Gult är inte fult

Ett

Vi känner oss alltid välkomna när vi besöker den fina slottsparken vid Marsvinsholms slott, trots att Tomas Iacobaeus aldrig har bjudit oss på slottsfika. 🙂 Det brukar finnas olika anledningar till att vi åker dessa 12 km. Om det är ruggigt kallt vid havet är det mer lugnt och skyddat här. Sedan är det så trevligt att följa årstiderna på den välskötta anläggningen. Man blir rofylld av en promenad och alla sinnena får sitt. På sommaren kan man fika här. Det går också utmärkt att ha med sig en egen fikakorg. Ystads Stående Teatersällskap ger populära föreställningar under några sommarveckor. Då stannar tåget vid Marsvinsholms station.

Två

Marsvinsholms kyrka sticker upp i bakgrunden denna Kristi Himmelsfärds dag.

Tre

Nice foto. Bra tänkt Solveig. 😀

Fyra

Fem

Det är fint både på långt och nära håll.

Sex

Plötsligt kände jag två känslor. Det svämmade över av allt vackert och jag började tänka på att det pågår ett Ishockey-VM. Därför försvann jag iväg på en egen tripp.

 

Sju

Oj! Vilken tackling jag gav det höga trädet. Nej! Domaren såg det. 😉

DSC_29910031

Det blev fem minuters utvisning på bänken. Ser du min vita klubba? Jag skyllde på att det var en vit käpp och att jag inte såg trädet och att jag kom från höger. 🙂

Åtta

Nio

Jag blev rofylld och snäll igen när vi kom in på den privata djurkyrkogården. Här vilar både hundar och hästar.

Tio

Nu vill jag åka på nya bus och se fler rapsfält.

Elva

Vi tog vägen ner mot Svarte för att åka kustvägen hem.

Tolv

Gul – min mammas favoritfärg.

Tretton

Nu gick det runt i tankarna. Finns det både gula och vita maskrosor? Handlar det om en albinokusin?

Fjorton

Aha! En golfboll. Måste vara svårt att nå hålet. Vilken taktik har spelarna? Tänker inte för mycket? Slår bara fågelvägen?  🙂
”Nu åker vi hem och fikar i trädgården vid våra nya stolar och bord.

45 thoughts on “Gult är inte fult

  1. Vilka härliga vyer. Just nu dristar jag mig till att säga att Sverige är lika vackert överallt. Denna årstid är oövervinnerlig! Annars har Skåne försprång på det mesta.
    Tack för dina härliga och roliga betraktelser. Jag blir glad varje gång.
    Kram och ha en härlig helg tillsammans. 💜

    • Tack! Jag är övertygad om att du har helt rätt. Vi har ett vår-försprång, sedan äter ni i kapp och har glädje av våren lite längre.
      Du ser redan ut att vara en glad tjej på bilden, men tack Anna för de snälla orden.
      Kram. Jag önskar det samma till dig.

  2. Gulddrömmen sprack! Tur att det finns annat vackert som är gult som raps – och maskrosfält! Grönt och blått är också vackert, liksom dina/era foton! Vad vore livet Bosse, utan alla dessa ljuvliga utflykter som både ni och vi ägnar oss åt!? Det ska vara vackert att leva!
    Åh, du Bosse…grattis till vinsten! Synd att det inte blir någon fika i den där trädgården…det hade varit möjligt…du kommer kanske att förstå…:)
    Kram, kram.

    • Jag såg faktiskt inte en enda sekund från VM. Vad tror du har hänt med mitt gamla idrottsliv? Du och jag delar visst intresset för att komma ut på utflykter och se allt vackert vi har omkring oss.
      Trist nog var det en nitlott. Fast det var bra på ett sätt. Nu söndagsvaknade jag. Har du köpt vårt favorithus? Eller ska du hyra ett hus där en sommarvecka? Tids nog får jag säkert svaret via din personliga och fina blogg.
      Kram

  3. Grattis till vinsten om huset, i förra inlägget. Tänk att jag kunde ha så fel. Men jag var i alla fall ensam om det huset.
    Denna resa som du bjuder på här är ju helt underbar. Många fina och originella bilder, sommar, sol och natur och som vanligt finurligt formulerat.
    Tack för guidningen och det är alltid roligt att läsa dina humoristiska inlägg.
    Kram!

  4. Här fanns det många bilder i Tovisk smak! Något egobekväm – men det är ju det som slår an ….
    Trevlig helg!
    Sitt i min hand framför stubbens fröjd
    kom nära i himmelsk höjd
    – jordisk
    glid intill stammens vackra silhuett
    ett nålsöga vunnet
    – du har funnet
    det gula havet
    navet

    ta dig genom på något sätt

  5. Plötsligt så bara försvann jag IN i en helt annan värld, och som är din värld Bosse.
    Tar mig genom text och bild som jag läser med förtjusning. Inte bara med förtjusning, jag bara älskar dina vackra bilder. Dom är så härliga att titta på.
    Du…..gult Är inte fult. Gult är härlig som solen och ger en massa pigga energier.
    En röd fågelholk……..mmm….den lyser upp där i trädet. En Gla holk. Nu vare livat i holken i fredags. Vem vet……fredag i dag. Håll kollen vetja. Snurriga pippin som ser Pippi du vet.

    Nu ska jag gå vidare min bloggpromenad. Tack för fina bilder. Härlig natur och vackert landskap.
    Fredagskram från mig.

    • Tänk att leka datt/gömme där ute i rapsfältet. Det kunde vi ha som bloggtävling nästa gång. Gult är fint. Man blir glad av färgen. Jag såg att det låg ett halvöppet Alvedonpaket vid holken. Antagligen har pippin fått golfbollar mitt i näbben då och då när golfspelarna skrikit Hole in one. 🙂
      Gå inte vilse under bloggpromenaden. Söndagskram här.

  6. Jag faller in i kören av folk, som gillar dina bilder och dina beskrivningar av vad ni gör. Skåne är verkligen vackert nu. Vi har ju också blommande härliga gula rapsfält här.

    Det är gudagott att följa den vackra försommaren i all sin skrud. Den här tiden är min bästa tid på året.

    Kram/Gilla

    • Naturen är säkert extra fin på många ställen i vårt land just nu. Det gäller att försöka njuta så mycket som möjligt. Vi är nöjda att det blev tre av fyra bra dagar. Sedan kan man alltid önska sig mer värme och lite mindre snålblåst.
      Det är ingen dum tid på året. Härligt att få vara med ännu en gång.
      Kram

    • Vi har passat på under ledigheten. Tre av fyra dagar har bjudit på fint utflyktsväder. Er tid kommer förhoppningsvis snart. Ni ligger lite efter oss. Snart kommer ni att ligga och titta på stjärnorna och du läsa något högt för alla dina grabbar under himlavalvet.

  7. Tack för tipset! Än har jag inte varit där men nu finns ytterligare ett utflyktsmål noterat inför sommaren. Så fint med minnesstenarna över djuren…

    Trevlig fredagskväll!

  8. Åh så fint det var på er utflykt. Ständigt visar du ställen jag verkligen vill besöka nån gång. Kul med tips. Det där slottet, har de visningar där, av själva slottet alltså?
    Här i Dalarna börjar det bli grönt nu och solen skiner idag men det är ganska kyligt i luften.
    Det går så sakta med naturen så ibland undrar jag om löven ska hinna slå ut innan de ska ramla av igen….
    Ha en trevlig helg!

    • Nej. Det är privatägt och visas inte för allmänheten. Men det finns flera andra slott runt om i Skåne och flera av dem har visningar.
      Äntligen har våren kommit till ert fina landskap. Här är också en kylig vind. Hoppas det inte går så illa att ni får fira höst och vår samtidigt. 🙂
      Tack. Jag önskar detsamma till dig.

  9. Oj, så vackert och gult är inte fult och jag har när jag tittat på alla bloggar under dom här åren lärt mig att gula blommor är jättefina!
    Kram

    • Jag valde alltid gul färg sist när det var spelpjäser att välja på. Gult i naturen tycker jag om. Den där gula lampan längst upp vill jag träffa på varje dag om jag fick bestämma. Bra att mina bilder gjorde hack i era interna skämt. 🙂
      Tack. Hoppas du haft det fint.

  10. Rapsfälten bevisar verkligen att gult inte är fult. Jag visste inte att du var så sportintresserad. Undrar om någon har gjort hole-in-one där…..då måste man nog använda fjäderboll. PS. Jag har länkat till dig idag, men känn ingen press. Kram

    • Det finns egentligen ingen ful färg. Det är mest att vissa saker och personer inte passar i vissa färger.
      Din retsticka. 😉 Jag har inte sett en enda hockey-VM minut på TV. Håller jag på att bli gammal? 🙂
      Fjäderboll var kul. 😀
      Jag känner ingen press men är hedrad av dina snälla ord. ❤

  11. Fin vandring genom den grönskande och soliga naturen. Hoppas bara att du kunde hålla dig från att springa rakt genom rapsfälten för att göra små stigar. 😉

    • Vissa bilder vågar jag inte lägga in. 😉 Solveig säger att hon borde ha mig i koppel ibland. Helst när vi är i stora trista affärslandskap och jag plötsligt har försvunnit på några röda sekunder. Jag lämnar gärna kvar min fru när hon står och är trevlig med någon försäljare som jag snabbt tröttnat på. Rapskram på dig.

  12. Vad fint. När jag var liten trodde jag att Marsvinholm hade massor med marsvin och jag blev väldigt besviken när jag förstod att så var inte fallet

    • När du var liten var du mer klok som en bok. Jag vet inte om du som vuxen tycker 966 marsvin är lite eller mycket. Jag lovar att du inte kommer att bli besviken. Just så många hade de i torsdags när vi var där. Möjligtvis minskar antalet till sommaren för vissa var säsongsarbetare. Några kom från Polens inland. Ett hundratal marsvin höll på att måla om den blå rapsen så den fick den omtalade skånska gula tonen. En del var rätt omogna och lekte mest runt slottstornen. Gammelmarsvinet som var över fyrahundra år visade sig vara mycket elak. Vilken tur att mina gamla sprintertakter satt i. 🙂

  13. Den här årstiden är fantastisk! Det är så underbara färger överallt och luften är så härligt klar och fåglarna kvittrar och…behöver jag säga att jag älskar våren?

  14. Jag är så glad att jag får följa med på era utflyker i Skåneland. Marsvinsholm känner jag till vad gäller namnet. Ja, förutom att jag vet att dte är ett slott så finns det en ost som har samma namn. Kanske tillverkas den i trakterna.
    Dina vackra bilder från dessa trakter skulle passa i vilken reklambroschyr som helst.
    Och gult är vackert!
    Kram från mig.

    • Där lärde du mig något nytt. Osten kände jag inte till. Det är trivsamt att gå i slottsparken och se skiftningarna. Jag är glad för att en del skånska slott är öppna för allmänheten.
      Jag känner mig mest som en glad amatör när det gäller bloggbilder och tycker att verkligheten är så mycket finare. Tack ändå för dina snälla ord. 🙂
      Kram

  15. Tack för en härlig utflykt, så kul att se och jag har inte varit där. Visst är det fint med gult och man blir glad av den färgen tycker jag. Ha en skön kväll. Kram.

    • Det är så vackert överallt med rapsfälten så jag vill helst sitta med som sällskap i bilen för att inte missa något. Vilken skillnad mot den skånska dimman och leran i november när det regnat och blåst i flera dagar. Jag tycker också man blir glad av gult.
      Tack. Hoppas du haft trevliga helgdagar.

  16. Gult är verkligen inte fult. Jag njuter av dina underbara bilder och så härligt med smultronställetipsen. Längtar tills nästa gång jag kommer till vackra Skåne.

    Ha en fin tisdag och kramen

  17. Gult är inte fult… många härliga bilder, och jag gillar absolut den där med en ung grabb gående längst rapsfältet… härligt! ;D

Kommentera

