Lyckligast i världen?

LinnetoSörensenGasolin

”Det´ så dansk at det naesten gör ondt” sjunger Anne Linnet medan Kim Larsen i Gasolin frågar mig som han gjort många gånger sedan sjuttiotalet. ”Hva gör vi nu, lille du?” och Lis Sörensen kontrar med ”Mine öjne de skal se.”
Det har varit mycket danskt denna vecka. Jag kommer ibland in i sådana rödvita perioder. Det måste rinna danskt blod i mina nostalgiska kärl.

Den gränslöse

Veckans roman är senaste delen om avdelning Q i polishusets källare i Köpenhamn. Carl Mörk, Assad och Rose tar sig an gamla fall (Cold case) som ingen annan vill ta i. Tio böcker är planerade och ”Den gränslöse” är bok nummer sex. På mitt nattygsbord ligger Liane Moriartys bok ”Öppnas i händelse av min död” och väntar. Den ska vara bra enligt ryktena.

Litt

Litte

Samtidigt har jag ofta bredvid böcker. Böcker som ger mig annat. Oftast fyllda av fina bilder. Den här veckan är det två böcker.

Hjulhus

Tuff ”helikopterbild” av fotografen Jan Kofoed Winther över ett koloniområde i Charlottenlund. Viss skicklighet krävs vid bilparkeringen. 🙂 Tror du att det stämmer att danskarna är ”Världens lyckligaste folk?” Jag vet att de har lägst medellivslängd i Europa. Man får ta det onda med det goda. På vårdhemmet Lotte i Köpenhamn har de ersatt sömntabletter med ”en lille en”. De satsar på utflykter, fester och glädje. ”Det finns ett liv före döden”, har ledaren Thyra Frank myntat.

Bosses danska räkneskola: Para ihop dessa tio svenska räkneord: 10, 20, 21, 30, 40, 50, 60, 70, 80 och 90 med de danska räkneorden: tres, firs, halvfems, ti, fyrre, halvtreds, tyve, halvfjerds, enogtyve och tredive. Lycka till!

Har du blivit uppvärmd? Fixar du ordfällorna? (para ihop)
Svenska: Plommon, lunch, kille/grabb, skratta, lugn, termin, snöre, glass och genast.
Danska: semester, fyr, blommer, grine, rolig, straks, snor, frokost och is.

På söndag har jag beställt strålande fint utflyktsväder. Nej. Jag ska INTE till Danmark utan till … 😉 Visserligen ska jag äta wienerbröd, men de är bakade i rödgula flagglandet. Ska du göra något extra spännande i helgen?

34 thoughts on “Lyckligast i världen?

  1. Räkneorden klarar jag men jag får tänka till ordentligt. Finns knep på hur man kan lära sig dem. De vanliga orden är rena barnleken 🙂

    Så det blir wienerbröd till helgen? Det låter nyttigt och bra 😉 Själv har jag inte planerat något än så vi får väl se…

    Kram

  2. Tack för boktips.
    Men Bosse………jag tror det. Du är nog allt en liten dansk. Du gillar ju mycket från Danmark. Och vet du…..det gör jag med.
    En Trött TantGlad önskar bossebus en fin kväll.

    Kramkram ………..Vi Eee röde…….Vi är….

  3. Jag har ganska bra koll på det danska språket och särskilt räkneorden. När man ska rita mönster är det ett evigt räknande så det har jag tragglat många gånger. Jag älskar Danmark, och det är enkelt att ta sig dit…det är ju bara 20 minuter bort. Kram

  4. Nu får jag sådan där lägntan till Danmark, där finns så mycket att njuta av och danskar är ju faktiskt ofta väldigt glada och trevliga. Jag kan känna mig lite hemma i det landet på något sätt. Men språket har jag aldrig lärt mig förstå. Tack för alla boktips. Det är kanon! Har precis läst ut Svarthuset och upptäckt ännu en författare. Natti! Natti!

    • Jag har också ofta känt mig hemma i Danmark. Språket är ett problem. Det är skånskan för mig också. Bra att du gillade Svarthuset. Då kan du fortsätta med del två i den serien som ska bli en trilogi. Hoppas du sov gott. Lycka till med kalaset. Kram

  5. Danmark är verkligen dejligt! 🙂 Jag har fortfarande inte läst något av Adler-Olsson, snart får jag skämmas 😉
    Kramar
    Ingela

  6. Tänk om man hade fått servera en liten till de gamle istället för piller. Då hade många sovit betydligt bättre. Räkna på danska är inte min grej. Har svårt för danska över huvud taget. Det går bättre med norskan som tur är.

    I helgen ska jag gosa barnbarn, gå på födelsedagskalas och på söndag blir det loppis i Brunnsparken i Ronneby.

    Trevlig helg!

    Kram

  7. Det danska (och skånska) språket är för mig helt obegripligt. …..halvfjärs……vad fasen är det? En halv köttfärsrulle av något slag……. eller en smygfis?
    Har en systerson som på fullt allvar har tyckt att TV-program som innehåller skånska ska textas, samt att skåningar som pratar i TV-program ska ombedas att prata engelska så att vi kan förstå vad de säger. Hahahahahaha!!!
    Kul med dialekter alltså!
    Kramis

  8. 10=ti
    20= tyve
    21= enogtyve
    30= tredive
    40= fyrre
    50= halvtreds
    Nej du gitter jag inte med för klockan är 23,52, så jag är tvungen att nanna kudden.

    Kram/Gilla

  9. Häftigt att bygga runt så! Tror vi åker till Helsingör nästa fredag när vi varit med mamma på begravning… Denna helgen lutar det åt dina trakter. Inte bestämt oss hundra än…

    • Jag gillar också arkitekturen. Vi lär också hamna i Helsingör i slutet av nästa vecka. Annars gäller det att läsa vad som händer i trakterna. Helst vill man inte hamna i trafikstockningar. Det är mycket som händer. En del aktiviteter är återkommande. Andra är nya. Vi får tänka om lite om helgens familjeutflykt. Jag har hittat trevliga sajter på nätet. Är också med i grupper på Facebook, där jag får tips på Skånes smultronställen.

  10. Visst är Damnark härligt! Man behöver bara komma till Helsingör så känns det skillnad. Tyvärr komer jag dit alldeles för sällan. Tack för rep. kursen i räkneord. Behövde fräscha upp de kunskaperna. Vad gäller orden gick det smidigt, kan ju norska och en del ord är de samma.
    Att ha dubbla böcker på G är en god idé, något som jag också gillar. Tyvärr har läsningen nu ett par veckor handlat om att repetera spanska. Men den skall nog få ta paus nu.
    Vad gäller deckarna du läser så har jag bara hört och läst om dem.
    Rödvita kramar från mig med inslag av blått.

    • Precis som du skriver. Det är märkligt att skillnaden är så stor bara man åkt över till Helsingör. Samtidigt känns det som hemma för mig efter alla besök. Förstår att du behärskar språket ganska smidigt med hjälp av släktskapet med det norska.
      Problem uppstår endast om jag läser tre deckare samtidigt. Då kan jag blanda ihop fallen. 🙂 Den taktiken var det flera år sedan sist jag anammade. Du måste ha lärt dig massor av spanska på plats. Då är du värd sommarlov från studierna. 🙂
      Helgkramar.

  11. Tur att vi fick/tog Skåne då! Annars hade även skåningarna haft kortast medellivslängd i Europa. Det du.

    Efter att du har lovordat Adler-Olsens böcker läste jag en. Och insåg att det hade varit bättre att ta de första i serien. Då hade jag sluppit fundera över alla relationer hit och dit som det var svårt att få kläm på. Men historien fick jag kläm på! Härliga karaktärer.

    Trevlig helg!
    Kram

  12. Jag är URDÅLIG på danska trots att jag bor i Skåne! Men god öl gör de i alla fall!
    Till helgen firas konfirmation och blivande 11-åring med ett hejdundrande kalas!!
    Kram

  13. Okej, det var bara till att plocka fram ”Mine öjne de ska se” på Spotify. Älskar den låten! Växte upp med dansk tv (hade en egen liten svartvit variant på rummet, brukade sätta en gaffel där antennen suttit och sen hade jag perfekt mottagning) och njuter av det språket.
    Ha en fantastisk fredag!
    Kram

  14. Gomorron!
    Har varit jättemycket i dejliga Danmark, har svägerska där också. Men nu blir det inte av så mycket. Har dock ett planerat besök i juli.
    Jag har ett oskrivet blad denna pingst. Kan vara rätt så skönt också, även om. Ja, jag är ju lite social av mig, ingen ensamvarg, men men.
    Gladpingstkram 😉

    • Vad praktiskt att ha en svägerska i Danmark. Där finns mycket att göra och se. Flera öar och en stor halvö att växla mellan. Fortfarande finns där många vita fläckar på kartan för mig.
      Hoppas det dyker upp något positivt och oväntat för dig i helgen. Det är du så väl värd. 🙂
      Kram Bosse

  15. Ganska bra koll på orden har jag nog… men räkneorden på danska är riktigt luriga. Tar mig gärna en röd pölse när jag åker över sundet. Den gröne till, hoppar jag dock alltid över. kram Ingela

Kommentera

