligen heter och lägger det i lådan uppe i knoppen som innehåller blommor! Kram

    • Fint namn på dem. När de växt som värst i vår gräsmatta skulle jag tänkt på det namnet när jag muttrade. 🙂 Vad häftigt. Du har lådor för olika saker i knoppen. Hos mig är jag rädd för att bottnen har gått sönder på vissa av lådorna. Jag letar och letar efter namn och anda viktiga saker. Kram

  19. En fransklärare jag hade viftade en terminsstart glatt med ett fröpåse han hade köpt i Trikolorens land under sommaren. Kuvertet innehöll maskrosfrön. Bladen skulle visst vara delikata som sallad. Vi lantisar skakade förbluffade på huvudena åt att parisarna betalade pengar för att kunna så ogräs… 🌱
    Men visst är de små solarna vackra! Och väldigt envisa.

  20. Vackra Ystad!!! Våren är härlig. Fast idag när vi ägnat hela dagen åt att riva mossa känns våren inte lika underbar….Men i morgon med träningsvärk i hela kroppen och nyavmossad gräsmatta….Då kommer det att kännas fantastiskt att bara njuuuuuta;).
    Kram!

  21. Så fina bilder från din vackra stad och vilken blomsterprakt. Magnolian är min favorit och jag har planterat mitt alldeles egna träd på balkongen i vår. Vilken söt historia om Förgätmigej blomman.

    Tiden går så fort och jag önskar att den kunde stanna upp ett tag nu när allt liv återvänder i skog och mark. Studenter hör våren till och jag blir alltid lika sentimental och önskar av hela mitt hjärta att alla ska få den framtid de drömmer om.

    Ha en fin helg till dig och familjen. Kram 🙂

    • Vad mysigt med Magnolia på balkongen. 🙂 Legender är ofta spännande att läsa & höra.
      Studenten förknippar jag med glädje och planer. Allt är möjligt. Livet känns oändligt. Det ingår precis som du skriver en stor dos av sentimentalitet.
      Tack.
      Kram tillbaka

  22. Jaha ja, så nu är det bara att gå ut och börja tugga på forsythian, för vad gör man inte för att vara nyttig 😉 Mina föräldrar gjorde maskrosvin en sommar och det innebar att min bror och jag blev utskickade på gärdet där hemma för att plocka maskrosor, och det var väl inte sådär väldans uppskattat, vi fick ju inte ens del av resultatet! (Enligt uppgift blev det bra)

    • Jag känner mig ofta som en av de där turisterna med en kamera runt halsen. Idag var vi runt på Österlen och njöt. 😀
      Falkenbergs kommun är stor. Först bodde vi i inlandet eftersom vi fick jobb där. Därefter blev det två ställen i Falkenberg. Ute på Hjortsberg nära havet. Inne i Gamla Stan i en nybyggd lägenhet i gammal stil. Härligt område. Skälet till att vi flyttade var att vi lovat att göra ett porslinsmuseum. Detta trodde vi var långt fram i tiden. Men den otäcka sjukdomen cancer ändrade tidsplanen. 😦 Vi flyttade sommaren 1998 från Halland till Norra Skåne.

      • En del av mina rötter finns i Falkenberg. Min farfars far var redaktör på en av tidningarna. Men framför allt så var vi där varje sommar när jag var barn. Min farfars stuga ligger på Stafsinge strand.

  23. Så vackert ,-)
    Vilka hus, jag längtar……
    Stockrosorna är underbara, ni bor otroligt vackert, fint med allt grönt och härliga blommor.
    Kul att veta lite om växterna ,-)
    Ha det fint KRAM Primrose ,-)

  24. Jag minns de där gathusen i Ystad. Min faster bodde i ett utav dem och det var så mysigt invändigt…litet och trångt. Tack för din kommentar på mitt förra inlägg. Kram

  25. Många härliga bilder. Känns jobbigt för mig att inte kunna fotografera alla fina växter som slår ut. Svårt att hålla i en kamera samtidigt som man håller i två kryckor. Rädd för att tappa kameran.
    En kompis till mig var i Ystad häromdagen och hon hade doppat fötterna i vattnet så ser du några döda fiskar i vattnet så är det nog hennes fel hahahaha.

    • Tack Bitte! Jag förstår att du är inne i en tuff fas i livet. Jag hoppas att du ser framsteg flera gånger i veckan.
      Vilken tuffing. Jag ska tänka på henne om jag vågar mig fram mot vattenkanten. 🙂 Vi gick idag längs med havet i Mälarhusens strandbad. Där har vi aldrig gått tidigare. Bred fin, vit strand. Inte lika höga klitter som i Sandhammaren.

  26. Fantastiska bilder du bjuder på!
    Maskrosvin gjordes en gång i min barndom. Minns att vi barn hjälpte till med att ta ur allt det gula ur maskrosblomman. Vinet gick inte att dricka och stod kvar i flaskor i källaren ännu när jag flyttade hemifrån. Idag äger min bror huset. Kanske värt att kolla om det ännu står kvar. Vem vet, det är kanske en delikatess?
    /P

  27. Maskrosvin har jag aldrig smakat. Däremot försökte jag mig på att göra nyponvin för många år sen. Men det var ingen höjdare. Nu köper jag mitt vin i mataffären. Ha’ det gott!

  28. Jag grävde upp mina tre magnolior när vi flyttade och tog med mig till balkongen. Just nu blommar de alla samtidigt, två för första gången. Så underbart! Det är en praktblomma på träd jag alltid drömt om. Nere i Italien blommar nu på bar kvist Judas träd, som också otroligt imponerande. Växter, blommor och frukter är rogivande och återhämtande för kroppen att både titta på och äta. ;D

    • Ser ni ut från balkongen eller måste ni flytta på grenar? 🙂
      Vilken utsikt ni hade från ett av hotellen. Där skulle jag kunna stå länge. 🙂
      Jag funderar på att avrunda kvällen med att knapra på några maskrosbiskvier och dricka nybryggd lejongapsjuice. 😉

  29. Hej bosse! Vilka fantastiska bilder du bjuder på!! Tack för dom! Har varit i Skåneland och där var rapsfälten gula..! Kram och min bön idag är: ”Ge oss sol och värme, tack!” Kramis

Kommentera

