Världen & Vardagstankar: 15 av 30 (halvvägs)

 

Frågafemton

15. Min tanke är att du bor i Norden. Här kommer två frågor.
Vilken årstid är din favorit? Vilken månad tycker du bäst om?

Fast text: Jag började med Månadens boktips 2013. Förra året blev det Femtio filmer på torsdagarna. Nu kommer min tredje variant som får stanna kvar på veckans fjärde dag: Världen & Vardagstankar, 30 frågor under 2015.

Personer som kommenterat femton gånger i detta torsdagstema deltar i en trisstävling. (De ska ha svarat på min fråga) Jag kommer också att dela ut en lott till någon som skrivit något som jag blivit extra förtjust i. Tänkvärt, roligt eller gulligt. Jag kommenterar med en glad gubbe att jag läst din kommentar under resans gång och gör en sammanfattning i en kommentar, strax innan nästa fråga. Kanske redovisar jag svarsalternativet som fick flest ”röster”. ❤

Du kan när som helst gå tillbaka till en gammal fråga och fylla i en kommentar så länge som jag inte lagt ut alla trettio frågorna. Därför får detta bli en egen kategori som du hittar en bit ner i höger marginal: Världen & Vardagstankar.

 

55 thoughts on “Världen & Vardagstankar: 15 av 30 (halvvägs)

  1. Våren är ljuvlig då allt börjar blomma! April och maj som har knopp i håret…ja, underbart! Efter lång och mörk vinter är det förlösande! 🙂
    Men min favoritmånad är september. Det finns ett lugn i den månaden som jag gillar och det finns fortfarande dagar med sol och behaglig värme. Jag njuter och suger in de ”goa dagarna”, för det går mot sitt slut! Sedan är det blommorna som dröjer sig kvar, morgondimmorna och de annalkande höstfärgerna! Så svaret blir hösten och september.
    Nu ska jag bege mig iväg….
    Kram, Gunilla

  2. Maj är en favoritmånad för mig. När björkarnas knoppar slår ut och den första ljusgröna grönskan kommer. Och häggen med sin underbara doft…
    Våren tycker jag bäst om, när man fortfarande har allting, det vill säga sommaren, framför sig. Och fortfarande har hoppet uppe om att det ska bli en varm och solig sommar!

  3. Maj är absolut min favoritmånad. Naturen vaknar till liv och vi har ”allt” det ljuvliga framför oss. Det ljuvliga för mig är grönt i naturen, varmt, sol och glada människor… 😉 I år har maj varit ovanligt kall, men det gröna, fräscha i naturen kan ingen klaga på…

  4. När jag bodde några år i ett land nästan utan årstidsväxlingar så upptäckte jag att det var just växlingarna jag saknade mest. Så egentligen har jag ingen favorit men om jag måste nämna nån blir det våren.
    Men jag tror att jag gillar månaden augusti mest. Särskilt första halva delen.

  5. Alla årstider har sin tjusning och jag gillar dem alla på olika sätt. Ska jag välja blir det sommaren då jag laddar batterierna allra mest. Juni är en fantastisk månad för en romantiker som mig. Den magiska midsommaren har alltid varit min favorithelg. Ha det så gott. Kram Gunilla

  6. Jag gillar sommaren bäst, för det är den enda årstid där man är åtminstone 99% säker på att solen skiner mer än en dag i sträck, och dessutom fyller jag år på sommaren och får en massa presenter. Kram

  7. Alla årstider är härliga på sitt sätt 🙂 Jag älskar sol och bad så sommaren är favoriten. Efter en fin sommar är jag på topp så augusti är en ”starta på nytt månad” som jag gillar. Ljumma augustikvällar är oslagbart! Ha en skön torsdag. Kram Eva

  8. Maj är definitivt min favoritmånad. Då tror man kanske att jag gillar våren bäst. Varför maj? JO dels fyller jag år … 🙂 och sen fyller flera i min närhet år så det är många tillfällen till att fira – även att det är vår! Ändå är sommaren min bästa årstid för allt blir så enkelt och det är lätt att leva fritt och gott!

  9. Jag älskar höstens färger och att vara ute i skog och mark då. Men det är ju väderberoende förstås. De där lite kyliga höstdagarna i oktober då luften är klar.

  10. Jag gillar sommaren bäst för den står för sol, värme, bad och sommarlov! Av sommarmånaderna tycker jag allra bäst om juni. Hela sommaren ligger som ett oskrivet blad och väntar på oss. Kvällarna är ljusa, skolavslutningen närmar sig och en bit in i sommaren väntar midsommar! Men även juli är en underbar månad på många vis. Fast jag får bara välja en och då blir det juni 🙂

    Kram

  11. Våren och försommaren är bäst i mitt tycke. Det är det som håller mitt humör uppe under hösten och vintern. Så för min del blir april, maj och juni de bäst månaderna.

    Kram/Gilla

  12. Våren och försommaren är bäst när man har allt framför sig. Men Juli är bästa månaden eftersom det är då vi har semester!

  13. Min favoritårstid är vintern, med snö då förstås, men så är jag ju från Ångermanland. Månaden är januari. Då är förhoppningsvis snön kvar och det är minus grader, går ut i skogen och njuter av iskristaller i snön, och det vita, tysta landskapet. Varför jag inte säger december? Jo, för då är det jul med stök och bök. Varför inte februari? Jo, den månaden har bara 28 dagar ej 31, förlorar 3 dagar.
    Svar på din fråga hos mig:
    Jag har gett ut min bok på Författarnas Bokmaskin, privat, så den finns inte på bibliotek utom dom fyra stora största, så den ska finnas på Lunds Universitets bibliotek.
    Kram och hoppas att du har en finfin dag.

  14. O vad svårt o säga en specifik månad, gillar ju alla årstiderna, hösten med de fina färgerna, vintern med den knastrande vita snön, våren med dess ljuvliga blomsterprakt o sommaren med dess värme 🙂

  15. Jag tycker detta är orimligt svårt, käre Bosse, varför behöva välja? Räcker det inte med elbolag, försäkringar, tvålsorter och åtta olika pytt-i-pannor?
    Skrynklar pannan…! Gillar att vi har årstider och får njuta av det ljusa, lätta o friska efter väta, blåst o kyla. Detta kan jag lova: vi lämnar inte gärna vårt paradis på sommaren. När jag bodde i storstaden var hösten min bästa årstid. Hrm…
    Maj och sommaren!
    Agneta (med jobbig influensa)!

  16. Jag kan inte välja, för jag tycker varje årstid har sin tjusning. Men hade jag fått välja bort en månad, så hade det blivit november. 😉

  17. Jag älskar midsommar. Det är då vi har som vackrast här hos oss. Ljust hela natten och naturen är som vackrast. Alltså Juni månad gillar jag.
    Kram på dig Bosse

  18. Våren, när allt vaknar och föds på nytt! Kan man göra annat än att älska den årstiden???
    När april är här då kommer ljuset och väcker allt här på Västkusten!
    Din bild är helt ljuvlig! Jag saknar ängarna där prästkragar och blåklint växte vilt. Tyvärr har vi inte så många öppna landskap längre!
    Jag njuter av din bild en stund till innan jag kilar över till nästa blogg! 🙂 KRam

  19. Den ena torsdagen hinner ju knappt ta slut innan det är torsdag igen. Fort går det. Jag får väl säga sommar och valet på månad blir väl juli. Förlåt våren och hösten och alla andra månader, jag gillar er också. De mörkaste och kallaste är jag däremot lite kylig mot ibland. Kram från mig mitt i den grönaste gröna vår. Allt gott!

  20. Våren är bästa årstiden när allt börjar grönska och vakna till liv , men juli är bästa månaden för då brukar det vara varmast, jag älskar värme! Vårkram

  21. Våren är min bästa årstid särskilt tiden mellan hägg och syrén. Vad gälle månader så vinner juni, förknippad med skolavslutningar, romatik, ljus och värme. För efter midsommar börjar det bli mörkare…
    Kram!

  22. Lätt som en plätt… hösten är favoritårstid och jag tror du kan gissa varför… det är ju svamptid!
    Däremot står månad i kontrast mot årstid… maj… ljuva maj är favoritmånad. Just nu när rapsen blommar och man nästan känner sig berusad av honungsdoften!
    Ha det gott världens bästa Bosse!
    Kram

  23. Sommar, sommar och sommar, alla dagar i veckan…. Ledighet, bad sol och värme 😀 ljuvligt!
    Våren brukar vara härlig med sin färgprakt, Tänk att det finns alla dessa gröna nyanser… och vad ska jag då säga om hösten…. oj oj oj! snacka om färg… vintern däremot kall, tråkig och grå… i södra delen av Sverige. Man bör då ta sig lite längre norr ut om man ska få uppleva riktig vinter. Ishotellet var en fantastisk upplevelse.
    Men mitt svar blir sommaren… oftast är det i maj eller augusti det är som bäst…. men maj var inte bra i år…. våren har varit kolossalt lång…. hoppas juni blir bättre utan regn… Augusti brukar vara riktigt bra dock kommer maneterna in mot stränderna då… hmmmm…. det här tycks blir svårt.
    Jag säger tillslut sommaren och juli då har jag min semester 😀

  24. Redovisning: Det blev jämnt skägg mellan VÅR och SOMMAR. Trevligt att alla årstiderna fick röster. Intressant att läsa Gunnars kommentar, där han berättade om saknad av Sveriges årstidsväxlingar, när han bodde utomlands några år. Nuvarande månad MAJ vann hårfint före JULI. Åtta månader fick röster. Februari, mars, november och julmånaden december blev oväntat utan. Själv skulle jag skrivit sommar och juli. 🙂 men när det är fint väder tycker jag om alla månader och årstider. Möjligtvis skulle jag kunna tänka mig att trolla bort månaden november. 😉

Kommentera

