I erosionens fotspår

Ett

Vi tog bilen mot Österlen. Ser ni hjulspår i rapsfältet? Då är det inte vår bils. Solveig säger att jag älskar omvägar. Vem vill bli jagad av en uppretad bonde i en röd traktor med en keps med skärmtexten ”Jag ogillar bloggare”? 🙂

Två

Jag hade fått ett tips i Facebookgruppen ”Vi som älskar havet”. Tack Kerstin Persson för fototipsen och Gun-Britt Österlind för vägtipset. ❤

Tre

Det finns bara ett hus vid Vårhallarna. Vi parkerade på rastplatsen (med toaletter) som ligger en liten bit öster om Simrishamn. Först ska du ha passerat Tobisborg. Efter en backe på väg 9 blinkar du med höger blinkers om du kommer med bil. Kommer du med cykel eller går gör du som du vill med blinkandet men glöm inte att ta en klunk vätska i backen. 😉

Fem

Ett äppelträd i blom. Vackert och njutbart.

Fyra
Min nyfikenhet tog överhand när jag hörde konstiga ljud inifrån huset. Det visade sig att det flög omkring en fågel i racerfart i det trånga köket.

Sex

Den ser gammal och antik ut. Undra om man får fiskelycka eller ösa?

Sju

Tänk vad erosionen kan nöta sönder den hårdaste bergart och skapa konstverk. Ibland blir det lodrätt stupande, andra gånger fristående raukar och ibland mjukt rundade. Inget är gjort på en kvarts kafferast. Enligt fakta skulle sandstenen vid Vårhallarna i Hanöbukten sköljts ren av vågor och högvatten under 500-600 miljoner år.

Åtta

Solveig tyckte att det såg ut som en jättes hand till vänster. Var får hon all fantasi från? Hoppas det inte smittas. Jag vill inte ha en jättes händer i min nacke.

Nio

Den där grottan påminner mig om att vi måste se Kullamannen snart, jag och mina döttrar. Vår årliga tradition veckorna innan sommarlovet.

Tio

En vacker plats vid Hanöbukten. Den ska jag lägga till i min minnesbank.

Elva

Tolv

Tack Solveig för dina närbilder på blommor. ❤
Var det mandelblom och en slags orkidé?
Tretton
Du skrämde mig när du sa att vi skulle ta ett annat bord när vi fikade. Jag som på håll hade sett ut det med den bästa utsikten. Undra om det blir soppa för ägaren den närmaste tiden.
Hem tog vi en annan rapsfältsväg.

Fjorton

 

65 thoughts on “I erosionens fotspår

  1. Tänk att jag aldrig varit vid Vårhallarna, hur kan jag ha missat det. Men nu har jag ju varit där fast här via bloggen 🙂 Härliga bilder. Kram Åse

    • Det är helt klart värt ett besök. Ta med dig dina vänner på fyra ben.
      Om sjutton minuter rullar vår bil ut i solen. Hoppas du får en härlig söndag. Vi tänkte luncha på Jaktis. Vi bröt vår tradition första maj, när vi istället åkte till Emporia.
      Kram

  2. Fin fina bilder igen. Man bara längtar till sommaren och semestern. Frågan är ännu obesvarad att vart styr vi kosan, samt att semestertiden ännu inte är spikad för mig. Kan det möjligen vara så att vid smörgåskastandet, så rymde några stenar en annan väg. Man har sina misstankar.

  3. Men jösses, först kör du i dom odlade fälten, sen slår du in rutorna i huset, jag förstår att du tappar löständerna av bara farten…..Nej, men, så otroligt vackert det är där nere hos er! Helt fantastiskt. Jag vill dit ner, men min Omgivning gick i skola på Alnarp i en himmelens massa år så han säger konsekvent att han är klar med Skåne, men det är ju inte samma, men det verkar han inte förstå…….Nu är det så att jag mycket väl kan tänka mig att åka själv, för det gör jag ibland när han inte har samma preferenser, t ex tälta. Det har jag gjort själv i Norge rätt mycket, så varför inte söderöver……
    Tack för fina bilder!
    Kramar

    • När du sammanfattar mitt blogginlägg som den värsta åklagare får jag dåligt samvete och förstår att jag tänkt helt tandlöst och vårdslöst. Jag skäms något förskräckligt. Vad blir straffet? Jag får inte blogga på sex månader? 🙂
      Din omgivning måste komma över den mörka storyn. Jag var också helt emot Skåne och alla skåningar efter att ha sett fotbollslaget MFF besöka Örjans Vall några gånger för mycket under min ungdom. Efter jag träffat en söt tjej från det danska delen av vårt land ändrade jag radikalt åsikt. 🙂
      Jag kan förstå att han inte vill tälta. Det tyckte jag inte ens var kul när jag var barn. Kallt och rått på morgonkvisten. Klibbigt och trångt på kvällen. Ont i halsen. Inget syre. Hårt och rått. Tydligen var jag för bekväm tidigt i livet. 🙂
      Jag tycker du ska ta tåget och tältet och resa söder ut.
      Kram

  4. Undrar om vi cirkulerat omkring varandra i helgen? Det huset har jag kastat många blickar på. Varför får det bara stå och förfalla? Tjusiga bilder!

    • Det funderade vi också på och undrade vem som äger det. Huset ligger perfekt om man gillar ”besök” då och då. Utmärkt för en konstnär som vill kränga tavlor eller ett ”svartcafé”. Den där fågeln skrämde mig. Det var inte genom fönstret som finns med på bloggen jag såg den. Utan i ett som bara hade en liten ”skada”. Fågeln verkade vara på väg ut just som jag stack in min näsa.
      Var det dina tänder som låg på bordet? 🙂 Tack. Det saknas värme annars var det tre av fyra bra dagar.

  5. Jisses!!! Löständer var det sista jag väntade mig att få se här i all vacker natur. Stackars den som inga tänder har…..

    Trevligt med utflykt i vårt frodiga Skånelandskap.
    Ha det fint!
    Christina

    • Jag gillar att blanda socker och salt i mina blogginlägg. Här kunde jag inte låta bli eftersom jag blev en aning skrämd/äcklad själv. Fungerande tänder ska man vara tacksam över att ha. Den som inga har får gå med gommen bar. 🙂

      Extra intressant att komma till en ny plats som vi inte hade en aning om fanns, trots att vi stannat vid den rastplatsen 3-4 gånger.
      Kram

  6. Febrig och snorig utan ork att…så stort tack att den ändå kunde bli en utflykt! Det är väldigt fint där, har inte studerat kartan men öster om Simrishamn ligger väl bara Östersjön 😉 !

    • Vad tråkigt att du inte är kurant. Du får pyssla om dig inomhus.
      Det är intressant att jämföra kuststräckor. Bara på korta avstånd kan de helt ändra karaktär. Kärt barn har många namn. Rätt häftigt att havet heter ÖsterSJÖN. Samtidigt är det en bukt som har namnet Hanöbukten. Dit anser naturskyddsföreningen i Skåne att Vårhallarna tillhör. Kustträckan till havs mellan Sandhammaren och Skillinge heter visst Hamrarna. Det namnet har jag inte hört talas om tidigare. Utanför sträckan Ystad till Trelleborg nämns bara Östersjön. Vad taskigt. Här finns också små buktar som kunde haft tilltalande namn. Krya på dig kram.

  7. Det var verkligen fina bilder du visade som vanligt. Tyvärr har jag aldrig varit i de trakterna. Blir nästan lite avis.

    Kram/Gilla

    • Tack. Mitt utmärkta förslag är att ni köper två Jojo sommarkort i sommar. Korten kostar 605 kr om man beställer direkt från Skånetrafik (startdag för att köpa kort är 25 maj). Sedan kan ni åka hur mycket ni vill under två månader. 15 juni – 15 augusti. Köper man två kort får man ta med sig tre barn under 20 år gratis. Tänk då kan ni åka överallt i vårt fina landskap. Korta eller längre resor. Vi har haft sådana kort de två senaste somrarna och ska givetvis köpa nya. Man har snabbt tjänat in pengarna. Det är bara att hoppa på ett tåg och visa kortet för personalen på tåget. Skönt att slippa ta med bilen ibland. Kortet gäller också på bussar. Även lokalbussar. Låter det frestande? Kram

  8. Ha, Ha ha. Du är ju bara för rolig Bosse.
    Skrattar gott åt solveigs fantasi över vad stenen liknade.
    Vet du…..jag hade samma tokiga vilda fantasi. Klart stenen påminner om en hand.
    Ok……har en annan fantasi åxo……Men…..jag är en blyg tjej . Så jag törs nog inte skriva det. Då kanske Bosse-polis tar mig i örat. Tror jag kniper käft i stället.
    Apropå käft…….. Bosse……Du ska INTE lägga tänderna på bänken.
    Du ska……..äh….bara skoja med dig.
    Du är en rolig du.
    Tackar för fina bilder soooooom vanligt.
    Din humor är ju slående lik min.
    Jag gillar tokiga och busiga människor som bjussar på sig själv. Som du.
    Ha en härlig kväll nu.

    GLADKram från BusTantGlad

    • Hon hade rätt. Det såg ut som fingrar. Men det kunde inte varit jätten som tappat sina löständer. Han måste ha en större storlek. Vaddå blyg tjej? 🙂 Det som händer det tänder. 🙂
      Snart kommer superseriösa bloggare att rycka oss i öronen. Kör du också med lösöron?
      Tack för att du läser min blogg. Söndagskram Bosse Halvjättegalen

  9. Vilken underbar söndagstur! Men det var nog klokt att ni höll er till den smala vägen 😉 Arga bönder är inte att leka med 🙂

    • Tack Hanna! Jag ville ha med den läbbiga känslan och kontrasten mot det vackra. Precis de känslorna som jag själv drabbades av när jag skulle sätta upp fikakorrgen på bordet. Vid den här tiden på året vill man bara ut och njuta av allt. Det är klart att ni får. 🙂

  10. Åh, men tack för en trevlig och vacker tur i Skåneland! Ja, varför ska hus behöva stå tomma och bara förfalla? Ogillas! Men ett övergivet hus, fågel som irrar omkring och så löständer! Säger det dig ingenting Bosse? Usch jag får kårar…vilken deckare! Här ligger en hund begraven…eller?
    Måndagskram, Gunilla

    • I det och runt det huset kunde jag se många skiftande möjligheter. Den känslan har säkert många personer som går förbi. Hjälp! Du får inte skrämmas på morgonkvisten. Jag kommer aldrig att våga återvända dit. 🙂 Samtidigt har du rätt .Något skumt är det. Följer du med? 😉
      Jag önskar dig en fin vecka. Full av möjligheter. Kram

  11. Så härliga bilder!! Tack för att du tog mig med på en liten tur 😉 Man har mycket nära sig om man
    hittar utanför transportvägarna.
    Fin start på veckan till dig!
    Kram Pia

  12. Haha! Tre barn under 20 år! Vad tror du om oss? I vår ålder har vi inte några barn under 20 längre. Inte ens barnbarn. Men barnbarns barn finns, varav Sibbe har två i Helsingborg. Men de skulle nog inte gilla att åka runt med oss. Det var för svaret i min förra kommentar.

    Svar till dina kommentarer: Den första gick inte att läsa, för du skickade den som Solbo förlag och då kommer man inte vidare att kunna kommentera alls.

    Sv: 1 Jag blev jätteglad att få kontakt med min gamla kompis för ett tag sen. (Man sa inte kompis på vår tid) Så kom jag ju i kontakt med Monas lillasyster också på FB. Roligt!

    Sv: 2 Här kommenterade du som Bosse Liden och det går att besvara dig.

    Jag blev glad att du gillade mina foton. Jag skulle heller inte vilja bo i såna höghus, som jag visade. Det får räcka med fjärde våningen och hiss, som vi har det nu. Min Mamma var söt och fin i sina unga år. Jag har alltid varit stolt över henne. Men hon blev tyvärr Altzheimerssjuk och blev en helt annan människa. Dog när hon var 77 år. Mamma var en sån kvinna man ville ha som förebild. Hon var duktig i allt. Hemmafru ända tills jag flyttade hemma. Mamma och Pappa hade tre barn att ta hand om, så då var man Hemmafru! Pappa var resande och var borta månadsvis ibland.

    Jag är naturligtvis lycklig över att ha tillgång till breven till henne från Pappa. Men inte ett enda från henne till honom. Det hade varit roligt att få läsa dem också.

    Kram/Gilla

  13. Tack! Så fina foto! Det är väldigt vackert så här års vart man än kör i vårt vackra land. Pappa och jag ska ut på en liten Sverige tripp även i år, fundera på ifall vi skulle börja i Skåne innan vi styr vidare mot dalarna som är ett önskemål.
    Kanske jag skulle ta med de där tänderna till min far för hans börjar bli lite dålig 🙂

    Ha en fortsatt fin dag!
    Kram

  14. 😲 Jag som njöt av bilderna enda tills jag kom till din nästsista bild, vad gjorde du med ägaren till tänderna? Bosse, vad har du gjort? 😆

    Kramen ❤

    • Jag kunde inte låta bli den bilden. Blev själv äckligt överraskad när vi skulle sätta oss där med vår fikakorg. Comsi Comsa. Det är bäst att du inget vet. 🙂 Du tror inte det var någon av de lösa kossorna i hagen som … 😉
      Kram

  15. Tack för en underbar utflykt med tillhörande bilder. Jag är så glad att jag får se så många nya platser tillsammans med dig och Solveig. Och om Skåne kan jag inte mycket, tyvärr. Men jag lär mig.
    Vad gäller gaddarna så är det kanske någon som velat lufta dem och glömt kvar dem på bänken. Tycker inte de stämmer in riktigt på kons anatomi…Men en bonde kan ju har varit i farten. Härlig bild det också.
    Kramar och leende från mig.

    • Det är inget stort landskap. Det finns fortfarande många platser vi inte besökt. Jag söker mig mest till havet, men inlandet har också många pärlor. Bokskogen uppskattar jag men blir aldrig lika fin på mina bilder.
      Du menar att kossorna har fyra uppsättningar? En till varje mage? 🙂 Tack för tippset om bonden. 🙂
      Regnkramar från Ystad. God natt.

  16. Hahaha … så vackra bilder, och njutbara … och så kom jag ner till löständerna och höll på att sätta i halsen 😀
    Inte utan att man undrar hur det gått till att bli av med tänderna sådär. Jag tänker, ”om ägaren var lika förbannad på tänderna som min mamma var på sina, så kanske personen med en svordom slet ut dem och kastade dem åt pepparn”, 😉
    Kramis

    • Jag är en aning elak som ruskar om mina tittare på det sättet. Kunde bara inte låta bli. Hade först tänkt att ha två inlägg. Ett seriöst och ett tramsigt med tänderna, fågeln och lite annat som hände.
      Det var också en tänkvärd variant. Tänder som skaver och känns mest i vägen. Jag hoppas slippa detta. Minns hur fascinerad jag var av att titta på min mormors tänder i vattnet i dricksglaset. Däremot gillade jag inte att hon sluddrade och det var svårt att höra vad hon sa utan tänderna. Jag ville så gärna prata på nätterna. Tusen frågor ville ha svar. ”Du ska sova nu Bosse.”
      Kram
      Ps. Vilken vacker utsikt du måste ha haft på höjden över sjön. Synd att det började regna.

      • Vet inte om man kan kalla det elakt, men ”intresseväckande” var det onekligen … 🙂

        Det är en vidunderlig utsikt över skog och sjö där uppe på berget. Men faktum är att det inte alls gjorde något med regnet. Det regnade inte så mycket. Hade det kommit ordentliga skurar så kanske jag hade tänkt annorlunda … 😉
        Kramis

  17. Tack för restrippen, det var roligt och lärorikt att få följa med.
    Jag tror att båten är en ”ösbåt” och den stackars fågeln hittar inte ut. Men, tänderna har jag ingen förklaring till, lite frustrerande att se, tänk någon går omkring utan att kunna tugga.
    Vackra bilder av växter och natur.
    Ha en finfin dag.
    Kram1

  18. Ping: Sex mil hemifrån; etapp sex | Bosse Lidén

Kommentera

