Femte segraren i år

Bosses författarporträtt Fråga fyra

Den här gången kommer månadens lott att skrapas på hemmaplan. 🙂 Jag hoppas att jag inte får fler titlar under 2015.

Facit med antalet inlagda blogginlägg:
Tio av de fjorton husen fick röster av er.
Hus nummer 4 fick åtta röster. Hus nummer 2 fick sex röster.
Hus nummer 13 fick 4 röster. Hus nummer 8 och 11 fick två röster var.
Hus nummer 1, 6, 7, 9 och 14 fick var sin röst.
Hus nummer 3, 5, 10 och 12 fick inga röster.

Mitt favorittal är tretton. Först hade jag lagt vinnarhuset av en slump där. Det var när jag kom på det som jag lät det byta plats och bli hus nummer 12 istället. 🙂

Månadsbloggtävlingar & Segrare 2015:
Januari: Susie Bloom
Februari: Gunnar Carlstedt
Mars: Tove Olberg
April: Eva Rohlén
Maj: Bosse Lidén
Juni: ???

Det är alltid trevligt att läsa era kommentarer. Så här skrev Åse som är uppvuxen på orten:
Tror du väljer hus nr 6, Apelgården där spökar det så där skulle det vara spännande att bo tror jag. Kram

Regnbågen lämnade röst tidigt och nosade direkt på det rätta svaret. Då trodde jag att rätt svar skulle komma snabbt och flera gånger under gårdagen.
Du skulle kunna sitta inne i glasverandan på hus tolv och skriva, ganska insynsskyddat. Men nä, alltför rätlinjigt …

Jag och Solveig har säkert gått i Abbekås över tjugo gånger och varit där under alla fyra årstiderna. På sommaren när man känner den ljuvliga lavendeldoften från den långa ”häcken” upp till det ”gröna huset”, som ligger en bit in från promenadstråket och gynnar privatlivet, är det mycket lätt att bli förälskad i det huset och den tomten. Glasverandan till vänster lockar. De härliga fönstren på andra våningen. Där skulle jag kunna sitta och skriva och titta på havet när jag helst ville.

Vinnaren

Redoett

Redotvå

Men nästan alla hus jag la in igår kunde jag tänka mig. Detta kommer nog på andra plats.
Redovisningtvå

Fotot taget från andra hållet på hus nummer 8. Jag tror att ni i denna tävling spetsade in er på att jag ENBART skulle sitta och skriva i huset och att de första deltagarna betonade detta tema. Det var inte medvetet att jag ”lurade” er till de tankegångarna.
Trist nog ligger förra blogginlägget i kategorin Varierat, eftersom jag glömde markera kategorin Tävlingar. Jag kan numera aldrig ändra fel och annat i mina inlägg. Allt måste vara rätt i första ”tagningen” när jag lägger in. Skälet är att jag tvingas in i en ny variant på WordPress som INTE har med alla mina gamla kategorier av någon konstig anledning (de från S och framåt saknas). Därför vägrar jag att skriva i nya varianten. Min bloggs framtid lever med andra ord farligt trots att jag bara använt 30 % av utrymmet enligt statistiken. 😦

36 thoughts on “Femte segraren i år

  1. Joårå…Lite hjärngympa har vi allt fått. Listig som en räv är du Bosse.
    Det var ett fint hus du tyckte om.
    Men på nåt sätt var ju ALLA hus fina.
    Min personliga smak var hus nr2. Idylliskt och en vacker lite trädgård och med ett hus som har vackra fönster. Där skulle jag vilja ha en rosenträdgård.

    Ha en fin dag och TACK för roliga påhitt i din blogg. Vi är många följare.

    GladKram från mig.

    • Jag som trodde det skulle bli en för lätt tävling. Jag var säker på att minst tre skulle skriva ”det gröna huset” och att jag skulle få lotta vinnare. Det var därför jag valde att ta med fjorton hus istället för bara tio som jag tänkte från början.
      Köp du tvåan kan jag komma och spöka, busa eller fika hos dig. 🙂 Rosenträdgårdar är fina. Det skulle jag också vilja ha. Men taggarna kan vara lite elaka ibland.
      Tack för att du läser och kommenterar. Kram

    • Vilken tur att det fanns fyra hus kvar som inte hade fått någon röst. 😉 Jag som är född sportsman. 🙂 Synd att det var en nitlott. Jag fick i alla fall en titel. När jag ordnade min första bloggtävling fick jag heller ingen segrare. Jag tror inte ens att jag fick något svar alls. 🙂 Tur att det kommit till fler deltagare. Annars hade jag slutat med sysslan.

  2. Konstigt att ingen lyckades ringa in det och synd att det bara är en önskedröm, det skulle ha kunnat bli en tuff bok, salt- å tångdoftande så det stänkte om det. Äsch, flera chanser kommer.. att vänta är ju din specialitet.
    Nä hör du BosseBus, du får välja en nödlösning så länge —–> ⛺️
    Och ha en skön Kristi Himmelfärdsdag!

  3. Grattis till vinsten då, Bosse ,-))))
    Jag gick på tanken om en ”skrivarlya” ,-)
    Många jättefina hus, har varit på loppis i Abbekås och köpte en stor gammal bunke med handtag i mässing, som jag fyllde till hälften med skånesand med snäckor o tång ifrån Skanör. Den fick min pappa, som då aldrig skulle kunna åka ner till Skåne igen ,-))
    Ha det fint KRAM Primrose ,-)

  4. Då hade vi visst inte lika smak, för jag gissade ju på hus nummer 4, om jag inte missminner mig. Det var väldigt vackra bilder på alla husen, så de var ju svårt att välja.

    Kram/Gilla

  5. Grattis till vinsten 😉
    Tjusiga hus du visar på bild ….Om du och familjen ska ut och åka nästa helg så blir det vernissagen på Galleri KVIS i Svedala, bara så ni vet 🙂

    Ha det gott!

    • Tack. Fast jag hade hellre skrivit ett annat vinnarenamn. Mina blogg-gäster spred inte ut sina röster tillräckligt bra denna gång. De insåg inte att det ”gröna” huset har DET. 🙂
      Det hade faktiskt varit trevligt. På lördagen ska vi måla. Om det blir fint väder på söndagen ska vi till Stenshuvud, köpa dricka till studenten på Kiviks musteri, äta familjemiddag på Glimmingehus och kanske får jag äntligen se Himmelstrappan innan det är försent. Tack för tipset! 🙂 Hoppas det kommer mycket besökare. Kram

  6. Gratulerar till vinsten! Och jag tror du klarar dig igenom vår svenska Lotterilag….
    Jag tar det nedersta huset, så vi blir två om det, jag älskar små söta hus och det är verkligen sött!
    Trevlig helg

  7. Grattis Bosse! Missade oskickligt nog tävlingen. Mne jag hade valt de hus du valde….
    Får passa på att titt extra på Abbekås i sommar då vi ändå skall mot Skåneland. Visserligen är Torekov målet, men även Ystad och lite andra platser du skrivit om skall få besök.
    Grattiskramar från mig.

    • Tack. Det var en seger jag ville slippa. Det hände också vid min första bloggtävling. Orsaken var att ingen deltog. Pinsamt. Då trodde jag inte att min ”bloggtid/bloggkarriär” skulle bli så här lång. Sedan har det hänt en gång till att jag inte fick rätt svar och en vinnare.
      Torekov känner jag väl till. Vi bodde 5 km från den orten. Solveig jobbade på skolan (även jag jobbade där en termin) och våra barn gick på dagis och sina första skolår på skolan. En fin sommarort som förvandlas till en ”spökort” när den avfolkas, efter den korta säsongen är slut. Sorgligt. Jag står med en fot i varmt vatten och en i kallt. 🙂
      Vem vet. ”Svartcaféet” Lidéns är kanske öppet den dagen. 😉
      Kram från ett trött Bosse

  8. Nämen grattis. Vad lustigt att ingen av oss röstade på 12:an, men det är ju oxå ett fint hus förstås. Nu ska jag se om det går bättre för Svenskarna i hockeyn än för mig..ser inte lovande ut.
    KRAMEN

    • Jag får ta det som ett bra tecken. Skulle huset bli ledigt slipper vi konkurrens. Först måste jag leta upp tillräckligt med kapital. Kan man hoppas på flaskpost från rika och generösa danskar? 🙂 Det gick inte så bra för Tre Kronor i år. Däng i kvartsfinalen. Unga hungriga USA kanske rår på Ryssland.
      Kram

    • Det var det. Men det var en dum nitlott. 😦 Om jag skulle ha tio ord fick jag fuskskrapa. 🙂 Annars gillar jag mest lotter som tar tid och där jag kan dra ut på det längre. Suga på karamellen med papperet på. Tack för tipset Tove. Eller ska jag dra mig tillbaka som kåsör och satsa enbart på kluriga tävlingar där ingen har chans att vinna. ”Vilken av dessa trehundrafyra bilar tror du att jag vill köpa?” 🙂
      Då har både du och jag en månadstitel. Ärligt talat vill jag INTE vinna längre mina egna tävlingar. Jag trodde någon hade samma hussmak som jag och Solveig har.
      Hoppas du har det bra däruppe. Lördagskram Bosse

Kommentera

